اظهارات امید نعمتی درباره حواشی گروه پالت و جدایی‌اش از دنگ‌شو


امید نعمتی با حضور در برنامه «آهنگ» از تجربیات کاری گذشته خود گفت و درباره حواشی پیش‌آمده گروه پالت توضیح داد. +در هنر اندکی دیوانه بازی نیاز است و همین هم به زنده بودن و سازنده بودن کمک می‌کند +رقابت را دوست دارم +فکر می‌کنم موسیقی ما برگرفته از شهر تهران است

اظهارات امید نعمتی درباره حواشی گروه پالت و جدایی‌اش از دنگ‌شو امید نعمتی با حضور در برنامه «آهنگ» از تجربیات کاری گذشته خود گفت و درباره حواشی پیش‌آمده گروه پالت توضیح داد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از خبرآنلاین، دومین برنامه‌ زنده‌ اینترنتی «آهنگ» با سردبیری و اجرای بهرنگ تنکابنی میزبانِ امید نعمتی خواننده‌ گروه پالت بود؛ برنامه‌ای که شاملِ بخش‌های گوناگون از جمله گفت‌وگو با خانواده‌ی نقاش خواننده‌ جوان بود. نعمتی که در همان روز برای دیدنِ‌ ماهِ کامل در بالای «تخت سلیمان» کمپ کرده بود؛ به این برنامه آمد.

در ابتدای این برنامه گفت‌وگوی کوتاهی با پدر و مادرِ این خواننده شد و نعمتی گفت: «جوان‌تر که بودم، استقلال را دوست داشتم؛ همیشه فکر می‌کردم که زیاد اهل خانواده نیستم اما حالا می‌دانم معاشرت خانوادگی را دوست دارم.»

او درباره‌ طیف گسترده‌ مخاطبان پالت هم بیان کرد: «این ماجرا برای خودم هم اتفاق غریبی است؛ خیلی از بچه‌های کوچک این کارها را دوست دارند و آهنگ‌ها را حفظ هستند. من چند وقت پیش در شیراز بودم که دیدم چند بچه‌ مدرسه‌ای دارند آهنگ‌های ما را می‌خوانند. خودم هم این موضوع را نمی‌فهمم؛ شاید چیزی از گذشته در کارهایمان وجود دارد که باعث می‌شود قدیمی‌ها هم با آن ارتباط برقرار کنند.»

همین صحبت‌های نعمتی سبب شد تا مجری برنامه درباره‌ المان نوستالژی در این گروه بگوید: «من فکر می‌کنم همان‌قدری به نوستالژی در کارهایمان اهمیت می‌دهیم که این مساله در خودمان وجود دارد. در «خونه‌ مادربزرگه» این نوستالژی بیشتر دیده می‌شود؛ اتفاقا در آن زمان بسیاری از گروه‌های تلفیقی کارهایی در این زمینه انجام دادند؛ اما من به طور شخصی بازخوانی را دوست دارم و فکر می‌کنم امروز هر قطعه‌ای که تولید می‌شود؛ یادآور یک چیز است؛ زمانی منتقدی با نام آرتور دانتو بعد از مواجه با یکی از آثار اندی وارهول گفت هنر ناب از امروز به بعد می‌میرد و هر چه تولید می‌شود کلاژی از کارهای گذشته است. من به این مساله اعتقاد دارم، دیگر مثل باخ نیست که زمانی کاری انجام داد که فقط برای او بود؛ ما هر چه تولید کنیم برآیندی از تمام آن چیزی است که شنیده‌ایم و خیلی به فرم اثر هنری و ناب بودن ملودی چیز هیجان‌انگیزی نیست.»

او درباره‌ اینکه آیا موسیقی‌شان پاپ است، می‌گوید: «واقعیت این است که بسیاری از کارهای ماندگار در موسیقی پاپ ما وجود دارد؛ من در همین سفری که می‌رفتم یک سری کار از خوانندگان قدیمی می‌شنیدم که با خودم فکر می‌کردم چطور این همه نو است؟‌ اما اینکه نام موسیقی ما چیست، نمی‌دانم؛ فکر می‌کنم ما داریم موسیقی را با شیوه‌ خودمان کار می‌کنیم؛ فکر می‌کنم پالت یک نتیجه‌ای داشته است که نمی‌شود آن را تعریف کرد. وقت‌هایی خودمان قطعه‌ای می‌سازیم و می‌فهمیم که خوب است یا بد است؛ اما اینکه چرا؟ نمی‌دانم. این برای خیلی از هنرمندان رخ می‌دهد؛ مثلا فیلمی از پیکاسو می‌دیدم که مشغول نقاشی بود و تو به عنوان مخاطب فکر می‌کردی چقدر خوب است؛ اما یک‌باره سیاهش می‌کرد و دوباره شروع می‌‌کرد؛ او تصمیمی که می‌گیرد بر اساسِ تجربیاتِ خودش است و ما متوجه‌ آن نمی‌شویم.»

خواننده‌ پالت درباره‌ تمرینات گروه هم توضیح می‌دهد که ما دوست داریم که تمرین منظم داشته باشیم و فکر می‌کنیم باید مثل یک کارمند کار کنیم؛ اما چون تیم هستیم؛ گاهی این اتفاق نمی‌افتد و پروژه است که ما را جمع می‌کند.

او درباره‌ برندینگِ شخصی‌اش هم چنین توضیح داد: «اعتراف می‌کنم دوست داشتم از آن آدم‌هایی باشم که مدام قیافه‌ام را عوض کنم؛ این آدم‌ها به نظرم آدم‌های جسوری هستند؛ من این جسارت را ندارم.»

او درباره‌ حاشیه‌هایی چون جدا شدن حسام محمدیان پور و قطعه‌ «مثلث» هم می‌گوید: «حسام بسیار جسور است و زندگی‌اش را مدام عوض می‌کند؛ یک روز گفت که نمی‌توانم با قرارداد کار کنم؛ او روحِ آزاد دیوانه‌ای دارد در نهایت تصمیم گرفت که با ما کار نکند و حالا سال‌هاست در امریکا در کافه‌ای کار می‌کند. قید و بندی ندارد و هر طور که دوست دارد زندگی‌ می‌کند و گاهی به او حسودی می‌‌کنم؛ اما درباره‌ قطعه‌ی «مثلث» باید بگویم یک روز مهدی ساکی گفت که آهنگ محلی سبزواری دارم و ما آن را خواندیم، بعد از انتشار، کاظم مولایی متنی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت که این آهنگ و شعر من است؛ ما هم بسیار تازه‌کار بودیم، پیش ایشان رفتیم و دیدیم که او پیش از این آن را خوانده است؛ صحبت کردیم و ایشان به خوبی با این قضیه کنار آمدند و الان یک خواننده‌ ترک کاور کرده است و این برای ما بسیار جذاب است. اما از آن دوران همیشه یک گلایه‌ای در دلم مانده است؛ خیلی‌ها در آن بحبوحه به این مساله دامن زدند؛ چرا دوست داریم همیشه حاشیه ایجاد کنیم؟‌ چرا می‌خواهیم کاری کنیم که دیگری از بین برود؛ ما تا دیروز کنار هم ساز می‌زدیم. این آلبوم هم زمانی منتشر شد که ما هیچ پولی در نمی‌آوردیم؛ اما به کارمان اعتقاد داشتیم. بعد از دو سال به کنسرت رسید و ما چهار میلیون تومان برای دوازده سانس کنسرت در آزادی گرفتیم که کمی ناامید شدیم تا اینکه اوضاع بهتر شد.»

او درباره‌ جدایی‌اش از دنگ شو هم مساله‌ اختلاف سلیقه را مطرح کرد: «ما الان با هم دوست هستیم. بعد از جدایی من هم این گروه فعالیت‌هایش را می‌کند؛ من نقش سازنده‌ای در ساخت آهنگ و رویکرد کلی گروه در موسیقی و مخاطب نقشی نداشتم.»‌

نعمتی درباره‌ جدایی داریوش آذر هم چنین توضیح داد: «داریوش از پالت جدا شده، چون مسیر زندگی‌اش عوض شد. به هر حال رفت‌و آمد آدم‌ها در گروه‌ها وجود دارد. تلاشِ ما این است که «پالت» حفظ شود. اتفاقا ما در نقطه‌ خوبی به سر می‌بریم و یک پوست اندازی جدید خواهیم داشت.»

خواننده‌ پالت گفت: «رقابت را دوست دارم؛ در هنر اندکی دیوانه بازی نیاز است و همین هم به زنده بودن و سازنده بودن کمک می‌کند. در کشور ما مشکل این است که تمام جریان‌های فکری و هنری قطع می‌شود. ما هیچ‌وقت همدیگر را دنبال نکردیم.»

او درباره‌ آلبوم جدیدش هم بیان کرد: «ما درباره‌ فعالیت‌های فردی‌مان با همدیگر صحبت کردیم؛ تجربه‌گرایی در تک تک ما هست؛ کاوه خودش آهنگ‌هایی می‌سازد و می‌خواند که در پالت نمی‌گنجد. حرمان هم همین‌طور؛ من که نمی‌توانم آن را دور بیاندازم برای همین تصمیم گرفتیم که به صورت یک قرارداد در بیاوریم که کارهای انفرادی کنیم به شرطی که به نفع پالت باشد، اولویت همیشه با پالت است.»

نعمتی همچنین به این مساله اشاره دارد که تهران را دوست دارد: «من اصولا گشتن را دوست دارم؛ اما فکر می‌کنم موسیقی ما برگرفته از این شهر است؛ معمولا هر جا موزیک خودمان را می‌گذارند معذب می‌شوم؛ اما چند روز پیش در خیابان سی‌تیر که موزیک‌های ما را می‌گذاشتند؛ فکر کردم این موسیقی خیلی به اینجا می‌آید. اصلا انگار برای این موقعیت است.»

او با بیان اینکه مانند تمام گروه‌ها، «پالت» نیز نیم‌نگاهی به مسایل اجتماعی و مسایلی مثل جنگ؛ عشق، طبیعت و غیره داشته است. گفت: «به تازگی از کمپین «یوز ایرانی» نیز حمایت کرده است؛ کمپینی که هدیه تهرانی در گفت‌وگویی تلفنی درباره‌اش گفت: «ما این مساله را از یک کمپین خصوصی شروع کردم و بعد به شکل عمومی درآمد. در این میان واکنش‌های مختلفی نیز به این مساله انجام شد و بسیاری بر این اعتقاد بودند که مشکلات اقتصادی یا فقر یا کودکان کار در اولویت است؛ اما ما جز اینکه می‌خواهیم از یک گونه‌ ارزشمند دفاع می‌کنیم تا مثل ببر مازندران یا شیر ایرانی از بین نرود؛ با حمایتی که از یک منظقه حفاظت شده می‌کنیم؛ باعث می‌شود تعادلی در آن منطقه ایجاد شود، اگر یوز حالش خوب باشد سایر گونه‌ها حالش خوب است و روستاهایی که در این منطقه وجود دارند حالشان بهتر خواهد شد و چرخه‌ اقتصادی‌شان بهتر خواهد شد. ما مسئؤلیم که از محیط‌بانان حمایت کنیم. نه فقط در این پویش که در هر حرکت مردمی و سعی نکنیم تنها مطالباتمان را از مسئولان بخواهیم، بلکه با ارزش قایل‌شدن برای ارزش‌های ملی‌مان می‌توانیم مطالباتمان را از مسئولان جدی‌تر کنیم.»

نعمتی درباره‌ نقش تلویزیون نیز گفت: «صدا و سیما برای هنرمند بسیار مهم است. این حمایت می‌تواند اتفاق برای تمام کسانی باشد که در زمینه‌ موسیقی فعالیت می‌کنند، بسیار کارساز باشد؛ اما هنوز مساله‌ نشان دادنِ ساز وجود دارد و همچنان به موسیقی ایران توجهی نمی‌شود.»

او همچنین به این مساله اشاره کرد که حتی اگر او در پالت حضور نداشته باشد، این گروه بماند: «دوست ندارم پالت در هیچ شرایطی از بین برود؛ چون یک شکست بزرگ برای همه‌ ماست.»‌

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موسیقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی