نوشت افزار داخلی توان تامین نیاز کشور و صادرات را هم دارد


نوشت افزار داخلی توان تامین نیاز کشور و صادرات را هم دارد

معاون مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولوزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید کنندگان لوازم تحریر داخلی به لحاظ کمی و کیفی قادر هستند، کل نیاز کشور را تامین و صادر کنند و موفقیت هایی هم کسب کرده ایم.

نوشت افزار داخلی توان تامین نیاز کشور و صادرات را هم داردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی محمد اسفندیاری معاون مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولوزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و
با بیان اینکه لوازم تحریر شامل طیف وسیعی از کالاهای مختلف مانند مدادپاکن، تراش، خط کش و مداد و خودکار و مانند ان می شود، گفت: بخش قابل توجهی از این کالاها بر اساس تقسیم بندی هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته ، تحت پوشش دفتر صنایع شیمیایی و سلولوزی قرار گرفته است.
معاون مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولوزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بخش قابل توجهی از این اقلام، توسط تعداد زیادی از مردم مورد استفاده قرار می گیرد مانند مداد و خودکار و از سوی دیگر بعضی از لوازم تحریر نیز کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. یکسری اقلام نیز مشخصا در حوزه لوازم التحریر قرار نمی گیرد مانند کاغذ فتوکپی و کاغذ چاپ که البته وضع تولید و واردات و صادرات آن را به صورت دوره ای در وزارت صنعت رصد می کنیم.
وی با بیان اینکه سال های اخیر فعالیت های زیادی در تولید نوشت افزار صورت گرفته است، اظهار داشت: در حقیقت به لحاظ ظرفیتی قادر هستیم، کل نیاز کشور را تامین کنیم. به عنوان مثال در مورد مداد، شش واحد صنعتی داریم که ظرفیت آنها ۵,۷ میلیون "قراس" است که هر "قراس" ۱۴۴ عدد مداد می شود این در حالی است که نیاز مصرف کشور، ۱.۶ میلیون قراس است.
صنعت کار رئیس و دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان نوشت افزار هم با انتقاد از واردات بی رویه گفت: برای مقابله با این مسئله، باید تمرکز را روی تولید کالاهای با کیفیت ایرانی گذاشت. تولید دفترچه بیشتر از واردات است زیرا تعرفه بالایی دارد و به صرفه نیست.
وی ادامه داد: البته با توجه به سلائق مصرف کننده ها، واردات دفترچه نیز وجود دارد اما سهم فروش دفترچه های ایرانی نسبت به واردات، بیشتر است و در حوزه های دیگر نوشت افزار، وضعیت برعکس است مانند خودکار که واردکننده ها سهم بیشتری دارند. البته سابقه تولید خودکار در ایران به سه دهه قبل از انقلاب بر می گردد و اخیرا در سال ۹۶، صادرات خودکار نیز داشتیم.
رئیس و دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان نوشت افزار اشاره کرد: تولیدکنندگان حوزه خودکار امکانات خود را به روز کردند و حتی کیفیتی که در ایران تولید می شود از بسیاری از محصولات خارجی بیشتر است اما با این وجود هنوز به ظرفیت اسمی که داریم نرسیدیم.


اقبال مردم به نوست افزار ایرانی
نماینده حقوقی بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهرانهم گفت: در سه سال اخیر کارگروه تخصصی تشکیل و فرهنگ سازی شده است که مردم به سمت استفاده از لوازم تحریر ایرانی بیایند.
محمدعلی قاسمی گفت: توزیع در این بازار دو وضعیت دارد؛ وضع نخست واحدهایی هستند که لوازم التحریر را به صورت قانونی عرضه می کنند و دارای پروانه کسب هستند. در این واحدها عموما بسته به موقعیتی که شهرها دارند، کالای ایرانی یا خارجی می فروشند که البته کالاهای خارجی همگی از مبادی رسمی وارد شده اند. صنف نوشت افزار، از آن صنف هایی است که تعداد واحدهای صنفی فاقد پروانه کمی دارد.
نماینده حقوقی بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران به فروش لوازم تحریر به صورت دستفروش اشاره کرد و اظهار داشت : این افراد که فاقد یک واحد صنفی هستند، بیشتر از لوازم تحریر چینی و بی کیفیت استفاده می کنند که در این حوزه امکان ورود نداریم زیرا نظارت سازمان بر واحدهای صنفی است اما این افراد در گوشه و کنار خیابان و مترو اقدام به فروش می کنند.
وی در این حال خاطرنشان کرد : البته نسبت کالاهای خارجی در حوزه نوشت افزار بیشتر است و مشکل نیز به موضوع قاچاق بر می گردد زیرا هزینه تولید کالای داخلی بالا است.
محمدمهدی ایزدخواه قائم مقام گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ هم در ادامه به اهمیت فرهنگی لوازم تحریر کاراکتر محور اشاره کرد و بیان داشت: این نوع کالاها ۱۶ شاخه هستند مانند دفتر تا لباس و اسباب بازی و امثال اینها. این کالاها از آن جهت اهمیت استراتژیک دارند که حاوی یک نماد هستند. در حال حاضر نیز نمادها در فرهنگ اهمیت زیادی دارند و از دیدگاه روانشناختی به تغییر رفتار کمک می کنند. زیرا نوجوانان به پیگیری کاراکتری که به عنوان نماد شناخته شده اند، سوق پیدا می کند.
وی با اشاره به برنامه ریزی کشورهای مختلف در حوزه نمادسازی، اظهار داشت: مدتی قبل، کشور چین سندی را منتشر کرد که صنایع فرهنگی باید در آینده ای نزدیک، صنعت سوم از نظر درآمدزایی باشد. کانادا نیز سندی منتشر کرده که بر اساس آن باید در مدت زمانی مشخص، تاثیر پذیری از کاراکتر های آمریکایی را کاهش دهند و به سمت استفاده از نمادها و الگوهای فرهنگی بروند.
قائم مقام گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ از نبود قهرمان سازی در حوزه های مختلف کودک گفت و بیان داشت: برخی شخصیت های خارجی از هیچ شاخته شده اند اما در ایران داستان ها و شخصیت هایی وجود دارند که می توانیم روی کاراکترسازی آنها کار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: البته به تازگی این شخصیت سازی ها به عرصه سیاست گذاری و راهبردها وارد و درک اهمیت آن بیشتر شده است. کاراکترهایی که شخصیت آنها به صورت فیلم یا انیمیشن وجود دارد مانند دیرین دیرین و یا شکرستان و یا کلاه قرمزی، در حوزه نوشت افزار بسیار محبوب شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند