پرخاصیت ترین گیاهان دارویی


  برخی از گیاهان دارویی برای درمان امراض مختلف مفید هستند و می توانند در رفع عارضه هایی همچون سرطان پروستات، افسردگی، خستگی و دردهای معده به ما کمک کنند. از جمله پرخاصیت ترین گیاهان می توانیم به جنسینگ، علف وتیور، گل قاصدک، پرونوس افریکانا، گوارانا و پریمولا وریس اشاره کنیم. بد نیست با ویژگی های درمانی […]

پرخاصیت ترین گیاهان دارویی

برخی از گیاهان دارویی برای درمان امراض مختلف مفید هستند و می توانند در رفع عارضه هایی همچون سرطان پروستات، افسردگی، خستگی و دردهای معده به ما کمک کنند. از جمله پرخاصیت ترین گیاهان می توانیم به جنسینگ، علف وتیور، گل قاصدک، پرونوس افریکانا، گوارانا و پریمولا وریس اشاره کنیم. بد نیست با ویژگی های درمانی هریک از این گیاهان در این بخش آشنا شوید.


هزاران سال است که انسان‌ها از گیاهان برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند. در طبمدرن نیز از دانش طب سنتی استفاده می‌شود. در این گالری هفت گیاه که در طب مدرن استفاده‌های فراوانی دارند، معرفی شده‌اند.
،تلخی طعم آب تونیک به خاطر وجود”کینین” در آن است. کینین (Quinine) از پوست درخت گنه گنه (چینچونا) بدستمی‌آید. اولین بار اروپایی‌ها با خواص دارویی این گیاه در اوایل قرن ۱۹ میلادی آشناشدند. سازمان بهداشت جهانی کینین را در فهرست داروهای پزشکی ضروری گنجاندهاست. برای سال‌های متمادی از کینین در درمان مالاریا استفاده می‌شد هر چند سازمان بهداشت جهانی دیگر آن را به عنوان نخستین مرحله درمان توصیه نمی‌کند.

“پریمولا وریس” (Primula Veris) نام گونه‌ای از سرده پامچال ‌است.
خاستگاه این گیاه با گل‌های زردرنگ زیبایش اروپا و غرب آسیاست. پریمولا وریس بهعنوان یک گیاه درمانی علیه بیماری آسم و برونشیت استفاده می‌شود.

“گوارانا” (Guarana) گیاهی بالارونده است که در جنگل‌های آمازون در برزیلمی‌روید. این گیاه زیبا در برزیل اغلب در تهیه نوشیدنی استفاده می‌شود. میوه‌های کوچک قرمزرنگ گوارانا دارای کافئین هستند و به یک مکمل غذایی انرژی‌زا رایج و محبوب تبدیل شده‌اند. این میوه‌ها همچنین برای کاهش دردهای معده نیز کاربرد دارند.

پرونوس افریکانا (Prunus africana) که بومی‌ها آن را به اسم پوست گیلاس آفریقایی نیز می‌خوانند، به عنوان دارویی معجزه‌گر شناخته می‌شود. شفادهنده‌های سنتیدر کنیا از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله مالاریا، دردهای معده ومشکلات کلیوی استفاده می‌کنند. با این همه این گیاه بیش از همه به دلیل نقش مؤثری که در درمان سرطان پروستات دارد، ارزشمند است و ستایش می‌شود.

جینسنگ (Ginseng) یکی از محبوبترین داروهای گیاهی در جهان است. ریشه‌هایاین گیاه قرن‌ها در آسیا و آمریکای شمالی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربردداشته است. جینسنگ اغلب به شکل چای نوشیده می‌شود. تنوع آسیایی این گیاه در مقابلگونه‌های روییده در آمریکا تحریک‌کنندگی بیشتری دارد. جینسنگ موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و سلاحی خوب برای مبارزه با خستگی مفرط است.

علف وتیور (Vetiver) گیاهی بسیار پرتنوع است که در هند می‌روید. این علف برای جلوگیری از فرسایش خاک، تهیه روغن‌ها و اسانس‌های خوشبوکننده، درست کردنکیسه و زیرانداز، به عنوان علوفه حیوانی و همچنین در طب سنتی به کار می‌رود. علفوتیور خاصیت ضدعفونی دارد و در کرم‌ها و صابون‌ها از جمله برای درمان آکنه استفادهمی‌شود. خواص ضد التهابی وتیور همچنین موجب شده تا برای درمان نقرس و آرتروزنیز کاربرد داشته باشد.

گل قاصدک (Dandelion) سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و اغلب به عنوان دارویی ادرارآور (دیورتیک) استفاده می‌شود. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که گلقاصدک احتمالا نقش مؤثری در بهبود هضم و عملکرد مثانه و کبد دارد.

منبع:دویچه وله

باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طب سنتی و گیاهان دارویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه