درمان سردرد: 87 موثرترین درمان خانگی سردرد که نمی دانستید


درمان سردرد: 87 موثرترین درمان خانگی سردرد که نمی دانستید

درمان سردرد در منزل و به روش های طبیعی بهترین کاری است که می توانید در زمان بروز این درد وحشتناک انجام دهید. در این مقاله بسیار کامل 87 موثرترین درمان خانگی سردرد برای شما آمده است. با ما همراه باشید. چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث سر درد شوند – یک روز بد در دفتر کار، ضرب‌الاجل‌ها، بگو مگوی بلند، ترافیک، و غیره؛ و...

درمان سردرد در منزل و به روش های طبیعی بهترین کاری است که می توانید در زمان بروز این درد وحشتناک انجام دهید. در این مقاله بسیار کامل ۸۷ موثرترین درمان خانگی سردرد برای شما آمده است. با ما همراه باشید.

درمان سردرد: 87 موثرترین درمان خانگی سردرد که نمی دانستید

چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث سر درد شوند – یک روز بد در دفتر کار، ضرب‌الاجل‌ها، بگو مگوی بلند، ترافیک، و غیره؛ و همه‌ی این‌ها می‌توانند زندگی‌تان را دشوار کنند.

دلیل سردردها هر چه باشد، وقتی سراغ‌تان می‌آیند ترجیح می‌دهید جمجمه‌تان را با مته سوراخ کنید تا بتوانید درد را متوقف نمایید. متاسفانه، برای بسیاری از آدم‌ها، این درد جانکاه یک اتفاق روزانه و همیشگی است.

بدیهی‌ترین گزینه برای از بین بردن این درد عذاب‌آور استفاده از دارو است. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اولین گزینه‌ها برای تسکین درد هستند. ولی وقتی سردردتان پا بر جا می‌ماند، و اگر داروها نمی‌توانند تاثیر معجزه‌آسا داشته باشند، باید بدانید درمان‌های خانگی بسیاری وجود دارند که می‌توانند واقعا تاثیرات شگفت‌انگیزی بر دردتان داشته باشند. این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید تا از این درمان‌های خانگی آگاه شوید.

مطلب مرتبط: ۷ راه بسیار موثر در جلوگیری از سردرد

سردرد چیست؟

سردرد دردی است که در هر ناحیه از سر، گردن، یا پوست سر احساس می‌شود. سردرد به طور کلی پاسخ بدن به استرس جسمی یا هیجانی است. گاهی اوقات سردرد می‌تواند با رفتاری پرخاشگرانه و تهاجمی با هر شخصی همراه باشد که سر راه‌تان ظاهر می‌شود.

انواع مختلف سردرد کدام‌اند؟

سردرد که به آن سفالالژیا نیز گفته می‌شود، دارای انواع مختلفی است. برای آن‌که بدانید کدام راه درمانی می‌تواند بهترین تاثیر را بر سردردتان داشته باشد، مهم است نوع سردردی را که به آن مبتلا هستید، بدانید. اجازه دهید شایع‌ترین انواع سردردها و علت‌های آن‌ها را بازگو کنیم.

الف. سردرد تنشی
ب. سردرد میگرنی
پ. سردرد خوشه‌ای
ت. سردرد سینوسی

الف. سردرد تنشی

این نوع سردرد یکی از شایع‌ترین انواع سردردها است. فرد مبتلا در دو طرف سرش احساس فشار را تجربه می‌کند؛ درست مانند این‌که نواری را با فشار دور سر آدم بسته باشند. ماهیچه‌های شانه، گردن، و/یا آرواره سفت می‌شوند و ممکن است دردناک شوند.

علت‌ها: این نوع سردرد ممکن است به دلیل استرس، کم‌خوابی، افسردگی، اضطراب، وارد آمدن آسیب به سر، کم آبی، یا قرار دادن سر و گردن در وضعیت غیرطبیعی ایجاد شود.

توجه: سردرد تنشی هم‌چنین زمانی رخ می‌دهد که بافت محافظ سر در معرض هوای واقعا سرد قرار بگیرد، برای مثال، هنگامی که باد سرد کولر گازی مستقیما به پیشانی یا گردن‌تان برخورد کند.

ب. سردرد میگرنی

میگرن معمولا فقط در یک طرف سر، و به همراه یک یا چند مورد از علائم ذیل رخ می‌دهد – حالت تهوع، استفراغ، یا حساسیت به نور. ویژگی سردردهای میگرنی درد ضربانی یا تپشی آن است.

علت‌ها: سردردهای میگرنی ممکن است به دلیل عطرها یا بوهای شدید، تغییر در الگوی خواب یا سطوح هورمون‌ها، توقف ناگهانی مصرف کافئین، استرس بدنی، مصرف الکل، استرس، اضطراب، و سروصداهای بلند ایجاد شوند.

توجه: علاوه بر موارد فوق، برخی اقلام غذایی نیز نظیر شیرینی‌جات، شکلات، محصولات لبنی، مونوسدیم گلوتامات، بادام زمینی، و غیره نیز به عنوان تحریک کننده‌های سردرد میگرنی شناخته می‌شوند.

پ. سردرد خوشه‌ای

این نوع از سردرد اصطلاحا به صورت خوشه‌ای ایجاد می‌شود (به همین خاطر نام آن را خوشه‌ای [cluster] گذاشته‌اند)؛ سردردهای حاد و بسیار دردناک که چندین بار در طول روز اتفاق می‌افتند، و معمولا کم‌تر از یک ساعت ادامه می‌یابند. این سردردها در طول یک دوره‌ی چند ماهه، هر روز تقریبا در همان زمان‌های همیشگی بروز می‌کنند.

علت‌ها: سردردهای خوشه‌ای ممکن است بر اثر قرار گرفتن در ارتفاعات زیاد، مصرف سیگار، مصرف الکل، تقلاهای بدنی، گرما، و نور زیاد ایجاد شوند.

مطلب مرتبط: انواع سردرد: ۱۴ علت سردرد و راه های درمان آن ها

ت. سردرد سینوسی

بیمار در این گونه سردردها، دچار دردهایی در جلوی سر و صورت می‌شود. این نوع سردرد به دلیل تورم هر یک از حفره‌های سینوسی موجود در پشت گونه‌ها، بینی، و چشم‌ها اتفاق می‌افتد.

علت‌ها: سردرد سینوسی ممکن است به علت سرما، آنفولانزا یا تب، عفونت در مجاری سینوسی یا حساسیت بروز نماید.

آیا می‌دانستید؟ – حقایق جالب درباره‌ی سردردها

در این بخش تصمیم داریم به برخی حقایق جالب درباره‌ی سردرد اشاره کنیم که می‌توانند شگفت‌زده‌تان کنند.

الف. میگرن‌ها دارای طبیعتی ارثی هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند اگر یک یا هر دوی والدین یک کودک دچار میگرن باشند، به احتمال زیاد آن کودک نیز ممکن است قربانی میگرن شود. احتمال این اتفاق در مواردی که هر دوی والدین از میگرن رنج ببرند، می‌تواند به اندازه‌ی ۷۵ درصد باشد.
ب. سردردها با این‌که ممکن است آزاردهنده باشند، ولی در اغلب موارد بی‌خطر هستند. سردردها را می‌توان به آسانی با داروهای بدون نسخه یا کمی خواب درمان کرد.
پ. آن‌هایی که روزه می‌گیرند نیز ممکن است دچار سردرد شوند، زیرا شاید در طول روز سطح قند خون‌شان به طور ناگهانی کاهش یابد.
ت. تغییرات هورمونی نیز به میگرن منجر می‌شوند. شاید دقیقا پیش از شروع دوره‌ی قاعدگی به دلیل نوسانات هورمونی دچار سردرد شوید.

مطلب مرتبط : ۱۲ روش که بدون دارو از شرّ سردرد خلاص شویم

ث. جالب است به این نکته توجه کنید که مغز نقشی در شروع سردرد ندارد. دلیل اصلی سردرد در فعل و انفعالات میان رگ‌های خونی و اعصاب فعال اطراف جمجمه و ماهیچه‌های سر نهفته است.
ج. سردردهای ناشی از خوردن بستنی نیز دلیل علمی دارند. سرمای بستنی باعث اسپاسم رگ‌های خونی می‌شود، و راه را برای ایجاد سردرد هموار می‌کند.
چ. حتی کودکان زیر ۱۰ سال نیز ممکن است دچار سردرد شوند. این عارضه در میان پسرها شایع‌تر از دخترها است.
ح. حدود ۵۰ درصد از آدم‌هایی که قربانی میگرن هستند، از این مسئله آگاهی ندارند.
خ. سردردهای تنشی بسیار رایج هستند، و بیش از ۷۸ درصد از بزرگسالان سراسر دنیا قربانی این نوع سردرد هستند. ۳۰ درصد از آدم‌ها نیز به میگرن مزمن دچار هستند.
د. احتمال ابتلای زنان به سردرد در مقایسه با مردان بیش‌تر است.

درمان‌های خانگی برای سردرد

در ادامه‌ی این مقاله به فهرستی از راه‌های موثر برای به زانو در آوردن سردرد اشاره می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید!

الف. روغن‌های معطر
ب. دمنوش‌های گیاهی
پ. میوه‌ها و سبزیجات
ت. داروهای گیاهی
ث. مکمل‌ها
ج. درمان‌های خانگی
چ. سایر درمان‌ها

الف. روغن‌های معطر

روغن‌های معطر بهترین گزینه برای از پای درآوردن سردرد‌ها هستند؛ خواه سردردهای سینوسی باشند یا سردردهای تنشی. این روغن‌ها به انقباض و انبساط رگ‌ها کمک می‌کنند؛ و از این طریق جریان خون را افزایش می‌دهند و به سرعت سردردتان را کم می‌کنند. این روغن‌ها هم‌چنین دارای تاثیرات آرام‌بخشی و تسکین‌دهندگی هستند.

با استفاده از این روغن‌های معطر به سرعت باید سردردتان تسکین یابد.

۱. روغن نعناع فلفلی

این روغن معطر به دلیل وجود منتول در ترکیبات‌اش و به خاطر تاثیرات تسکین‌دهندگی و آرام‌بخشی‌اش برای پوست به شکل گسترده‌ای به عنوان گزینه‌ای مناسب برای درمان سردردها شناخته می‌شود. وقتی مستقیما روغن نعناع فلفلی را به پیشانی‌تان می‌مالید، این روغن باعث تحریک جریان خون در مغز می‌شود و از انقباضات ماهیچه‌های جلوگیری می‌کند.

نوع سردرد – برای درمان سردردهای ناشی از تنش می‌توانید روی روغن نعناع فلفلی حساب کنید. این روغن هم‌چنین برای تسکین سردرد سینوسی نیز بسیار موثر است.

مواد مورد نیاز

الف. ۱ تا ۲ قطره روغن معطر نعناع فلفلی
ب. ۱ قاشق چای خوری روغن حامل (روغن زیتون یا روغن نارگیل)

دستورالعمل درمان سردرد

دو روغن را با هم ترکیب کنید و پیشانی‌تان را با استفاده آن با حرکات دایره‌ای شکل ماساژ دهید. در صورت بازگشت سردرد، این فرایند را بعد از دو ساعت تکرار کنید.

نکته: هم‌چنین می‌توانید پیش از خواب چند قطره روغن نعناع فلفلی روی بالش‌تان بچکانید تا خوابی بدون تنش داشته باشید.

۲. روغن اسطوخودوس (لوندر)

این روغن معطر تسکین‌دهنده و شیرین به خاطر خاصیت‌اش در کاهش اضطراب، افسردگی، استرس، و بی‌خوابی عصبی شهرت دارد؛ از این رو، می‌تواند به طور موثر سردردهای ناشی از اضطراب و استرس را کاهش دهد.

روغن معطر اسطوخودوس حاوی لینالیل استات و لینانول است که به آسانی جذب بدن می‌شوند و سردردهای عذاب‌آور را کاهش می‌دهند. استفاده از این روغن برای زنان باردار و هم‌چنین کودکان خردسال بدون خطر است زیرا دارای طبیعت ملایمی است.

نوع سردرد: این روغن به عنوان راه‌حل عالی برای درمان سردردهای ناشی از میگرن و تغییرات هورمونی به شمار می‌رود.

مواد مورد نیاز

۱ تا ۲ قطره روغن معطر اسطوخودوس (لوندر)

دستورالعمل

از این روغن می‌توانید به شیوه‌های مختلف استفاده کنید؛ از جمله انتشار آن در هوا، استنشاق، و کاربرد موضعی. این روغن را با خیال راحت به نواحی گردن و گیجگاه‌تان بمالید و به همین شکل بخوابید تا از شر دردهای ضربانی خلاص شوید.

نکته: برای قوی‌تر کردن تاثیر این روغن می‌توانید با افزودن دو قطره از روغن معطر اسطوخودوس به یک کتری کوچک حاوی آب جوش از روش درمانی بخور استفاده کنید. به مدت ۱۵ دقیقه بخار متصاعد از آب جوش را عمیقا استنشاق کنید و به آرامی خارج نمایید.

۳. روغن ریحان

استفاده‌ی موضعی از این روغن تنش‌ها را از ماهیچه‌ها دور می‌کند. روغن‌ ریحان با کاهش فشار بر ماهیچه‌های سر و آرام کردن آن‌ها سردردها را درمان می‌کند.

نوع سردرد – این روغن سردردهای میگرنی و تنشی را درمان می‌کند.

مواد مورد نیاز

الف. ۱ تا ۲ قطره روغن معطر ریحان
ب. ۱ قاشق چای خوری از هر نوع روغن حامل به انتخاب خودتان

دستورالعمل درمان سردرد

الف. این روغن معطر را با روغن حامل ترکیب کنید.
ب. با کمک یک تکه پنبه با نوک انگشت‌تان این روغن را روی پیشانی و گیجگاه‌تان بمالید. هم‌چنین می‌توانید این روغن را روی پوست سر و پشت گردن‌تان نیز بمالید.
پ. برای کسب بهترین نتیجه،‌ اجازه بدهید این روغن چند ساعت روی پوست‌تان بماند.

با استفاده از این روغن معطر دردتان به سرعت رفع خواهد شد. در صورت ادامه داشتن سردردتان می‌توانید این کار را بعد از دو ساعت دیگر تکرار کنید.

۴. روغن معطر اوکالیپتوس

روغن معطر اوکالیپتوس از دیگر روغن‌های معطری است که می‌توانند سردردهای سمج را درمان کنند. این روغن دارای ویژگی‌های خلط‌آوری (اکسپکتورانت)، ضد التهابی، و ضد درد است؛ از این رو، روغن اوکالیپتوس به عنوان درمان ایده‌آلی برای سردرد به شمار می‌رود.

نوع سردرد – این روغن می‌تواند سردردهایی از نوع سینوسی و تنشی را درمان کند.

مواد مورد نیاز

الف. ۵ تا ۶ قطره روغن معطر اوکالیپتوس
ب. یک کاسه پر از آب داغ

دستورالعمل درمان سردرد

الف. مقداری از این روغن معطر را در کاسه‌ی آب داغ بریزید و اجازه دهید کاملا در آن حل شود.
ب. سر، گردن، و شانه‌های‌تان را با یک حوله بپوشانید و روی کاسه خم شوید.
پ. دست‌کم به مدت ۵ دقیقه بخار روغن اوکالیپتوس را استنشاق کنید تا از گرفتگی بینی و سینوس‌ها خلاص شوید.

در صورت بازگشت سردرد این کار را تکرار کنید. این فرایند به باز شدن سینوس‌های مسدود کمک می‌کند و بنابراین باعث تسکین سردرد می‌شود.

۵. روغن معطر رزماری

روغن معطر رزماری با خواص طبیعی ضد درد و ضد التهابی‌اش برای درمان سردرد بسیار مفید است. این یک روغن معطر ملایم و تسکین دهنده است که می‌تواند به سرعت درد را آرام کند.

نوع سردرد – این روغن برای درمان سردردهای سینوسی و هم‌‌چنین برای سردردهای هورمونی بسیار مناسب است.

مواد مورد نیاز

۲ تا ۳ قطره روغن معطر رزماری

دستورالعمل درمان سردرد

الف. چند قطره روغن معطر رزماری را روی کف دست‌های‌تان بریزید و به آرامی رو به روی بینی و دهان‌تان بگیرید.
ب. به مدت ۳۰ ثانیه عمیقا دم و بازدم انجام دهید.

نکته: اگر تماس مستقیم دست‌تان با این روغن معطر بسیار نگران‌تان می‌کند، می‌توانید تکه‌ای پنبه یا یک دستمال را به این روغن آغشته کنید و ۳۰ تا ۴۵ ثانیه روی دهان و بینی‌تان نگه دارید.

۶. روغن لیمو

روغن لیمو به خاطر رایحه‌ی تند و شاداب‌کننده‌اش بارها و بارها ثابت کرده است می‌تواند در درمان سردردهای وحشتناک تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این روغن معطر رقیق که رنگ زرد مایل به سبز کدری دارد برای درمان سرماخوردگی، گلودرد، استرس، افسردگی، کمبود انرژی، و خستگی مفرط مفید است.

نوع سردرد – با استفاده از روغن لیمو می‌توانید تمام انواع سردردها، از جمله سردردهای میگرنی، سینوسی، یا تنشی را درمان کنید.

مواد مورد نیاز

الف. ۸ تا ۱۰ قطره روغن معطر لیمو
ب. دستگاه بخور

دستورالعمل درمان سردرد

با استفاده از دستگاه بخور این روغن را در سراسر شب در فضای اتاق‌تان پخش کنید تا از گرفتگی بینی و سردرد خلاص شوید.

۷. روغن شمعدانی

این روغن معطر شیرین برای آرامش و فروکش تنش‌های ذهنی و بدنی استفاده می‌شود.

نوع سردرد: روغن شمعدانی برای درمان نوع تنشی و هورمونی سردرد مفید و مناسب است.

مواد مورد نیاز

۸ تا ۱۰ قطره روغن معطر شمعدانی

دستورالعمل درمان سردرد

می‌توانید برای تسکین سریع سردردها، استرس، و تنش با استفاده از ترکیب آب و روغن معطر شمعدانی حمام کنید؛ فقط کافی است ۸ تا ۱۰ قطره از این روغن معطر را در وان حمام‌تان بچکانید و احساس آرامش را تجربه کنید.

نکته: برای به زانو درآوردن سردردهای آزاردهنده حتی می‌توانید با استفاده از دستگاه بخور، این روغن معطر را در طول شب در هوای اتاق خواب‌تان پخش کنید.

۸. روغن معطر گل بی‌مرگ (هلیکریز)

از جمله درمان موثر دیگری برای سردرد می‌توان به استفاده از روغن معطر گل بی‌مرگ اشاره کرد. این روغن حاوی خواص عالی ضد التهاب و ضد درد است؛ و همین خواص، آن را به یکی از داروهای موثر برای تسکین تنش اعصاب و ماهیچه‌ها تبدیل کرده‌اند.

نوع سردرد- روغن گل بی‌مرگ را می‌توانید برای درمان سردردهای تنشی استفاده کنید.

مواد مورد نیاز

الف. حوله
ب. ۲ تا ۳ قطره روغن معطر گل بی‌مرگ
پ. یک فنجان آب سرد

دستورالعمل درمان سردرد

الف. این درمان خانگی را با افزودن چند قطره از این روغن معطر به یک فنجان آب سرد شروع کنید.
ب. حوله را به محلول داغ فنجان آغشته کنید و به عنوان کمپرس سرد روی پیشانی و گردن‌تان قرار دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید.

توجه: از تماس محلول آب و این روغن به چشم‌های‌تان اجتناب کنید زیرا موجب سوزش چشم می‌شود. چنان‌چه این محلول به اشتباه وارد چشم‌تان شد، بهتر است از شیر یا خامه استفاده کنید؛ شستشوی چشم با آب در چنین شرایطی باعث وخیم‌تر شدن وضعیت می‌شود.

۹. روغن معطر بابونه رومی

استفاده از روغن معطر بابونه‌ی رومی یکی از روش‌های درمانی عالی برای خلاصی از شر سردردهای ناشی از استرس است، زیرا این روغن برای درمان دردهای نورالژیک بسیار موثر است.

نوع سردرد – این روغن در درمان سردردهای نوع تنشی بهترین تاثیر را دارد.

مواد مورد نیاز

الف. ۱ تا ۲ قطره روغن بابونه‌ی رومی
ب. ۸ تا ۱۰ قطره روغن حامل نظیر روغن جوجوبا یا روغن زیتون

دستورالعمل درمان سردرد

الف. این روغن را با روغن حامل مورد نظر ترکیب کنید و به آرامی روی نواحی گیجگاهی، گردن، شانه‌ها، سینه، و شکم‌تان بمالید؛ ترجیحا این کار را قبل از حمام انجام دهید.
ب. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس بدن‌تان را با آب گرم بشویید.

نکته: هم‌چنین می‌توانید این روغن را مستقیما زیر بینی‌تان بمالید و استنشاق کنید یا برای این کار از دستمال استفاده کنید.

۱۰. روغن تخم کتان

این نوع از روغن‌های معطر برای درمان سردردهای ناشی از التهاب مفید است. روغن تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است که دارای طبیعتی ضد التهابی هستند و دردهای ضربانی را کاهش می‌دهند.

نوع سردرد – این روغن برای سردردهای میگرنی مناسب است.

موارد مورد نیاز

الف. ۱ تا ۲ قطره روغن معطر تخم کتان
ب. ۱ قاشق چای خوری روغن حامل نظیر روغن نارگیل یا روغن جوجوبا

دستورالعمل درمان سردرد

با استفاده از ترکیب روغن‌های فوق بدن و ناحیه‌ی گیجگاه‌تان را به آرامی ماساژ دهید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه این روغن را از بدن‌تان بشویید.

ب. دمنوش‌های (چای) گیاهی

هم‌چنین می‌توانید برای کمک به درمان سردردهای‌تان به جای نوشیدن نوشابه دمنوش‌های گیاهی نوش جان کنید.

۱۱. دمنوش رزماری با آویشن یا مریم گلی

شروع روز با نوشیدن یک فنجان دمنوش رزماری مسلما گزینه‌ای عالی برای به زانو درآوردن سردردهای ضربانی‌تان خواهد بود.

رزماری دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند دردتان را آرام کند. مریم گلی نیز دارای خواص آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی است؛ هم‌چنین آویشن هم خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، و آنتی‌بیوتیکی دارد. با نوشیدن این دمنوش نه فقط احساس شادابی می‌کنید و آب بدن‌تان تامین می‌شود، بلکه هم‌چنین در خواهید یافت که سردردتان از بین رفته یا بسیار کاهش یافته است.

مواد مورد نیاز

الف. یک مشت برگ رزماری
ب. یک مشت برگ آویشن یا مریم گلی
پ. آب
ت. شیرین‌کننده به دل‌خواه خودتان

دستورالعمل درمان سردرد

الف. این گیاهان دارویی را برای حدود ۲ دقیقه در آن جوش بریزید. این جوشانده را صاف کنید و ماده‌ی شیرین‌کننده‌تان را به آن اضافه نمایید. روزانه ۲ تا ۳ فنجان از این دمنوش گرم گیاهی نوش جان کنید تا به نتیجه‌ی دل‌خواه‌تان برسید.

۱۲. دمنوش ریحانه و عسل

سردردهای تنشی را می‌توان به صورت موثر با مصرف ریحان درمان کرد. این گیاه دارویی اعصاب‌تان را آرام و راحت می‌کند و در مبارزه علیه سردردهای سمج به شما کمک می‌نماید. لیمو و عسل می‌توانند تندی ریحان را از بین ببرند و برای آرامش بدن‌تان نیز مناسب هستند.

مواد مورد نیاز

الف. مقداری برگ ریحان
ب. آب داغ
پ. چند قطره روغن لیمو
ت. ۱ قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل درمان سردرد

الف. برگ‌های ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه‌ دهید چند دقیقه در آن خیس بخورد.
ب. این دمنوش را صاف کنید تا جوشانده و عصاره‌ی آن را به دست بیاورید.
پ. روغن لیمو و عسل را به دمنوش‌تان اضافه نمایید.
ت. این دمنوش را گرم بنوشید. توصیه می‌شود روزانه دو تا سه فنجان از این دمنوش میل بفرمایید.

۱۳. دمنوش (چای) بابونه

دمنوش بابونه حاوی ترکیباتی است که به کاهش درد و آرامش ذهن‌تان کمک می‌کنند. بیسابولول موجود در این دمنوش دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. استفاده از این دمنوش راه درمانی شگفت‌انگیزی برای میگرن به شمار می‌رود.

مواد مورد نیاز

الف. ۱ عدد کیسه‌ی چای بابونه
ب. آب داغ
پ. ۱ قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل درمان سردرد

الف. کیسه‌ی چای بابونه را در یک فنجان آب داغ قرار دهید. اجازه دهید چای بابونه به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ دم بکشد.
ب. عسل را به دمنوش‌تان اضافه کنید و خوب به هم بزنید. البته افزودن عسل به دمنوش اختیاری است.
پ. در محیط آرام و بدون سروصدایی با آرامش استراحت کنید و این دمنوش را به صورت داغ و آهسته بنوشید.

۱۴. دمنوش بابونه‌ی گاوی

نظریه‌های متعددی نشان می‌دهند وقتی رگ‌های خونی‌تان شروع به گشاد شدن می‌کنند و به اعصاب‌تان فشار وارد می‌نمایند، داخل سرتان احساس ضربان و تپش خواهید کرد. گفته می‌شود بابونه‌ی گاوی گیاه دارویی قدرتمندی است که می‌تواند تنش موجود در رگ‌های خونی‌تان را آرام کند و هم‌چنین آن‌ها را منقبض نماید؛ از این رو، این گیاه دارویی می‌تواند دردتان را تسکین کند و التهاب‌تان را کاهش دهد.

مواد مورد نیاز

الف. حدود ۳۰ گرم گل بابونه‌ی گاوی خشک شده
ب. ۲ فنجان آب

دستورالعمل درمان سردرد

الف. گل‌های خشک را داخل آب بریزید و آن‌ را بجوشانید.
ب. بعد از به جوش آمدن آب، شعله را خاموش کنید و اجازه‌ دهید ۱۵ دقیقه بماند. جوشانده‌تان را صاف کنید و به صورت گرم بنوشید.

۱۵. چای سبز

کافئین موجود در چای سبز باعث بهبود گردش خون در مغز می‌شود، و بنابراین سردردتان را آرام می‌کند. این دمنوش هم‌چنین سامانه‌ی عصبی بدن را تحریک می‌کند و رادیکال‌های آزاد را از بدن خارج می‌نماید.

مواد مورد نیاز

الف. برگ‌های چای سبز یا ۱ عدد چای سبز کیسه‌ای
ب. آب داغ

دستورالعمل درمان سردرد

الف. برگ‌ها یا کیسه‌ی چای سبز را در یک فنجان آب جوش بیندازید و اجازه دهید چند دقیقه در آن دم بکشد.
ب. این جوشانده را صاف کنید و قبل از خنک شدن، نوش جان کنید.
پ. می‌توانید چند قطره آب لیمو و مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید تا طعم بهتری به خود بگیرد. روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز بنوشید تا بدن و ذهن سالمی داشته باشید.

۱۶. دمنوش ریشه‌ی زنجبیل

زنجبیل به کاهش سردردهای میگرنی کمک می‌کند. این گیاه دارویی هم‌چنین با حالت تهوعی که غالبا بعد از این سردردهای عذاب‌آور ایجاد می‌شود، مبارزه می‌نماید. این درمان خانگی تقریبا به سرعت یک قرص آسپیرین می‌تواند سردردتان را کاهش دهد. به علاوه مزیت ریشه‌ی زنجبیل نسبت به آسپیرین این است که لازم نیست نگران مصرف بیش از حد آن باشید.

مواد مورد نیاز

الف. ۴ برش کوچک از ریشه‌ی زنجبیل
ب. ۳ فنجان آب

دستورالعمل درمان سردرد

الف. برش‌های زنجبیل را اندکی له کنید و آن‌ها را به آبی اضافه کنید که به صورت ملایم در حال جوشیدن باشد.
ب. در ظرف آب جوش را بگذارید و اجازه دهید ریشه‌ی زنجبیل حدود ۳۰ دقیقه در آن دم بکشد.
پ. این جوشانده را صاف کنید و به صورت گرم بنوشید. می‌توانید روزانه یک تا دو فنجان از این دمنوش نوش جان کنید. با نوشیدن اولین فنجان قطعا میگرن‌تان فورا فروکش خواهد کرد.

پ. میوه‌ها و سبزیجات

همان‌طور که برخی مواد خوراکی می‌توانند باعث سردرد شوند، دسته‌ای دیگر از مواد خوراکی نیز هستند که می‌توانند به تسکین سردرد کمک کنند و از ایجاد آن در طولانی مدت پیشگیری کنند. در ادامه به فهرستی از خوراکی‌های مناسب برای تسکین سریع سردرد اشاره می‌کنیم.

۱۷. سرکه سیب

سرکه سیب به تدریج درصد بزرگی از درمان‌های خانگی را به خود اختصاص داده است، زیرا این ماده‌ی خوراکی پر خاصیت دارای خواص ضد التهابی، ضد درد، ضد باکتری، و ضد قارچی است. مصرف روزانه‌ی سرکه سیب تعادل اسیدی و قلیایی بدن را تضمین می‌کند. سرکه سیب هم‌چنین در درمان سردردها نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

مواد مورد نیاز

الف. ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب
ب. یک لیوان آب گرم

دستورالعمل درمان سردرد

فقط کافی است روزانه یک لیوان آب گرم را به همراه ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب حداقل سه مرتبه بنوشید.

نکته: هم‌چنین می‌توانید از روش بخور نیز استفاده کنید؛ به این ترتیب که سرکه سیب و آب را به مقدار مساوی در یک ظرف بجوشانید و بخارات آن را استنشاق نمایید.

۱۸. زنجبیل

ترکیبات موجود در زنجبیل نظیر گینجرول، شوگاول، پارادول، و زینگرون حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند. زنجبیل هم‌چنین باعث تحریک انقباض ماهیچه‌ها می‌شود. تمام این عوامل دست در دست هم می‌دهند تا این خوراکی پر خاصیت را به دارویی سریع و موثر برای خلاصی از شر سردردها تبدیل کنند.

مواد مورد نیاز

الف. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری پودر زنجبیل خشک
ب. آب

دستورالعمل درمان سردرد

الف. پودر زنجبیل را با آب مخلوط کنید و از آن‌ها خمیر تهیه نمایید. این خمیر را روی پیشانی‌تان بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.

نکته: هم‌چنین می‌توانید پودر زنجبیل را داخل آب داغ بریزید و بخارات آن را استنشاق کنید.

۱۹. بادام

سالیسین موجود در بادام به عنوان آسپیرین طبیعی عمل می‌کند و دردتان را کاهش می‌دهد. بادام هم‌چنین حاوی منیزیوم است که معمولا بیماران مبتلا به میگرن با کمبود آن مواجه هستند. دفعه‌ی بعد که به سردرد دچار شدید، فقط کافی است مقداری بادام بخورید تا به سرعت دردتان کاهش یابد.

مواد مورد نیاز

الف. یک مشت بادام (خام یا بو داده)

دستورالعمل درمان سردرد

الف. هر وقت احساس کردید سرتان درد می‌کند، یک مشت بادام نوش جان کنید.
ب. اگر بادام را در اولین لحظاتی که احساس سردرد به سراغ‌تان می‌آید، میل نمایید، بیش‌ترین تاثیر را خواهد داشت.

احتیاط: اگر مبتلا به میگرن هستید، پیش از مصرف بادام مطمئن شوید خودِ این خوراکی باعث تحریک میگرن‌تان نمی‌شود.

۲۰. روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است که به طور گسترده‌ای به خاطر خواص ضد التهابی‌اش شهرت دارد. مصرف مرتب این روغن پر خاصیت از شدت و دفعات میگرن‌ها می‌کاهد.

مواد مورد نیاز

الف. ۱۰۰۰ میلی‌گرم مکمل روغن ماهی

دستورالعمل درمان سردرد

الف. روزانه یک عدد قرص مکمل روغن ماهی مصرف کنید.
ب. مصرف این مکمل را به مدت ۲ هفته ادامه دهید تا برای مدت طولانی از شر میگرن خلاص شوید.

احتیاط: زنان باردار، زنان شیرده، و کودکان قرص‌های مکمل روغن ماهی را فقط باید تحت نظارت پزشک مصرف کنند.

۲۱. نمک

نمک صورتی هیمالیا کامل‌ترین نوع نمک‌ها و بسیار غنی از مواد معدنی و الکترولیت‌ها است. این نمک باعث ذخیره‌سازی مجدد الکترولیت‌ها در بدن می‌شود و از شدت سردردها می‌کاهد. این نمک هم‌چنین باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن و افزایش سطح انرژی نیز می‌شود.

مواد مورد نیاز

الف. ۱ قاشق چای خوری نمک هیمالیا (که به آن سنگ نمک هم می‌گویند)
ب. ۱ عدد لیمو
پ. یک لیوان آب

دستورالعمل درمان سردرد

الف. آب لیمو را به طور کامل در یک لیوان آب بچلانید.
ب. مقداری نمک هیمالیا را به محلول آب و آب لیمو اضافه کنید و خوب به هم بزنید. این محلول را نوش جان کنید.

۲۲. فلفل هندی

فلفل هندی می‌تواند به درمان التهاب و هم‌چنین درد کمک کند. گفته می‌شود کپسایسین، ماده‌ی اصلی موجود در فلفل،‌ می‌تواند میزان احساس درد را مهار کند.

مواد مورد نیاز

الف. نصف قاشق چای خوری فلفل هندی خرد شده و نرم
ب. حدود ۱۲۰ میلی‌گرم آب
پ. گوش پاک‌کن

دستورالعمل درمان سردرد

الف. فلفل هندی را در آب حل کنید.
ب. سر گوش پاک‌کن را به آن آغشته کنید و به آرامی داخل سوراخ‌های بینی‌تان بمالید.
پ. ابتدا داخل بینی‌تان احساس سوزش خواهید کرد، ولی وقتی سوزش فروکش کند، سردردتان نیز از بین خواهد رفت.

۲۳. لیمو

لیمو نه تنها شادی‌آور و انرژی‌زا است، بلکه هم‌چنین دارای خواص مهم ضد التهابی است. این خواص، لیمو را به یک داروی عالی برای خلاصی از شر سردردها تبدیل کرده‌اند.

مواد مورد نیاز

الف. پوست لیمو
ب. آب

دستورالعمل درمان سردرد

الف. پوست لیمو را به خوبی بکوبید و آن را با آب مخلوط کنید تا به خمیر تبدیل شود.
ب. این خمیر را روی پیشانی‌تان بمالید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ به همین صورت بماند.
پ. هم‌چنین می‌توانید یک عدد لیمو را از وسط نصف کنید و روی پیشانی و گیجگاه‌تان بمالید. روش دیگر این‌که می‌توانید آب نصف لیمو را در فنجان دمنوش‌های گیاهی‌تان بچکانید و نوش جان نمایید.

۲۴. برگ‌های فلفل بتل

ترکیبات موجود در برگ‌های فلفل بتل دارای خواص خنک کنندگی، ضد درد، و ضد التهابی هستند. کافور یکی از محتویات رایج در پمادهای تسکین دهنده‌ی درد است. این ماده ضد درد است و هم‌چنین برای آرامش ذهن نیز بسیار مفید است.

مواد مورد نیاز

الف. ۴ تا ۵ عدد برگ فلفل بتل
ب. چند قطره روغن معطر کافور
پ. آب

دستورالعمل درمان سردرد

الف. برگ‌های فلفل بتل را به آرامی بکوبید و آن را به آب و روغن کافور اضافه کنید.
ب. این ترکیب را بر روی گیجگاه و پیشانی‌تان بمالید و اجازه‌ دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند.
پ. هم‌چنین می‌توانید برگ‌های بتل را مستقیما روی ناحیه‌ی گیجگاه‌تان قرار دهید.

۲۵. گندم سیاه

گندم سیاه غنی از آنتی‌اکسیدان است، و همین عامل آن را قادر ساخته است که علیه همه‌ی سردردها مبارزه کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها قادر هستند از سلول‌ها و بدن‌مان در برابر آسیب‌های ناشی از فلاونوئیدی به نام روتین مبارزه کنند؛ روتین ماده‌ی شیمیایی گیاهی است که به عنوان یکی از علت‌های میگرن به شمار می‌رود. هم‌چنین گندم سیاه دارای طبیعتی ضد التهابی و ضد درد است.

عموما توصیه می‌شود حتی برای درمان سرسخت‌ترین میگرن‌ها نیز گندم سیاه را به طور مرتب مصرف نمایید.

۲۶. سیب زمینی پخته

مصرف سیب زمینی پخته می‌تواند سردردهای ناشی از مصرف الکل را به زانو درآورد.

الکل ماده‌ای ادرارآور است که می‌تواند مقدار زیادی آب و هم‌چنین الکترولیت‌های ضروری نظیر پتاسیم را از بدن خارج کند. همین مسئله تنها دلیل سردردهای شدید بعد از بیدار شدن از حالت مستی است.

برای خلاصی از شر این درد عذاب‌آور می‌توانید رژیم غذایی غنی از پتاسیم را رعایت کنید. سیب زمینی پخته منبع عالی برای پتاسیم است (۷۲۱ میلی‌گرم در ازای هر ۱۰۰ گرم)؛ و همین مسئله آن را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان سردردهای ناشی از خماری الکل تبدیل کرده است.

۲۷. هندوانه

کم آبی یکی از علت‌های اصلی سردردهای شدید است. این وضعیت را می‌توان با مصرف خوراکی‌های سرشار از آب نظیر هندوانه معالجه کرد.

۸۰ درصد این میوه‌ی زود هضم و خوشمزه از آب تشکیل شده است و منبع خوبی برای مواد معدنی ضروری نظیر منیزیوم است که می‌توانند به تسکین سردرد کمک کنند.

این میوه را می‌توانید به شیوه‌های مختلفی نوش جان کنید – مثلا اسموتی سرد هندوانه یا حتی استفاده از آن در سالاد. افزودن مقدار اندکی زنجبیل می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیز هندوانه را افزایش دهد و از حالت تهوع ناشی از سردرد بکاهد.

۲۸. قهوه

مصرف یک فنجان قهوه می‌تواند در درمان سردردهای شدید کمک کند.

کافئین موجود در قهوه بالا برنده‌ی فشار خون است؛ به این ترتیب که قطر رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد. کافئین از این طریق به تسکین درد کمک می‌کند.

توجه: در مصرف این نوشیدنی نیز زیاده‌روی نکنید، زیرا قهوه نیز ادرارآور است و مصرف بیش از اندازه‌ آن می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود.

۲۹. نان با گندم کامل

بدن ما به میزان متعادلی از گلیکوژن نیاز دارد تا بتواند به خوبی کار کند. رژیم غذایی کم کربوهیدرات به کاهش گلیکوژن در بدن منجر می‌شود که باعث تخلیه‌ی انرژی و بروز سردرد می‌شود.

مصرف نان با گندم کامل مطمئنا بدون افزودن چربی اضافه به بدن به درمان سردرد کمک می‌کند. این نوع نان سطح انرژی‌تان را افزایش می‌دهد و شما را از شر درد جانکاه می‌رهاند.

۳۰. ماست

مصرف یک فنجان ماست سالم و بدون چربی راه مناسبی برای مبارزه با هر نوع سردرد است. این اَبَر خوراکی سرشار از کلسیم و پروبیوتیک است که برای کارکرد مناسب مغز ضروری هستند.

به این نکته دقت کنید که هرگز نباید قند یا شکر اضافه به ماست بیفزایید.

۳۱. کنجد

دانه‌های کنجد غنی از ویتامین E و منیزیوم هستند که هر دو در تثبیت سطح استروژن بدن، و درمان موثر سردردهای هورمونی بسیار مفید هستند.

دانه‌های کنجد هم‌چنین گردش خون را در مغز و بدن بهبود می‌بخشند و هر گونه احتمال تنش ماهیچه‌ای را از شما دور می‌کنند. برای مبارزه با سردرد از همان لحظه‌ی شروع، فقط کافی است بر روی سوپ یا سالادتان مقداری کنجد بپاشید.

۳۲. اسفناج

این سبزی پر خاصیت سطح فشار خون بدن را کاهش می‌دهد، و خماری و سردردهای تنشی را آرام می‌کند. اسفناج هم‌چنین غنی از ویتامین B2 است. برای خودتان سالاد اسفناج درست کنید و به سرعت از بدترین سردردها خلاص شود.

۳۳. موز

موز که سرشار از مواد مغذی ضروری نظیر پتاسیم و منیزیوم است به عنوان یکی از خوراکی‌های درمانی موثر برای سردردهای شدید شناخته می‌شود. منیزیوم ماهیچه‌های دارای تنش‌مان را آرام می‌کند و پتاسیم نیز باعث تعادل الکترولیت‌ها در بدن و کاهش درد می‌شود. مصرف موز گزینه‌ی مناسبی برای درمان خماری است. موز در درمان تهوع و خستگی مفرط ماهیچه‌‌ای ناشی از سردردها بسیار موثر است.

۳۴. قارچ

قارچ منبع خوبی برای ویتامین B2 (ریبوفلاوین) محسوب می‌شود؛ این ویتامین برای تولید انرژی داخل سلول ضروری است. رژیم غذایی سرشار از ویتامین B2 می‌تواند سردرد را تسکین دهد. ریبوفلاوین موجود در قارچ با میزان موجود در بروکلی و اسفناج برابری می‌کند؛ از این رو، مصرف قارچ به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان سردرد به شمار می‌رود.

۳۵. ماهی سالمون

دانشمندان متوجه شده‌اند رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های سالم می‌توانند سردردهای مزمن را درمان کنند. ماهی سالمون یکی از منابع عمده‌ی اسیدهای چرب امگا-۳ است که می‌تواند التهاب را تسکین و سردرد را کاهش دهد.

این ماهی دارای خواص محافظت از رگ‌های عصبی و ضد التهابی است که به کاهش دفعات و شدت درد میگرن‌ها کمک می‌کنند. همین امروز سالمون را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا از شر این درد خلاص شوید.

۳۶. خیار

خیار جزء سبزیجات پر آبی است که به سرعت به بدن آب‌رسانی می‌کنند. بنابراین، خیار می‌تواند سردردهای ناشی از کم آبی را آرام کند. این سبزی هم‌چنین برای درمان خماری نیز استفاده می‌شود.

می‌توانید خیار را به اشکال مختلف استفاده کنید – آن را در سالاد بریزید و یا از آن اسموتی تهیه نمایید.

۳۷. جگر

جگر گوساله از دیگر مواد غذایی مفیدی است که می‌توانند به درمان سردرد کمک کنند. این ماده‌ی خوراکی سرشار از ویتامین B3 (نیاسین) است که کمبود این ویتامین به عنوان عامل بروز میگرن شناخته می‌شود. جدا از این مسئله، جگر گوساله منبع خوبی برای ویتامین B6، ویتامین B12‌، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K، و اسید فولیک است. بنابراین، افزودن جگر گوساله به رژیم غذایی‌تان می‌تواند به تسکین میگرن‌های مزمن کمک کند.

۳۸. کینوآ

کینوآ بسیار غنی از پروتئین و مواد معدنی ضروری نظری منیزیوم است؛ همین خواص کینوآ را به یکی از داروهای طبیعی موثر برای درمان سردردهای هورمونی و تنشی تبدیل کرده‌اند.

تصمیم بگیرید از این به بعد کینوآ را به اشکال مختلف – مثلا در سالاد یا غذاهای پخته – استفاده کنید تا بتوانید بر سردردهای آزاردهنده غلبه نمایید.

۳۹. آناناس

آناناس از دیگر میوه‌های پر آبی است که می‌توانند به خلاصی سریع از شر سردرد کمک کنند. این میوه حاوی ترکیبی به نام بروملین است که خواص ضد التهابی دارد. همین عامل آناناس را به یکی از داروهای طبیعی برای درمان سردرد تبدیل کرده است. مصرف روزانه‌ی آناناس، چه به صورت اسموتی، چه آب آناناس، و چه استفاده از آن در سالاد می‌تواند فواید زیادی برای‌تان داشته باشد.

توجه: پیش از مصرف آناناس مطمئن شوید به این میوه حساسیت (آلرژی) نداشته باشید. آدم‌های بسیاری به این میوه‌ی گرمسیری حساسیت دارند.

۴۰. سیب

مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند سردرد را از شما دور نگه دارد!

این میوه‌ی خوشمزه و سالم به دلیل وجود منیزیوم در آن، برای کاهش درد مرتبط با میگرن‌ها بسیار مفید است. این ماده‌ی معدنی رگ‌های خونی بدن را آرام می‌کند و از این طریق، گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد.

۴۱. آووکادو

این میوه‌ی روغنی نیز سرشار از منیزیوم است؛ از این رو، به عنوان داروی گیاهی مناسبی برای سردرد به شمار می‌رود.

۴۲. طالبی

طالبی نیز می‌تواند برای درمان سردردهای عذاب‌آور ناشی از خماری گزینه‌ی مناسبی باشد، زیرا سرشار از آب و بسیاری دیگر از مواد مغذی ضروری است. این میوه به حفظ آب و سلامتی بدن کمک می‌کند.

۴۳. بروکلی

بروکلی علاوه بر این‌که سرشار از منیزیوم است، غنی از ترکیبی به نام کوآنزیم کیو ۱۰ نیز هست که برای کارکرد مناسب مغز بسیار ضروری است.

۴۴. هویج

گفته می‌شود این اَبَر خوراکی می‌تواند با سم‌زدایی از بدن سردردهای مزمن را آرام کند. این خوراکی خوشرنگ و خوش‌طعم سموم را از بدن خارج می‌کند و بدن‌مان را سالم و بدون درد نگه می‌دارد.

برای رهایی از شر سردرد هویج را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

۴۵. کاهو

گنجاندن کاهو در رژیم غذایی‌تان می‌تواند کمبود مواد مغذی را که ممکن است دلیل میگرن‌های دردناک‌تان باشند، جبران کند. همین امروز ساک خریدتان را پر از کاهو کنید!

۴۶. میخک

ویژگی‌های تسکین درد و خنک کنندگی میخک، این گیاه دارویی را به یک سلاح مخفی برای مبارزه علیه سردردهای تنشی مجهز کرده‌اند. برای خلاصی سریع و موثر از شر سردرد می‌توانید هر یک از سه راه زیر را امتحان کنید.

الف. دو تا سه عدد میخک خشک را خرد کنید و در یک دستمال تمیز بریزید. هر وقت احساس کردید سردرد به سراغ‌تان آمده‌ است، رایحه‌ی این میخک‌های خرد شده را استشمام کنید.
ب. دو قطره روغن میخک را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کنید. این ترکیب را به آرامی بسیار روی گیجگاه و پیشانی‌تان ماساژ دهید.
پ. گزینه‌ی دیگر این‌که دو قاشق چای خوری روغن نارگیل، یک قاشق چای خوری نمک دریایی، و دو قطره روغن میخک را با هم ترکیب کنید و روی پیشانی‌تان بمالید.

۴۷. گیلاس

برای مقابله با سردردهای شدید می‌توانید مقداری گیلاس را با ولع نوش جان کنید یا آب گیلاس بنوشید. گیلاس حاوی ترکیب فعالی به نام کوئرستین است که خواص ضد التهابی دارد و به عنوان آنتی‌اکسیدان بسیار قدرتمندی شناخته می‌شود.

۴۸. شیر گرم

مصرف شیر گرم گاو به همراه دارچین یا میخک راه خوبی برای غلبه بر سردردهای آزاردهنده است. مصرف شیر باعث می‌شود راحت‌تر بخوابید؛ خواب یکی از راه‌حل‌های ضروری برای درمان سردردهای ضربان‌دار است. هم‌چنین گنجاندن روغن حیوانی خانگی در رژیم غذایی‌تان نیز گزینه‌ی مناسبی برای مبارزه با سردرد است.

توجه: اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، توصیه می‌شود از این روش درمانی استفاده نفرمایید.

۴۹. عسل

عسل گزینه‌ی مطمئنی برای تسکین سردرد به شمار می‌رود، زیرا این ماده‌ی خوراکی سرشار از پتاسیم و منیزیوم است. این مواد معدنی به آرامش عروق سفت شده و افزایش خون‌رسانی به مغز کمک می‌کنند.

برای درمان سردرد می‌توان از این خوراکی شیرین به روش‌هایی مختلفی استفاده نمود. برای دستیابی به بهترین نتیجه می‌توانید پیش از هر وعده‌ی غذایی دو قاشق غذاخوری عسل میل کنید. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از دو قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب، بخور بدهید تا سردردتان به سرعت رفع شود.

توجه: اگر دائما از سردرد رنج می‌برید، از همین امروز تصمیم بگیرید هر روز صبح یک قاشق غذاخوری عسل را به همراه آب گرم بنوشید.

۵۰. آب سیر

مصرف یک قاشق چای خوری آب سیر تازه نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر برای سردرد به شمار می‌رود. سیر یک داروی مسکن است که به سرعت به محل درد نفوذ می‌کند و از این رو می‌تواند به درمان سردرد کمک کند.

ت. داروهای گیاهی برای درمان سردرد

۵۱. حنا

خواص خنک کنندگی حنا، این ماده را به یکی از داروهای موثر برای درمان سردردهای ناشی از گرما، تب، یا قرار گرفتن در آفتاب شدید تبدیل کرده است. مقداری برگ حنا را آسیاب کنید و با ترکیب آن با یک قاشق غذاخوری سرکه، خمیر تهیه نمایید. این خمیر را روی پیشانی‌تان بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود. حنا دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد درد و ضد تب است که می‌تواند به شکل موثری با سردرد مبارزه کند.

۵۲. گل ساعتی

گل ساعتی نوعی داروی گیاهی است که به آدم‌هایی که زود از کوره در می‌روند، آرامش می‌بخشد. از این گیاه برای آرام کردن افراد مضطرب و درمان بی‌خوابی‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند به سردردهای تنشی منجر شوند.

۵۳. کوهوش سیاه (توت مار)

این داروی گیاهی متعلق به آمریکای شمالی از گذشته‌ی دور برای درمان روماتیسم کاربرد داشته است. ولی آیا می‌دانستید کوهوش سیاه می‌تواند برای درمان افسردگی مربوط به سردرد نیز مفید باشد؟

توجه: از آن‌جا که کوهوش سیاه تاثیراتی مشابه‌ی استروژن از خود بروز می‌دهد، بیش‌تر زنان می‌توانند از خواص آن بهره‌مند شوند. ولی مردان باید آن را به اندازه‌ی اندک و در دوره‌ی کوتاه مدت استفاده نمایند.

۵۴. پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید دارای خواص ضد درد است؛ به همین علت این داروی گیاهی برای درمان سردرد موثر است. ولی این داروی گیاهی فقط می‌تواند درد را پنهان کند و قادر نیست علت اصلی سردرد را برطرف نماید. از این رو، بهتر است پوست درخت بید سفید را به همراه مجموعه‌ی دیگری از گیاهان دارویی نظیر کاهو مصرف کنید تا دردتان درمان یابد.

۵۵. بابا آدم جنگلی

گیاه بابا آدم جنگلی که از اعضای فعال خانواده‌ی کاسنیان است، از گذشته‌های بسیار دور به عنوان درمان گیاهی برای سردرد استفاده می‌شود. برخی گونه‌های این گیاه دارای مواد شیمیایی هستند که اثرات التهابی را کاهش می‌دهند و مانند یک مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا عمل می‌کنند و باعث بهبود گردش خون در مغز می‌شوند. به این ترتیب، این گیاه به کنترل فعالیت‌های اسپاسمی مویرگ‌ها کمک می‌کند؛ این فعالیت‌های اسپاسمی می‌توانند به بروز میگرن در آدم منجر شوند. گفته می‌شود ریشه‌ی گیاه بابا آدم جنگلی حاوی بیش‌ترین مقادیر از این قبیل مواد شیمیایی است.

مطلب مرتبط : سردردهای میگرنی تان را در کم‌تر از ۵ دقیقه متوقف کنید

توجه: اگر چه دوز مصرفی ایده‌آل گیاه بابا آدم جنگلی برای بزرگسالان روزانه‌ی دو وعده‌ی ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرمی است، ولی توصیه می‌شود پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. هم‌چنین، هنگام خرید مکمل‌های حاوی این داروی گیاهی به نوشته‌ی PA-free یعنی عاری از آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی دقت کنید تا از بی‌خطر بودن آن هنگام جذب در بدن‌تان اطمینان حاصل نمایید.

۵۶. بابونه‌ی گاوی

این داروی گیاهی در سراسر جهان به عنوان دارویی برای درمان میگرن شهرت دارد. بابونه‌ی گاوی حاوی پارتنولید است که به عنوان یک تسکین دهنده‌ی درد، آرام کننده‌ی رگ‌های خونی و عصبی سفت شده، و کاهنده‌ی فشارِ دردناکِ موجود در رگ‌ها عمل می‌کند.

مواد مورد نیاز

الف. ۳۰ گرم گل بابونه‌ی گاوی خشک شده
ب. نیم لیتر آب جوش

دستورالعمل درمان سردرد

الف. گل‌های بابونه‌ی گاوی خشک شده را به آب بیفزایید و اجازه‌ دهید به مدت ۱۰ دقیقه در آن دم بکشند.
ب. این دمنوش را صاف کنید و روزی دو وعده نصف فنجان از آن میل نمایید تا سردردتان فروکش کند.

احتیاط: بابونه‌ی گاوی می‌تواند باعث عوارض جانبی خفیفی نظیر آفت دهان، تهوع، و نفخ شود. قطع ناگهانی این نوشیدنی ممکن است به بی‌خوابی، درد، یا حتی سردرد منجر شود. زنان باردار، افرادی که از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنند، و آن‌هایی که به خانواده‌ی کاسنیان آلرژی (حساسیت) دارند باید به طور کلی از مصرف بابونه‌ی گاوی اجتناب کنند.

۵۷. ورون آبی (گل ماهور)

این داروی گیاهی به عنوان دارویی عالی برای استرس و سردردهای تنشی شناخته می‌شود، زیرا دارای اثر ترمیمی بر دستگاه عصبی است. گل ماهور هم‌چنین دارای خواص تسکین درد نیز هست.

۵۸. گیاه بشقابی

گیاه بشقابی دارای خواص ضد اسپاسم است و به عنوان عاملی برای آرام کردن اعصاب شناخته می‌شود؛ به همین دلیل این گیاه را به عنوان دارویی عالی برای درمان سردردهای تنشی می‌دانند. این گیاه هم‌چنین به عنوان یک داروی آرام‌بخش خفیف عمل می‌کند.

درمان سردرد ۵۹. مریم گلی

این گیاه دارویی که در آشپزی نیز محبوب است برای تسکین سردردهای هورمونی و سردردهای خوشه‌ای به کار می‌رود؛ این نوع سردردها ممکن است به دلیل مصرف غذاهای سنگین به وجود بیایند. مریم گلی باعث بهبود گردش خون در مغز می‌شود و دردتان را کاهش می‌دهد.

توجه: مصرف مریم گلی با دوز بالا می‌تواند به کاهش سردردهای تنشی نیز کمک کند.

۶۰. فرنجمشک

فرنجمشک به خاطر خواص آرام کنندگی و تسکین‌ دهندگی‌اش شهرت دارد. این خواص باعث شده‌اند فرنجمشک به عنوان درمان ایده‌آل برای سردردهای ناشی از تنش و اضطراب شناخته شود. فرنجمشک هم‌چنین مانند یک داروی آرام‌بخش خفیف عمل می‌کند.

۶۱. گل گاوزبان

گل گاوزبان به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تسکین استرس و تنش‌های عصبی شناخته می‌شود. خاصیت تسکین دهندگی این گیاه باعث شده است بتواند سردردهای تنشی را به طور کامل درمان کند.

۶۲. نعناع گربه‌ای

این داروی گیاهی بی‌ضرر، آرام‌بخش شگفت‌انگیزی است که می‌تواند استرس و سردردهای تنشی را تسکین دهد. هم‌چنین مصرف دوز بالای نعناع گربه‌ای می‌تواند میگرن را نیز به زانو درآورد. این گیاه دارویی برای کودکان نیز بی ضرر است و هیچ عارضه‌ی جانبی به همراه ندارد.

۶۳. ترب کوهی

ریشه‌ی ترب کوهی داروی ضد احتقان بینی و سینوس مناسبی است که به خوبی با سردردهای سینوسی مقابله می‌کند. برای خلاصی از شر سردردهای سینوسی هر روز آب ترب کوهی میل کنید.

برگ‌های سبز این گیاه نیز به عنوان داروی ضد درد شناخته می‌شود؛ از این رو، برای کاهش درد می‌توانید این برگ‌ها را روی پیشانی‌تان فشار دهید.

۶۴. به ‌لیمو

به لیمو به عنوان یکی دیگر از داروهای گیاهی آرام‌بخش می‌تواند به درمان سردردهای تنشی کمک کند. این داروی گیاهی هم‌چنین سرشار از ویتامین C است که خاصیت فوق‌العاده‌ای در درمان سریع سردردهای واقعا شدید به آن افزوده است.

۶۵. سنبل‌ الطیب

سنبل الطیب که به عنوان یک آرام‌بخش قوی و حتی یک مسکن قوی‌تر شناخته می‌شود، به درمان مشکلات دستگاه عصبی و تسکین استرس و اضطراب کمک می‌کند. سنبل الطیب را در چای یا نوشیدنی‌های‌تان بریزید تا از شر سردردهای تنشی عذاب‌آور خلاص شوید.

۶۶. تخم گشنیز

قرون متمادی است که تخم گشنیز به عنوان ادویه و دارویی محبوب، بخش مهمی از طب آیورودا را به خود اختصاص داده است. بر اساس آموزه‌های این طب، تخم گشنیز به دلیل خاصیت ضد احتقانی‌اش داروی خوبی برای تسکین سردردهای سینوسی به شمار می‌رود.

۶۷. دونگ کویی

دونگ کویی، این داروی گیاهی محبوب کشورهای آسیایی، قرن‌ها است به عنوان بخشی از ادویه‌‌ها و داروهای تقویتی آشپزخانه‌های ژاپنی، کره‌ای، و چینی شناخته می‌شود. ریشه‌ی این گیاه که با هویج و جعفری هم‌خانواده است به عنوان داروی موثری برای سردردهای تنشی و هورمونی شناخته می‌شود.

۶۸. پیچ امین الدوله

طبق یافته‌های علمی، برگ‌ها، ریشه‌ها، و گل‌های گیاه پیچ امین الدوله دارای خواص ضد التهابی هستند؛ به همین دلیل این گیاه مسکن موثری برای میگرن و دیگر انواع سردردها به شمار می‌رود. گفته می‌شود این گیاه بدون عارضه‌ی جانبی، به اندازه‌ی آسپیرین در تسکین درد موثر است.

درمان سردرد ۶۹. گل ماهور

هزاران سال است این گیاه دارویی به دلیل خواص ضد التهابی و تاثیر سریع‌اش علیه اسپاسم و میگرن در اروپا و آسیا محبوب است. می‌توانید برگ‌ها و گل‌های این گیاه را خشک کنید و داخل کپسول بریزید و برای تسکین میگرن‌های شدید از آن استفاده کنید. تنتور این گیاه نیز در درمان‌های هومئوپاتی برای میگرن کاربرد دارد.

۷۰. بومادران

گیاه بومادران به خاطر خواص ضد التهابی، تسکین درد، و ضد میکروبی‌اش شهرت دارد؛ همه‌ی این عوامل باعث می‌شوند این گیاه بتواند درد مبتلایان به میگرن را کاهش دهد. بومادران را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد؛ از جمله به صورت گیاه تازه، کپسول،‌ و تنتور.

۷۱. انگورک (تی‌بری)

این گیاه که دارای برگ‌هایی همیشه سبز است، متعلق به آمریکای شمالی است و سال‌ها است به عنوان داروی بومی برای میگرن کاربرد دارد. انگورک هم‌چنین به عنوان دارویی برای از بین بردن خستگی مفرط نیز استفاده می‌شود.

انگورک را می‌توان به صورت دمنوش، روغن ماساژ، یا تنتور استفاده کرد و سردردهای سرسخت را به وسیله‌ی آن درمان نمود.

۷۲. سنبله‌ی آفیسینالیس

این گیاه دارای طبیعت آرام‌بخش ملایمی است که در درمان سردردهای میگرنی، تنشی، و هورمونی موثر است. وقتی ‌سنبله‌ی آفیسینالیس به همراه گل لیمو و گیاه کامفری استفاده شود، می‌تواند به سرعت به تسکین سردردهای سینوسی و گرفتگی بینی کمک کند.

۷۳. تترادیوم (اوودیا)

این گیاه دارویی که خاستگاه آن کشور چین است از حدود اولین قرن بعد از میلاد مسیح به عنوان دارویی محبوب برای درمان دردها، فشار خون، و سردرد به کار رفته است. تترادیوم یا اوودیا دارای خواص ضد التهابی و تسکین درد است که می‌تواند به آرام کردن درد میگرن کمک کند.

ث. استفاده از مکمل‌ها

درمان سردرد ۷۴. استفاده از ویتامین‌ها

بسیاری از متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند برای کنترل کردن میگرن مکمل‌های ویتامین مصرف کنید. در ادامه به انواع مفید این ویتامین‌ها برای درمان سردرد و میزان مصرف توصیه شده‌شان اشاره می‌کنیم.

ویتامین B کمپلکس – مصرف مرتب مقادیر تجویز شده‌ای از ویتامین B کمپلکس دفعات بروز میگرن‌ها را کاهش می‌دهد. این مکمل تمام ویتامین B مورد نیاز بدن را تامین می‌کند؛ از جمله ویتامین B2، B3، یا B12.

ویتامین B2، که به آن ریبوفلاوین نیز می‌گویند، یکی از ویتامین‌های ضروری برای درمان میگرن است. بدن ما برای پیشگیری از حملات میگرن روزانه به حدود ۴۰۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین نیاز دارد که به راحتی می‌توان آن را از طریق مصرف ویتامین B کمپلکس تامین نمود. از سویی دیگر، ویتامین B3 (نیاسین) نیز با آرام کردن رگ‌های خونی و افزایش گردش خون در مغز به تسکین سردردهای عروقی کمک می‌کند. ویتامین B12 نیز با افزایش تولید انرژی در سلول‌های عصبی و تامین خون مورد نیاز مغز به تسکین سردرد کمک می‌نماید.

مطلب مرتبط : ۵ چیز غیرمنتظره که علت سردرد شدید شما هستند

ویتامین D – اگرچه ارتباط متقابل میان میگرن و ویتامین D هم‌چنان تحت مطالعه است، این حقیقت را همه می‌دانند که کمبود ویتامین D باعث تشدید سردرد می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند برای درمان سردرد ۲،۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین D مصرف کنید.

درمان سردرد ۷۵. استفاده از منیزیوم

دانشمندان به این نکته پی‌ برده‌اند که آن‌هایی که قربانی سردردهای شدید می‌شوند، عموما سطوح پایینی از منیزیوم در بدن‌شان وجود دارد. منیزیوم با انسداد مواد شیمیایی تحریک کننده‌ی درد در مغز باعث کاهش دفعات حملات میگرن می‌شود. متخصصان عموما برای پیشگیری از میگرن‌ها و سردردها روزانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیوم تجویز می‌کنند.

مکمل‌های منیزیوم به طور گسترده و با بهای اندک در دو نوع خوراکی و وریدی در دسترس هستند. هم‌چنین زنان باردار و مادران شیرده نیز می‌توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند.

ج. درمان های خانگی برای سردرد

۷۶. حفظ آب‌رسانی به بدن

کم آبی عامل اصلی سردردها است. اگر استرس و مصرف قهوه را نیز به کم‌ آبی بدن اضافه کنید، آن‌گاه دچار سردردهای وحشتناکی می‌شوید که به این راحتی‌ها دست از سرتان بر نمی‌دارند. به محض آن‌که نشانه‌های سردرد را احساس کردید، یک لیوان بزرگ و پر از آب بنوشید و در طول این روز این کار را ادامه دهید. به این روش اعتماد کنید؛ با این کار سردردتان به تدریج کاهش می‌یابد و در نهایت درمان خواهد شد.

۷۷. سم ‌زدایی از بدن در حمام

سم زدایی در حمام شما را از شر سموم گوناگون موجود در بدن‌تان خلاص می‌کند و باعث آرامش ماهیچه‌های‌تان می‌شود.

مواد مورد نیاز

الف. یک فنجان جوش شیرین / دو فنجان سرکه سیب
ب. وان پر از آب داغ
پ. ۸ تا ۱۰ قطره روغن معطر مورد علاقه‌تان

دستورالعمل درمان سردرد

افزودن جوش شیرین به آب وان حمام باکتری‌ها را از بین خواهد برد و پوست‌تان را تمیز و نرم خواهد نمود. این محصول قابل دسترس و ارزان قیمت پوست‌تان را اذیت نمی‌کند؛ از این رو، استفاده از جوش شیرین هم بی خطر است و هم موثر.

سرکه سیب نیز اسید اوریک اضافه را از بدن‌تان خارج خواهد کرد و سردردتان را کاهش خواهد داد. افزودن مقداری روغن معطر به آب حمام، به ویژه آن‌هایی که دارای خواص آرام‌بخشی و تسکین دهندگی هستند، بیش‌ترین تاثیر را بر آرام کردن ماهیچه‌های سفت شده و سردردهای عذاب‌آور خواهد گذاشت.

درمان سردرد ۷۸. پا شویه

قسمت‌های انتهایی پاهای‌تان را در آب گرم قرار دهید تا گردش خون در آن‌ها بالا رود؛ این کار رگ‌های خونی را در سرتان آرام می‌کند. افزودن خردل در آبی که پاهای‌تان را در آن پا شویه می‌کنید، به حذف سموم از پاها و دست‌های‌تان کمک می‌کند.

مواد مورد نیاز

الف. آب داغ
ب. ۲ قاشق غذاخوری خردل
پ. تشت یا ظرف مخصوص پا شویه

دستورالعمل درمان سردرد

الف. پودر خردل را به آب اضافه کنید و دست‌ها و پاهای‌تان را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در آن آب قرار دهید.
۲. هم‌چنین می‌توانید چند قطره روغن معطر دل‌خواه‌تان را نیز به آب اضافه کنید تا تاثیر تسکین‌ دهندگی آن افزایش یابد.
پ. به علاوه، هم‌زمان با انجام پا شویه می‌توانید یک بسته یخ را نیز پشت گردن‌تان قرار دهید.

درمان سردرد ۷۹. تمرین تنفس

سبک زندگی پر از استرس‌مان باعث افزایش تنش در ماهیچه‌های بدن می‌شود؛ به ویژه ماهیچه‌های موجود در نواحی سر و گردن. این مسئله غالبا به ابتلا به سردردهای عذاب‌آور و ضربان‌دار منجر می‌شود. این تنش اضافی که در اثر استرس به وجود می‌آید را می‌توان به راحتی با انجام تمرین‌های اساسی تنفسی از طریق یوگا، یا آرام کردن اعصاب به وسیله‌ی مراقبه کاهش داد.

مواد مورد نیاز

انجام تمرینات تنفسی به طور مرتب برای پیشگیری از سردرد

زمان مناسب برای انجام این کار

توصیه می‌شود برای دستیابی به تاثیرات بلند مدت این کار را به صورت روتین انجام دهید.

۸۰. کمپرس سرد و گرم

سردردها هنگامی ایجاد می‌شوند که ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی در سر شروع به انقباض می‌کنند. با قرار دادن یک بسته‌ی یخ در آن ناحیه، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی خنک و آرام می‌شوند. این کار گردش خون را آرام می‌کند، التهاب را می‌کاهد، و درد را تسکین می‌دهد. هنگامی هم که به آن ناحیه گرما می‌دهید، گردش خون افزایش می‌یابد، و این مسئله به کاهش درد کمک می‌کند.

مواد مورد نیاز

کمپرس سرد یا گرم

دستورالعمل درمان سردرد

الف. کمپرس سرد یا گرم را روی پیشانی یا پشت سرتان قرار دهید و ۱۵ دقیقه صبر کنید؛ یا این‌که آن‌قدر صبر کنید تا دردتان فروکش کند.
ب. برای تهیه‌ی کمپرس سرد می‌توانید از یک بسته‌ی یخ استفاده کنید؛ یا این‌که مقداری یخ را در یک پارچه بریزید و آن را تا بزنید و روی نواحی دردناک بدن‌تان قرار دهید.
پ. هم‌چنین، برای تهیه‌‌ی کمپرس گرم نیز می‌توانید یک حوله‌ی تمیز را به آب داغ آغشته کنید و روی بدن‌تان بگذارید.
ت. با وجود این، می‌توانید وسیله‌های مخصوصی را تحت عنوان کمپرس سرد یا گرم از داروخانه‌ها خریداری نمایید.

۸۱. یوگا

انجام یوگا تمرین سالم و سلامت بخشی است که بدن‌تان را از هر گونه تنش دور نگه می‌دارد و سردردهای تنشی‌تان را تسکین می‌دهد. یوگا به شما می‌آموزد چگونه ذهن‌تان را پاک کنید و خود را از انبوهی از استرس‌ها که می‌توانند کارایی‌تان را کاهش دهند، دور نگه دارید. یوگا تنش ماهیچه‌های‌تان را آرام می‌کند، تنفس‌تان را بهبود می‌بخشد،‌ قدرت ماهیچه‌های‌تان را افزایش می‌دهد، و دستگاه گردش خون‌تان را نیز سالم نگه می‌دارد. بسیاری از حرکات یوگا مانند “‌سگ سر پایین‌”‌ یا “‌کودک‌”‌ بهترین روش برای خلاصی از شر سردردهای عذاب‌آور هستند.

۸۲. مراقبه

رها شدن در تمرینات ذهنی و بدنی مانند مراقبه به عنوان یکی از بهترین اقدامات برای مبارزه‌ی موثر علیه سردردها شناخته می‌شود. مراقبه هم‌چنین می‌تواند ظرف چند روز به تسکین بیش‌تر دردهای مزمن کمک کند.

انجام مرتب مراقبه می‌تواند به افزایش کارکرد آن بخش از مغز که مسئول آرام کردن رگ‌های خونی است، منجر شود. این مسئله سطح استرس را کاهش می‌دهد؛ و این ترتیب، به تسکین سردردهای تنشی کمک می‌کند.

یوگا، مراقبه، و تمرینات تنفسی میزان زیادی اکسیژن وارد بدن می‌کنند و تنش ماهیچه‌های‌تان را کاهش می‌دهند. همین مسئله نیز می‌تواند از شدت سردردها و هم‌چنین دفعات بروز آن‌ها بکاهد.

۸۳. حرکت و کشش

نشستن‌های طولانی مدت در مقابل رایانه می‌تواند به افزایش تنش در بدن منجر شود و راه ابتلا به سردردهای تنشی را هموار کند. ساعتی یک بار به خودتان استراحت دهید و کمی حرکت کششی ساده انجام دهید. هم‌چنین به سادگی می‌توانید فقط از یک موقعیت به موقعیت دیگر حرکت کنید؛ این کار بسیار ساده نیز گزینه‌ی بسیار موثری است. سر و مچ دست‌تان را به صورت دایره‌ای شکل حرکت دهید تا تنش‌های در حال ایجاد را در بدن‌تان آرام کنید.

چ. سایر روش‌های درمان سردرد

۸۴. طب سوزنی

این فرایند درمانی سنتی شامل فرو کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن می‌شود که بر اساس تحریکات دستی یا الکتریکی صورت می‌پذیرد. طب سوزنی گردش خون را در بافت‌ها بهبود می‌بخشد. این کار عموما در بخش‌های پایین بدن انجام می‌شود تا از گشاد شدن رگ‌های خونی در مغز جلوگیری شود.

طب سوزنی به شکل موثری تقریبا تمام انواع سردردها را درمان می‌کند؛ از جمله سردردهای میگرنی، تنشی، خوشه‌ای، پس از ضایعه‌ی روانی، و سینوسی. طب سوزنی فشار خون را کاهش می‌دهد و هم‌چنین بی‌خوابی را نیز درمان می‌کند.

۸۵. طب فشاری

طب فشاری و بازتاب درمانی قرن‌ها است که به عنوان راه‌حلی برای درمان بسیاری از مشکلات، به ویژه کنترل دردها استفاده می‌شوند و امتحان‌شان را پس داده‌اند. برای خلاصی از شر سردرد چند نقطه‌ی اصلی در طب فشاری وجود دارد که لازم است بدانید.

الف. میان ابروها – این نقطه میان ابروهای‌تان قرار دارد؛ دقیقا جایی که تیغه‌ی بینی‌تان به پیشانی متصل می‌شود.
ب. زیر ابروها – این دو نقطه دقیقا زیر گوشه‌ی داخلی ابروهای‌تان قرار دارد.
پ. نقطه‌ی دست – این نقطه در ناحیه‌ی پشت دست‌تان است؛ دقیقا در ناحیه‌ی اتصال انگشت شست و انگشت اشاره.
ت. نقطه‌ی پا – ناحیه‌ای از پا که دقیقا زیر نقطه‌ی میان انگشت شست و دومین انگشت پا قرار دارد.

دستورالعمل درمان سردرد

یک یا دو نقطه‌ از نقاط فوق را به آرامی و با حرکات دایره‌ای شکل به مدت دو دقیقه ماساژ دهید.

وارد کردن فشار به این نقاط باعث افزایش فشار خون و کاهش تنش ماهیچه‌ها می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید از شر سردردهایی نظیر سردردهای تنشی یا میگرنی خلاص شوید.

احتیاط: چنان‌چه باردار هستید، بر نقطه‌ی دست فشار وارد نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد انقباض در رحم شود.

۸۶. درمان هومئوپاتی برای میگرن

این حوزه از علم پزشکی سعی دارد دردها را به صورت ریشه‌ای درمان کند و شما را کاملا از شر این سردردهای مکرر خلاص کند. هومئوپاتی به شما اطمینان می‌دهد این دردها بدون عوارض جانبی به صورت طولانی مدت درمان شوند.

ولی انجام این کار و رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب نیازمند صبر است. این روش درمانی برخلاف داروهای آللوپاتی، واقعا آهسته اثر می‌کنند و ممکن است دوره‌ی درمانی کامل آن‌ها حتی چند ماه به طول بیانجامد.

برخی از این داروهای توصیه شده برای سردرد عبارت هستند از:

شابیزک (بللادونا) – برای درمان سردردهای ضربان‌دار
گلونیون (Glonoine) – برای درمان میگرن و سردرد احتقانی
ناتروم مور (Natrum Mur) – برای درمان سردردهای تنشی
سانگوییناریا (Sanguinaria) – برای درمان سردردهایی که در سمت راست سر ایجاد می‌شوند
اسپیجلیا (Spigelia) – برای درمان میگرن‌های سمت چپ سر

۸۷. استفاده از طب آیورودا برای درمان سردرد

این طب باستانی هندی که از آموزه‌های موجود در آتارواودا، آخرین کتاب وداها، سرچشمه می‌گیرد، بر پایه‌ی ایده‌ی تعادل دستگاه‌های بدن از طریق تغییرات در رژیم غذایی، درمان‌های گیاهی، و تمرینات یوگا اثر می‌کند.

طب آیورودا سردردها را به سه نوع مختلف تقسیم‌بندی کرده که برای هر یک درمان مختلفی تجویز نموده است.

سردرد واتا – در این نوع، درد معمولا در پشت سر احساس می‌شود. این سردرد ممکن است به خاطر عوامل گوناگونی از جمله تنش در ماهیچه‌های گردن و شانه، وجود سموم در روده‌ی بزرگ، کم آبی، یا اضطراب ایجاد شود.

دستورالعمل درمان سردرد

برای خلاصی از شر سردرد واتا، باید یک قاشق چای خوری هلیله‌ی سیاه پودر شده را در ۲۵۰ میلی‌گرم آب بجوشانید و قبل از خواب میل نمایید. گزینه‌ی دیگر این‌که گردن‌تان را با روغن ریشه‌ی گیاه وج ماساژ دهید. هم‌چنین می‌توانید برای آرام کردن سردرد واتا، دراز بکشید و پنج قطره روغن کنجد را در هر یک از سوراخ‌های بینی‌تان بچکانید.

سردرد پیتا –

این نوع سردرد با سوزش و دردهای ضربه‌ زننده‌ای در نواحی گیجگاهی همراه است که به سمت مرکز سر گسترش می‌یابند. سردردهای پیتا به دلیل به هم ریختن تعادل در معده و روده‌ها، به ویژه در اثر سوء‌ هاضمه و ترش معده ایجاد می‌شوند. در این نوع سردرد، شخص مبتلا ممکن است احساس تهوع، سیاهی ناگهانی چشم‌ها، گیجی، و سوزش اطراف چشم‌های‌اش را تجربه کند.

دستورالعمل درمان سردرد

متخصصان طب آیورودا به مبتلایان به این سردردها توصیه می‌کنند مرتبا از رژیم غذایی مخصوص تسکین سردرد پیتا استفاده کنند که شامل مصرف خیار، خرما، یا گشنیز است. در صورت ابتلا به این نوع سردرد باید از مصرف غذاهای تند اجتناب کنید.

توصیه‌های دارویی طب آیورودا برای درمان سردردهای پیتا به این ترتیب است که حداقل روزی سه بار دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا میل کنید،‌ سه قطره روغن حیوانی گرم در هر سوراخ بینی‌تان بچکانید، و روغن نارگیل گرم را روی پوست سر و کف پای‌تان بمالید – این کار را ترجیحا قبل از خواب انجام دهید تا خواب راحتی داشته باشید.

سردرد کافا –

سردردهای فصلی را که با آبریزش بینی و عطسه همراه هستند، جزء سردردهای کافا طبقه‌بندی می‌کنند. این نوع سردرد هنگام خم شدن تشدید می‌شود و زمان ایجاد آن معمولا هنگام صبح یا عصر است. این سردرد خسته‌کننده بخش پیشین جمجمه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این درد از آن ناحیه به سمت پیشانی و سینوس‌ها حرکت می‌کند.

دستورالعمل درمان سردرد

روش درمانی آیورودا برای سردرد کافا مصرف نصف قاشق چای خوری پودر سیتوپالادی (sitopaladi) به همراه عسل است؛ این کار را باید روزی سه دفعه انجام دهید. بخور نیز از دیگر درمان‌های موثر برای باز شدن سینوس‌های مسدود است؛ به این ترتیب که چند قطره روغن اوکالیپتوس را در یک ظرف آب داغ بریزید؛ حوله‌ای روی سرتان بکشید و بخارات آن را استنشاق کنید.

پاسخ‌های متخصصان به برخی پرسش‌ها درباره‌ی سردرد

الف. آیا ابتلا به سردرد در دوره‌ی بارداری رایج است؟

معمولا شایع است که زنان باردار سردرد را تجربه کنند، به ویژه در سه ماهه‌ی اول و سه ماهه‌ی سوم بارداری. این سردردها معمولا جزء سردردهای تنشی هستند که ممکن است به یکی از دلایل زیر ایجاد شوند:

الف. تغییرات هورمونی
ب. استرس
پ. کمبود خواب و خستگی
ت. کم آبی بدن
ث. کاهش سطح قند خون
ج. قطع ناگهانی مصرف کافئین

زنان باردار در معرض ابتلا به میگرن و دیگر انواع سردرد مذکور در این مقاله هستند. چنان‌چه هر گونه سردردی فراتر از حد طبیعی را تجربه کردید، لطفا فورا به پزشک مراجعه نمایید.

ب. چه عاملی باعث بروز درد در پشت سر می‌شود؟

سردردهای تنشی گاه به گاه که با درد دائمی همراه هستند، معمولا در پشت سر بروز می‌کنند. هنگام ابتلا به این سردرد، گویی یک نوار سفتی را محکم دور سرتان بسته باشند و آن نوار فشار زیادی به سرتان وارد می‌کند؛ و گاهی اوقات نیز از فشار آن نوار کاسته می‌شود و سردردتان اندکی فروکش می‌کند.

این درد می‌تواند از حدود ۳۰ دقیقه تا ۱۵ روز ادامه داشته باشد. این دردها ممکن است به خاطر سفتی ماهیچه‌ها در پشت سر باشند که به علت نحوه‌ی نامناسب نشستن و ایستادن، استراحت ناکافی، استرس، اضطراب، خستگی مفرط، کاهش سطح آهن در بدن، یا کار بیش از اندازه ایجاد شوند. در برخی موارد، علت اصلی این دردها نیز شناخته نمی‌شود.

برای خلاصی از شر دردهای پشت سر می‌توانید از هر یک از درمان‌های خانگی مذکور در این مقاله استفاده کنید. در صورتی که بعد از استفاده از درمان‌های خانگی دردتان فروکش نکرد، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

پ. کدام مواد خوراکی برای سردرد مناسب نیستند؟

این مسئله نسبت به آدم‌های مختلف متفاوت است. محصولات لبنی ممکن است سردرد برخی از آدم‌ها را وخیم‌تر کند، و سردرد برخی دیگر نیز ممکن است با مصرف غذاهای تند و پر ادویه بدتر شود. برای آن‌که متوجه شوید دقیقا کدام نوع مواد خوراکی باعث تشدید سردردتان می‌شوند، بهتر است به طور روزانه خوراکی‌های مصرفی‌تان را یادداشت کنید. این کار کمک‌تان می‌کند با ردیابی الگوهای سردردتان، ارتباطی میان آن و خوراکی‌های مصرفی پیدا کنید. از آن پس، مصرف خوراکی‌هایی را که می‌دانید باعث وخیم‌تر شدن سردردتان می‌شوند، متوقف کنید.

برخی از خوراکی‌هایی که معمولا ممکن است باعث تحریک سردرد شوند عبارت هستند از شکلات، کافئین، شیرینی‌جات، اقلام خوراکی حاوی مونوسدیم گلوتامات، شراب، پنیر کهنه، آووکادو، گوشت‌های فرآوری شده، پیاز، و بادام زمینی.

ت. چه عواملی باعث ایجاد سردردهای دائمی می‌شوند؟

برخی آدم‌ها ممکن است به طور روزانه سردردهای مزمنی را تجربه کنند که بیش از ۱۵ روز و حتی تا سه ماه به طول بیانجامند. این درد ممکن است فقط در یک طرف سر باشد، ولی معمولا هر دو طرف سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ثابت می‌ماند. علل بروز این سردردها واقعا شناخته نمی‌شوند، و توصیه می‌شود در این مورد با فرد متخصص مشورت کنید. دلایل اساسی و جدی این قبیل دردها ممکن است التهاب رگ‌های خونی، عفونت‌های مغزی، فشار داخل جمجمه، و ضربه‌ی مغزی باشد.

ث. آیا آب و هوا نیز بر میگرن‌ها تاثیر گذار است؟

آری؛ نور خورشید، شرایط آب و هوایی مرطوب یا بسیار گرم، و تغییرات شدید در فشار هوا ممکن است باعث تحریک حملات میگرن در برخی بیماران شوند. ولی صحت این مسئله برای همه‌ی موارد میگرن ثابت نشده است.

ج. آیا امکان دارد یک فرد به چندین نوع‌ از سردرد مبتلا شود؟

ابتلای یک فرد به بیش از یک نوع سردرد پدیده‌ی نادری نیست. پژوهش‌های بسیاری در این حوزه به عمل آمده است، و نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهند ابتلای ترکیبی میگرن و سردردهای تنشی بسیار شایع است.

توصیه‌های احتیاطی

در انتهای این مقاله، به برخی عوامل خطر هنگام استفاده از درمان‌های خانگی برای سردرد اشاره می‌کنیم.

الف. هر گاه سردردتان غیر طبیعی به نظر آمد یا بیش از ۱۵ روز طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید. هم‌چنین، پیش از استفاده از هر یک از درمان‌های خانگی توصیه شده در این مقاله از عدم حساسیت به آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

ب. از کاربرد روغن‌های معطر فشرده شده در نواحی حساس مانند بینی یا پیشانی خودداری کنید.

همیشه بهتر است این قبیل روغن‌ها را با روغن‌‌های حامل رقیق کنید. اگر برای اولین بار از یک روغن معطر استفاده می‌کنید، پیش از مصرف حتما کمی از آن را بر روی مچ دست‌تان آزمایش کنید و در صورت بی‌خطر بودن، آن را به سایر نواحی بدن بزنید.

آن‌چه در این مقاله گفته شد، مجموعه‌ای گسترده از درمان‌های خانگی برای خلاصی از شر سردردهای آزاردهنده بود. تمام این روش‌ها پیش‌تر آزمایش شده‌اند و امتحان‌شان را پس داده‌اند؛ هم‌چنین درصد عوارض جانبی آن‌ها نیز صفر یا حداقل است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع: stylecraze

درمان سردرد: ۸۷ موثرترین درمان خانگی سردرد که نمی دانستید

(مشاهده ۳ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله خونین به 2 دختر 6 و 11 ساله در شمال شرق فرانسه