عید غدیر خم بر مسلمین مبارک


عید غدیر خم بر مسلمین مبارک

عید کمال دین. سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت، امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام بر همگان خجسته باد.

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ کاربران فضای مجازی هم فرا رسیدن عید غدیر خم را گرامی داشتند.
عید غدیر خم بر مسلمین مبارکعید غدیر خم بر مسلمین مبارکعید غدیر خم بر مسلمین مبارکعید غدیر خم بر مسلمین مبارکعید غدیر خم بر مسلمین مبارکعید غدیر خم بر مسلمین مبارکعید غدیر خم بر مسلمین مبارکعید غدیر خم بر مسلمین مبارک
#carousel28662, #thumbs28662 , #carousel_desc28662 #carousel-wrapper28662 .caroufredsel_wrapper img #carousel-wrapper228662 .caroufredsel_wrapper img #carousel28662 span #carousel28662 img #thumbs28662 a, #thumbs28662 img #carousel_desc28662 span #carousel28662 span, #carousel28662 a, #thumbs28662 span, #thumbs28662 a #carousel28662 img #thumbs28662 img #carousel28662 span #carousel_desc28662 span #thumbs-wrapper28662 #thumbs28662 a #thumbs28662 a:hover, #thumbs28662 a.selected .fluid_container_album img#shadow .next_thumbnail28662 .next_thumbnail28662:hover .prev_thumbnail28662 .prev_thumbnail28662:hover .next_thumbnail28662, .prev_thumbnail28662
عید غدیر خم مصادف با 18 ذی الحجه است که آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى»(آیه 3 سوره مبارکه مائده) بر قلب حضرت محمد(ص) نازل شد و پس از آن پیامبر اکرم(ص) با فراخواندن همه حج‌گزاران فرمودند: «مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیّ مولاه أللهم والِ من والاه و عادِ من عاداه» و به این ترتیب جانشینش را برای تمامی مسلمانان اعلام و تمام کرد. عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان و به نام عیدالله الاکبر معروف است.
در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)، عید اهل بیت محمد(ص)، و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.
واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد. رسول خدا(ص)، در غدیر خم مردم را گرد آورد و دست علی(ع) را بلند نمود تا همگان او را ببینند و فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟» مردم پاسخ دادند: «آری،‌ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین‌هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد و فرمود:
«خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.»
سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»
شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته، مراسم مختلفی در گرامی‌داشت آن برگزار می‌کنند. برگزاری این جشن از شعائر شیعه محسوب می‌شود.
غدیر به چه معناست؟
غدیر در لغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام، کاروانیان حج از آنجا عبور می کردند،اما علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه‏ های رنگ کرده خود را در این آبگیر می‏ شسته‏ اند.
چند نفر در غدیر جمع شدند؟
طبق نقل قول های مختلف تعداد جمعیت حاضر در غدیر از 1300 نفر تا 120 هزار نفر گزارش شده است. اما نکته بسیار مهم این است که بیشترین تعداد جمعیت حاضر در غدیر، طبق‌ روایاتی که در منابع پنج قرن اولیه آمده، هفده‌ هزار نفر گزارش شده است. رقم‌های‌ بالاتر مربوط به بعد از قرن پنجم است.
نخستین خطبه غدیریّه را چه کسی خواند؟
حدود سی سال پس از اجتماع عظیم و بی نظیر مسلمانان در غدیر خم، اولین اجتماع گسترده مردم در سالگرد آن روز تاریخی و سرنوشت ساز در ایام حکومت امیرالمؤمنین (ع) و حضور آن حضرت در کوفه اتفاق افتاد، روزجمعه ای مصادف با سالگرد غدیر خم شد و علی (ع) فرصت را مناسب دید تا در اجتماع مردم در نماز جمعه، خطبه ای در معرفی غدیر و تبیین ابعاد گوناگون آن ایراد نماید و مسلمانانی را که عصر پیامبر خد (ص) را درک‌ نکرده بودند و غالباً از جریان غدیر بی اطلاع بودند، و اگر هم سخنی شنیده بودند باز به عمق حادثه غدیر پی نبرده بودند، با غدیر خم آشنا کند. نخستین مجلسی که در سی امین سالگرد غدیرخم تشکیل شد، همراه باسخنرانی شخص اول جریان غدیر بود، امیرالمؤمنین (ع) در آن مجلس ازغدیرخم به عنوان عید بزرگ مسلمانان یاد و بدین ترتیب سنّت حسنه عیدگرفتن روز غدیر را پی ریزی کرد، و در حقیقت آغاز جشن های غدیر که در طول تاریخ شیعه از اعیاد مهم به شمار آمد باهمان خطبه غدیریه امیرالمؤمنین (ع) بود.
مومنان در روز عید غدیر چه وظیفه ای دارند؟
امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره وظایف مؤمنان در روز عید غدیر فرمود: «[در این روز] با گسترش دادن در هزینه و لوازم خانواده‏ تان به سوی آنان بروید و به برادرانتان نیکی کنید. خدای را برای آنچه به شما بخشیده است، سپاس گویید. با هم باشید؛ که خداوند، جدایی و پراکندگی شما را سامان می‏ بخشد. به یکدیگر نیکی کنید؛ که خداوند، الفت شما را پایدار می‏سازد. نعمت‏های خدا را به همدیگر هدیه دهید؛ که خداوند چندین برابر عیدهای پیشین و عیدهای آینده به شما پاداش می‏دهد؛ پاداشی که ویژه چنین روزی است. نیکی‏ کردن در این روز، ثروت را ثمر بخش می‏ سازد و بر عمر می‏ افزاید. هم‏دردی کردن و مهرورزی با یکدیگر در این روز، رحمت خداوندی را جلب می‏کند. آن اندازه که توان دارید از فضل خداوند برای برادران و خانواده‏ تان با بذل آنچه موجود است، آماده و فراهم سازید. لبخند و شادمانی را میان خویش و در برخوردهایتان آشکار سازید و ستایش و سپاس خداوند را بر آنچه به شما بخشیده است، نمایان کنید».
دانلود
دانلود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی