رازهایی که باعث طول عمر ژاپنی ها می شود


رازهایی که باعث طول عمر ژاپنی ها می شود

به گزارش بهداشت نیوز، در حال حاضر، زاپن یکی از کشورهای طلایه دار از نظر امید به زندگی و سلامتی است. مردم این کشور در وهله اول به رژیم غذایی متعادل به عنوان یکی از اصول سلامتی اهمیت می‌دهند. همچنین ترویج سبک زندگی سالم و بررسی‌های...

به گزارش بهداشت نیوز، در حال حاضر، زاپن یکی از کشورهای طلایه دار از نظر امید به زندگی و سلامتی است. مردم این کشور در وهله اول به رژیم غذایی متعادل به عنوان یکی از اصول سلامتی اهمیت می‌دهند. همچنین ترویج سبک زندگی سالم و بررسی‌های دوره‌ای در محل کار برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های مزمن و تشخیص سرطان در مراحل اول مورد توجه است. از طرفی نمی‌توان ارتباط نزدیک آنها با طبیعت، نظم، زیبایی و فرهنگ را نادیده گرفت.
 شیاتسو یا نقاط فشار: «شیاتسو» شبیه طب فشاری و ماساژ است که امروز در همه جوامع تقریبا شناخته شده است. این روش طب جایگزین که از طریق دست‌ها، انگشتان، آرنج و پاها انجام می‌شود فشار تدریجی روی نقاط خاصی از بدن اعمال می‌کند. این روش در تسکین بعضی دردها، فشار اندام‌هایی مانند گردن و پاها ناشی از سبک زندگی توآم با استرس مفید است.
 حرکات اصلاحی مفاصل: حتما شما هم حداقل یک بار در فیلم‌های ژاپنی فرد یا گروهی را دیده‌اید که حرکات کششی بسیار منظمی انجام می‌دهند. این حرکات نوعی ژیمناستیک سنتی با سابقه بیش از 800 سال است که هدف آن حفظ سلامت مفاصل خواهد بود. در این حالت تمرینات آرام با تلاش برای حفظ تعادل در حرکت انجام می‌شود تا انعطاف پذیری مفاصل تسهیل شود. این تمرین بسیار آرام و درمانی است که در بعضی کشورهای غربی نیز اجرا می‌شود.
 مراسم چای: چای و سلامتی همیشه در کنار هم بوده‌اند؛ نه تنها برای مردم ژاپن که برای همه ما! با این حال باید توجه داشت که نوشیدن چای در این سرزمین امری معنوی و صمیمی بوده و معنی دارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. در واقع مراسم چانوی یا چای یک آیین است و روشی برای احترام به مهمانان، طبیعت و روح خود محسوب می‌شود که از این طریق می‌توان به آرامش درونی دست یافت. رسیدن به هماهنگی مطلوب با خود و طبیعت، ترویج احترام به دیگران، افزایش پاکی روح و کسب آرامش درونی اهداف این مراسم محسوب می‌شود.
 تغذیه متعادل، سلامتی و طول عمر: اینکه ژاپنی‌ها شیوه تغذیه بهتری نسبت به بیشتر مردم دارند، کاملادرست است. در روزگاری که غذاهای سرخ شده، چربی‌های اشباع، آردهای سفید، خوراکی‌های نیمه آماده و منجمد، شکلات‌های صنعتی و غذاهای فرآوری شده طرفداران زیادی دارد؛ آن‌ها هنوز هم به سهم‌های کوچک در بشقاب غذا، افزایش مصرف ماهی، برنج، سبزیجات، میوه‌ها، سویا، جلبک‌ها و چای احترام می‌گذارند. همچنین خوراکی‌های تازه و عدم مصرف محصولات صنعتی نیز جز اصول مهم تغذیه آنهاست. جوشانده ماهی و سبزیجات نیز اساس تهیه غذاهاست.
 ذِن؛ راهی برای رسیدن به حقیقت: ذن مکتبی در مذهب بودایی است که پس از گسترش در چین حدود قرن 18 میلادی، به ژاپن رسید. این روش جنبه‌های مختلف مدیتیشن، نظارت بر ذهن، آرامش و تمرکز ذهنی را شامل می‌شود. ذن تاثیرات متعددی برای جنبه‌های مختلف زندگی روزمره ژاپنی‌ها دارد که می‌توان نمود آن را در تزئینات، معماری، باغ‌ها و حتی شیوه ریلکسیشن و تنفس عمیق دید. یادگیری اصول این روش در مدت کوتاه نیم ساعته بسیار مورد تایید است. برای این منظور، کافی است به حالت چهار زانو روی یک تشک نشست، با نگه داشتن پشت در حالت صاف نفس عمیق کشید و سپس به آرامش رسید.
 تایکو؛ انرژی و زندگی «صدا»: تایکو یکی از سازهای کوبه‌ای ژاپنی و طبلی است که از یک استوانه چوبی توخالی است که دو طرف آن را پوست می‌کشند. اصول یادگیری نواختن آن، کنترل ریتم و هماهنگی با گروه مسلما با نظم بالای ذهنی، جسمی و معنوی همراه است. این روش که پیچیدگی‌های خاصی دارد ناشی از ریتم‌های مختلف در زمان زراعت بوده و در واقع سعی می‌شد از این طریق خستگی کار کاهش یابد. البته در زمان جنگ، طوفان، آتش سوزی و سایر حوادث نواخته می‌شد. اتایکو که به تمرکز و فعالیت جسمی بالایی را می‌طلبد امروزه در بسیاری کشورهای دیگر نیز کاربرد دارد.

منبع: روزنامه سپید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تفاوت شاهین و قرقی در چیست؟