شوکت چگونه به «گسل» رسید؟


بازیگر سریال «گسل» گفت: شوکت در متن همین شخصیتی بود که می‌بینید، اما نوع صحبت کردن و لحنش را خودم به کارگردان پیشنهاد دادم. مثل «هاچ بک» که در متن بود و من برای جذابتر شدنش، جای چ، ش را به کار بردم.

به گزارش دیباچه، «سامان دارابی» بازیگر نقش شوکت در سریال «گسل» به کارگردانی علیرضا بذرافشان با اشاره به اولین معرفی خود در یک سریال تلویزیونی که با استقبال مواجه شده است، گفت: من بیشتر بازیگر تئاتر هستم، اما خب بنا به پیشنهادی که شد به سمت کارهای تصویری آمدم.

وی ادامه داد: در این مدت اصلا دغدغه تصویر نداشتم و حتی چندین کار پیشنهادی را به دلیل خوب نبودن قصه رد کردم، اما زمانیکه فیلم نامه «گسل» را خواندم نقش را دوست داشتم و الان هم خداراشکر طوری شده که این نقش و کلیت سریال را مردم دوست دارند.

شوکت چگونه به «گسل» رسید؟شوکت چگونه به «گسل» رسید؟

دارابی افزود: سال 80 وارد دانشگاه شدم و در سن و سالی که هر بازیگری شهرت را دوست دارد و یک جاهایی به دلیل شور جوانی دلش می‌خواهد زودتر به نتیجه دلخواهش برسد، من سعی کردم تا منطقی فکر کنم و تصمیم بگیرم. اینکه اگر کمی دیرتر هم به نتیجه برسید و مردم شما را دیرتر بشناسند، ممکن است از نظر جایگاه آگاهی، علم و تجربه در مقام بالاتری نسبت به گذشته قرار بگیرید بیشتر خوشحالم می‌کرد و نتیجه‌ نهایی برایم مهم بود نه اینکه زود یا دیر به شهرت برسم.

این بازیگر در ادامه بیان داشت: محسن چگینی تهیه کننده «گسل» در این دو سال اخیر چند نمایش از من دیده بود و بازی‌ام را دوست داشت و از این طریق مرا برای بازی در این پروژه انتخاب کرد. زمانیکه فیلم‌نامه به دستم رسید، فقط نقش خودم را نخواندم و همه قصه را خواندم و آنقدر برایم جذاب بود که دوست داشتم تا انتهای قصه را بخوانم.

دارابی درباره اینکه آیا تا به حال چنین نقشی را در مدیوم تئاتر تجربه کرده بود، گفت:‌ در تئاتر این نقش را بازی نکرده بودم، اما تجربه‌های تئاتری‌ام برای رسیدن به این نقش مرا کمک کرد و باعث شد تا زوایای مختلف نقش را ناخودآگاه یاد بگیرم. به هر حال برای بازی در هر نمایش دو ماه با یک نمایشنامه کار می‌کنید و همین‌ها تو را به تحلیل نقش وادار می‌کند و کاری می‌کند که شما نقش را درک کنید.

وی در پاسخ به اینکه آیا نقش شوکت از ابتدا به همین شکل در فیلم‌نامه وجود داشت؟ یا اینکه رفته رفته دستخوش تغییراتی شد، اظهار داشت: همان اوایل در صحبت‌هایی که با بذرافشان داشتم دیدم که او دوست ندارد نقش شوکت به سمت تیپ رود. اگر شوکت تیپ بود قطعا کلیشه می‌شد و تمام تلاشم را کردم تا به این سمت نروم تا مردم نقشی جدید را ببینند. شوکت در متن همین شخصیتی بود که می‌بینید، اما نوع صحبت کردن و لحنش را خودم به کارگردان پیشنهاد دادم. مثل «هاچ بک» که در متن بود و من برای جذابتر شدنش، به جای چ، ش را به کار بردم. در جلسه‌های دورخوانی بذرافشان تعدادی از ایده‌هایم را قبول می‌کرد و فضای مشورت را برای بازیگران باز گذاشته بود. او کارگردان خوش فکری است و من هم از همکاری با او راضی هستم.

وی ادامه داد: زمانیکه متن را خواندم به این فکر می‌کردم که چطور بازی‌اش کنم و احساس می‌کردم باید لحنی داشته باشد و به گونه‌ای خاص باشد و نمی‌خواستم خیلی رئالیستی به او نگاه کنم و از طرفی هم نمی‌خواستم خیلی تیپی کال باشد و از کلیت سریال بیرون بزند و خداراشکر این اتفاق نیفتاد.

بازیگر سریال «معمای شاه» افزود: معتقدم زمانیکه کاری کمدی است شما حق ندارید جدی بازی کنید و اگر قرار بود من شوکت را در کاری جدی بازی کنم قطعا جدی تر از اینی که الان می‌بینید درمی‌آمد.

دارابی ضمن بیان اینکه نقش شوکت در تلویزیون ما تا به حال دیده نشده است،‌ گفت: تا به حال چنین شخصیتی را در تلویزیون کمتر دیدیم. شوکت تیپ شخصیت است. کمی که قصه جلوتر می‌رود به زوایای شخصی زندگی شوکت هم می‌رسیم و می‌بینیم که او هم گریه می‌کند و احساسات و عواطفش را با دیگران می‌بینید. من نیز مشابه او را در اطرافم ندیده بودم، اما شاید چنین شخصیتی از گذشته در ذهنم بود.

این بازیگر درباره قصه اصلی این سریال که رنگ و بویی سیاسی دارد، نیز بیان داشت: متنی که در اختیار ما قرار داده بودند، آنقدر قوی بود که برای هر شخصیتی یکسری فاکتورهای جذابیت‌‌ در نظر گرفته شده بود. هر کدام یک اصطلاح و نوع رفتاری خاص خودشان داشتند که به مخاطب کد می‌داد. برای مثال عرشیا از اینکه کسی پشتش قرار بگیرد می‌ترسد و سریع به پشتش برمی‌گردد و شوکت عاشق ماشینش هست و ... چیزهایی که در عالم واقعیت وجود دارد و از امروزِ جامعه‌مان دور نیست و هنوز هم جوان‌هایی با این خصوصیات رفتاری در اطراف ما وجود دارند.

وی با اشاره به بازخوردهای مردم گفت: با اینکه گریم متفاوتی دارم و برای این سریال کلاه گیس گذاشتم و نوع لباس پوشیدنش از من خیلی دور است، باز هم افرادی من را می‌شناسند. حتی افرادی که من را می‌شناسند در فضای مجازی برایم کامنت می‌گذارند و می‌گویند ای کاش بیشتر از این در «گسل» بازی داشتی!

دارابی درباره اینکه برخی‌ها می‌گویند بار طنز این سریال به دوش شماست، گفت: این موضوع لطف مردم است و واقعا همه بازیگران به نوبه خود در این سریال زحمت کشیدند و تابستان و زمستان سرما و گرما با تحمل همه سختی‌ها کار کردند. برای مثال لباس‌هایی که باید در زمستان می‌پوشیدیم در تابستان و گرما هم باید تن می‌کردیم. اگر من خوب دیده شدم مسلما نتیجه زحمت همه عوامل بوده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد قسمت‌های این سریال نیز بیان داشت: از ابتدا این سریال در 30 قسمت نوشته شده بود، اما به جایی رسید که داستان پتانسیل ادامه دار شدن را داشت و به همین دلیل ده قسمت به آن اضافه شد.

این بازیگر در پایان درباره پیشنهادهایش در دنیای تصویر عنوان داشت: از این به بعد سخت گیری‌هایم برای انتخاب نقش بیشتر از قبل می‌شود. همیشه برای انتخاب نقش‌هایم در تئاتر که تماشاگر کمتری هم دارد سعی می‌کردم نقش تکراری بازی نکنم چه برسد به تصویر که با توجه به میزان مخاطبش این انتخاب سخت‌تر هم می‌شود. تا جایی که دست خودم است سعی می‌کنم انتخاب‌های خوبی داشته باشم که مخاطبان راضی باشند و این مهمتر از همه چیز است.

سریال «گسل» به کارگردانی علیرضا بذرافشان و تهیه کنندگی محسن چگینی هر شب از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان