مطالبه یارانه ای مراجع تقلید از دولت دوازدهم


مطالبه یارانه ای مراجع تقلید از دولت دوازدهم

محمود واعظی، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور در نخستین ماه آغاز دولت دوازدهم در سفری دو روزه به قم با علما و مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. او روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته‌ای که گذشت با حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، علوی گرگانی و سبحانی در قم در مورد مسائل مختلف کشور به گفت‌وگو نشست. در این دیدارها مراجع...

به گزارش اقتصادنیوز ، در این دیدارها آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر اصلاح نظام بانکی به‌عنوان یکی از ضرورت‌های پیش‌روی دولت دوازدهم تاکید کرد و گفت: کاهش نرخ سود در روزهای اخیر اقدام خوبی بود که باید تداوم یابد.

همچنین نظام مالیاتی کشور نباید فارغ از وضعیت تولیدکنندگان صرفا دنبال اجرای دستورالعمل‌های مالیاتی و اخذ مالیات باشد؛ نظام مدیریت جزیره‌ای پاسخگوی حل مشکلات کشور نخواهد بود. آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور که عصر چهارشنبه در دفترش برگزار شد، اظهار کرد: شخصا معتقدم باید از رئیس‌جمهور حمایت کنیم، چراکه رئیس‌جمهور منتخب مردم بوده و مستحضر به تنفیذ مقام معظم رهبری است. این مرجع تقلید تصریح کرد: عبور از رئیس‌جمهور به هیچ‌وجه صحیح نیست. البته نادیده گرفتن کاستی‌ها را نیز حمایت از رئیس‌جمهور نمی‌دانم. بنده حمایت از رئیس‌جمهور و تذکر نقاط ضعف و کاستی‌ها، هر دو را وظیفه خود می‌دانم.

نقد و تذکر البته نباید با زبان گزنده، بلکه باید با زبان و ادبیات دوستانه انجام شود. این مرجع تقلید، همچنین قاچاق را از دیگر معضلات نظام اقتصادی کشور برشمرد و با تاکید بر «لزوم انجام یک جراحی بزرگ برای حل این مشکل» تاکید کرد: نکته مهم دیگر که قبلا هم بر آن تاکید کرده‌ام، اصلاح نظام پرداخت یارانه است. یارانه افراد غنی باید حذف شده و یارانه افراد ضعیف بیشتر شود. همچنین عمده یارانه باید به بخش تولید اختصاص یابد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: پیشنهاد می‌کنم جلسات سران قوا به جلساتی مستمر و منظم با فواصل زمانی کوتاه‌تر تبدیل شود؛ چراکه گفت‌وگوهای رودر‌رو و مستقیم بسیاری از سوءتفاهمات را رفع می‌کند.

لزوم تعامل با دنیا

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز عصر روز چهارشنبه در دیدار رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه «بنده از انبوه مشکلاتی که پیش‌روی دولت است، مطلع هستم» تصریح کرد: با وجود این باید با تدبیر با مشکلات مواجه شد. ما می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم، نمی‌شود با دنیا درگیر شد.

آیت‌الله العظمی وحید خراسانی نیز در این دیدار که روز پنج‌شنبه در دفتر وی برگزار شد، با آرزوی توفیق برای واعظی در مسوولیت جدیدش و ابلاغ سلام به رئیس‌جمهور گفت: اگر همه کارهای شما در خدمت به مردم و دین باشد یاری خدا و کمک امام زمان (عج) هم مشمول شما خواهد شد. بنده همواره برای موفقیت رئیس‌جمهور و دولت دعا کرده و دعا خواهم کرد. وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: باید همان‌گونه که خداوند به حضرت موسی فرمان داد که با فرعون با زبان نرم سخن بگوید ما نیز با جهان با زبان خوش صحبت کنیم. صحبت کردن با زبان خشن و تند و با روش‌های افراطی با جهان، خدمت کردن به اسرائیل است.

آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی هم در دیدار رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور که عصر چهارشنبه و در دفتر وی برگزار شد، تصریح کرد: کار دولت یازدهم خوب بوده و در مجموع دولت موفقی بود. وی اظهار کرد: باید دریافت دیرکرد از وام‌های بانکی متوقف شده و یک نظام قیمت‌گذاری متمرکز برای کالاها و خدمات ایجاد شود. وی با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر از بیت‌المال تاکید کرد: قلبا معتقدم پرداخت یارانه به مردم باید برداشته شود. پرداخت پول به مردم صرفا باید در قبال کار باشد والا باعث ایجاد عادت‌های غلط در جامعه می‌شود. آیت‌الله العظمی علوی گرگانی نیز در این دیدار که روز پنج‌شنبه در دفترش برگزار شد

ضمن تشکر از رئیس‌جمهور و اعضای دولت برای ارتباط مستمر با مراجع و حوزه‌های علمیه گفت: دولت دوم دکتر روحانی قطعا با توجه به تجربه 4 سال گذشته و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف در رسیدگی به حل و فصل مشکلات بهتر از گذشته عمل خواهد کرد و ما نیز از هیچ کمکی در این مسیر دریغ نخواهیم کرد. آیت‌الله العظمی سبحانی نیز در این دیدار ضمن تاکید برلزوم ایجاد اشتغال در کشور گفت: مساله دیگر که مانع رونق کسب‌و‌کار و تولید در کشور است، وجود سودهای بانکی و دریافت‌های دیرکرد برای این وام‌ها است. باید تلاش کنیم نظام بانکی کشور در راستای کمک بیشتر به تسهیل و رونق کسب‌و‌کار اصلاح شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز گفت: بنای دولت در ارتباط با مراجع عظام تقلید، علما و حوزه علمیه قم، صرفا ملاقات‌های تشریفاتی نیست بلکه به‌دنبال آن هستیم که به شکلی منظم و مستمر از نظرات و راهنمایی‌های مراجع برای بهبود برنامه‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌های دولت بهره بگیریم. واعظی همچنین گفت: دولت آگاه است که قشری از جامعه در ارتباط با معیشت با مشکلاتی مواجه هستند که حتی یارانه هم نمی‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد