واکنش به ادعای فعالان طب سنتی درباره حرام بودن مصرف دارو


سخنگوی وزارت بهداشت درباره ادعای حرام بودن مصرف دارو گفت: اگر مصرف دارو براساس فلان روایت که در صحت آن شک وارد است؛ درست باشد، چرا علما و مراجع عظام در زمان بیماری از دارو استفاده می‌کنند، درحالیکه رهبری دستور دادند طب سنتی با طب نوین آمیخته شود.

واکنش به ادعای فعالان طب سنتی درباره حرام بودن مصرف دارو

 واکنش به ادعای فعالان طب سنتی درباره حرام بودن مصرف دارو

سرویس اجتماعی - سخنگوی وزارت بهداشت درباره ادعای حرام بودن مصرف دارو گفت: اگر مصرف دارو براساس فلان روایت که در صحت آن شک وارد است؛ درست باشد، چرا علما و مراجع عظام در زمان بیماری از دارو استفاده می‌کنند، درحالیکه رهبری دستور دادند طب سنتی با طب نوین آمیخته شود.

به گزارش فانوس به نقل از تسنیم،ایرج حریرچی در نشست خبری چهل و پنجم سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سئوالی درباره اظهار نظر یکی از مدعیان طب سنتی که عنوان کرده است، مصرف دارو براساس یکی از روایات حرام است، اظهار داشت: براساس گفته بزرگان دین بسیاری از دستورات طب روایی سند صحیحی ندارند و آن تعداد نیز که سند دارند بیشتر در حوزه پیشگیری و سبک زندگی است و در نهایت دستورات درمانی طب روایی نیز باید براساس نیاز زمانه و سرزمین جغرافیایی و همچنین مولفه‌های علمی به روز شود زیرا بسیاری از دستورات طب روایی برای مردم سرزمینی بوده که متفاوت از حال و روز زندگی کنونی مردم ما است.

حریرچی در توضیح بیشتر عنوان کرد: به هر حال پزشکان بیشتر از هر صنف دیگری به قدرت و ماهیت معجزه پیامبر اسلام و توجهات ائمه در بهبودی بیماری‌ها آگاه هستند زیرا بارها شاهد نتیجه گرفتن بیماران با کمک از معنویات دینی بودیم و به هیچ عنوان در اثبات اعمال ائمه و پیامبر شکی نیست ولی پیامبر و ائمه نیز در دوران خودشان و در زمان بیماری به طبیب‌های ایرانی و یهودی مراجعه می‌کردند تا برای نسل آینده این پیام را تداعی کنند که در هر زمانه ای باید از علم روز آن زمان استفاده کرد.

قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت درباره حرام بودن داروها توضیح داد: اگر مصرف دارو براساس فلان روایت که در صحت آن نیز شک وارد است؛ درست باشد، چرا علمای بزرگ و مراجع عظام در زمان بیماری از دارو استفاده می‌کنند.

حریرچی تصریح کرد: به هر حال در دفاع از اسلام کسی هم اکنون از رهبر معظم انقلاب بالاتر نیست و ایشان نیز در بند12 سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت از کلمه «طب سنتی - ایرانی» استفاده کردند و نه از واژه طب اسلامی؛ بنابراین نباید برخی مدعیان طب سنتی با عملکرد و اظهارنظرهای خود، قداست پیامبر و ائمه را زیر سئوال ببرند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در چند سال اخیر بسیاری از علما و مراجع عظام نظرات خود درباره طب سنتی و ایرانی را به روشنی بیان کردند، مثلا آیت الله سبحانی جمله معروفی دارد مبنی بر اینکه آیا اگر بوعلی سینا امروز زنده بود واقعاً به تجویزهای کتاب قانون خود عمل می‌کرد! زیرا امروز باید علم قدیم طب را با روش‌های طب نوین درآمیخت، یعنی دقیقاً همان توصیه ای که رهبری دستور دادند.

حریرچی گفت: بنده با یکی از همین مدعیان طب سنتی صحبت می‌کردم و از او پرسیدم اگر کسی از خانواده شما احتیاج به خدمات زایمان و یا جراحی قلب داشته باشد آیا از طب اسلامی استفاده می‌کنید؟ که وی پاسخ داد که مسلماً به بیمارستان مراجعه می‌کند.

قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی از افراد به واقع از روی دلسوزی در زمینه طب سنتی کار می‌کنند، افزود: ولی برخی‌ها برای منافع مالی در این حوزه فعال هستند و جالب این است که عنوان می‌کنند که برای ویزیت و معاینه پولی از بیمار نمی‌گیرند ولی فراورده‌هایی تجویز می‌کنند که قیمتی چند صدهزار تومانی دارد و به یک بار مراجعه هم اکتفاء نمی‌شود و بیمار مجبور است در چند نوبت هزینه‌های سنگینی پرداخت کند و یک بازرس دقیقاً این تضاد منافع را متوجه می‌شود.

انتهای پیام/

ابر کلید واژه

دارو فانوس کشور طب سنتی حرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد