بحران اُفت کیفیت آب در 4شهرستان استان مرکزی/ تداوم مصرف بی‌رویه


بحران اُفت کیفیت آب در 4شهرستان استان مرکزی/ تداوم مصرف بی‌رویه

اراک- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: درحال حاضر چهار شهرستان ساوه، زرندیه، اراک و کمیجان به دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، علاوه بر کمبود منابع آبی دچار افت کیفیت آب نیز شده اند.

عزت الله آمره ای در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی دهه اخیر به دلیل کاهش شدید میزان بارش در استان و همچنین برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، سطح این منابع آبی در نقاط مختلف استان با کاهش چشمگیر مواجه شده و به دنبال آن پدیده افت کیفیت آب بروز کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: چاه های آب غیرمجاز در مناطق مختلف استان، سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی را برداشت می کنند و همین مساله به خطر کاهش سطح این منابع آبی دامن زده که عواقب ناگوار متعددی به دنبال دارد.

وی بیان کرد: در برخی نقاط استان به دلیل پایین رفتن بیش از حد سطح آب های زیرزمینی تا عمق فراتر از ۲۵۰ متر، مخاطرات زیست محیطی در حال بروز است که از جمله مهمترین این مخاطرات می توان به فرسایش خاک و بروز پدیده ریزگردها اشاره کرد.

آمره ای خاطرنشان ساخت: بیابانی شدن اراضی، افزایش گرد و غبار، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب و خاک و هوا و کاهش بازده کشت محصولات زراعی از دیگر آثار و تبعات کاهش منابع آبی در استان است.

بحران اُفت کیفیت آب در 4شهرستان استان مرکزی/ تداوم مصرف بی‌رویه

وی گفت: به طور میانگین ۵۵ درصد مصرف آب کشور از منابع آب زیرزمینی استحصال می‌شود اما در استان مرکزی این میزان ۸۵ درصد بوده که فراتر از میانگین کشور و زنگ خطری در رابطه با نابودی سفره های زیرزمینی این استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ضمن بیان اینکه متاسفانه مساله مصرف بی رویه آب در برخی بخش ها همچنان تداوم دارد، تصریح کرد: بی توجهی به ضرورت تغییر الگوی کشت و کشت برخی محصولات آب بر در مناطقی از استان که بحران کم آبی در آنجا مشهود است، سرعت کاهش منابع آب زیرزمینی را افزایش داده و پیشروی به سمت بحران را تسریع کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون اجرای برنامه های مرتبط با حفاظت منابع آبی و مقابله با بحران آب در استان با روند کُندی روبرو است که با این وضعیت نمی توان در مقابل بحران منابع آبی اقدام موثری انجام داد در حالی که این بحران جدی است و در صورت بی توجهی، در آینده تمام نقاط استان را درگیر خود می کند.

آمره ای توضیح داد: آنچه که امروز تحت عنوان کمبود منابع آب زیرزمینی و افت کیفیت آب با آن مواجه هستیم به دلیل فقدان توازن در میزان بارش و میزان مصرف آب رخ داده که در حال حاضر نیز این مشکل به قوت خود باقی است و اگر اقدامی برای اصلاح آن انجام نشود، دامنه مشکلات این حوزه هر روز گسترده تر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...