تاسیس اگزیم بانک نیاز به کار کارشناسی دارد


سیدعلی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به نظرات و سوالات مطرح شده از سوی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران اظهارکرد: صندوق ضمانت صادرات ایران این آمادگی را دارد فروش محصولات پتروشیمی از سوی صادرکنندگان را تا 6 ماه و حتی یک سال پوشش دهد. وی افزود: این امکان نیز وجود دارد که از طرق بانک...

تاسیس اگزیم بانک نیاز به کار کارشناسی دارد

سیدعلی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به نظرات و سوالات مطرح شده از سوی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران اظهارکرد: صندوق ضمانت صادرات ایران این آمادگی را دارد فروش محصولات پتروشیمی از سوی صادرکنندگان را تا ۶ ماه و حتی یک سال پوشش دهد.

وی افزود: این امکان نیز وجود دارد که از طرق بانک توسعه صادرات برای نسیه‌فروشی صادرکنندگان این بخش، خرید دین هم انجام دهیم.

وی همچنین در خصوص صدور ضمانت‌نامه‌ها برای ورود موقت نیز گفت: در حال حاضر گمرک ایران برای پذیرش این مساله اشکالات اساسنامه‌ای گرفته است اما طی مذاکرات صورت گرفته این مشکل قابل حل است.

سیدعلی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران در حال حاضر محدودیت سرمایه ندارد، افزود: این صندوق آماده است تا ۱۰ برابر سرمایه فعلی خود، تعهد ایجاد کند.

وی همچنین در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارز از سوی صندوق ضمانت صادرات ایران، افزود: در صورتی که کاهش نرخ ارز اتفاق افتد، این صندوق تا میزان بالای ۳ درصد را برای صادرکنندگان پوشش ‌می‌دهد.

سیدعلی همچنین در خصوص گلایه فعالان اقتصادی از بالا بودن کارمزدهای این صندوق، گفت: در حال حاضر بیمه‌نامه‌های صادره از طرف صندوق ضمانت صادرات ایران در مقایسه با تمام موسسات بیمه دنیا، پایین‌تر است.

سیدعلی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه صندوق ضمانت صادرات باید به سوی همکاری با بانک‌های خصوصی نیز گام بردارد گفت: وقتی نرخ سود در بانک‌های خصوصی گاه به ۳۱ درصد ‌می‌رسد، امکان این همکاری کم‌رنگ ‌می‌شود. درحالی که در بانک‌های دولتی، منابعی با نرخ کمتر از۲۰ درصد به صندوق ضمانت صادرات اختصاص یافته است. پیشنهاد ما این است که بانک‌های خصوصی منابعی را از صندوق توسعه ملی در اختیار بگیرند و با منابع خود ترکیب کنند و نرخ سود خود را برای همکاری با صندوق ضمانت صادرات کاهش دهند.

وی در واکنش به انتقادات صورت گرفته برای حمایت صندوق از پروژه‌های دولتی توضیح داد و گفت: زمانی که درخواست حمایت از پروژه‌های دولتی به صندوق ضمانت صادرات ارائه ‌می‌شود، صندوق صرفا به دلیل دولتی بودن پروژه، نمی‌تواند آن را رد کند.

برنامه ای برای ادغام با بانک توسعه صادرات نداریم

سیدعلی با اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر ادغام بانک توسعه صادرات با صندوق و تبدیل آن به اگزیم بانک خواستار کار کارشناسی تر در این زمینه شد.

سیدعلی همچنین با اشاره به اثر نرخ ارز بر رشد صادرات گفت: امکان افزایش ارزش صادرات به ۶۰ میلیارد دلار نیز وجود دارد اما اگر سالانه ۷ الی ۸ درصد، نرخ ارز افزایش نیابد، صادرات آسیب ‌می‌بیند.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد که صندوق ضمانت صادرات ایران نسبت به افتتاح دفتر در اتاق تهران نظر مثبتی دارد و اگر این کار لزومی داشته باشد می‌تواند با اتاق در این زمینه همکاری کامل را داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی