بایدها و نبایدهای سفر در دوران بارداری – سفر با هواپیما


دوران بارداری یکی از دورانی است که به دلیل اهمیت و حساسیت زیادی که دارد، نیاز به مراقبت و توجه به مسائل در آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. با وجود اینکه بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند این دوران را در خانه و به دور از هیاهو و تنش‌های جامعه بگذرانند، از دید متخصصان، سفر کردن در این دوران در صورت بی خطر بودن حاملگی و...

بایدها و نبایدهای سفر در دوران بارداری – سفر با هواپیما

دوران بارداری یکی از دورانی است که به دلیل اهمیت و حساسیت زیادی که دارد، نیاز به مراقبت و توجه به مسائل در آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.
با وجود اینکه بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند این دوران را در خانه و به دور از هیاهو و تنش‌های جامعه بگذرانند، از دید متخصصان، سفر کردن در این دوران در صورت بی خطر بودن حاملگی و رعایت نکات لازم، مسئله ای ندارد و امکان پذیر است.
ما در این مطلب با ذکر نکات مهم و ضروری سفر در دوران بارداری، شما را برای سفری راحت و بی خطر آماده می کنیم تا با خیال راحت سفر کنید و بلیط هواپیما بخرید.
یادتان باشد که با در نظر گرفتن احتیاطها و پیشگیریهای لازم و کسب اطلاعات ضروری از قبیل واکسیناسیون، بیمه سفر و …، بیشتر خانمهای باردار میتوانند با خیال راحت سفری خوب را در طول دوره بارداری تجربه کنند.

چه جایی برای اقامت مناسب است؟

یکی از نکات مهمی که خانم های باردار باید هنگام سفر به آن توجه کنند، مکانی است که قصد سفر و اقامت در آن را دارند.
جایی که خانمهای باردار به آن سفر می کنند و در آن اقامت دارند باید مکانی با تسهیلات و امکانات مناسب پزشکی باشد تا بتوان در مواقع ضروری از آن استفاده کرد.
در همین راستا، توصیه ما این است که تمام مدارک و سوابق پزشکی خود را در طول سفر به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز اطلاعات لازم را به دکتر ارائه دهید.
علاوه بر این، از این موضوع اطمینان حاصل کنید که بیمه سفر، شما را برای هر گونه احتمالات پوشش دهد.

مراقبتهای پزشکی مرتبط با بارداری، حین زایمان، تولد نوزاد نارس و هزینه تغییر تاریخ بازگشت سفر چنانچه زایمان شما نزدیک باشد، همگی از مواردی است که باید هنگام خرید بیمه مسافرتی به آن توجه کنید.

چه زمانی برای سفر بهتر است؟

بسیاری از خانمها ترجیح میدهند در ۱۲ هفته اول بارداری به مسافرت نروند. علت آن حالتهای تهوع، دلپیچه و خستگی زیادی است که در ۳ ماه اول بارداری گریبانگیرشان میشود.
گذشته از این، خطر سقط جنین در ۳ ماه اول بسیار بالاست. به هرحال هر زمان که قصد داشتید به سفر بروید، قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید تا اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذارد.
اما به صورت کلی، بهترین زمان برای مسافرت بین هفتههای ۱۴ تا ۱۷ است. در ۳ ماه دوم بارداری خانمهای باردار مشکلات ۳ ماه اول مانند حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و همچنین خطر سقط جنین را پشت سر گذاشتهاند و میتوانند به راحتی سفر کنند.

اما زمان مناسب سفر با هواپیما برای خانم های باردارد چه زمانی است؟

سفر با هواپیما در ۳ ماه سوم تا قبل از هفته ۳۶ کاملا بی خطر است. تنها در بارداری های دوقلو، چندقلو و یا بارداریهای پرخطری که خانم های باردار با فشار خون بالا، دیابت، جفت غیر طبیعی و … هستند، پزشکان مسافرت را توصیه نکرده و پیشنهاد میکنند این دسته از خانمها تا حد امکان در منزل بمانند.
توجه داشته باشید که بعضی از خطوط هواپیمایی تا پایان دوران بارداری اجازه پرواز در ماه آخر بارداری را نمی‌دهند. بعضی دیگر از خطوط هواپیمایی هم با اجازهنامه پزشک، اجازه پرواز به خانم‌های باردار را میدهند.
پرواز برای خانم باردار و جنین ضرری ندارد. اما چنانچه از آن دسته از خانمهای باردار هستید که در طول بارداری با مشکلات گوناگون روبرو هستید و بارداری پرخطری دارید، با متخصص خود قبل از سفر و خرید بلیط هواپیما مشورت کنید.
به طور کلی، به تمام خانم‌های باردار پیشنهاد می شود تا یک ماه آخر بارداری به سفر نروند.

سفر با هواپیما

چنانچه از نظر پزشک متخصص، خانم باردار سالم است مشکلی برای مادر و کودک در کابین هواپیما پیش نمی آید. تنها نکته مهم در مسافرت با هواپیما برای خانمهای باردار این است که تا حد ممکن جایگاهی را در کابین انتخاب کنند که در طول پرواز راحت باشند.
سعی کنید هنگام خرید اینترنتی بلیط هواپیما صندلی خود را هم رزرو کنید تا بتوانید جایی مناسب انتخاب کنید.
بهترین گزینه این است که صندلیتان را جایی وسط هواپیما بر روی بال که صافترین قسمت هواپیما است در نظر بگیرید. یا صندلیهای کنار درب اضطراری و ردیف جلو را انتخاب کنید که فضای بزرگی جلوی آنها وجود دارد.
در ضمن بهتر است صندلیهای کنار راهرو را رزرو کنید تا عبور و مرورتان راحت باشد.
از آنجا که خانمهای باردار در صورت عدم فعالیت در مدت زمان طولانی ممکن است دچار لختگی خون شوند، باید سعی کنند در طول پرواز هر یک ساعت یکبار، در راهرو قدم بزنند و حرکت کنند.
علاوه بر این، برای جلوگیری از ورم پاها و گرفتگی عضلات پاها، خانمهای باردار باید در طول سفر هر ۳۰ دقیقه یکبار پاهای خود را خم و راست کنند تا پاهای آنها به خوبی استراحت کند. همچنین می توانند برای دقایقی کفش‌های خود را درآورده و پاها را در سکوی زیر صندلی مقابل خود قرار دهند.
پوشیدن شلوارهای مخصوص بارداری در طول سفر نکتهای است که خانمهای باردار هرگز نباید آن را فراموش کنند. این شلوارها به خانمهای باردار کمک میکند تا خون به خوبی در پاهای آنها حرکت کرده و از لخته شدن خون جلوگیری شود.
به خانمهای باردار توصیه میشود زمانی که در صندلی هواپیما قرار میگیرند، کمربند را از زیر شکم رد کرده سپس آن را ببندند.
نوشیدن مایعات به ویژه آب در طول سفر برای دفع اثرات آب و هوای خشک کابین فراموش نشود. قهوه و هر نوع نوشیدنی کافئین دار ادرار را زیاد میکند پس توصیه میشود از نوشیدن آنها قبل و در حین سفر صرف نظر کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار