کردستان درانتظار هجدهمین استاندار/گمانه زنی گزینه ها درفضای مجازی


کردستان درانتظار هجدهمین استاندار/گمانه زنی گزینه ها درفضای مجازی

سنندج – با انتصاب عبدالمحمد زاهدی به عنوان استاندار جدید قزوین در جلسه هفته گذشته هیات دولت، استان کردستان چشم انتظار انتصاب هجدهمین استاندار خود طی روزهای آینده است.

خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ آرمان نصراللهی: عبدالمحمد زاهدی استاندار هفدهم استان کردستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که با رفتن وی از استان، این روزها حرف اصلی استان داستان انتخاب استاندار است.

عبدالمحمد زاهدی استاندار هفدهم استان کردستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در حالی عنوان شده بود، شاید تا سال ۹۷ هم در کردستان بماند که به یک باره و در اولین تغییرات استانداران در دولت دوازدهم راهی استانی دیگر شد و باید منتظر ماند و دید استاندار بعدی کردستان کیست.

نگاهی به وضعیت استانداران کردستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشان می دهد که این استان در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و به دلیل شرایط خاص آن دوران با تغییرات پی در پی مواجه بوده است.

بعد از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که استان کردستان درگیر ناآرامی های داخلی به دلیل حضور گروهک های ضد انقلاب بود، وزیر کشور دولت موقت در ششم فروردین ماه سال ۱۳۵۸ دکتر ابراهیم یونسی بانه را به عنوان اولین استاندار کردستان منصوب کرد تا زمینه را برای ایجاد آرامش در این استان فراهم کند.

تغییرات پی در پی استانداران کردستان در سالهای اولیه پیروزی انقلاب

بعد از معرفی دکتر یونسی به عنوان استاندار کردستان، ناآرامی ها در این استان کاهش پیدا نکرد و اوضاع به شرایطی رسید که وی مجبور شد بعد از گذشت سه ماه و ۱۸ روز از آغاز به کار در کردستان استعفا دهد و البته با استعفا در استانداری کردستان روی به تالیف و ترجمه آورد و در طول ۳۰ سال گذشته خدمت بسیاری به حوزه تاریخ کشور به ویژه استان کردستان نموده و کتابهای بسیاری را در این بخش ترجمه و تالیف نموده است.

استاندار بعدی کردستان که تنها پنج ماه و ۹ روز توانست در این استان خدمت کند، محمد رشید شکیبا بود که بعد از رفتن دکتر یونسی سکان هدایت کردستان را بر عهده گرفت تا آغازگر راه تغییر سریع استانداران بعدی در استان کردستان باشد.

بعد از رفتن شکیبا نوبت به حسین شاه اویسی رسید تا وی نیز به مدت پنج ماه و ۲۸ روز به عنوان استاندار کردستان فعالیت نماید، مدت زمان استانداری شاه اویسی هم طولی نکشید و بعد از رفتن وی، این بار "محمد علی مهر آسا" به مدت هشت ماه سمت استانداری کردستان را بر عهده گرفت.

کردستان درانتظار هجدهمین استاندار/گمانه زنی گزینه ها درفضای مجازی

در حالی که هنوز دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که در ۳۰ دی ماه سال ۵۹ مهر آسا از استانداری کردستان کنار گذاشته شد و برای مدت زمان هشت ماه و سه روز ناصر ارسطوی ایرانی به عنوان استاندار جدید کردستان معرفی شد که البته مدت ماموریت وی در استان هم خیلی سریع به پایان رسید و بار دیگر علیرضا شیخ عطار هم برای مدت زمان سه ماه و هشت روز سکان سرپرستی استانداری در کردستان را بر عهده گرفت.

در شرایطی که کردستان به عنوان یکی از مناطق عملیاتی در دوره جنگ تحمیلی به شمار می رفت، اما تغییر مکرر استاندارن این استان نیز همچنان ادامه داشت و هر چند مدت یک بار فردی به عنوان استاندار معرفی می شد و بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه جای خود را به فردی دیگر می داد تا جایی که استان کردستان از ششم فروردین ماه سال ۵۸ تا ۲۲ آذر ماه سال ۶۰، هفت استاندار را به خود دید.

در سی ام شهریور سال ۱۳۶۰ محمد حسن اصغر نیا رکورد حضور در پست استانداری کردستان را که هنوز به ۹ ماه نرسیده بود جابجا کرد و برای مدت زمان دو سال ۱۱ ماه و ۱۸ روز در این پست باقی ماند.

بعد از رفتن اصغر نیا از استانداری کردستان این بار قرعه به نام علیرضا تابش در آمد تا وی نیز در مدت زمان چهار سال و سه ماه سکان هدایت استان کردستان را بر عهده بگیرد که البته در روزها مدیریت تابش در استانداری کردستان جمعی از مسئولین رده بالای دولت نهم و دهم نیز در استانداری کردستان مشغول به فعالیت بودند.

بعد از رفتن تابش از استانداری کردستان "عبدالحسین مقدم باقرزاده" برای مدت زمان کمتر از هشت ماه به عنوان استاندار در این استان مرزی فعالیت کرد و سپس "حمید حاجی عبدالوهاب" از ۱۳ آبان سال ۶۳ و برای مدت زمان سه سال و ۱۱ ماه به عنوان استاندار کردستان مشغول به خدمت بود.

با رفتن حاجی عبدالوهاب از استانداری کردستان، حسن زهره ای برای مدت ۱۰ روز به عنوان سرپرست که البته گفته می شود حتی حکم استانداری وی هم صادر شده بود، در کردستان فعالیت کرد تا بالاخره دولت هاشمی رفسنجانی فردی بومی را به عنوان استاندار کردستان منصوب نمود.

محمد رضا رحیمی استاندار بومی کردستان شد

در ۲۲ مهر ماه سال ۷۲ و با حضور وزیر کشور وقت و با تصویب دولت سازندگی به ریاست جمهوی آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمد رضا رحیمی که به عنوان نماینده مردم شهرستانهای سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی حضور داشت، به عنوان استاندار کردستان معرفی شد.

با برگزاری انتخابات در دوم خرداد سال ۷۶ و تنها در مدتی کوتاه بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات اولین استانداری که در کشور تغییر کرد استاندار کردستان بود اهمیت این استان در صحنه تحولات سیاسی کشور مشخص شودبا برگزاری انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ و تنها مدتی کوتاه بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات اولین استانداری که در کشور تغییر کرد باز هم استاندار کردستان بود تا بار دیگر اهمیت این استان در صحنه تحولات سیاسی کشور مشخص شود.

در چهارم مهر ماه سال ۷۶ و با حضور عبدالله نوری وزیر کشور وقت، عبدالله رمضان زاده که در آن زمان حدود ۳۵ سال سن داشت به عنوان استاندار کردستان معرفی شد و در مدت زمان فعالیت دولت هشتم سکان هدایت این استان را بر عهده گفت.

با رفتن رمضان زاده از استان این بار نوبت به اسدالله رازانی رسید تا وی نیز چهار سال و سه ماه و چهار روز به عنوان استاندار در کردستان خدمت کند.

علیرغم پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۴، ولی چند ماهی استاندار کردستان تغییر نکرد و حتی رازانی در همان روزها و در کنفرانسی خبری اعلام کرد که همچنان استاندار باقی خواهد ماند، ولی در چهاردهم دی ماه سال ۸۴، اسماعیل نجار از همکاران و دوستان سابق رئیس جمهور در کردستان به عنوان پانزدهمین استاندار معرفی شد.

بعد از انتصاب اسماعیل نجار به عنوان استاندار کرمان در دولت دهم، این بار نوبت به علیرضا شهبازی رسید تا با تصویب اعضای هیات دولت در ۱۲ تیرماه سال ۸۹ به عنوان استاندار هفدهم کردستان منصوب و معرفی شود.

کردستان درانتظار هجدهمین استاندار/گمانه زنی گزینه ها درفضای مجازی

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با اندکی فاصله علیرضا شهبازی هم از استانداری کردستان کنار گذاشته شد و در ۱۰ آذرماه سال ۹۲ عبدالمحمد زاهدی اصلاح طلب کهنه کار به عنوان استاندار کردستان انتصاب شد که البته مدت زمان حضور وی در این استان هم به چهار سال نرسید تا بار دیگر استانداری کردستان در اولین روزهای کاری دولت دوازدهم دستخوش تغییر شود.

با انتصاب عبدالمحمد زاهدی به عنوان استاندار قزوین و با فاصله ای یک هفته ای، علیرضا آشناگر با حکم وزیر کشور به عنوان سرپرست استانداری کردستان منصوب شد تا گمانه زنی ها در خصوص تعیین تکلیف استاندار کردستان در فضای مجازی و واقعی به بحث روز در این استان تبدیل شود.

در میان گمانه زنی ها برخی در فضای مجازی هر فرد و شخصی را مطرح کرده و از وی به عنوان استاندار جدید کردستان یاد می کند و البته در این میان اسامی مطرح می شوند که شاید حتی یک بار هم راهشان به وزارت کشور نخورده باشد.

به صورت مصداقی در خصوص گزینه های استانداری با نمایندگان صحبتی نشده است

همزمان با این تحولات در فضای مجازی، نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در اظهار نظرهای مختلف از بی اطلاعی خود از گزینه ها برای انتخاب به عنوان استاندار کردستان خبر می دهند.

سید احسن علوی نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر اینکه استاندار بعدی کردستان باید بومی باشد و این جزو وعده های دولت روحانی به مردم این استان است، گفت: استاندار بعدی کردستان ضمن بومی بودن باید توسعه گرا نیز باشد.

وی با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم با جدیت پیگیر تعیین استاندار بومی هستم، افزود: بدون شک حق مردم استان کردستان است که‌ یکی از افراد بومی استان سکان امور را برعهده بگیرند و در راه گرفتن این حق هم از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

همزمان با این سید مهدی فرشادان دیگر نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: تاکنون به صورت مصداقی بحثی در خصوص گزینه های مطرح برای استانداری کردستان صورت نگرفته است ولی اعضای مجمع به جد دنبال این مهم هستند.

در حالی که نمایندگان مردم کردستان از گزینه های مطرح شده برای استانداری این استان اظهار بی اطلاعی می کنند که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به صورت لحظه ای گزینه های جدید برای این پست مطرح شده و افراد در رد و یا تائید آنها سخن به میان می آورند.

البته داستان به همین جا ختم نمی شود تا جایی که روزهای پایان هفته قبل عده ای با عنوان فعالان مدنی و سیاسی کردستان با سفر به تهران به حمایت یکی از گزینه های مطرح شده در فضای مجازی پرداخته بودند.

تعیین تکلیف استاندار بعدی کردستان در کوتاه ترین زمان ممکن به دلیل حساسیت این استان با توجه به مسائل داخلی و همچنین تحولات مهم در حوزه شمال عراق یکی از نیازهای اصلی در کردستان به شمار می رود و به همین دلیل است که دولت باید هر چه سریعتر در این حوزه ورود پیدا کرده و استاندار کردستان را منصوب و معرفی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت