ازدحام در دفاتر کفالت/ شرکت «سرشماری‌شدگان» اتفاق مبارکِ دومین سال اعزام مهاجرین افغانستانی به کربلا


ازدحام در دفاتر کفالت/ شرکت «سرشماری‌شدگان» اتفاق مبارکِ دومین سال اعزام مهاجرین افغانستانی به کربلا

بعد از اینکه اعلام شد علاوه بر دارندگان اقامت قانونی و کارت آمایش، شرکت‌کنندگان در طرح سرشماری هم می‌توانند جهت پیش ثبت نام عتبات عالیات اقدام کنند، شاهد استقبال گسترده و ازدحام در دفاتر کفالت هستیم، ازدحامی که از شوق زیارت حکایت دارد... .

خبرنگار حوزه مهاجرین، خبرگزاری تسنیم: دو سالی هست، سال قمری که کم‌کم به پایان می‌رسد و نم‌نمک بیرق‌ها و پرچم‌های عزاداری برپا می‌شود، چشم مهاجرین افغان ساکن در ایران پُر از امید برای عزاداری و عرض تسلیت از جوار حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلاست.

در هر محفل و جمعی مدام از هم می‌پرسند امسال هم می‌توانیم اربعین به کربلا برویم؟ شرایط اعلام نشد؟ برویم دفاتر کفالت بپرسیم شاید خبری شده باشد و سوالات و پیگیری‌هایی از این دست که نشان می‌دهد این مردمان چقدر شوق زیارت دارند و چه بی‌تابانه روزها را می‌‌شمردند تا به محرم و صفر برسند و یک عمر خودشان را بیمه زیارت آقا اباعبدالله(ع) کنند.

چند روز پیش انجمن صنفی دفاتر کفالت و اداره‌کل اتباع وزارت کشور طی اطلاعیه‌ای از امکان سفر مهاجرین به عتبات عالیات و شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین و آغاز پیش ثبت‌نام آن خبر دادند، دارندگان اقامت قانونی، دارندگان کارت آمایش معتبر و حتی شرکت‌کنندگان در طرح سرشماری یک و دو امسال می‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند.

این دومین سال است که مهاجرین افغانستانی با هماهنگی مدیران جمهوری اسلامی ایران و موافقت کشور عراق می‌توانند به‌صورت قانونی در راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت کنند وتا امروز که هشتمین روز پیش ثبت نام‌هاست تعداد کثیری از مهاجرین افغانستانی با مراجعه به دفاتر کفالت و طی مراحل قانونی توانسته‌اند پیش ثبت نام کنند.

یکی از وجوه تمایز اربعین امسال برای مهاجرین امکان سفر برای شرکت‌کنندگان در طرح سرشماری مهاجرین فاقد مدرک معتبر اقامتی است، کسانی که حتی فکرش را هم نمی‌کردند تنها با یک رسید و کد رهگیری بتوانند راهی این سفر معنوی شوند.

سال گذشته «محمد عجمی» مدیرکل اتباع و مهاجرین خراسان‌رضوی اعلام کرد حدو د 25 هزار مهاجر از این استان به زیارت عتبات مشرف شدند، امسال نیز وی در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده بود که پیش‌بینی می‌شود بیش از 30 هزار مهاجر فقط از خراسان‌رضوی در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند که با امکان سفر برای شرکت‌کنندگان در طرح سرشماری بطور حتم میزان اعزامی‌های مهاجرین خیلی بیشتراز 30 هزار نفر خواهد شد کمااینکه ازدحام و استقبال گسترده مهاجرین برای پیش ثبت‌نام عتبات در دفاتر کفالت بویژه شرکت‌کنندگان در طرح سرشماری که از شوق سر ازپا نمی‌شناسند، گویای همین موضوع است.

اینجا، دفتر کفالت 506 در خیابان آیت الله عبادی مشهد، با وجود اینکه هنوز ساعات اولیه آغاز بکار دفتر است اما ازدحام شدید در طبقه همکف و طبقه اصلی وجود دارد، بیش از دارندگان اقامت و کارت آمایش، مهاجرینی به اینجا مراجعه کرده‌اند که با در دست داشتن رسید شرکت در سرشماری می‌گویند وقتی پیامک دفتر کفالت برای پیش ثبت‌نام عتبات آمد باورمان نمی‌شد بدون مدرک با همین کد رهگیری طلبیده شدیم...

ازدحام در ساختمان کوچک دفتر کفالت موجب شده تا نگهبان دم در بایستد و به نوبت 10 نفر را بفرستد و وقتی آنها برگشتند گروه بعدی بروند برای انجام کارشان، تک و توک در این روزهای پایانی برای دریافت برگه حمایت تحصیلی آمده‌اند و مهلت سرشماری هم که به اتمام رسیده، پیرمردی رسید سرشماری در دستش، با قامتی تقریبا خمیده و کمی سردرگم میان جمعیت و بالاخره خودش را به میز مسئول می‌رساند، می‌گوید برایم از دفتر کفالت پیامک آمده، دخترم خواند و گفت برای کربلاست، فکرش را هم نمی‌کردیم با این شرایط بتوانیم اربعین را در بین‌الحرمین عزاداری کنیم.

مسئول پیش‌ثبت نام می‌پرسد تنها می‌روی، می‌گوید نه با خانواده، همه‌مان می‌رویم حالا که آقا طلبیده، از کجا معلوم شاید این آخرین فرصت باشد، اصلا خودش وقتی دعوتمان کرده با شوق می‌رویم، مسئول پیش ثبت‌نام نام‌ها را چک می‌کند، مونس، طیبه، علی، رضا، محمدضیا... پیرمرد مهاجر می‌گوید همه را پیش‌ ثبت‌نام کن.

آن‌طرف‌تر خانمی بچه بغل گوشی نوکیا ساده‌اش را درمی آورد و به یکی از مسولان دفتر کفالت نشان می‌دهد، می‌گوید این شماره را دیدم مال دفتر کفالت است، سواد ندارم اما گفتم حتما خبر مهمی است که گفتند بیاید، پیامک را برایش می‌خوانند و می‌گویند به شما و همه کسانی که در طرح سرشماری شرکت کرده‌اند، پیامک زده‌ایم که می‌توانید امسال به عتبات عالیات بروید، زن نگاه تیزی می‌کند و می‌گوید کربلا برویم!!! چند لحظه‌ای مات می‌ماند.

حکایت دیگران هم همینگونه است، تعداد زیادی از دانشجویان چه دختر و چه پسر آمده‌اند برای پیش ثبت‌نام، خانواده‌ها هم همینطور، هر کسی هر مدرکی که دارد را در دست گرفته و در تقلا برای ثبت‌نام... یکی از مسئولان این دفتر کفالت می‌گوید از هفت صبح این جمعیت پشت در بوده‌اند...

به نوبت به آنهایی که در این دفتر کفالت (سرشماری شدگان و دارندگان کارت امایش) کد اختصاصی می‌دهند و آنهایی که گذرنامه دارند برای ثبت اطلاعات، انگشت‌نگاری و عکس برداری اندکی بیش از دیگران معطل می‌شوند.

در بازدید میدانی که از چند دفتر کفالت داشتم استقبال مهاجرین از پیش ثبت‌نام اربعین بی‌نظیر بود و حالا باید ببینیم امسال چند نفر عاشق و دلداده راهی بین‌الحرمین می‌شوند.

«ابراهیم حجازی» نماینده وزارت مهاجرین افغانستان در سفارت این کشور در تهران در گفت‌وگو با تسنیم گفت: ما قدردان جمهوری اسلامی ایران هستیم که در شادی دل‌ مردم کشورم نقش بزرگی داشته، جلسات خوبی در وزارت کشور برگزار شد که خداراشکر ماحصل خوبی هم تاکنون داشته است.

وی تاکید کرد: امکان سفر مهاجرین فاقد مدرک که در سطح سرشماری شرکت کرده‌اند از اتفاقات خوشایند دومین سال اعزام قانونی مهاجرین به عتبات بوده است و ما از مسئولان جمهوری اسلامی ایران نهایت تشکر را داریم.

گفتنی است پیش از این هم سفیر عراق در تهران از تلاش کشورش برای تسهیل تردد در پیاده‌روی بزرگ اربعین برای مهاجرین افغان خبر داده و گفته بود: ساختاری برای شهروندان افغان مقیم ایران ایجاد شده است که تعداد بیشتری از مهاجرین افغان امکان حضور در مراسم اربعین را داشته باشند.

وی تاکید کرد: امکان ورود به عراق بدون داشتن ویزا و گذرنامه معتبر وجود ندارد و انجام این کار غیرقانونی است.

انتهای پیام/.

ما را در تلگرام، فیسبوک و توئیتر دنبال کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...