نوشابه، نوشیدنی خوشمزه ولی مضر


نوشابه، نوشیدنی خوشمزه ولی مضر

نوشابه یکی از نوشیدنی های پر مصرف و پرطرفدار به خصوص بین کودکان است اما این خوراکی که مصرف آن در فصل تابستان بسیار زیاد می شود، عوارض جانبی فراوانی دارد. 1) باعث افزایش فشار خون می شود یکی از عمده دلایل سکته قلبی و مغزی فشار خون بالاست. بر اساس تحقیقات دانشمندان آمریکایی و […] نوشته نوشابه، نوشیدنی خوشمزه ولی مضر اولین بار در زوم تک...

نوشابه یکی از نوشیدنی های پر مصرف و پرطرفدار به خصوص بین کودکان است اما این خوراکی که مصرف آن در فصل تابستان بسیار زیاد می شود، عوارض جانبی فراوانی دارد.

۱) باعث افزایش فشار خون می شود

یکی از عمده دلایل سکته قلبی و مغزی فشار خون بالاست. بر اساس تحقیقات دانشمندان آمریکایی و محققان انگلیسی اگر هر فردی در روز دو قوطی نوشابه شکر دار بنوشد , فشار خونش به طور منظم افزایش یافته و احتمال سکته قلبی و مغزی در وی ۵.۱۱ درصد نسبت به افرادی که نوشابه مصرف نمی کنند یا کمتر می نوشند , بیشتر خواهد شد. شکر زیاد نوشابه باعث از بین رفتن تعادل رگ ها شده و آن ها را از حالت عادی خارج می کند و میزان رسوب نمک در بدن زیاد میشود این امر باعث افزایش فشار خون و عوارض بعدی آن می شود.

نوشابه، نوشیدنی خوشمزه ولی مضر۲) نوشابه باعث پوکی استخوان می شود

طی تحققاتی که اخیرا انجام گرفت، مشخص شد اسید فسفریک موجود در نوشابه علاوه بر تاثیر بر سیستم گوارشی، سبب اسیدی شدن خون می شود این حالت برای بدن زنگ خطری است و تلاش می کند PH خون را به حالت اولیه برگردانده و خاصیت اسیدی را از بین ببرد. برای این کار از کلسیم استفاده می کنند. کلسیم اضافی در غذاها در استخوان ذخیره می شود و در صورت نیاز استفاده می گردد اما اگر مصرف نوشابه زیاد باشد بدن به اجبار از کلسیم خود استخوان ها استفاده کرده و به مرور زمان استخوان تحلیل می رود و فرد به بیماری پوکی استخوان مبتلا می گردد.

۳) نوشابه باعث پوسیدگی دندان می شود

نوشابه دارای ترکیبات CO2 بوده که در بدن به کربنیک اسید تبدیل می شود. این ترکیب مانع جذب کلسیم در بدن شده که منجر به بیماری های استخوانی و شکل گیری نامناسب اسکلت می‌ شود از طرف دیگر با مصرف زیاد نوشابه مینای دندان که مقاوم ترین ماده در جهان است با گذشت زمان حل شده و دندان مقاومت خود را از دست می دهد. زرد شدن دندان ها، حساسیت زیاد به غذای سرد یا گرم و در نهایت پوسیدگی های غیر قابل جبران از عوارض مصرف نوشابه بر دندان است.

نوشابه، نوشیدنی خوشمزه ولی مضر۴) نوشابه سبب تشکیل سنگ در کلیه می شود

وقتی فسفریک اسید خون بالا برود کلیه ها مجبور به دفع سریع و فعالیت بیش از حد می شوند. از طرفی برای خنثی سازی خون کلسیم از استخوان ها آزاد شده و در غلظت آن در خون افزایش می یابد. همه این مواد در نهایت به کلیه می روند اما کلیه ها توانایی دفع همه مواد را نداشته و برخی از آن ها در مجاری کلیوی ته نشین می شوند, رسوب این مواد به صورت طولانی مدت باعث ایجاد سنگ کلیه می شود.

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا