«دهنوی آورزمان»؛ روستایی بدون بیکار و خودکفا در تولید مبل منبت


«دهنوی آورزمان»؛ روستایی بدون بیکار و خودکفا در تولید مبل منبت

با ثبت شدن ملایر به عنوان «شهر ملی منبت ایران»، هنر- صنعت منبت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و برگزاری جشنواره مبل منبت ملایر به مدت 10 روز و پخش گسترده تیزرهای تبلیغاتی این جشنواره از شبکه‌های سراسری سیما موجب ورود خیل کثیر گردشگران به این دیار کهن شد تا جایی‌که برای نخستین‌بار کلیه مراکز اقامتی و اسکان شهرستان مملو از مسافر و گردشگر شد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر 8 هزار منبت‌کار در قالب 4 هزار کارگاه در سطح روستاها و شهرهای ملایر به هنر- صنعت منبت‌کاری اشتغال دارند و بلوار 32 متری مطهری با توجه به وجود نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های مبل منبت، به عنوان بازار مبل ملایر نامگذاری و با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته هیئت مدیره بازار مبل ملایر تشکیل شد.

زمانی‌که سخن از منبت ملایر می‌شود در این میان نام روستای «دهنو آورزمان» بیش از جاهای دیگر بر ذهن‌ها نقش می‌بندد. 70 درصد جوانان روستا و بزرگسالان در کارگاه‌های چند نفره به منبت‌کاری مشغول هستند.

وجود 154 کارگاه منبت‌کاری و نجاری در دهنو آورزمان

دهیار روستای دهنو آورزمان به خبرنگار ایسنا گفت: دهنو آورزمان با 1780 نفر جمعیت، یکی از روستاهای شهرستان ملایر از توابع بخش سامن است که حدود 25 کیلومتر با ملایر فاصله دارد و در غرب این شهر واقع شده است.

احمد عبدالملکی با بیان اینکه روستای دهنو آورزمان به علت سایقه دیرینه‌اش در زمینه هنر- صنعت منبت‌کاری در سطح استان همدان چون نگینی می‌درخشد، اظهار کرد: از اواسط دهه 50 منبت‌کاری توسط دو برادر علی و محمد روستایی وارد دهنو شد و اکنون دهنو آورزمان روستای خودکفا در ایجاد اشتغال در حوزه مبل منبت شهرستان به شمار می‌رود.

وی افزود: نزدیک به 154 کارگاه منبت‌کاری و نجاری و ماشین‌کاری وابسته به این هنر در روستای دهنو آورزمان با 300 هنرمند منبت‌کار مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه به خاطر وجود این هنر- صنعت روستای دهنو آورزمان در سال 90 به عنوان روستای نمونه و پایلوت در استان همدان شناخته شد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: امروزه ظرفیت جوانان روستای دهنو آورزمان قابلیت هنرمندانه خود را در صنعت مبل منبت به رخ فعالان این عرصه می‌کشانند و 70 درصد جوانان و بزرگسالان روستا در این رشته مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای منبت در این روستا این است که تقریبا 80 درصد اکثر جوانان و میانسالان دهنو تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، گفت: محصولات دست هنرمندان دهنو به اکثر نقاط ایران از جمله تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، همدان و اهواز حتی خارج از کشور فرستاده می‌شود.

دهیار روستای دهنو آورزمان افزود: می‌توانم بگویم به لطف وجود هنر منبت در این روستا نمی‌توانید حتی یک نفر بیکار پیدا کنید و این خاصیت منحصربفرد این روستاست.

وی ادامه داد: سبک کاری منبت‌کاران این روستا بیشتر قالب‌های عربی، متکایی و تک بوده و چوب مورد نیاز خود را از شمال کشور تهیه می‌کنند سپس کلیه مراحل تولید مبلمان را از تراش کلاف تا رویه‌کوبی، رنگ‌کاری و ... را در خود این روستا انجام می‌دهند به گونه‌ای که می‌توان گفت در زمینه تولید مبل منبت به خودکفایی رسیده‌ایم.

عبدالملکی اظهار کرد: هر دست مبل منبت متناسب با نوع کار و زحمتی که صرف آن شده از 4 میلیون تومان تا 12 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی به ورود دستگاه سی‌ان‌سی(یک نوع دستگاه کامپیوتری) به بازار تولید منبت اشاره و خاطرنشان کرد: این دستگاه کار دست منبت‌کار را انجام می‌دهد و تهدیدی جدی برای فعالیت این عرصه به شمار می‌رود بنابراین از مسئولان ملایر تقاضامندیم از ورود این دستگاه به شهرستان ممانعت کنند تا جوانان و هنرمندان ما بیکار نشوند.

«دهنوی آورزمان»؛ روستایی بدون بیکار و خودکفا در تولید مبل منبت

دهنو آورزمان؛ الگویی برای روستاهای کشور

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه روستای دهنو آورزمان به عنوان روستای خودکفا در حوزه اشتغال شناخته شده است، به ایسنا گفت: این روستا می‌تواند در کشور به عنوان الگو در حوزه اشتغال معرفی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه تلاش جوانان این روستا برای ایجاد اشتغال را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: روستای دهنو آورزمان ثابت کرد تحریم‌ها، تهدیدها و مشکلات در ایجاد اشتغال و تولید تأثیری ندارد.

وی تصریح کرد: باید عزم خود را برای جهانی شدن، توسعه صنعت مبل منبت ملایر و رونق اشتغال و تولید در سطح روستاهای این شهرستان به‌کار گیریم.

ملایر باید به برند صنایع دستی تبدیل شود

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه ملایر باید با تلاش و همدلی به یک برند صنایع دستی در حوزه‌های مختلف تبدیل شود، به ظرفیت و قدمت مبل منبت در روستای دهنو آورزمان اشاره و عنوان کرد: این روستا مملو از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه‌ای است که باید بالفعل شوند و این جز با همدلی و تعامل محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبل منبت ملایر قابلیت رقابت با کشورهای معروف و دارای برند در تولیدات مبل را دارد، ادامه داد: مبل منبت ملایر به عنوان سفیران فرهنگی مردم این مرز و بوم باید به اقصی نقاط جهان صادر شود.

آزادیخواه با تأکید بر اینکه به جهانی شدن صنعت مبل منبت ملایر می‌اندیشیم، اعلام کرد: با ثبت ملی منبت ملایر و برپایی جشنواره، شور و شوق فراوانی در سطح شهرستان ایجاد شد که حاصل آن رونق اقتصادی و تجارت مبل منبت به سایر کشورهای دنیا است.

«دهنوی آورزمان»؛ روستایی بدون بیکار و خودکفا در تولید مبل منبت

قابلیت مبل منبت در رشد اقتصادی روستا

معاون استاندار همدان نیز ثبت ملایر به عنوان شهر ملی منبت را حاصل تلاش هنرمندان این صنعت دانست و به ایسنا گفت: اینکه روستایی با جمعیت هزار و 780 نفر دارای 300 هنرمند شاغل در حوزه مبل منبت است، افتخاری برای ما است که می‌تواند در زمینه اشتغال و تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی الگو برای سایر روستاها باشد.

عبدالعظیم رضایی با اشاره به دغدغه مسئولان در زمینه بیکاری جوانان، تلاش دولت تدبیر و امید برای ایجاد بستر فعالیت و کار برای جوانان را قابل تقدیر دانست و افزود: جشن ما روزی است که با همت و تلاش و همدلی شاهد فقر و بیکاری و مشکلات اقتصادی در جامعه نباشیم.

وی توسعه صنعت مبل و منبت و صنایع دستی و ایجاد اشتغال در روستاها را بستری مساعد برای ریشه‌کنی اعتیاد و بیکاری در روستاها برشمرد و تصریح کرد: به طور قطع روستای دهنو آورزمان از مسیر تولیدات منبت مبل یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی خواهد شد.

فرماندار ویژه ملایر با تأکید بر اینکه منبت‌کاری تنها به مبل اختصاص ندارد و باید در سایر موارد نیز به‌کار گرفته شود، بیان کرد: جوانان می‌توانند با تشکیل تعاونی نسبت به ایجاد کارگاه‌های تولید مبل منبت اقدام کنند که می‌توانیم با ایجاد اشتغال و تولید در مسیر توسعه و آبادانی گام برداریم.

عرضه ماهیانه 1200 تا 1500 دست مبلمان منبت

بخشدار سامن نیز به ایسنا گفت: ماهیانه بین هزار و 200 تا هزار و 500 دست مبلمان منبت در این روستا تولید و به سایر نقاط استان و کشور عرضه می‌شود که تمامی مراحل تولید همچون رویه‌کوبی و رنگ‌کاری نیز در این روستا انجام می‌گیرد.

مصطفی عبدالملکی ادامه داد: روستای دهنو آورزمان با هزار و 780 تن جمعیت دارای 300 هنرمند فعال در حوزه مبل و منبت است که با حدود 154 کارگاه فعال در حوزه مبل منبت، روستایی خودکفا در حوزه اشتغال نام گرفته است.

«دهنوی آورزمان»؛ روستایی بدون بیکار و خودکفا در تولید مبل منبت

مشکلات بیمه‌ای و ورود «سی‌ان‌سی »؛ بلای جان منبت‌کاران

یک استادکار منبت نیز به ایسنا گفت: واژه «منبت» به معنای کنده‌کاری روی چوب است که سابقه‌ای دیرینه دارد، شاید بتوان آغاز تاریخ منبت‌کاری را زمانی دانست که انسان نخستین با ابزاری برنده چوبی را تراشیده است.

مجتبی جوکار با داشتن 20 سال سابقه منبت‌کاری افزود: منبت‌کاری از قدیم روی چوب در ایران مرسوم بوده اما در کشور ما آثاری از منبت‌کاری‌های نسبتاً قدیمی بر جای مانده که بر روی مقبره‌ها و میزها انجام شده است.

وی اظهار کرد: ابزار کار منبت‌کاری به صورت سنتی شامل مغار، سوهان، چوب ساب، چکش، روغن دان، گیره بوده و در حال حاضر با توجه به وارد شدن تکنولوژی از سه‌کاره، اره فلکه، چرخ پوست و ... جای ابزار سنتی را گرفته است.

جوکار ادامه داد: در روش منبت‌کاری ابتدا فرم اولیه ایجاد می‌شود و پس از پیاده کردن طرح بر روی چوب به وسیله کاربن، فرم اولیه چوب را بر روی گیره‌های ویژه بسته و زمینه طرح را با ابزار کنده‌کاری می‌کنند چنانچه طرح به صورت برجسته ایجاد شود و پس از پایان طرح مذکور سمباده‌کاری شده و سپس روغن‌کاری و پلی‌استرکاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انواع منبت عبارتند از نقش برجسته‌ای که از سطح کار پایین‌تر باشد، نقش برجسته‌ای که از سطح کار پایین‌تر باشد، نقش برجسته‌ای که از سطح کار بالاتر باشد و نقش برجسته‌ای که به صورت مجسمه و پیکره است.

این استاد منبت‌کار یادآور شد: در ملایر بیشتر از سبک‌های مجسمه، گل‌ریز و گل‌برگ در کار منبت استفاده می‌شود که به تازگی سبک‌گل برگ بسیار جا افتاده و سفارشات فراوانی در این زمینه داریم.

قطع بیمه استاد باسابقه منبت‌کار

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 15 سال سابقه بیمه داشته‌ام اما متأسفانه در حال حاضر 2 سال است که بیمه‌ام قطع شده، از مشکلات موجود در این زمینه گلایه کرد و از مسئولان میراث فرهنگی و اداره کار خواست تا در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

جوکار با بیان اینکه در حاضر پرداخت ماهیانه 280 هزار تومان آن هم به عنوان بیمه آزاد در توان منبت‌کاران ملایر نیست، تأکید کرد: از آنجایی‌که این شهر به عنوان شهر ملی منبت اعلام شده، باید تسهیلات خوبی برای زحمت‌کشان این عرصه درنظر بگیرند.

وی با بیان اینکه پس از گذر سال‌ها درآمد ماهیانه‌ام حدود یک میلیون و 400 هزار تومان است که کفاف مخارج و هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد، افزود: متأسفانه به تازگی ماشین منبت به نام «سی‌ان‌سی» به این صنعت اضافه شده که کارش زدن نقوش منبت روی چوب بوده و کار فعالان این حوزه را زیر سوال برده است.

«دهنوی آورزمان»؛ روستایی بدون بیکار و خودکفا در تولید مبل منبت

ورود ماشین منبت تهدیدی برای هنر دست منبت‌کاران

جوکار با بیان اینکه ورود این دستگاه به طور قطع تهدیدی برای هنر دست منبت‌کاران به شمار می‌رود، تصریح کرد: مسئولان باید فکری اساسی برای این موضوع داشته باشند.

به گزارش ایسنا؛ در پایان باید اذعان داشت ثبت ملایر به عنوان «شهر ملی منبت ایران» گامی موثر و ماندگار در راستای توسعه این هنر- صنعت و معرفی داشته‌های هنرمندان این خطه در عرصه ملی و بین‌المللی بود.

پیرو همین امر از 15 تا 24 شهریورماه شاهد برگزاری جشن‌های متعدد مردمی و البته همراه با سخنرانی‌های متعدد و گاه خسته‌کننده مسئولان در اقصی نقاط شهرستان بودیم که بیشتر شبیه شورای اداری بود تا جشن مردمی! آنچه مسلم است این است که کمتر به خود منبت‌کاران و حدیث دل آنها پرداخته شد و کسانی‌که عاملان اصلی این موفقیت بودند لابه‌لای اظهارنظر مسئولان، مغفول ماندند.

منبت‌کاران و قشر زحمتکش کارگرانی که باعث شدند این افتخار نصیب شهر ملایر شود، همچنان گمنام هستند، کارگرانی که در کارگاه‌ها، رویه‌کوبی‌ها و رنگ‌کاری‌ها از جانشان مایه می‌گذارند و کمترین بهره و سود را می‌برند.

«دهنوی آورزمان»؛ روستایی بدون بیکار و خودکفا در تولید مبل منبت

عنوان شهر ملی مبل منبت حاصل دست‌رنج جماعتی است که آنقدر سرپا می‌ایستند و مغار می‌زنند که واریس و دیسک می‌گیرند و ریه‌هایشان در اثر رنگ‌پاشی به مرور زمان دچار مشکل می‌شود.

جماعتی که در زیر گرمای سقف‌های فلزی کارگاه‌ها عرق ریختند تا ماشین‌های شاسی‌بلند، نمایشگاه‌های عریض و طویل و خانه‌های میلیاردی، نصیب دیگران شود وعده‌ای دیگر سود دسترنج آنها را ببرند.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس