روایت شیرین زندگی آیت‌الله میردامادی در «فقیه آزاده»


 روایت شیرین زندگی آیت‌الله میردامادی در «فقیه آزاده»

چون آیت‌الله سید هاشم میردامادی، پدر بزرگِ مادری حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای هستند زندگی‌نامه کامل مقام معظم رهبری همراه با تصاویر در فصل ششم آمده است. ]]>

با تلاش میردامادی و خواجوند سریوی منتشر شد؛

روایت شیرین زندگی آیت‌الله میردامادی در «فقیه آزاده»
چون آیت‌الله سید هاشم میردامادی، پدر بزرگِ مادری حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای هستند زندگی‌نامه کامل مقام معظم رهبری همراه با تصاویر در فصل ششم آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 روایت شیرین زندگی آیت‌الله میردامادی در «فقیه آزاده»
آیت‌الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی در سال ۱۳۰۳ (ه.ق) در نجف اشرف در خاندان علم و فضیلت دیده به جهان گشود. نسب او با سی واسطه به فرزند امام صادق (ع) می رسد. از بین این سلسله جلیله، سیدمحمدباقر فرزند سیدمرتضی به نجف آباد اصفهان می آید و به ترویج احکام دین می پردازد. سیدهاشم فرزند سیدمحمد و از نوه های سیدمحمدباقر است که در دو سالگی پدر خود را از دست داد و تحت سر پرستی مادر قرار گرفت.
وی پس از مدتی به خاطر هوش سرشار به تحصیل علم پرداخت. فرزندش، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن میردامادی می گوید «پدرم آیت الله سیدهاشم نجف آبادی فرمودند، قبل از سنین بلوغ بیشتر وقت من در مجالس علماء و رجال علمی و مراجع عالیقدر می گذشت و آمادگی فوق العاده ای برای کسب فضیلت و پذیرش هر گونه استفاده علمی را داشتم، و تنها آرزوی من رسیدن به مقامات عالیه علم و عمل بود. از طرفی مادرم اصرار داشت که به خاطر سختی در امرار معاش کار کنم، تا این که از یکی از اساتید خواستم نزد مادرم بیاید و مشکل را حل کند».
آیت الله سیدهاشم میردامادی بعد از گذراندن علوم مقدماتی وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد و از محضر اکابر و بزرگان فقه و اصول آن دیار همچون آیات و مراجع عظام آخوند خراسانی، میرزامحمدتقی شیرازی (معروف به میرزای کوچک)، میرزای نائینی، حاج سیدابوالحسن اصفهانی و دیگر بزرگان بهره برد، و از دروس اخلاق و عرفان حضرات آیات سیداحمد کربلایی، سیدمرتضی کشمیری و میرزاجوادآقا تبریزی استفاده کرد.
آیت‌الله میردامادی نجف آبادی در دوران جوانی به درجه اجتهاد و مقام شامخ علمی رسید و پس از مدتی عازم مشهد مقدس گردید و چند سال بعد، شد «امام جماعت و مفسر قرآن کریم در مسجد جامع گوهرشاد مشهد مقدس». نام وی در ذهن و خاطره مراجع تقلید، علما و روحانیون و همچنین مردم مشهد و دوستان و یارانش با نام مسجد گوهرشاد گره خورده است. وقتی از علمایی مانند آیات سیدباقر میردامادی، سیدعبدالجواد علم الهدی، سیدعلی مقدم قوچانی و همچنین حجج اسلام والمسلمین سیدحسین مطهری یزدی، سید مهدی طباطبایی، سید مصطفی میرلوحی، محمدحسن رحیمیان و …، سراغ آیت‌الله میردامادی را گرفتم، اولین سخنشان این بود «امام جماعت و مفسر قرآن کریم در مسجد گوهرشاد».
همین شهرت موجب شد خانواده ایشان از آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی، از نویسندگان و پژوهشگران فعال در حوزه دین، فرهنگ، فقه و اندیشه درخواست کنند که کتابی در وصف احوالات اخلاقی، عرفانی و علمی مرحوم آیت‌الله میردامادی نجف‌ آبادی بنویسند و سرانجام کتاب «فقیه آزاده» حاصل دو سال، پژوهش، تدبر و مطالعه گسترده و فراگیرِ از سوی آیت‌الله سیدباقرآیت میردامادی (نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران و امام جماعت مسجد جامع حضرت امام رضا(ع)) و استاد مرتضی خواجوند سریوی، خبرنگار و پژوهشگر کوشا، پرتلاش و خلاق رسانه ای در حوزه های معارفی، حوزه های علمیه و مساجد، تدوین، چاپ و روانه بازار فرهنگ و ادب شد.
از آن رو که آیت‌الله سید هاشم میردامادی، پدر بزرگِ (پدرِ مادرِ) حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران است، آیت‌الله سید باقر میردامادی و مرتضی خواجوند سریوی در تدوین کتاب «فقیه آزاده» به بیان گوشه ای از زندگی ایشان، پدر و فرزندانشان نیز پرداخته اند و بدین ترتیب، این کتاب، کشکولی خواندنی از صفحات زرین زندگی علمای مجاهد، آزاده و انقلابی ایران است.
میردامادی و خواجوند سریوی، کتاب «فقیه آزاده» را در هفت فصل تنظیم کردند تا ترسیم زیبایی از زندگی یک امام جماعت و مفسر مبارز و انقلابی باشد:
فصل اول: زندگی‌نامه آیت‌الله سید هاشم میردامادی
فصل دوم: فرزندان آیت‌الله سید هاشم میردامادی
فصل سوم: نوه‌های آیت‌الله سید هاشم میردامادی
فصل چهارم: اجداد آیت‌الله سید هاشم میردامادی
فصل پنجم: دامادهای آیت‌الله سید هاشم میردامادی
فصل ششم: زندگی‌نامه کامل مقام معظم رهبری همراه با تصاویر
فصل هفتم: مراسمی از بزرگداشت آیت‌الله سید هاشم میردامادی (برگزار شده در ۲۷ فرودین ماه ۹۴)
کتاب «فقیه آزاده» تلاشی مستند، جذاب، شیرین و خواندنی از زندگی آیت‌الله سیدهاشم میردامادی، امام جماعت مسجد گوهرشاد است؛ کسی که در دوران حکمرانی رضاخان بر ایران در برابر او و تصمیماتش مانند کشف حجاب، قد علم کرد و به واسطه مبارزاتش، دستگیر و به سمنان و ری تبعید شد. کسی که همواره دردِ دین و مردم داشت و در این مسیر، تا بذل جان، پیش رفت.
علاقه مندان به خاندان علم، ادب و فرهنگ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زندگی آیت‌الله سیدهاشم میردامادی و همچنین تهیه کتاب «فقیه آزاده» می توانند با شماره های ۳۳۷۰۵۱۷۲، ۳۳۵۴۲۵۳۳، ۳۳۵۱۳۳۸۰ و ۰۹۳۹۱۹۸۵۸۷۰ تماس بگیرند یا به دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران به نشانی خیابان ری، بعد از پل ری، مسجد و حسینیه همدانی ها مراجعه کنند.
گفتنی است، آیت الله سیدهاشم میردامادی، سرانجام در ۲۳ جمادی الثانی سال ۱۳۸۰ (ه.ق) به علت بیماری و در سن ۷۷ سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) در رواق دارالسعاده به خاک سپرده شد. از آن عالم ربانی و مجاهد، این آثار به جا مانده است: رساله‌ای در رجعت، ترجمه کتاب سیف الامه و برهان المله اثر ملا احمد نراقی از فارسی به عربی، جزوه‌هایی در اخلاق، شرح حال بزرگانی از علما که به حضور امام زمان رسیده‌اند، تقریراتی از فقه آخوند خراسانی و مباحث الفاظ میرزای نایینی و خلاصه البیان: تفسیر فارسی قرآن.
سخن آخر اینکه، آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی که تاکنون ۱۸ جلد، کتاب ارزشمند منتشر کرده است، اذعان داشته که «استقبال علما، روحانیون، فرهیختگان، پژوهشگران و سایر گروه های مردم از کتاب «فقیه آزاده» در مقایسه با سایر کتاب هایم، بی نظیر بوده است
منبع: خبرگزاری رسا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید