آنچه باید درباره قرص و شربت دی سیکلومین بدانید


دی سیکلومین ( dicyclomin ) در رده داروهای آنتی کولینرژیک قرار می گیرد و شکل دارویی آن آمپول, قرص و شربت است. در ادامه با تاثیرات این دارو و موارد منع  مصرف شربت دی سیکلومین آشنا شوید. اطلاعات دارویی شربت دی سیکلومین از این دارو برای تسکین دردها و اسپاسم های روده ای و شکمی در نوزادان و کم...

اشتراک گذاری در Facebook اشتراک گذاری در Twitter اشتراک گذاری در Google+ اشتراک گذاری در Reddit اشتراک گذاری در Pinterest اشتراک گذاری در Linkedin

اگر تا کنون شربت دی سیکلومین برای شما نیز تجویز شده است و برای مداوا از این شربت استفاده کرده اید و یا مجبور به استفاده از آن طی روزهای آینده هستید این مقاله که در مورد اطلاعات دارویی شربت دی سیکلومین را از دست ندهید.

دی سیکلومین ( dicyclomin ) در رده داروهای آنتی کولینرژیک قرار می گیرد و شکل دارویی آن آمپول, قرص و شربت است. در ادامه با تاثیرات این دارو و موارد منع مصرف شربت دی سیکلومین آشنا شوید.

اطلاعات دارویی شربت دی سیکلومین

از این دارو برای تسکین دردها و اسپاسم های روده ای و شکمی در نوزادان و کم کردن دردهای دوران پریودی در خانمها و به عنوان داروی کمکی در برطرف کردن اسهال تجویز می شود. از دیگر موارد استفاده داروی دی سیکلومین، درمان سندروم روده تحریک پذیر و دیگر اختلالات عملکردهای گوارشی می باشد.

آنچه باید درباره قرص و شربت دی سیکلومین بدانید

مکانیسم اثر دی سیکلومین

داروی دی سیکلومین با مهار گیرنده های استیل کولین سبب برطرف شدن منقبض بودن عضله های جداره ای روده می شود. و از تاثیرات ضد اسپاسم آن باید بدانید که تاثیر مستقیم و غیر اختصاصی به روی عضله های صاف می گذارد. از دی سیکلومین برای خانم هایی که بچه شیر می دهند نباید استفاده شود چون در شیر ترشح می شود و ممکن است سبب کاهش شیر در خانمهای شیرده شود. در بیمارانی که انسداد مجاری ادراری هستند منع مصرف دارد. بیماران انسدادی دستگاه گوارشی و انسداد فلجی روده نباید از دی سیکلومین استفاده شود. شیرخوارانی که سنشان کمتر از شش ماه است نیابد برایشان از شربت دی سیکلومین استفاده شود. مصرفاین دارو در بیمارانی که پرکاری تیروئید دارند, بیمارانی که دچار شریان کونر قلب و آرتیمی قلب, نارسایی احتقانی قلب هستند ممنوع می باشد. همچنین بیماران کبدی و کلیوی نمی توانند از این دارو استفاده کنند.

آنچه باید درباره قرص و شربت دی سیکلومین بدانید

چه کسانی این دارو را استفاده نکنند؟

به علاوه دی سیکلومین را با آنتی هیستامین به طور همزمان مصرف نکنید. مصرف شربت دی سیکلومین در افراد سالخورده ای که دارای مشکل در مجاری ادراری و یا دفع مدفوع هستند تجویز نمی شود. افرادی که دچار بیماری تنفسی هستند نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین اشخاصی که سابقه تشنج دارند نمی توانند از این دارو مصرف کنند. مصرف سه قرص دی سیکلومین در روز برای کودکان و بزرگسالان که میانگین پنج تا ده میلی گرم در کودکان شش ماه تا یک ساله و ده تا بیست میلی گرم در بزرگسالان است.

آنچه باید درباره قرص و شربت دی سیکلومین بدانید

عوارض جانبی

بعد از استفاده از دی سیکلومین مایعات زیاد مصرف کنید و بهتر این است که خوردن این دارو نیم تا یک ساعت قبل از غذا باشد. از عوارض جانبی شربت دی سیکلومین می توان به موارد زیر اشاره کرد: از عوارض این دارو بر قلب و عروق تپش قلب و به روی پوست, کهیر و فقدان تعرق می باشد. سر درد, بی خوابی, خواب آلودگی, سرگیجه, عصبانیت, فراموشی, و ضعف از تاثیرات این دارو به روی اعصاب مرکزی می باشد. تاری دید, گشاد شدن مردمک چشم, فلج جسم مژگانی و افزایش فشار داخل چشم از عوارض جانبی این دارو بر روی چشم است. در دستگاه گوارش باعث خشکی دهان, تهوع, یبوست, استفراغ, انسداد فلجی روده, نفخ شکم و سوزش سر دل می شود. و مشکل در رفع ادرار و ناتوانی جنسی از عوارض این دارو بر مجاری ادراری و تناسلی است. در استفاده از داروی دی سیکلومین می توانید آن را با آب رقیق کنید و بخورید.

آنچه باید درباره قرص و شربت دی سیکلومین بدانید

دانستن اثرات و عوارض داروهای شیمیایی باعث می شود تا ما حدالامکان از استفاده این داروها مگر در مواقع ضروری بپرهیزیم. با این وجود توصیه می شود مصرف دی سیکلومین را تنها تحت نظر پزشک انجام دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد