آیا احساس گرسنگی واقعی است؟ می‌‌توانید مغزتان را فریب دهید و کمتر بخورید؟


آیا احساس گرسنگی واقعی است؟ می‌‌توانید مغزتان را فریب دهید و کمتر بخورید؟

احساس گرسنگی یا سیری چیست؟ آیا غذایی که در ظرف غذایمان می کشیم با میزان احساس گرسنگی مان ارتباط دارد یا ترفند مغز است برای فریب دادن ما برای خوردن بیشتر؟ تحقیقات و بررسی های سال های اخیر نشان می دهد احساس گرسنگی یا احساس سیری با عوامل مختلفی در ارتباط است که امروز در […] نوشته آیا احساس گرسنگی واقعی است؟ می‌‌توانید مغزتان را فریب دهید و...

احساس گرسنگی یا سیری چیست؟ آیا غذایی که در ظرف غذایمان می کشیم با میزان احساس گرسنگی مان ارتباط دارد یا ترفند مغز است برای فریب دادن ما برای خوردن بیشتر؟
تحقیقات و بررسی های سال های اخیر نشان می دهد احساس گرسنگی یا احساس سیری با عوامل مختلفی در ارتباط است که امروز در نت نوشت با هم می خوانیم.

ارتباط بین فکر، درک و نحوه برخورد مغز

آن چه این سال های اخیر تعجب بسیاری را به دنبال داشته ارتباط بیشتر بین مغز و احساس با میزان غذا خوردن است. عجیب تر این که دانشمندان متوجه شده اند این ارتباط بیشتر از سایر جنبه ها مثل عدم فعالیت بدنی بر چاق شدن فرد تاثیر می گذارد. آزمایش بسیار جالبی را که طی سال اخیر انجام شده مرور می کنیم.
به ۲۶ نفر شرکت کننده در این آزمایش با دو روش متفاوت صبحانه داده شد. در روش اول به عنوان صبحانه به هر فرد ۲ عدد صبحانه به صورت املت داده شد. در روش دوم تعداد ۴ عدد تخم مرغ به صورت املت برای هر نفر سرو شد.

دو نکته قابل توجه بود :

۱- تعداد تخم مرغ های صبحانه در هر دو روش قبل از آزمایش به افراد گفته شد. یعنی در روش اول به شرکت کننده ها گفته شد ۲ تخم مرغ و در روش دوم ۴ تخم مرغ در املت شان سرو شده است.
۲- فقط برگزار کنندگان آزمایش می دانستند که در هر دو روش هر بار ۳ عدد تخم مرغ در املت به فرد داده شده است. در این آزمایش که در واقع میزان صبحانه یکی بود ولی شرکت کنندگان از این موضوع خبر نداشتند نتایج جالبی به دست آمد.

احساس مهم است نه حجم غذا

آیا احساس گرسنگی واقعی است؟ می‌‌توانید مغزتان را فریب دهید و کمتر بخورید؟

در روش اول که افراد فکر می کردند ۲ عدد تخم مرغ برای صبحانه خورده اند بعد از ۲ ساعت احساس گرسنگی می کردند و ناهار بیشتری هم می خوردند. در روش دوم که فکر می کردند صبحانه ۴ عدد تخم مرغ خورده اند در طول روز غذای کمتری می خوردند. یعنی بی آن که خود فرد بداند که در هر دو موقعیت ۳ تخم مرغ برای صبحانه خورده است هورمون گرلین یا همان هورمون گرسنگی به شکل های مختلفی ترشح می شد.

با بررسی آزمایش خون گرفته شده از کل افراد شرکت کننده بعد از هر دو صبحانه و تجزیه تحلیل هورمون گرلین موجود در خون شرکت کنندگان، مشاهده شد حجم غذا تاثیری در میزان ترشح هورمون گرلین ندارد بلکه این احساس و فکر خود شخص است که میزان هورمون را تعیین می کند و می تواند به فرد بگوید که کمتر یا بیشتر بخورد.

این یافته به محققان کمک می کند تا از طریق روانی بتوانند راه حل های خوبی برای کاهش اشتها و رفع چاقی پیدا کنند. ضرری ندارد ما هم امتحان کنیم و فکر کنیم میزان غذایی که خورده ایم خیلی زیاد بوده است تا بتوانیم با کنترل احساس مان غذای کمتری بخوریم و کاهش وزن را تجربه کنیم.

آیا احساس گرسنگی واقعی است؟ می‌‌توانید مغزتان را فریب دهید و کمتر بخورید؟ آیا احساس گرسنگی واقعی است؟ می‌‌توانید مغزتان را فریب دهید و کمتر بخورید؟
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

لطفا پاسخ را به رقم وارد کنید:

دو + 7 =

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس