اختصاص 10 هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه توسعه روستاها از محل صندوق و بانک‌ها با سود حدود 6 درصد/ مبالغ تخصیص یافته برای رساندن آب شرب به روستاها نباید در جای دیگری هزینه شود


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جهت صیانت از آب وزارت نیرو به عنوان مرجع باید طرح درازمدتی را برای صیانت از آب تهیه کند.

اختصاص 10 هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه توسعه روستاها از محل صندوق و بانک‌ها با سود حدود 6 درصد/ مبالغ تخصیص یافته برای رساندن آب شرب به روستاها نباید در جای دیگری هزینه شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جهت صیانت از آب وزارت نیرو به عنوان مرجع باید طرح درازمدتی را برای صیانت از آب تهیه کند.

به گزارش ایانا از خانه ملت، علی لاریجانی در آیین افتتاح مجتمع آبرسانی شهدای کهک اظهار کرد: نامگذاری این مجتمع آبرسانی به نام شهدا اقدام مناسبی بود، زیرا این منطقه در دوران دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم مردم کرده است و این اقدام ابتکاری مناسب بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از گذشته مشکلاتی در مسیر آبرسانی به قم وجود داشته که در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده و احداث این مجتمع آبرسانی شرایط مسرت‌بخشی به وجود آمده است که در مسیر حل این مشکل مقام معظم رهبری نقش اصلی را داشتند تا مشکلات این پروژه حل شود.

وی با بیان اینکه در کل کشور مشکلاتی در حوزه آب وجود دارد، افزود: در مسئله آب ملت ایران و همچنین مردم استان قم می‌دانند که شرایط مطلوبی نداریم زیرا کشور ما در منطقه ای خشک قرار دارد که نسبتا نزولات آسمانی آن کم است لذا با توجه به این شرایط باید تدابیری اندیشیده شود تا در کل کشور این مسئله حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهوری و مسئولان باید با مردم در خصوص وضعیت آب و شرایط آینده آبی کشور روشن صحبت کنند و انتظارات خود از مردم را با توجه به شرایط بیان کنند زیرا در این زمینه هماهنگی با مردم مهم است.

وی با بیان اینکه در صورت تشریح وضعیت برای مردم کمک خواستن از مردم توجیه دارد، ادامه داد: میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی وضعیت را سخت‌تر کرده و باید اهتمام بیشتری در موضوع آب به کار گمارده شود.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به اینکه آبیاری نوین و تحت فشار را در دستور کار قرار داده‌ایم تا روستاییان از آن استفاده کنند، اظهار کرد: 90 درصد آب کشور مربوط به بخش کشاورزی است و همه باید توجه داشته باشند که آبیاری به صورت غرقابی توجیه ندارد؛ همچنین در این شرایط نوع کشت‌ها باید متناسب با شرایط آب و هوایی باشد که در این زمینه جهاد کشاورزی در کل کشور و استان قم محصولات مورد حمایت را مشخص کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه برای تغییر شیوه آبیاری در کشور منابعی را در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: 85 درصد از هزینه‌ها توسط دولت و 15 درصد آن توسط کشاورزان پرداخت می شود که توجه مسئولان کشور به موضوع آب برای حفظ شریان حیاتی کشور است زیرا آب یک موضوع حیاتی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع آب یک موضوع ملی است، ادامه داد: وزارت نیرو یک مرجع اصلی است و باید طراحی کند تا مشخص شود که در زمینه آب باید چگونه عمل شود و طرح درازمدتی را برای صیانت از آب داشته باشد.

مبالغ تخصیص یافته برای رساندن آب شرب به روستاها نباید در جای دیگری هزینه شود

وی ادامه داد: برای آبرسانی آب شرب به روستاها با تدبیر مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی بودجه‌ای به این کار اختصاص می یابد و این مبالغ اختصاص یافته باید برای روستاها هزینه شود و نباید در جای دیگری این منابع هزینه شود.

رئیس قوه مقننه کشور ضمن درخواست مردم برای استفاده صحیح از آب اظهار کرد: تهیه لایحه توسعه روستاها اقدام مناسبی بود، زیرا یکی از مشکلات موجود در روستاها با وجود امکاناتی مانند آب، برق و مدرسه، وضعیت نامطلوب سرمایه‌گذاری در روستاها است یعنی جوانان نمی‌توانند در روستاها بمانند چون چرخه مناسب اقتصادی در روستاها وجود ندارد.

لاریجانی افزود: برای این لایحه 10 هزار میلیارد تومان بودجه از صندوق و بانک‌ها در نظر گرفته شده که با سودی حدود 6 درصد وامی ارزان قیمت است که برای توسعه روستاها در نظر گرفته شده است؛ استانداران، فرمانداران و بخشداران باید به این موضوع اهتمام داشته باشند که این منابع فقط در روستاها هزینه شود و کسانی که در کنار روستاها چرخه اقتصادی ایجاد کرده‌اند مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: اگر زمینه کار برای روستاییان فراهم نباشد مجبور به ترک روستاها می شوند و برای جلوگیری از خالی شدن روستاها از مقام معظم رهبری استمداد کردیم تا از صندوق منابعی را در اختیار ما قرار دهند تا در جهت توسعه روستاها هزینه شود؛ با توجه به این شرایط اگر منابع به درستی مورد استفاده قرار گیرند سال آینده نیز این طرح ادامه می‌یابد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت تخلیه روستاها در ایران نسبت به وضعیت جهانی شرایط نامطلوب‌تری دارد زیرا 25 درصد مردم کشور روستایی هستند، گفت: البته در شهرهای کوچک جنس کار مردم کشاورزی است، اما ترک روستاها و حاشیه‌نشینی مشکلات اجتماعی را برای مردم ایجاد می‌کند که با این شرایط سرمایه گذاری در کنار روستاها اقدام درستی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعضی از روستاهای قم در صورت ایجاد امکان اسکان مردم در آن‌ها ظرفیت ایران گردی دارند، گفت: سرمایه‌گذاران صنعتی، معدنی، کشاورزی و دامداری در کنار روستاها باید از تسهیلات بهره‌مند شوند.

لاریجانی ادامه داد: کسانی که به سرمایه‌گذاری در روستاها علاقمند هستند باید تجمعاتی را ایجاد کنند و از این منابع استفاده ببرند زیرا بسیاری از روستاها ظرفیت فعالیت برای توسعه کشاورزی را دارند تا از مهاجرت جلوگیری شود.

وی افزود: در شهرها کارهای فردی وجود دارد ولی اگر به روستاها کمک شود جوانان می‌توانند در کنار خانواده خود و با هزینه کمتر شاغل شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه روستایی باید جدی گرفته شود، گفت: محیط باید برای سرمایه‌گذاری و اشتغال جوانان در روستاها فراهم شود./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس