20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول


20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

بازی‌های فوق‌العاده همیشه عناوین بزرگی نیستند که ما را شگفت‌زده می‌کنند؛ گاهی بازی‌های کوچک نیز به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند. با گیم شات همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به 20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند. عملیات ساخت یک بازی فوق‌العاده، پروسه‌ای بسیار پیچیده و وقت‌گیر است. در...

بازی‌های فوق‌العاده همیشه عناوین بزرگی نیستند که ما را شگفت‌زده می‌کنند؛ گاهی بازی‌های کوچک نیز به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند. با گیم شات همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به 20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند.

عملیات ساخت یک بازی فوق‌العاده، پروسه‌ای بسیار پیچیده و وقت‌گیر است. در روزهای اول و آغازین این صنعت، سازندگان خلاق عناوین کلاسیک، دست به ساخت بازی‌های خاطره‌انگیز فراوانی زده‌اند که امروزه به عنوان پایه‌گذاران سبک‌های مدرن به حساب می‌آیند. با این حال اگر خود را از صنعت بسیار پیشرفته و پر هزینه (عناوین AAA) جدا کنیم، متوجه می‌شویم که همچنان عناوین کوچک و ساده‌تری که با الگو برداری از بازی‌های کلاسیک ساخته می‌شوند، تحت عنوان بازی‌های مستقل (Indie Games) وجود دارند. بازی‌های مستقل در طی دهه گذشته مسیر بسیار پر پیچ و خمی را طی کرده‌اند. با اینکه صنعت بازی در طی این دهه پیشرفت چشمگیری داشته و بازی‌های بزرگ به نوعی در بزرگ‌ترین حالت ممکن خود قرار دارند، بازی‌های مستقل نیز بازار خود را به دست آورده و شاهد عرضه آن‌ها در بهترین فرم ممکن هستیم. هر ساله ما شاهد عرضه بازی‌هایی هستیم که نه دارای بودجه‌های چشمگیر و بزرگی بوده و نه تیم سازنده چند صد نفری پشتشان در آمده است، با این حال موفق شده‌اند تا خود را به عنوان مهم‌ترین بازی‌های آن سال به دیگران نشان بدهند. پس تا اینجای کار متوجه شده‌اید که ساخت یک بازی رایانه‌ای کاری بسیار طاقت فرسا بوده و پروسه‌ای طولانی را می‌طلبد؛ حال چه حسی به شما دست می‌دهد زمانی که با خبر شوید که بازی‌های مهم و بزرگی وجود دارند که تنها و تنها توسط زحمات و کارهای یک نفر، بله فقط یک نفر ساخته شده‌اند؟ با اینکه قرار نیست با تجربه کم‌نظیری مانند جلوه‌های سینمایی سری Call of Duty یا سری Uncharted روبه رو شویم، با این حال این افراد خلاق و نابغه به ما یاد داده‌اند که تنها با تکیه به حس و علاقه خود می‌توانیم دست به ساخت پدیده‌های بزرگی بزنیم؛ حتی بدون هیچ کمکی. با ما همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به 20 بازی فوق‌العاده که تنها و تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند. این لیست همچنین ادای احترامی به تمامی بازی سازان بزرگ و مستقلی است که هر روزه در حال تلاش و کوشش برای رسیدن به هدفی هستند که با تمام وجود به آن ایمان و علاقه دارند و از هیچ، شاهکارهای هنری بیرون می‌کشند. این بازی سازان محدود به خارج از کشور نبوده و نمونه‌های بسیار فراوانی از بازی‌های مستقل خود را درون کشورمان نیز شاهد هستیم.

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

عنوان اپیزودیک 41148، نمونه وطنی از یک بازی خوب است که تنها توسط یک بازیساز خلاق ایرانی به نام مهدی فنائی، که خالق بازی‌های کوچک‌تری مانند سرزمین رویا و خط من است، ساخته شده است

توجه: رتبه‌بندی بازی‌ها بر اساس ویژگی بازی‌ها با توجه به زحمات تک نفره سازنده و نظرات شخصی نویسنده است.

رتبه بیستم: بازی Sleep is Death

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

یک عنوان تعاملی و بسیار ساده که در پس سادگی و معمولی بودنش شما را بیشتر از هر بازی بزرگ دیگری به فکر فرو می‌برد

بازی Sleep Is Death خلق شده به دست بازی ساز مستقلی به نام جیسون روهرر (Jason Rohrer) است که در میان بازیکنان با عنوان Passage شناخته می‌شود که یک بازی فوق‌العاده است و قلب بسیاری را شکست. با توجه به اینکه وی از بازی‌ها برای نمایش هنر و لطافت وجود انسان استفاده می‌کند، نمیتوان به بازی‌های وی آنچنان به دید یک عنوان حرفه‌ای نگاه کرد و بیشتر داستان سرایی است که در آن‌ها حرف اول را می‌زند. با این حال به کار گیری این ابزار داستان سرایی در قالب یک بازی رایانه‌ای، به بازیکنان نشان داد که قدرت ذهن و تخیل یک فرد می‌تواند چه کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهد. روهرر کار خود را به عنوان خالق و داستان سرا به خوبی انجام داده است و سایر سنگینی بازی بر روی دوش‌های ناتوان بازیکن است که بعید می‌دانیم که بتواند این سنگینی زیبا را تا پایان تحمل کند. تاثیر گذاری داستان، درک موسیقی و حتی جلوه‌های بصری بازی تماماً به عهده بازیکن می‌باشند و روهرر تنها آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده است. با داشتن یک ذهن باز و مقداری صبر، Sleep is Death یک اکتشاف بسیار جذاب از چیزهایی است که بازی‌ها قادر به انجام آن هستند و شکست در دنیای آن‌ها تنها و تنها بر گردن بازیکن پشت صفحه است. اگر مدتی زمان آزاد دارید، حتماً و تحت هر شرایطی سری به این بازی زیبا و رایگان بزنید.

رتبه نوزدهم: بازی I Made a Game with Zombies in It

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

گویا سازنده این بازی به این موجودات آدم خوار علاقه بسیاری داشته و هدفی هم جز پخش و پلا کردن زامبی‌های بی‌عقل در سراسر بازی خود نداشته است! هدفی که البته بسیار موفقیت‌آمیز و مهم بود

عنوان I Made a Game with Zombies in It یک بازی شوت ام آپ اکشن است که به طور کامل توسط جیمز سیلوا (James Silva) ساخته و در سال 2009 برای کنسول ایکس باکس 360 تحت نام کمپانی Ska Studios عرضه شد. جیمز سیلو مثال خوبی است از سازندگانی که یک نفره تمام قسمت‌های بازی خود را تحت کنترل گرفته و آن را توسعه می‌دهند. وی پیش از این عنوان برای کنسول مذکور عناوین The Dishwasher: Dead Samurai و The Dishwasher: Vampire Smile را ساخته بود و عنوان ساده و به ظاهر کوچک بعدی وی که همین بازی درون لیست ما است، با موسیقی متن افسانه‌ای، گیم پلی ساده و جذاب و گرافیک معمولی‌اش، توانست طوفانی در زمینه بازی‌های مستقل به پا کند. بازی فروش بی‌نظیری را در شبکه بازی‌های مستقل ایکس باکس رغم زد و اولین بازی‌ای بود که در این شبکه به همچین موفقیتی می‌رسد. سیلوا در ابتدا هیچگونه هدف و قصد خاصی جز یک شوخی و جوک از ساخت این بازی نداشت و این شوخی خنده‌دار برای وی بیش از صد هزار دلار درآمد زایی داشت! سیلوا خود موسیقی مشهور این بازی فوق‌العاده را خوانده بود و می‌توان با اطمینان گفت که بسیاری از بازیکنان تنها برای شنیدن آن موسیقی لذت بخش، بازی را تهیه کرده‌اند. موسیقی مشهور بازی یک سال پس از عرضه بازی، در فروشگاه‌های فروش موسیقی راک در دسترس بود. اگر از دارندگان کنسول ایکس باکس 360 هستید، شدیداً توصیه می‌کنیم که این عنوان ساده و بسیار لذت بخش را تهیه کرده و لحظات خوبی را تجربه کنید. همچنین می‌توانید موسیقی مشهور این بازی را از سایت سازنده دریافت کنید. لینک دانلود موسیقی بازی.

رتبه هجدهم: بازی Banished

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

یک بازی شهر سازی تمام و کمال با سیستمی پیچیده، در عین حال سادگی ظاهری

بازی Banished از آن دسته از عناوین است که به دلیل توسعه کوچکی که دارد، مشکلات فراوانی را درون خود جای داده است؛ با این وجود، بازی موفق شده تا در کنار این مشکلات، تبدیل به یک شبیه ساز توسعه و ساخت شهر بسیار عالی و سرگرم کننده شود. سیستم‌های فراوانی در آن واحد درون بازی در حال پردازش هستند و جلوه‌ها نیز بسیار خیره کننده و معقول به نظر می‌رسند. بازی در بخش گیم پلی بسیار پیچیده و دقیق بوده و با توجه به این نکته که تمام بازی تنها توسط یک نفر ساخته شده است، شاهد یک بازی فوق‌العاده هستیم. لوک هودورویچ (Luke Hodorowicz) مراحل توسعه بازی را در سال 2011 آغاز کرد و در نهایت بازی را سه سال بعد در 2014 تحت نام کمپانی Shining Rock Software منتشر کرد. با الهامات فراوان از عناوینی مانند Anno، عنوان Banished به شما این اجازه را می‌دهد که شهر و تمدن هوشمند خود را به وجود آورده و اطمینان مردم را به دست آورید. در مصاحبه‌ای با سایت PCGamer، هودورویچ گفت که چیزی بیش از 5500 ساعت بالغ بر 224 روز را صرف تهیه و ساخت بازی کرده که به نوبه خود خارق‌العاده است.

رتبه هفدهم: بازی Retro City Rampage

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

تقلیدی از نسخه‌های اولیه GTA و بازی های شوت ام آپ کلاسیک که بسیار جذاب از آب در آمده است

برایان پرووینسیانو (Brian Provinciano) به تنهایی از پس ساخت این عنوان بامزه و تقلیدی از بازی‌های اکشن دهه هشتاد و نود و دوره خلق اولین نسخه Grand Theft Auto برآمد و آن را در سال 2012 برای رایانه‌های شخصی منتشر کرد. بازی به دلیل شوخی با فرهنگ دهه هشتاد میلادی و گیم پلی سرگرم کننده‌اش، نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد. بازی بر خلاف سایر عناوین این لیست، دارای نسخه‌های فیزیکی و رسمی برای کنسول‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن ویتا نیز است. قابل ذکر است که این بازی هشت بیتی دارای جهانی به متراژ چهار هزار در هشت هزار بوده که مملو از رازها و ایستر اگ‌های بامزه از عناوینی مانند Monkey Island، Super Mario Bros و حتی کنسول منفور Virtual Boy است. بازی دارای مود آزادی عمل نیز است که به بازیکنان این اجازه را می‌دهد تا به صورت آزادانه در جهان بازی گردش کنند و تا جایی که می‌توانند آشوب و خرابی به بار بیاورند. در میان رازهای بازی شخصیت‌های قابل بازی از عناوینی مانند Super Meat Boy و Minecraft نیز در دسترس است. آیا ممکن است که تمامی این موارد کار یک فرد دست تنها بوده باشد؟ بدون شک با یک بازی فوق‌العاده طرف هستیم.

رتبه شانزدهم: بازی Love

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

یک MMORPG که هیچ شباهتی به سایر بازی‌های این سبک نداشته و به تنهایی می‌تواند سبک جدید خود را ابدا کند

ساخت یک بازی MMO (بازی های آنلاین کلان و عظیم) کار دشواری است و ساخت یک MMORPG که یک بازی فوق‌العاده نیز باشد، کاری بسیار دشوارتر است؛ در این بین ساخت یک MMORPG که جوابگوی نیازهای مخاطب بوده و به معنی دیگر بازی خوبی از آب در آمده باشد، کاری تقریباً غیر ممکن است. به عنوان مثال از بین صدها عنوان MMORPG که هر ساله عرضه می‌شود، شاید به جرئت بتوان چند عنوان قابل قبول بیرون کشید و باقی آن‌ها به کلی ناامید کنند هستند. بازی Love عنوانیست که تنها توسط یک فرد به نام اسکیل اسیلبرگ (Eskil Steelberg) توسعه یافته و در سبک MMORPG است. بازی شاید در حد و اندازه عناوینی مانند World of Warcraft یا Final Fantasy XIV نباشد، ولی با این حال بسیار سرگرم کننده بوده و می‌توان ساعت‌های فراوانی را صرف تجربه آن کرد. زمانی که به دنبال اسکرین شات‌هایی از این بازی باشید، ممکن است کمی گیج شوید. تصاویر این بازی به هیچ وجه شبیه به یک بازی رایانه‌ای نبوده و بیشتر شبیه به تصاویر زمینه دسکتاپ ویندوز است! با این حال نگذارید که این تصاویر گیجتان کند زیرا Love یه بازی MMO تمام و کمال بوده و در آن می‌توانید با دوستان خود قرار گذاشته، شهرک‌های خود را تاسیس کرده و در جهان بازی گشت و گذار کنید. این بازی قطعاً پرخرج‌ترین و سنگین‌ترین بازی در لیستمان است. بر خلاف سایر بازی‌های این سبک، نیازی نیست که ساعت‌های متعدد پشت آن بنشینید و در آن زندگی کنید تا بتوانید از آن تقدیر کنید، بلکه تنها نیاز است تا مدتی را درون آن بگذرانید تا بفهمید که این بازی چه پدیده زیبایی است. در کنار تمامی موارد، جلوه‌های بصری بازی نیز بسیار خیره کننده و زیبا بوده که از این عنوان یک MMORPG بی‌همتا را به وجود آورده‌اند.

رتبه پانزدهم: بازی Lone Survivor

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

یک بازی پیکسل آرت ترسناک که حرف‌های زیادی، هم در ترساندن و هم در نکات فنی برای گفتن دارد

Lone Survivor یک بازی فوق‌العاده است. عنوان آخرالزمانی و ترسناک که شما را تا سر حد مرگ می‌ترساند؛ البته نه به خاطر جلوه‌های پیکسلی و یا نور پردازی عجیب بازی، بلکه برای محدودیت‌هایی که برای بازیکن در نظر گرفته است. یسپر بریم (Jesper Bryne) بازی را از اولین پیکسل تا آخرین قطعه به تنهایی خلق کرد و آن را تحت نام کمپانی Superflat Games منتشر کرد و هنوز که هنوز است، تصور اینکه این بازی توسط یک نفر ساخته شده است، بسیار دشوار است. نام بازی بسیار هوشمندانه انتخاب شده است و علاوه‌بر اینکه نامایانگر تنها بودن شما در بازی است، به بازیکنان یادآوری می‌کند که همیشه نیازی به یک تیم عظیم و متخصص برای خلق یک بازی فوق‌العاده نبوده و یک بازمانده نیز می‌تواند از پس این کار بر بیاید. در بازی شما در نقش یک شخصیت بی‌نام بازی می‌کنید که علاوه‌بر یافتن غذا و آیتم‌های مختلف، معماها و پازل‌های بازی را نیز حل کرده و همچنین برای از دست ندادن عقلش بخوابد. بازی بر اساس تجربیات بازیکنان، پایان‌های مختلفی را به وی ارائه می‌دهد و یک تجربه کامل از بازی چیزی حدود هشت ساعت زمان نیازد دارد. بازی نقدهای مثبت زیادی دریافت کرد و همچنین توسط رسانه‌های خبری ستایش شد.

رتبه چهاردهم: بازی Knytt Underground

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

ترکیبی از عناوین قبلی سازنده بازی که در کنار هم یک عنوان خاص و بی‌مانند را به وجود آورده‌اند که بسیار قابل ستایش است

بازی Knytt Underground عنوانی دو بعدی در سبک ادونچر و جستوجو است که در بر گیرنده المان‌هایی از بازی های Knytt و Within A Deep Forest است. بازی توسط نیکلاس نیگرن (Nicklas Nygren) توسعه یافته و در سال 2012 عرضه شد. با ورود به پلتفرم پلی استیشن، Knytt Underground دو شخصیت قابل بازی، چندین پایان، گیم پلی غیرخطی، تعداد زیادی ماموریت جانبی و راز و رمزهای فراوان بود. بازی‌هایی که در ابتدا به عنوان الهام برای این بازی فوق‌العاده در نظر گرفته شده‌اند، همگی توسط نیگرن ساخته شده‌ است و Knytt Underground تا به امروز بزرگ‌ترین خلق وی است که تمامی بازی‌های قبلی او را در هم آمیخته و یک پروژه فراموش نشدنی به وجود آمده است. با اینکه نیگرن حتی در موسیقی‌های بازی نیز از برخی از کارهای اورجینال خود استفاده کرده است، می‌توان شاهد وجود آثار هنرمندان دیگر در این بخش بود. بازی حول محور یک روح می‌گذرد که در ابتدا می‌خواهد آرزویش را به وقوع بپیونداند، ولی به دلیل لال بودن، توسط همه اشتباه گرفته می‌شود با قهرمانی که قرار است دنیا را نجات دهد. دو فرشته وی را همراهی می‌کنند و ماجرای بی‌نظیری آغاز می‌شود.

رتبه سیزدهم: بازی RollerCoaster Tycoon

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

همانطور که شما به تنهایی پارک تفریحی درون بازی را طراحی می‌کنید، سازنده این بازی نیز تمام آن را به تنهایی طراحی کرده است!

سری بازی‌های RollerCoaster Tycoon امروزه به دلیل گسترش و محبوبیت، دیگر یک بازی مستقل به شمار نمی‌آیند و افراد زیادی روی نسخه‌های آن کار می‌کنند؛ با این حال اولین و ابتدایی‌ترین بازی سری، به طور کلی توسط یک نفره توسعه یافته بود. بازیساز اسکاتلندی، کریس سایر (Chris Sawyer) به مدت دو سال بر روی بازی کار کرده بود و تقریباً تمامی کد نویسی‌های آن را به صورت انفرادی انجام داده بود. با اینکه جلوه‌های تصویری مانند مودلینگ، صداگذاری و سه بعدی سازی طرح‌ها توسط وی انجام نشده بود، تمامی این بازی فوق‌العاده کاملاً توسط وی ساخته شده بود. این بازی فوق‌العاده در نهایت موفق شد سودی بالق بر صد و هشتاد میلیون دلار نصیب شرکت Hasbro Interactive کند که سی میلیون از آن به جیب کریس سایر رفت. بازی از زمان عرضه اولین نسخه خود در سال 1999 تا به امروز نسخه‌های متعددی را به سری اضافه کرده که جدیدترین آن‌ها نسخه Rollercoaster Tycoon World است. می‌توانید تصور کنید که تمام این زیبایی‌های یک پارک تفریحی با وسایل بازی و رنگ‌ها اثر یک نفر باشد؟ حتی والت دیزنی نیز همچین قدرتی در اختیار نداشت.

رتبه دوازدهم: بازی Cave Story

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

یک عنوان کلاسیک تمام و عیار که برای بازیکنان قدیمی بسیار خاطره‌انگیر و برای جدیدها نیز خیره‌کننده است

بازی Cave Story عنوانی است که در زمان مقایسه بازی‌های بزرگ صنعتی با عناوین مستقل می‌تواند رهبر منتخب این دسته از بازی‌ها باشد. بازی به طرز شگفت‌انگیزی تنها به دست یک نفر ساخته شده است. بازی توسط یک بازیساز ژاپنی به نام دایسوکه آمایا (Daisuke Amaya) و در طی پنج سال از اوقات فراغت وی ساخته شده است. وی از بازی‌های دوران کودکی خود، الهامات بسیاری برای محصول مستقل خود گرفته است؛ عناوینی مانند Metroid و Castlevania. با توجه به این نکات می‌توان توجیحی منطقی برای گیم پلی بی‌نظیر بازی فوق‌العاده Cave Story در نظر گرفت. بله توجیح این موضوع که خالق این عنوان زیبا، آن را به عنوان سرگرمی روزانه و نه به عنوان یک پروژه جدی ساخته بود، سخت است. دایسوکه آمایا پس از اتمام مراحل ساخت بازی، از آنجایی که مخاطب بازی‌های مستقل در آن سال‌ها به این صورت زیاد نبود، این بازی فوق‌العاده را به بدون هیچ گونه اسپانسر و ناشر، بر روی پی سی منتشر کرد. بازی به سرعت طرفداران فراوانی از جمله خود شرکت نینتندو پیدا کرد و بازی برای کنسول‌های آینده این شرکت از جمله Wii، DS و حتی Switch نیز منتشر شد. گیم پلی لذت بخش، موسیقی‌های زیبا و گرافیک هشت بیتی، از Cave Story عنوانی ساخت که بازیکن را به دوران کلاسیک سلطنت نینتندو بازمی‌گرداند و بر روی بسیاری از سایر پلتفرم‌ها نیز قابل تجربه است.

رتبه یازدهم: بازی Yandere Simulator

20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

یک عنوان عجیب که محبوبیت بسیاری نزد بازیکنان پیدا کرده و با این وجود حتی تکمیل نیز نشده است

در این رتبه کمی تقلب صورت گرفته است، زیرا بازی مورد نظر که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، هنوز به طور کامل منتشر نشده است. Yandere Simulator عنوانی است در سبک مخفی کاری و اکشن است که توسط فردی به نام الکس (Alex) با نام مستعار YandereDev در حال توسعه است. بازی حول محور یک دختر مدرسه‌ای با مشکلات روانی می‌گردد که به یکی از پسران مدرسه‌ای علاقه‌ای شدید دارد و نمی‌تواند تحمل کند که سایر دختران با وی حرف بزنند، پس در نتیجه شما وظیفه دارید تا در مدت ده هفته، با ده حریف مختلف سر و کله زده و آن‌ها را از سر راه عشق خود بردارید (به معنای دیگر، آن‌ها را سر به نیست کنید!). Yandere Simulator از مهم‌ترین عناوین لیستمان به شمار می‌رود، زیرا اولاً به شدت بین بازیکنان مجازی و استریمرها محبوبیت دارد و همینطور اینکه همچنان در حال توسعه است و نسخه‌های اولیه آن در دسترس است، پس کار توسعه آن هنوز تمام نشده و نمی‌توانیم درباره محصول نهایی نظری بدهیم. این بازی تواست به سرعت پس از اینکه الکس ایده اولیه آن را در 4chan قرار داد، شهرت و اعتبار قابل توجهی کسب کند و وی را مجاب کند که مراحل ساخت آن را آغاز کند. بازی در بخش مخفی‌ کاری، المان‌های فراوانی را از سری Hitman برداشته ولی در ظاهر شبیه به یک بازی شبیه ساز مدرسه مانند بازی‌هایی بمانند سری Persona است. اگر با این عنوان مشهور آشنایی دارید و دوست دارید در جریان مراحل ساخت آن قرار بگیرید، می‌توانید به کانال یوتیوب سازنده بروید و با وی مراحل ساخت آن را دنبال کنید تا در نهایت بازی کامل به شکلی که طرفداران می‎خواهند ساخته شود و شاهد یک بازی فوق‌العاده که تنها و تنها توسط یک فرد خلق شده، باشیم. کانال یوتیوب سازنده بازی که در آن می‌توانید از آخرین اخبار و آپدیت‌های روند ساخت بازی آگاه شوید.

ادامه دارد…

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
20 بازی فوق‌العاده که تنها توسط یک نفر ساخته شده‌اند؛ قسمت اول

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !