جامعه مدرسین ارتحال آیت الله راستی کاشانی را تسلیت گفت/ نگاهی به زندگانی این عالم ربانی


جامعه مدرسین ارتحال آیت الله راستی کاشانی را تسلیت گفت/ نگاهی به زندگانی این عالم ربانی

قم- ایرنا- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای ارتحال عالم ربانی آیت‌الله حسین راستی کاشانی از چهره ها و مدرسان شاخص حوزه های علمیه را تسلیت گفت.

به گزارش عصر پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین، در این اطلاعیه آمده است: مرحوم آیت الله راستی کاشانی با بیش از 50 سال تدریس در حوزه‌های علمیه کاشان، نجف اشرف و قم سهمی به سزا در ترویج تعالیم اسلامی و معارف مکتب اهل بیت( ع)داشتند. ایشان از اساتید برجسته اخلاق در حوزه علمیه بودند که جمع کثیری از فضلا و طلاب علوم دینی از افادات و دروس این عالم عالیقدر بهره مند گشتند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: این استاد و عالم متعهد‌، از چهره‌های برجسته حوزوی امام خمینی(ره‌)در نجف بودند که در مبارزات نهضت اسلامی نیز مجاهدت‌های فراوانی را انجام دادند.آیت الله راستی کاشانی با پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مسئولیت‌هایی چون عضویت در دفتر استفتائات امام خمینی (ره)، شورای تشخیص صلاحیت فقهی و اجتهاد کاندیداهای شورای عالی قضایی‌، دبیری شورای عالی حوزه علمیه قم و همچنین نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های اوّل و دوم از استان تهران؛ خدمات شایسته‌ای را ارائه کردند و از حامیان جدی ولایت فقیه از آغاز تا پایان عمر شریفشان بودند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دراین اطلاعیه آورده است: آیت الله راستی آثار و برکات ماندگاری در ساماندهی امور حوزه و ایجاد تشکیلات شورای عالی حوزه علمیه قم به یادگار گذاشتند و در طول عمر با برکت خود، فعالیت‌های علمی و فرهنگی بسیاری را نیز به انجام رساندند.
اطلاعیه یادآورشده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم مجاهد را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی»، مراجع معظم تقلید، و حوزه‌های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.
آیت الله حاج‌ شیخ‌ حسین‌ راستی‌ کاشانی‌ در سال‌ 1306 در شهرستان‌ کاشان‌ به‌ دنیا آمد. وی‌، تحصیلات‌ ابتدایی‌ را تا پایة‌ ششم‌ در شهر کاشان‌ به‌ پایان‌ رسانید و به‌ دلیل شوق‌ فراوان‌ به‌ کسب‌ معارف‌ اسلامی‌ و علوم‌ دینی‌، راهی‌ حوزه‌ علمیه‌ کاشان‌ شد. دروس‌ دوره ادبیات‌ و بخشی‌ از دروس‌ سطح‌ را نزد استادان‌ مشهور آن‌ دیار آموخت‌ و سپس‌، عازم‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ شد.
در قم‌، نیز رسائل‌، مکاسب‌ و کفایه‌ را به‌ پایان‌ رساند و در کنار آن‌ به‌ تحصیل‌ فلسفه‌، کلام‌ و تفسیر مشغول‌ بود. پس‌ از آن‌، عازم‌ نجف‌ اشرف‌ شد تا ضمن‌ باریابی‌ به‌ درگاه‌ مولای‌ متقیان‌، علی‌ (ع‌) از محضر استادان‌ آن‌ دیار نیز بهره‌ ببرد که‌ این‌ سفر بیش‌ از 25 سال‌ به‌ طول‌ انجامید. علت‌ مهاجرت‌ ایشان‌ به‌ نجف‌ اشرف‌، علاقه‌ فراوان‌ ایشان‌ به‌ تفسیر قرآن‌ کریم‌ واطلاع‌ از جلسات‌ درس‌ تفسیر آیت‌الله‌ خویی‌ بود.
آیت الله راستی‌ کاشانی‌، در طول‌ دوران‌ تحصیل‌ خود از محضر استادان‌ برجسته‌ای‌ بهره‌مند بود. وی‌ در کاشان‌، دروس‌ دوره‌ ادبیات‌ و بخشی‌ از دروس‌ دوره سطح‌ را نزد استادانی‌ همچون‌ آیات سید محمد حسین‌ رضوی‌، میرزا حسین‌ فاضل‌ نراقی‌، غروی‌ کاشانی‌، شیخ‌ علی‌ اکبر صمدی‌ و حاج‌ شیخ‌ جعفر صبوری‌ قمی‌ فرا گرفت‌.
با ورود به‌ قم‌، رسائل‌ و مکاسب‌ و کفایه‌ را نزد آیت الله شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ یزدی‌، آیت الله حاج‌ شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌، آیت الله سید شهاب‌ الدین‌ مرعشی‌ نجفی‌ و حضرت‌ آیت الله حاج‌ سید محمدباقر طباطبایی‌ بروجردی‌ (سلطانی‌) آموخت‌ و برای‌ آموختن‌ تفسیر، هیات‌، فلسفه‌ نزد مرحوم‌ علامه‌ طباطبایی‌ رفت‌.
در دوره‌ تحصیل‌ در نجف‌ نیز، به‌ درس‌ خارج‌ اصول‌ و فقه‌ و تفسیر آیت الله سید ابوالقاسم‌ خویی‌ و آیت الله میرزا باقر زنجانی‌ رفت‌. همچنین‌ در درس‌ حضرات‌ آیات‌ حاج‌ سید محسن‌ حکیم‌ و حاج‌ سید محمود شاهرودی‌، حاج‌ سید عبدالهادی‌ شیرازی‌، میرزا حسن‌ یزدی‌، شیخ‌ حسن‌ حلّی‌، حاج‌ میرزا حسن‌ بجنوردی‌ و حاج‌ سید حسین‌ حمّامی‌ نیز به‌ تناوب‌ شرکت‌ می کرد.
وی‌ از نخستین‌ روزهای‌ نهضت‌، به‌ جمع‌ مبارزان‌ پیوست‌ و همواره‌ با اطاعت‌ از رهنمودهای‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) به‌ افشاگری‌ ماهیت‌ شوم‌ خاندان‌ پهلوی‌ و تلاش‌ برای‌ استقرار نظامی‌ اسلامی‌ با بهره‌گیری‌ از معارف‌ اهل‌ بیت‌ (ع‌) پرداخت.آیت الله راستی‌، با عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، جزء فعالان‌ این‌ مجموعه‌ شد و امضای‌ او در زیر بسیاری‌ از اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی‌ که‌ بر ضد شاه‌ منتشر می‌شد، به‌ چشم‌ می‌خورد.
آیت الله حسین راستی کاشانی پس از تحمل ماه ها بیماری به دلیل کهولت سن روز 29 شهریور ماه 1396 دعوت حق را لبیک و دار فانی را وداع گفت.
7401/ 6133/ تنظیم: بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل