موشک خرمشهر همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رونمایی شد


موشک خرمشهر همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رونمایی شد

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و در مراسم رژه نیروهای مسلح،‌ از موشک خرمشهر که جدیدترین دستاورد مهندسان کشور عزیزمان است رونمایی شد. خرمشهر یک موشک بالستیک ساخت وزارت دفاع برای نیروی هوافضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی است. به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، برد این موشک بیش از 2000 کیلومتر... نوشته موشک...

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و در مراسم رژه نیروهای مسلح،‌ از موشک خرمشهر که جدیدترین دستاورد مهندسان کشور عزیزمان است رونمایی شد.

خرمشهر یک موشک بالستیک ساخت وزارت دفاع برای نیروی هوافضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی است. به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، برد این موشک بیش از 2000 کیلومتر و در حالت مسلح به سرجنگی نیز 1800 کیلومتر است؛ از این رو خرمشهر در دسته موشک بالستیک برد متوسط (MRBM) جای می‌گیرد.

موشک خرمشهر همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رونمایی شد

یکی از ویژگی‌های موشک خرمشهر توان حمل چند سرجنگی است. با توجه به صحبت‌های فرمانده هوافضای سپاه مبنی بر توان هدف قرار دادن چند هدف مختلف توسط کلاهک‌های چندگانه یک موشک، پس این کلاهک‌های هریک هدف‌گیری مستقل خود را دارند که اصطلاحا به آن‌ها کلاهک چندگانه با هدف‌گیری مستقل یا MIRV می‌گوند.

خرمشهر یک موشک بالستیک با وزن یک تن است. درباره پیشران این موشک حرفی به میان نیامده است، اما احتمالا از پیشران مایع استفاده می‌کند. روی بدنه نیز اثری از بالک دیده نمی‌شود و جهت حرکت موشک توسط خروجی متغیر (نازل متغیر، تراست وکتورینگ) تغییر می‌کند. سیستم خروجی متغیر دارای تیغه‌هایی در خروجی پیشران است که با تغییر مسیر گازهای خروجی از موتور، سبب تغییر مسیر موشک می‌شوند.

موشک خرمشهر همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رونمایی شد

به گفته سردار حاجی‌زاده روند آموزش نیروها برای کار با موشک خرمشهر آغاز شده و این موشک به زودی وارد خدمت در نیروی هوافضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی می‌شود. ایشان همچنین اندازه کوچک و تاکتیکی‌تر شدن موشک را از دیگر ویژگی‌های موشک خرمشهر برشمرد.

ناگفته نماند سردار حسین دهقان،‌ وزیر دفاع پیشین کشورمان، نیز سال گذشته در جلسه علنی مجلس از خرمشهر به عنوان موشکی با دقت بسیار بالا یاد کرد. اولین آزمایش شلیک موشک خرمشهر در بهمن ماه سال 1395 انجام شد که در طی آن خرمشهر از یک پایگاه موشکی در استان سمنان با موفقیت شلیک شد. این آزمایش توسط مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا اعلام و در پاسخ نیز توسط سردا دهقان تایید شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات