نواع دردهای شکمی+علت دردسمت چپ شکم چیست؟


انواع دردهای شکمی علت درد در سمت چپ پایین شکم چیست؟ 1-دردهای موضعی 2-دردهای کرامپی 3-دردهای کولیکی درد موضعی:زمانی است که انسان احساس ناتوانی وضعف وضایعه( پنهان وآشکار)دریک قسمت بدن می کند واین درد ممکن است درهر عضوی از اعضاء رخ دهد دردهای کرامپی:...

انواع دردهای شکمی

علت درد در سمت چپ پایین شکم چیست؟

۱-دردهای موضعی

۲-دردهای کرامپی

۳-دردهای کولیکی

درد موضعی:زمانی است که انسان احساس ناتوانی وضعف وضایعه( پنهان وآشکار)دریک قسمت بدن می کند واین درد ممکن است درهر عضوی از اعضاء رخ دهد

دردهای کرامپی: می‌توانند در اثر عواملی همچون: اسهال، یبوست، نفخ یا باد معده ایجاد شوند،ممکن است این درد به‌صورت متناوب برطرف شده و بازگردد، و ممکن است به‌طور کامل بدون نیاز به درمان فروکش نماید.
درد کولیکی:

کولیک(colic) به درد شدیدی گفته می‌شود که ابتدا شدیداست ودرهمان اوج شدت به طور ناگهانی قطع می‌گردد مثل:کولیک ساده (دل‌پیچه)،کولیک نوزادوکولیک کلیه

کولیک نوزاد: به حالاتی ازواکنش نوزادگفته می شود با گریه های مکرر وی همراه است ونوزاد بدون هیچ دلیل روشنی در اثر درد گریه می کند و استفاده از روش های معمول،جواب نمی دهد(تغذیه نمی خواهد،چون ممکن است بعد از شیر خوردن باشد)تظاهرات بالینش باعلائمی چون جلوکشیدن زانوهایش،پر سر و صداترشدن شکم از حد نرمال همراه باشد،گاهی اوقات شکم ورم کرده و برآمده می شودکه پاهای کودک سرد و دست ها گره شده می شود،گاهی فریاد ممکن است خاموش وبنظر برسد مشکل برطرف شده باشد،امادوباره گریه شروع می شود. این وضعیت ممکن است برای چند ساعت ادامه داشته باشد تا بخواب برود. حملات کولیک ازنظربازه زمانی” شب”بیشترین زمان تظاهراتش است،ازشاخصه های کولیک مشکلات گوارشی می باشد.

***

تفاوت کرامپ بااسپاسم

هر دو گرفتگی عضلات هستند ولی تفاوتهائی دارند. کرامپ در افراد سالم دیده می شود ،کرامپ ها بیشتردر حد چند دقیقه و ثانیه هستند و اغلب این عضله را درگیر می کنند ولی اگر بگیرد درد شدیدی دارد و بعد درد را رها می کند حالت حمله ای دارد.در افراد سالم کرامپ می تواند به علت کمبود آب،زیادی نمک و یا زیادی کلسیم باشد.

در اسپاسم ،میتوانداشکال در دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی باشد.تروما و ضربات می تواند یک علت اسپاسم ها باشد.اسپاسم هم عضلات را درگیر می کند هم مفاصل را در کوتاه مدت یا بمدت طولانی .

در اسپاسم ” تون عضلات”درگیر هستند.افزایش تون در عضلات خم کننده بیش از عضلات راست کننده است و در اندام های تحتانی “تون” در عضلات راست کننده بیش از عضلات خم کننده است. به علاوه مقاومت عضلانی در تمام طول حرکات یکسان نیست بلکه در شروع حرکات غیر فعال بیشتر است و با ادامه حرکت کاهش می یابد.افزایش تون به سرعت حرکات بستگی دارد بطوری که حرکات غیر فعال با سرعت زیاد ، سبب افزایش مقاومت می شوند.

در کرامپ انقباضات غیر ارادی و مشخصا دردناک عضلات یا قسمتی از عضلات می باشند.
احتمالا علت عمده بروز این مشکل به علت اختلال در قسمت پائینی اعصاب حرکتی می باشد.
عضله ممکن است بصورت برآمده و قابل لمس و سفت شود.کرامپ ها معمولا با کشیدن غیر فعال عضله گرفتار برطرف می شوند.کرامپ معمولا خوش خیم است و تظاهراتش در شب و در حین و یا پس از فعالیت، باشد.

تون عضله چیست؟

تون Toneعضلانی یاتونوس ماهیچه‌ای که”کِشنگ ماهیچه‌ای”نیزگفته می شود ( Muscle tone یا Tonus) عبارت است از،انقباض خفیف و پیوستهٔ ماهیچه است- که در ماهیچه‌های اسکلتی باعث حفظ وضعیت ظاهری بدن می‌شود و به بازگشت خون به قلب کمک می‌کند،کشنگ در یک ماهیچه اسکلتی عبارت است از میزان سفتی و قوام آن ماهیچه در حالت استراحت.

دکولمان جفت چیست

دکولمان جفت“کندگی جفت” به معنی جداشدن ناگهانی جفت از آندومتر می‌باشد که می‌تواند ناقص یا کامل باشد. چون در دکولمان کامل، خون مادر به جفت نمی‌رسد از این‌رو جنین دچار هیپوکسی(قطع اکسیژن) می‌شود و اگر زایمان به سرعت انجام نشود جنین قطعاً می‌میرد. معمولاً دکلمان با خونریزی مادر همراه است.

این نوع خونریزی‌ها اغلب تیره‌رنگ هستند، مادر در ناحیه‌ شکم ‌درد دارد و با معاینه مشخص می‌شود که شکم کاملاً سفت است،مادری که در هفته ۲۶ یا ۳۰ بارداری خونریزی‌ای کند که تیره‌رنگ باشد،دراین وضعیت، اختلال در قلب جنین کاملاً مشهود است، بناچار باید به بارداری صورت اورژانسی خاتمه داد.

علائم درد در سمت چپ پایین شکم

یبوست

یبوست مزمن و یا حاد می تواند سبب درد در ناحیه سمت چپ شکم شود این به عنوان یک ناتوانی در دفع مدفوع به طور منظم شناخته شده است و معمولا با اجابت مزاج، رها می شوند یبوست وقتی رخ می دهد که عبور مدفوع، که معمولا سخت است.

انسداد روده

هر بیماری با انسداد در قسمت سمت چپ روده کوچک و یا بزرگ می تواند سبب درد سمت چپ پایین شکم می شود این ممکن است شامل ( ولولوس یا پیچش روده بزرگ، فتق اینگوئینال استرانگوله، تومور یا چسبندگی ها ( باند فیبری بافت در شکم ) و انسداد روده مانع از عبور طبیعی غذا و مایعات از پایین روده و می تواند سبب التهاب و درد می شود.

درد در قسمت تحتانی شکم در سمت چپ مانند درد گرفتگی عضلات متناوب است تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست همراه آن است با بدتر شدن انسداد ممکن است با عدم دفع گاز یا مدفوع یک تورم در شکم ایجاد شود این درد نیز ممکن است گسترش یافته و عمومی شود.

نیاز به مشاوره پزشکی فوری برای جلوگیری از خطر مرگ بافت روده که می تواند منجر به عوارضی مانند عفونت شدید و شوک سپتیک شود وجود دارد.

میتل اشمیتز (mittelschmerz)

درد تخمک گذاری و یا میتل اشمیتز مربوط به تخمدان چپ که دو هفته قبل از دوره قاعدگی رخ می دهد و ممکن است باعث ناراحتی خفیف تا متوسط در منطقه تحتانی شکم در سمت چپ شده و ممکن است به صورت درد شدید و ناگهانی مانند مانند گرفتگی عضلات باشد و ممکن است با لکه بینی همراه باشد درد تخمک گذاری سمت چپ شایع است و اغلب درد با استراحت و مسکن برطرف می شود.

میتل‌اشمرز درد لگن و زیر شکم است که معمولاً زمان تخمک‌گذاری اتفاق می افتد.
درد تخمک‌گذاری می‌تواند از تیرکشیدن خفیف تا درد شدید متغیر باشد و معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. این درد معمولاً در ماه در یکی از قسمت‌های شکم حس می‌شود و ممکن است هر ماه متفاوت باشد؛ بنابراین، به این بستگی دارد که کدام تخمدان در طی چرخه در حال آزاد کردن تخمک است. در برخی موارد، مقدار کمی خونریزی واژینال یا ترشح ممکن است وجود داشته باشد. برخی زنان دچار تهوع می‌شوند؛ مخصوصاً اگر درد خیلی شدید باشد.

کیست تخمدان چپ

کیست تخمدان کیسه پر از مایع بر روی سطح تخمدان که ممکن است رشد کرده و با بزرگ شدن در ناحیه شکم تولید ناراحتی نماید آنها معمولا بی ضرر هستند و دلیلی برای نگرانی نیست اما گاهی اوقات ممکن است رشد کرده و بسیار بزرگ شده و پیچ و تاب پیدا کند و سبب تولید درد مبهم در ناحیه شکم به سمت چپ نماید این درد ممکن است ثابت و یا متناوب باشد درد ممکن است به کمر انتشار پیدا کند درد لگنی ممکن است در نزدیکی ابتدا یا انتهای یک دوره قاعدگی رخ دهد زنان همچنین ممکن است دچار تهوع، استفراغ، احساس پری یا سنگینی در شکم، بی نظمی قاعدگی و فشار در راست روده یا مثانه را تجربه کنند.

بیشتر کیست ها بدون درمان پزشکی برطرف می شوند اما باید در هنگام تجربه درد شدید و ناگهانی در ناحیه شکم همراه با تب و استفراغ با یک پزشک مشورت کنید.

یبوست

یبوست مزمن و یا حاد می تواند سبب درد در ناحیه سمت چپ شکم شود

سنگ کلیه چپ

سنگ های کلیه معمولا کوچک هستند مواد بلوری که در داخل کلیه ها رسوب و اغلب سبب متمرکز شدن ادرار است هنگامی که سنگ کلیه از طریق دستگاه ادراری از کلیه به مثانه عبور می کند درد شدید و ناگهانی می تواند در سمت چپ شکم در زیر دنده ها رخ دهد درد ممکن است به سمت کنار چپ انتشار و برگشت کند و به قسمت تحتانی شکم سمت چپ و کشاله ران انتشار یابد درد معمولا کرامپی و به شدت در نوسان است سایر علائم همراه شامل ( تهوع، استفراغ، تب و لرز، درد به هنگام ادرار، ادرار ( قرمز، صورتی، بد بو و یا ابری ) و تکرر ادرار می باشد.

عفونت کلیه چپ

عفونت دستگاه ادراری می توانند به کلیه چپ گسترش یافته و باعث درد شکم سمت چپ شود که می تواند به پشت، پهلو و کشاله ران گسترش یابد درد بر خلاف سنگ کلیه ناگهانی نیست و بیمار معمولا احساس ناخوشی، و علائمی مانند تب و استفراغ، ادرار کردن دردناک و مکرر دارند خون یا چرک در ادرار دیده می شود.

بارداری خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم وقتی رخ می دهد که تخمک بارور شده در تخمدان چپ، لوله فالوپ، و یا در هر نقطه از حفره شکم در خارج از رحم کاشته شود همانطور که جنین رشد می کند سبب درد شدید در سمت چپ پایین شکم می شود این مشکل معمولا با علائم اوایل حاملگی، تاخیر دوره قاعدگی و خونریزی واژینال همراه است.

از آنجا که حاملگی خارج رحمی نمی تواند مانند یک حاملگی طبیعی ادامه پیدا کند مشاوره فوری پزشکی نیاز است چرا که لوله فالوپ ممکن است پاره شود و خونریزی تهدید کننده زندگی باشد.

دیورتیکولیت

در میان افراد مسن دیورتیکولیت(برآمدگی های غیر طبیعی ،خونریزی و التهاب) شایع ترین درد در سمت چپ شکم است و هنگامی رخ میدهد که یک برآمدگی در دیواره روده سمت چپ، به شکل انگشت مانند و باعث درد آزار دهنده در پایین شکم شود. درد اغلب شدید و ناگهانی، اما معمولا کمتر خفیف شروع و در طول زمان بدتر می شود به طور بالقوه در شدت نوسان است.

دیورتیکول یک کیسه حباب مانند است که در اثر افزایش فشار داخل رودهٔ بزرگ و وارد شدن آن به جدار روده و ایجاد بیرون‌زدگی‌های بادکنک شکل نازک از میان بخش‌های ضعیف شدهٔ جدار روده بزرگ، پدید می‌آید که آن را (دیورتیکولیت) گویند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس