تغذیه کودک در مدرسه، اشتباهات رایج


تغذیه کودک در مدرسه، اشتباهات رایج

دفعه بعد که می خواهید ظرف ناهار فرزندان را برای مهد کودک یا مدرسه آماده کنید، این اشتباهات رایج والدین را مرتکب نشوید.

گروه ترجمه نی‌نی‌بان: دفعه بعد که می خواهید ظرف ناهار فرزندان را برای مهد کودک یا مدرسه آماده کنید، این اشتباهات رایج والدین را مرتکب نشوید.

تغذیه کودک در مدرسه، اشتباهات رایج

1. غذای زیاد گذاشتن
شما مادر هستید و نگران می شوید. شاید از خودتان بپرسید که ممکن است فرزندتان فلان غذایی که برایش گذاشته اید را دوست نداشته باشد. شاید امروز گرسنه نباشد. برای اینکه نگرانی خود را به حداقل کاهش دهید، یک ساندویچ، سه اسنک، دو تکه میوه مختلف، یک نوشیدنی و یک شیرینی برای او می گذارید. احتمالا یک ظرف ناهار خالی صرفنظر از آنچه شما در آن گذاشته اید، به خانه برمی گردد. در مورد اینکه بچه ها چه اندازه غذا می خورند فکر کنید تا مطمئن شوید غذای کافی و اندازه برای مدرسه آنها در ظرف ناهار گذاشته اید.

2. عدم توجه به ارزش غذایی
فقط به خاطر اینکه غذایی به عنوان بهترین انتخاب برای ناهار بچه ها تبلیغ شده، دلیل نمی شود که آن غذا از نظر میزان قند و نمک و مواد غذایی دیگر حتما سالم باشد. بهترین راه برای تشخیص اینکه چه غذایی برای بچه شما بهتر و مناسب تر است نگاه انداختن به محتویات و ارزش های غذایی آن محصول است.

3. پروتئین خیلی کم
انتخاب چند اسنک برای ناهار بچه ها خیلی راحت است ولی چه اسنک هایی مواد پروتئینی لازم در خود دارند؟ اگر تنها پروتئین در ظرف ناهار بچه ساندویچ بوده و بقیه گزینه ها هیدروکربونات هستند، تعادل لازم در این ناهار برقرار نبوده و فرزند شما بلافاصله بعد از هضم غذایی که خورده، دوباره احساس گرسنگی می کند. سعی کنید حتما در ظرف ناهار او پروتئین لازم و ماست و غلات کافی بگذارید.

4. فراموش کردن شیوه غذاخوردن بچه در خانه
وقتی مشغول آماده کردن ناهار بچه هستید، تمرکز کردن روی غذا و غفلت کردن از بچه ای که قراراست آن را بخورد، آسان است. آیا ساندویچی درست می کنید که بچه شما به آن علاقه ای ندارد؟ آیا به جای آب میوه برای او شیر گذاشته اید قط به خاطر اینکه می خواهید بچه شما شیر بخورد درحالیکه او به زور در خانه هم لب به شیرمی زند؟ یادتان باشد که غذا تا زمانی که صرف نشده هیچ ارزشی ندارد. پس حتما غذایی را در ظرف بگذارید که می دانید بچه شما می خورد.

5. میوه زیاد بدون سبزیجات
اینکه یادتان باشد که میوه درون ظرف غذا بگذارید، راحت است. اما سبزیجات چطور؟ بچه ها معمولا سبزیجات دوست ندارند ولی این به معنی این نیست که سبزیجات برای ظرف غذای بچه مناسب نیستند. بهترین راه برای کمک به بچه ها به منظور خوردن سبزیجات، پیدا کردن سبزیجات مورد علاقه آنها و گنجاندن درون ظرف غذاست.

6. برنامه ریزی نکردن
ایا شما پاستا برای ناهار بچه گذاشته اید و می خواهید شام هم اسپاگتی درست کنید؟ یک اشتباه بزرگ که والدین مرتکب می شوند این است که وقتی ناهار بچه را آماده می کنند به شام فکر نمی کنند. باید ناهاری انتخاب کنید که تعادل لازم را در برنامه غذایی روزانه بچه ایجاد می کند.

7. ترغیب نکردن بچه به خوردن غذا
ممکن است شما یک ساندویچ پنیر سفید، پاپ کورن و نان برای ناهار بچه گذاشته اید و احساس کنید که ناهار شما کاملا سالم است. شاید ولی بچه را به خوردن غذا ترغیب نمی کند. درست مثل خود شما، بچه ها ابتدا با چشم هایشان به خوردن تشویق می شوند. برای آنها یک ناهار رنگی و اشتهاآور و متنوع آماده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق