اندکی صبر ظفر نزدیک است


همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو: انسان وقتی مشکل و مصیبتی به او می‌رسد، گریه می‌کند و زبان به شکوه باز می‌کند و فریاد می‌زند.

اندکی صبر ظفر نزدیک است

اندکی صبر ظفر نزدیک است
زندگی > مهارت‌ها - همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو:
انسان وقتی مشکل و مصیبتی به او می‌رسد، گریه می‌کند و زبان به شکوه باز می‌کند و فریاد می‌زند.

اما همین انسان زمانی می‌تواند روح بزرگی داشته باشد و به خدا نزدیک شود که نفسش را مهارکند تا ضعیف و کوچک نشود. درست است که انسان در مقابل بلا و مشکل، اندوهگین می‌شود و احساس ناراحتی می‌کند اما بی‌تابی‌کردن، خاص افراد کم ظرفیت و ناتوان است. امام باقر علیه‌السلام فرموده‌اند: «آن کسی که برای سختی‌ها و ناملایمات روزگار، مایه‌ای از صبر فراهم نکرده باشد به ناتوانی و عجز خواهد افتاد». به‌نوعی می‌توان گفت صبر یعنی کسی بتواند در برابر تقدیر الهی تسلیم باشد و چون و چرا و جزع و فزع نکند. اما بالاتر از تسلیم این است که بتواند راضی به حکمت و مصلحت خداوند هم باشد.

امام صادق علیه‌السلام در همین رابطه می‌فرمایند: «برای بنده مقام و مرتبتی درنظر گرفته شده که نمی‌تواند به آن برسد. پس خدا او را به دردی در پیکرش یا خسارتی در مالش یا حادثه‌ای برای فرزندانش مبتلا می‌سازد. اگر صبر کرد خدا او را به آن مقام می‌رساند». مانند حضرت زینب(س). اما رضایت و صبر حضرت زینب(س) با ما متفاوت است؛ ما نباید مصایب خودمان را با حضرت زینب(س) مقایسه کنیم چراکه مشکلات آن حضرت همانند دیگر اهل‌بیت در پی دغدغه حفظ دین بوده است. به همین دلیل هم نوع صبوری ایشان با ما متفاوت است.

چون هدف آن حضرت از صبوری تنها احیای دین و زیر بار ظلم و ستم نرفتن است. اما قطعا مصیبت و مشکلات ما در زندگی امروز بسیار فرق می‌کند. ما نیز با حوادث و بلاهایی روبه‌رو هستیم که همیشه و در همه ادوار زندگی انسان‌ها وجود داشته؛ بیماری، زیان مالی، کمبود و محرومیت، فقدان عزیزان و... سرگذشت همه آدم‌ها بوده و همچنان هست. آری دنیا اینگونه است چنان که امیرالمومنین علیه‌السلام فرموده‌اند: «دنیا خانه‌ای است که با آزمایش و بلا محاصره شده». با توجه به اینکه نوع گرفتاری‌ها و اتفاقات فرق می‌کند، ممکن است در جامعه مشکلاتی هم مانند رفتارهای نادرست همکار در محل کار یا تسلط یک فرد متکبر به‌عنوان رئیس یک مجموعه که اطرافیان را تحقیر می‌کند، گریبان بسیاری از جوانان را گرفته باشد، اما حتما با صبر و تداوم شکیبایی تمام آنها برطرف خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس