خواص کرفس: 30 فایده شگفت انگیز کرفس برای سلامتی، پوست و مو


خواص کرفس: 30 فایده شگفت انگیز کرفس برای سلامتی، پوست و مو

اگر بخواهیم از خواص کرفس برای شما بگوییم باید از مقدار زیاد آب و مواد مغذی که در این گیاه خوشمزه و خوشرنگ وجود دارد بگوییم. با ما همراه باشید تا مهمترین خواص کرفس را بشناسید و با 30 فایده شگفت انگیز کرفس برای سلامتی، پوست و مو آشنا شوید. کرفس چیست؟ کرفس که با نام علمی Apium graveolens ‌شناخته شده از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان...

اگر بخواهیم از خواص کرفس برای شما بگوییم باید از مقدار زیاد آب و مواد مغذی که در این گیاه خوشمزه و خوشرنگ وجود دارد بگوییم. با ما همراه باشید تا مهمترین خواص کرفس را بشناسید و با ۳۰ فایده شگفت انگیز کرفس برای سلامتی، پوست و مو آشنا شوید.

خواص کرفس: 30 فایده شگفت انگیز کرفس برای سلامتی، پوست و موکرفس چیست؟

کرفس که با نام علمی Apium graveolens ‌شناخته شده از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان یک گیاه خوراکی کشت شده‌است. این گیاه به خانواده چتریان تعلق دارد و دارای یک ساقه‌ی بلند رشته‌دار است که به برگ‌ها متصل می‌شود.

بسته به محل کشت آن، ساقه یا برگ‌هایش مصرف می‌شوند. این سبزی همچنین به عنوان ادویه استفاده می‌شود و عصاره‌های آن نیز در تهیه‌ی دارو به کار می‌رود.

این گیاه بیش از ۴۵ تا ۶۰ سانت رشد می‌کند، به این ترتیب که بیش‌تر ارتفاع آن در ساقه‌اش است. ساقه‌های کرفس دارای بافت ترد و و عطر و طعم ملایمی هستند. برگ این گیاه در بالای ساقه قرار دارد – آنها کاملا از هم جدا هستند و به رنگ سبز روشن یا سبز تیره هستند. ریشه‌ی این گیاه فقط ۶ تا ۸ سانت در خاک رشد می‌کند، زیرا رطوبت و مواد مغذی مناسب در چند سانت بالای خاک در رشد این گیاه به طور خاصی اهمیت دارد. این گیاه گل و تخم را در سال دوم تولید می‌کند. گل‌ها دارای گلبرگ‌های سفید کوچک هستند و دانه‌هایی که در گل قرار دارند، قهوه‌ای روشن مایل به قهوه‌ای تیره هستند و رایحه‌ی تند و دلپذیری دارد.

بسیار خب، تا این‌جا کمی در مورد گیاه کرفس اطلاعات کسب کردیم. اما سوال این است که چرا باید در مورد خواص کرفس این گیاه خوراکی چیزی بدانید؟ آیا برای سلامتی شما مفید است؟

مطلب مرتبط: خواص کاکائو: ۱۷ فایده شگفت‌انگیز کاکائو برای سلامتی، پوست و مو

چرا کرفس برای سلامتی مفید است؟

اگر قرار باشد در مورد همه فن حریف بودن برخی خوراکی‌ها صحبت کنیم، کرفس قطعا در راس فهرست قرار می‌گیرد. بی‌تردید همین‌طور است. ایالات متحده به تنهایی ۴۵۴ میلیون کیلوگرم از این گیاه آبدار را هر سال تولید می‌کند. بخش بزرگی از پنجاب در هند، به طور انحصاری برای تولید تخم کرفس جهت صادرات به اروپا استفاده می‌شود.

کرفس کالری بسیار کمی دارد. به حدی کم که حتی یک ماده‌ی خوراکی کالری- منفی نامیده می‌شود. این گیاه خوراکی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم و حتی برخی از فلاونوئیدها است که باعث کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شوند.

مطالعات متعددی در مورد کرفس انجام شده‌است، و نتایج آنها حیرت‌انگیز است. افزودن کرفس به رژیم غذایی همیشگی، باعث کاهش خطر ابتلا به زوال حافظه، سرطان سینه و تومور و حتی سرطان پانکراس می‌شود. همچنین مشخص شده که کرفس برای بهبود سلامت گوارش نیز مفید است.

تمام این مزایا (و بسیاری دیگر) را می‌توان به مواد مغذی موجود در این گیاه سحرآمیز نسبت داد.

خواص کرفس برای سلامتی بسیار متفاوت و متنوع است. خواندن این مطلب را ادامه دهید تا با این مزایا آشنا شوید.

خواص کرفس برای سلامتی

۱. فشار خون را کاهش می‌دهد.

هیچ چیز شگفت‌آوری در مورد این واقعیت که فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی است، وجود ندارد. اما با وجود کرفس، دیگر نیازی به نگرانی نیست.

ثابت شده‌است که کرفس شامل یک فیتوکمیکال به نام فتالاید است که دیواره‌ی شریانی را شل می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد – به این ترتیب فشار خون کاهش می‌یابد. یک مطالعه‌ی ایرانی نیز خواص ضد فشار خون کرفس را به همان ترکیب فیتوکمیکال نسبت داد. این ترکیب همچنین عضلات اطراف رگ‌های خونی را شل می‌کند.

کرفس همچنین غنی از نیترات است که ثابت شده فشار خون پایین را پایین می‌آورد. با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، عصاره‌ی تخم کرفس نیز می‌تواند سطح فشار خون را کاهش دهد. در طب سنتی چینی، کرفس به عنوان یک غذای سرد که فشار خون را کاهش می‌دهد، نامیده می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص برنج سیاه: ۸ فایده برنج سیاه برای سلامتی که نمی دانستید

۲. کلسترول را کاهش می‌دهد.

یکی از دلایل اصلی این که کرفس می‌تواند بخشی از رژیم غذایی کم کلسترول شما باشد، فیبر فراوان موجود در آن و کم بودن کالری‌اش است. و فتالاید باز هم به میدان می‌آید – در یک مطالعه که در شیکاگو صورت گرفت، فتالایدها کلسترول را ۷٪ کاهش دادند. یافته‌های مشابهی نیز در مطالعه‌ی سنگاپور یافته شد.

ثابت شده‌است که کرفس باعث کاهش میزان تری‌گلیسیرید و سطح کلسترول می‌شود و در عین حال سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد – و به این ترتیب سبب درمان هیپرلیپیدمی نیز می‌شود.

خواص کرفس ۳: التهاب را کاهش می‌دهد.

کرفس دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خواص ضد التهابی دارند. این گیاه همچنین منبع مهمی از فلاونول‌ها است. عصاره‌ی کرفس یا آب کرفس نیز فعالیت پروتئین‌های خاصی را که با التهاب مرتبط هستند، کاهش می‌دهد.

کرفس همچنین حاوی ترکیبی به نام لوتئولین است که می‌تواند از بروز التهاب در سلول‌های ریه، پروستات، لثه‌ها و مغز جلوگیری کند. همچنین ثابت شده که رشد هلیکوباکتر پیلوری، باکتری ایجادکننده‌ی گاستریت (یا التهاب پوشش معده)، را مهار می‌کند.

۴. به فرآیند کاهش وزن کمک می‌کند.

کرفس یکی از معدود غذاهای ایده‌آل است که می‌توانید برای کاهش وزن بدون مشکل آن را مصرف کنید. اول به این دلیل که کم‌کالری است. و دوم این‌که فیبر فراوانی دارد. فیبر همچنین باعث می‌شود که بعد از خوردن غذا به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید، و همین از خوردن غذای بیش‌تر جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث کاهش وزن می‌شود. مقدار آب فراوان موجود در کرفس می‌تواند یکی دیگر از مزایای این گیاه خوراکی باشد برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند – مصرف آب ناکافی باعث کم آبی شدن بدن می‌شود، سبب می‌شود که در باشگاه و هنگام ورزش بیش از اندازه خسته شوید.

کرفس همچنین متابولیسم لیپید را تنظیم می‌کند و از این رو یک گزینه‌ی ارزشمند در رژیم‌های کاهش وزن است. همچنین می‌توانید کرفس را همراه با سایر سبزیجات مصرف کنید که دارای چگالی انرژی بیش‌تری هستند – کرفس، که غنی از آب است، چگالی انرژی مواد دیگر را کاهش می‌دهد و باعث کاهش وزن می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص روغن زیتون: ۱۰۳ فایده روغن زیتون برای سلامتی و زیبایی

خواص کرفس ۵: به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

سرطان همیشه یک بیماری مرگ‌بار بوده‌است. اما پیشگیری از این بیماری در طبیعت خودش نهفته است و کرفس دارای برخی از بهترین خواص پیش‌گیرنده‌ی شیمیایی است.

کرفس حاوی پلی‌استیلن‌ است، ترکیبی که مانع شکل‌گیری سرطان‌های متعددی می‌شود. فلاونوئیدهای زیست‌فعال (آپیژنین و لوتئولین) موجود در کرفس با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و هر سلول سرطانی را در بدن می‌کشد. همچنین ثابت شده‌است که فلاونوئیدهای موجود در کرفس نیز سلول‌های سرطانی پانکراس را از بین می‌برند. لوتئولین نیز از سرطان پستان جلوگیری می‌کند.

فلاونوئیدهای موجود در کرفس خواص پیشگیرنده‌ی شیمیایی دارند و به همین دلیل به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. در یک مطالعه، ثابت شد که پیش- درمان سلول‌های سرطانی با آپیژنین و لووتولین و سپس استفاده از یک داروی شیمیایی، موثرترین شیوه برای درمان سرطان است. مطالعات متعدد دیگری نیز توانایی پیشگیری از سرطان کرفس را به لوتئولین نسبت داد.

۶. فرآیند هضم را بهبود می‌دهد.

فیبرهای طبیعی موجود در کرفس یک غذای مهم برای سیستم گوارش است. فیبر محلول کرفس توسط باکتری در روده بزرگ تخمیر می‌شود. این فرآیند تخمیر باعث تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می‌شود، که یکی از آنها (بوتیرات) باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

کرفس همچنین حاوی فیبر نامحلول است که باعث می‌شود مدفوع به راحتی از روده‌ها عبور کند و از بدن خارج شود.

۷. زندگی جنسی را بهبود می‌دهد.

این گیاه خوراکی مقوی، می‌تواند زندگی جنسی شما را نیز بهبود بدهد. هر ساقه کرفس شامل آندرواستنون و آندروستونول است که اساسا مولکول‌های بویایی هستند. این مولکول‌ها از پشت گلو رد می‌شوند و به بینی شما می‌رسند، بنابراین باعث تحریک انگیختگی و ایجاد عطر و رایحه‌ای می‌شود که می‌توانند شما را جذاب‌تر کنند.

همچنین ثابت شده‌است که عصاره‌های کرفس نیز عملکرد جنسی را در مردان افزایش می‌دهد. در واقع مشخص شده‌است که استفاده از این عصاره تعداد اسپرم را بالا می‌برد. این گیاه خوراکی حتی ترشح تستوسترون را نیز افزایش می‌دهد.

خواص کرفس ۸: کرفس می‌تواند به درمان آسم کمک کند.

آسم که یکی از اختلالات شایع است، می‌تواند زندگی شخص را سخت و دشوار کند. اما فرد مبتلا به آسم می‌تواند با استفاده از کرفس بهبود بیابد. همان‌طور که در گزارش منتشر شده توسط دانشگاه پردو قید شده‌است، کرفس به طور موثر می‌تواند برای درمان آسم استفاده شود.

۹. می‌تواند به درمان دیابت کمک کند.

تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، ۴۳۹ میلیون نفر از بزرگسالان مبتلا به دیابت خواهند شد. بله، این رقم هر کسی را ناراحت می‌کند. اما شما مجبور نیستید یکی از آنها باشید، این‌طور نیست؟

خواص ضد دیابت کرفس می‌تواند به ویتامین K موجود در آن نسبت داده شود. این ویتامین باعث کاهش التهاب می‌شود، در نتیجه حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و سبب بهبود متابولیسم گلوکز می‌شود. در یک مطالعه، شرکت‌کنندگانی که بالاترین میزان ویتامین K را مصرف کرده بودند، کم‌ترین ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را داشتند.

علاوه بر این، دیابت همچنین می‌تواند توسط هلیکوباکتر پیلوری ایجاد شود، دقیقا همان باکتری‌ که می‌تواند سبب بروز مشکلات معده شود. و چنان‌چه قبلا ذکر شد، کرفس دارای توانایی منحصر به فردی برای جلوگیری از رشد این باکتری است.

در یک مطالعه‌ی ایرانی، مشخص شد که عصاره‌ی تخم کرفس دیابت را در موش صحرایی کنترل می‌کند، و همین نشان‌دهنده‌ی تاثیر احتمالی مشابهی در انسان است.

۱۰. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌دهد.

کرفس معمولا به عنوان یک داروی ضد فشار خون در طب سنتی تجویز می‌شود و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. چنان‌چه در یک مطالعه‌ی ایرانی مشخص شد، عصاره‌ی برگ کرفس تعدادی از پارامترهای قلبی عروقی مانند کلسترول، تری‌گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) را بهبود می‌دهد.

خواص کرفس ۱۱: می‌تواند با عفونت مبارزه کند.

بر اساس یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی انجام شده در سال ۲۰۱۲، مشخص شد که کرفس برای درمان و حتی جلوگیری از عفونت‌های قارچی مفید است. در این مطالعه، روغن کرفس بر روی انواع قارچ‌های عفونی مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج، از وجود خواص ضد قارچ روغن کرفس پشتیبانی می‌کند. در یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی، کرفس انواع مختلفی از باکتری‌ها را مهار کرد (از جمله هلیکوباکتر پیلوری که باعث بروز عفونت در دستگاه ادراری و روده‌ها می‌شود).

مطالعه‌ی دیگری از اثرات ضد باکتری دانه کرفس برای مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری حمایت کرد.

۱۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

کرفس سرشاز است از ویتامین C، که معروف است سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. و از آن‌جایی که این گیاه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها نیز است، این ویتامین بیشتر تحریک می‌شود و کارآمدتر می‌شود.

ثابت شده که سلول‌های متعددی از سیستم ایمنی برای عملکرد مطلوب و پیشگیری از بیماری به ویتامین C وابسته هستند. مکمل‌های ویتامین C همچنین میزان غلظت ایمونوگلوبولین‌ها را در خون افزایش می‌دهند که ترکیبات کلیدی سیستم ایمنی هستند. کمبود ویتامین C باعث تغییر واکنش‌های ایمنی در حیوانات می‌شود.

۱۳. سیستم عصبی را آرام می‌کند.

کرفس حاوی روغن‌های معطر خاصی است که می‌توانند سیستم عصبی را تنظیم کنند و باعث نوعی آرامش در فرد شوند. سطوح بالای منیزیم موجود در کرفس می‌تواند کمک کند که فرد آرام شود و خواب راحتی داشته باشد.

مطابق با برخی از متخصصان گیاهان دارویی، کرفس خواص آرام‌بخش روی اعصاب دارد. همچنین بقراط، که به عنوان پدر طب شناخته می‌شود، معتقد بوده‌است که کرفس می‌تواند اعصاب را آرام کند و برای درمان بیماری‌های عصبی مورد استفاده قرار گیرد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که جویدن کرفس می‌تواند کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهد. آپی‌ژنین شیمیایی موجود در کرفس همچنین می‌تواند آرامش ایجاد کند و سابقا به عنوان دارویی جهت درمان اضطراب نیز مورد استفاده‌ قرار گرفته‌است.

خواص کرفس ۱۴: سنگ کلیه را درمان می‌کند.

روغن معطر کرفس حاوی لوتئولین و دیگر ترکیبات ضروری است و از این رو به طور گسترده‌ای برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود.

۱۵. مفاصل را سالم نگه می‌دارد.

کرفس را می‌توان برای درمان درد مفاصل و نقرس مورد استفاده قرار داد.

یکی از دلایل اصلی بروز درد مفاصل، تشکیل اسید اوریک است که می‌تواند منجر به درد شدید شود. کرفس، همچنین یک نوع دیورتیک (ادرارآور) است، که به دفع اسید اوریک کمک می‌کند و به این ترتیب درد مفاصل را درمان می‌کند.

چنان‌چه در یک مطالعه‌ی ایرلندی مشخص شد، روغن تخم کرفس یک منبع خوب از سدانولید است که می‌تواند برای درمان مسائل مربوط به التهاب مانند نقرس و روماتیسم مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص کرفس ۱۶: بدن را هیدراته می‌کند.

کرفس ۹۵٪ آب است. همین به خودی خود باید نشان بدهد که این گیاه خوراکی چه‌طور می‌تواند بدن را آبرسانی کند! دو تا سه ساقه کرفس می‌تواند سطح پتاسیم، سدیم، فسفر، منیزیم، آهن، کلسیم و روی را دوباره در بدن افزایش دهد.

کرفس همچنین سیلیکا دارد و این ماده دارای خواصی است که الاستیسیته و رطوبت پوست را افزایش می‌دهند.

۱۷. سوزش سر دل را درمان می‌کند.

کرفس یک غذای قلیایی است و سبب خنثی شدن اسیدی می‌شود که از طریق مری به سمت بالا حرکت می‌کند. مقدار آب بالای این گیاه حتی اسید معده را خنثی می‌کند و اغلب مصرف آن برای رفلاکس اسید و سوزش سر دل توصیه می‌شود.

خواص کرفس ۱۸: برای سلامت چشم‌ها مفید است.

کرفس غنی از ویتامین A است که برای چشم‌ها عالی عمل می‌کند. ویتامین A قسمت عمده‌ای از چشم را تشکیل می‌دهد و کمبود آن می‌تواند عوارضی را ایجاد کند.

۱۹. سرماخوردگی و آنفلوآنزا و آلرژی‌های دیگر را درمان می‌کند.

کرفس به غیر از این‌که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، بر حفظ سلامت کلی بدن نیز تاثیر مثبت دارد. مصرف یک ساقه کرفس در روز می‌تواند به شما مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان بدهد و همین می‌تواند آلرژی‌ها را دور از شما نگه دارد.

متخصصین طب آیورودا اغلب برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین برخی از سایر بیماری‌های رایج، از کرفس استفاده می‌کنند. کرفس با توجه به ویتامین C بالایی که دارد، می‌تواند به کاهش شدت این علائم کمک کند.

۲۰. نوروژنز (عصب‌زایی) را ترویج می‌کند و از بروز زوال حافظه ممانعت می‌کند.

مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۰ ارتباط بین لوتئولین و نرخ کم‌تر زوال حافظه‌ی مربوط به سن را نشان داد. چنین تاثیری به این دلیل است که لوتئولین التهاب مغز را که به گفته‌ی کارشناسان، می‌تواند دلیل اصلی تحلیل رفتن عصب‌ها باشد، آرام می‌کند.

همچنین اعتقاد بر این است که آپی‌ژنین، ماده‌ی شیمیایی موجود در کرفس، به بهبود نوروژنز (رشد و تکامل سلول‌های عصبی) کمک می‌کند. اگر چه این تنها در مورد موش اثبات شده‌است و مطالعات بیش‌تری برای تایید یافته‌های مشابه در انسان لازم است. یک مطالعه‌ی خاص توانایی‌های باورنکردنی آپی‌ژنین را نشان می‌دهد – محققان این ماده‌ی شیمیایی را به سلول‌های بنیادی انسان در یک پتری‌دیش اعمال کردند و ۲۵ روز بعد سلول‌های بنیادی به سلول‌های عصبی تبدیل شدند. این اثر بدون استفاده از آپی‌ژنین وجود نداشت.

خواص کرفس ۲۱: میگرن را تسکین می‌دهد.

تنتور تخم کرفس می‌تواند به کاهش سردرد کمک کند. این گیاه خوراکی همچنین می‌تواند به کاهش فرورفتگی چشم و سردرد ناشی از کمبود خواب کمک کند.

از دست دادن آب بدن می‌تواند میگرن را تشدید کند، و کرفس به میزان فراوانی آب دارد، و می‌تواند به از بین بردن این بیماری کمک کند. بنا به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، منیزیم می‌تواند از میگرن جلوگیری کند. این ماده‌ی معدنی حتی می‌تواند طول مدت میگرن را کاهش دهد. تخم کرفس غنی از منیزیم است و می‌تواند در این زمینه سودمند باشد.

۲۲. تعادل قلیایی بدن را بهبود می‌بخشد.

کرفس یکی از قلیایی‌ترین مواد غذایی است و از این رو می‌توانید از آن به عنوان پایه‌ای در تهیه‌ی بیشتر آبمیوه‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید. اگر شما از اسیدیته رنج می‌برید و می‌خواهید چیزی سبکی بخورید، کرفس می‌تواند یک گزینه خوب باشد.

خواص کرفس ۲۳: از زخم‌ها جلوگیری می‌کند.

زخم‌ها معمولا توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شوند. کرفس که غنی از فلاونوئیدها است از رشد این باکتری جلوگیری می‌کند و به درمان زخم کمک می‌کند. فلاونوئیدهای موجود در کرفس همچنین می‌توانند به جلوگیری از آسیب دیدن پوشش معده و مری کمک کنند.

۲۴. یبوست را درمان می‌کند.

افزایش مصرف فیبر یکی از بهترین راه‌های درمان یبوست است. کرفس که یک منبع غنی از فیبر است، یبوست را درمان می‌کند و باعث تحرک روده می‌شود.

۲۵. علائم یائسگی را رفع می‌کند.

با توجه به مطالعات انجام شده، سطح هورمون‌ها را می‌توان به کمک فیتواستروژن‌ها، متعادل کرد. ثابت شده‌است که مواد غذایی غنی از فیتواستروژن خواص ضد یائسگی دارند. کرفس، که منبع خوبی از فیتواستروژن‌ها است، می‌تواند علائم یائسگی را کاهش دهد. سایر اعضای خانواده‌ی سبزیجات چلیپایی، مانند کرفس، نیز استروژن را افزایش می‌دهند. با این حال، از مصرف بیش از حد فیتواستروژن‌ها اجتناب کنید، زیرا اثرات جانبی در چنین مواردی مشخص نیست.

هیدراته نگه داشتن بدن چیزی است که باید در هنگام شروع علائم یائسگی آن را جدی بگیرید. از آن‌جایی که کرفس بیش‌تر از آب تشکیل شده است، می‌تواند به خوبی بدن را آبرسانی کند. همچنین ممکن است در طول یائسگی متحمل استرس زیادی شوید و همین ممکن است ولع شما را نسبت به غذاهای شور و شیرین افزایش بدهد. اما به طور مداوم هله هوله خوردن یا پرخوری کردن کار درستی نیست، غیر از این است؟ این امر همچنین می‌تواند به حمله‌ی اسید روی دندان‌ها منجر شود. کرفس می‌تواند یکی از میان وعده‌های بدون خطر باشد که می‌توانید در این شرایط آن را به راحتی بخورید.

خواص کرفس ۲۶: بوی بد دهان را از بین می‌برد.

کرفس همچنین اغلب به عنوان ماده‌ی خوراکی مخصوص پاکسازی شناخته می‌شود. خواص کرفس به شما کمک می‌کند که بوی دهان خود را از بین ببرید و حتی وقتی که آن را می‌خورید، باکتری‌ها از روی زبان شما پاک می‌شوند.

۲۷. دارای خواص ضد پیری است.

کرفس که غنی از ویتامین‌های A و C است، از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

خواص ضد پیری ویتامین C ناشناخته نیست. در یک مطالعه که در کره‌ی جنوبی صورت پذیرفت، ثابت شد که ویتامین C اثرات ضد پیری بسیار عالی دارد. حتی ویتامین A به شدت به سلامت پوست کمک می‌کند. مطابق با گزارش منتشر شده توسط دانشگاه ایالتی اورگان، پوست ما نسبت به رتینوئید (ویتامین A و سایر ترکیبات مهمی که از آن مشتق شده‌اند)، واکنش نشان می‌دهد.

خواص کرفس ۲۸: آکنه و جوش را درمان می‌کند.

کرفس با توجه به ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی که دارد، به عنوان ” آکنه – کش” نیز شناخته می‌شود. و این گیاه خوراکی نه تنها با آکنه مبارزه می‌کند بلکه حتی جای جوش و آکنه را نیز کمرنگ می‌کند و از بین می‌برد.

کرفس حتی پوست را تمیز می‌کند و کثیفی را از روی آن پاک می‌کند، در نتیجه پوست شما را تمیز نگه می‌دارد و به این ترتیب احتمال پدیدار شدن آکنه نیز کم‌تر می‌شود.

۲۹. می‌تواند برای پوست‌های چرب استفاده شود.

ما لازم نیست به طور خاص ذکر کنیم که پوست چرب تا چه حد می‌تواند آزاردهنده باشد و مشکل ایجاد کند. البته، شما نمی‌توانید هر ده دقیقه یک بار وارد دستشویی شوید و صورت‌تان را شستشو دهید، می‌توانید؟ اما با کرفس می‌توانید تا حدی این مشکل را حل کنید.

کرفس نه تنها پوست را هیدراته می‌کند، بلکه چربی‌های اضافی روی آن را نیز پاک می‌کند. استفاده از کرفس برای پوست‌های چرب بسیار ساده است. فقط باید آب کرفس را به صورت منظم مصرف کنید. یا، می‌توانید چند ساقه کرفس را خرد کنید، آنها را در آب بریزید و بجوشانید. هنگامی‌که آب سرد شد، آن را داخل یخچال بگذارید. هر شب قبل از رفتن به رختخواب می‌توانید این ترکیب را روی پوست‌تان استعمال کنید.

خواص کرفس ۳۰: به درمان ویتیلیگو کمک می‌کند.

ویتیلیگو (یا پیسی) اختلالی است که در اثر آن پوست در برخی مناطق رنگدانه‌هایش را از دست می‌دهد و به این ترتیب لکه‌های سفید روی پوست ایجاد می‌شود. مطابق با یک مطالعه‌ی لهستانی، کرفس شامل فورانوکومارین است، ترکیبی که برای درمان ویتیلیگو استفاده می‌شود.

یافته‌های مشابهی در آتراواودا، کتاب مقدس هند در زمینه‌ی طب آیورودا ثبت شده‌است. کرفس، با توجه به فوراناکومارین‌هایی که دارد، از دیرباز برای درمان ویتیلیگو استفاده شده‌است. برای درمان ویتیلیگو می‌توانید کرفس را مطابق با همان روشی به کار ببرید که برای پوست چرب استفاده می‌کنید. اما این راه‌حل تاثیر بهتری دارد اگر آن را همراه با دارو مصرف کنید. برای این کار لطفا با پزشک‌تان مشورت کنید.

تا بدین جا با مزایای فراوانی که کرفس برای سلامتی دارد، آشنا شدیم. اما تمام این مطالب به هیچ دردی نخواهند خورد اگر شیوه‌ی خرید و نگهداری کرفس را بلد نباشید.

روش خریداری و نگهداری از کرفس

شیوه‌ی خرید و نگهداری یک سبزی به اندازه‌ی مصرف کردن آن مهم است. در این‌جا، در مورد نکاتی صحبت می‌کنیم که می‌توانند به ما کمک کنند کرفس را در بهترین حالت آن مصرف کنیم…

نحوه‌ی خرید کرفس

– شما باید کرفسی را انتخاب کنید که ترد است و زمانی که آن را نصف می‌کنید صدا می‌دهد. همچنین باید سبک و منسجم باشد و ساقه‌ها نباید از هم جدا باشند.
– برگ‌ها باید از سبز خیلی روشن تا سبز روشن باشد. آنها نباید لکه‌ّای قهوه‌ای یا زرد داشته باشند.
– برای بررسی آسیب‌های احتمالی، ساقه‌ها را جدا کنید و هر گونه تغییر رنگ به سیاه یا قهوه‌ای را بررسی کنید.
– همچنین اطمینان حاصل کنید که کرفس ساقه‌ی دارای بذر ندارد، زیرا این نشان می‌دهد که طعم کرفس تلخ است. ساقه‌ی بذر به جای ساقه‌های کوچک ترد در مرکز کرفس قرار می‌گیرد.

شیوه‌ی نگهداری کرفس

۱. شما می‌توانید کرفس را در آب ذخیره کنید. یک ظرف شیشه‌ای بزرگ یا یک ظرف پلاستیکی دردار برای این کار مناسب است. اطمینان حاصل کنید که با استفاده از نوار پلاستیکی ظرف شیشه‌ای را مهر و موم کنید. آب تازه و تمیز را آماده کنید. کرفسی را انتخاب کنید که دارای ساقه‌های صاف و ترد است. ساقه‌ها را بکَنید و برگ‌ها را جدا کنید. ساقه‌ها را نصف کنید و آنها را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید. آب را اضافه کنید تا ظرف کاملا پر شود. درب ظرف را محکم ببندید و آن را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید آب را به طور مرتب یا یک روز در میان عوض کنید.

۲. شما همچنین می‌توانید کرفس را سفت و محکم لای فویل آلومینیومی قرار دهید. سپس می‌توانید کرفس پیچیده شده در فویل را در داخل یخچال قرار دهید. شما می‌توانید یک فویل را برای چند دسته کرفس استفاده کنید.

چگونه می‌توانید کرفس را وارد رژیم غذایی خود کنید

در این‌جا چند رسپی با استفاده از کرفس است که می‌تواند به شما کمک کند این گیاه خارق‌العاده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سوپ کرفس

مواد لازم:

– ۱ کرفس خرد شده،
– ۱ عدد سیب‌زمینی بزرگ خرد شده،
– ۱ عدد پیاز متوسط خرد شده،
– ۱ قالب کره‌ی بدون نمک
– نمک، به میزان لازم
– آب مرغ کم نمک، ۳ فنجان (اگر گیاه‌خواری هستید این مورد را حذف کنید)
– شوید تازه، ۱/۴ فنجان
– خامه‌ی غلیظ ۱/۲ فنجان
– برگ کرفس به میزان لازم
– روغن زیتون به میزان لازم
– نمک دریایی ورقه‌ای

روش تهیه‌ی سوپ کرفس

– سر کرفس، سیب زمینی، پیاز متوسط و کره را در یک تابه روی حرارت متوسط ترکیب کنید. از نمک به عنوان چاشنی استفاده کنید.
– به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه هم بزنید تا پیاز نرم شود.
– ۳ فنجان سوپ مرغ کم نمک را اضافه کنید و حرارت را پایین بیاورید تا ترکیب مدتی به آرامی بجوشد و سیب‌زمینی نرم شود.
– سوپ را در یک مخلوط‌کن با ۱/۴ فنجان شوید تازه تبدیل به پوره کنید.
– ۱/۲ فنجان خامه‌ی غلیظ را اضافه کنید.
– سوپ را با برگ کرفس، روغن زیتون و نمک دریایی ورقه‌ای تزئین کنید و بعد آن را سرو کنید.

آب کرفس

مواد لازم:

– ۲ ساقه کرفس
– ۱ عدد سیب
– زنجبیل، نیم سانت (اختیاری)
– لیمو، ۱/۴

روش تهیه‌ی آب کرفس

۱. ساقه‌های کرفس را خوب شستشو بدهید و سیب را زیر شیر آب بشویید.
۲. ساقه‌ی کرفس را به قطعات بلند خرد کنید. سیب را هم برش بزنید.
۳. به جز لیمو، باقی مواد را در آبمیوه‌گیری بریزید و آب‌شان را بگیرید.
۴. آب سیب و کرفس را در یک ظرف بریزید. می‌توانید تفاله را دور بریزید.
۵. لیمو را فشار بدهید تا آبش روی آبمیوه‌ی حاصل بریزد و خوب هم بزنید.
۶. آبمیوه را به یک لیوان منتقل کنید و بعد سرو کنید.

سالاد کرفس

مواد لازم:

– کرفس برش خورده، ۳/۴ فنجان
– گیلاس خشک شیرین، ۱/۳ فنجان
– نخود سبز ۱/۳ فنجان
– جعفری تازه‌ی خرد شده، ۳ قاشق غذاخوری
– گردوی خرد شده و بوداده، ۱ قاشق غذاخوری
– سس مایونز بدون چربی، ۱/۲ قاشق غذاخوری
– ماست کم چرب ساده، ۱/۲ قاشق غذاخوری
– آب لیموی تازه، ۱/۲ قاشق چایخوری
– نمک، ۱/۸ قاشق چایخوری
– فلفل سیاه پودر شده، ۱/۸ قاشق چایخوری

روش آماده کردن سالاد کرفس

– یک کاسه‌ی متوسط بردارید و در آن کرفس، گیلاس، نخود فرنگی، جعفری و گردوی امریکایی را ترکیب کنید.
– سس مایونز، ماست و آب لیمو را به مواد داخل کاسه اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– روی سالاد کمی نمک و فلفل بپاشید.
– شما می‌توانید سالاد را در یخچال بگذارید تا خنک شود و بعد سرو کنید.

هر غذایی هر چه‌قدر هم که سالم باشد، محدودیت‌های خاصی در مورد آن وجود دارد. این موضوع در مورد کرفس هم صادق است. در این‌جا ما به برخی از عوارض جانبی این گیاه خوراکی می‌پردازیم که باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشید.

عوارض جانبی کرفس

۱. آلرژی

کرفس یک آلرژی‌زای شایع است و برخی از واکنش‌های آلرژیک نسبت به آن می‌تواند جدی باشد. در صورتی که به گرده‌ی گل و گیاه حساسیت دارید، این احتمال وجود دارد که به کرفس هم حساسیت داشته باشید. علائم حساسیت به کرفس ممکن است شامل تورم صورت، راش پوستی، ناراحتی معده و سرگیجه باشد. در موارد شدید، علائم ممکن است شامل گیجی، کاهش فشار خون و مشکل تنفسی شود.

۲. مشکلات کلیه

کرفس که غنی از آب است و یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی محسوب می‌شود، می‌تواند مشکلاتی برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه را ایجاد کند. مصرف کرفس بیش از حد ممکن است باعث ایجاد فشار بیش‌تری روی کلیه‌ها شود و از این رو افراد مبتلا به عوارض کلیوی باید میزان مصرف کرفس خود را کنترل کنند.

۳. نگرانی در مورد زنان باردار و شیرده

تخم کرفس یا کرفس می‌تواند سبب خونریزی و انقباض رحم شود و از این رو زنان باردار باید از مصرف این گیاه خوراکی به میزان زیاد پرهیز کنند. کرفس همچنین می‌تواند سبب سقط جنین شود.

اطلاعات کافی درباره‌ی استفاده از کرفس برای زنان شیرده وجود ندارد. از این رو، بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید.

نتیجه‌گیری

اگر معتقد هستید که آب ملزومه‌ی ابتدایی برای سلامتی مطلوب است (که قطعا هم همین‌طور است)، پس کرفس برای شما مناسب است. شما مزایای این گیاه خوراکی را دیدید. دیدید که چگونه باید از آن استفاده کنید. و همچنین متوجه شدید که چه عوارض جانبی ممکن است داشته باشد.

حالا، باید کار دیگری انجام دهید.

یک دسته کرفس بردارید و آن را بخورید! چرا که این گیاه حاوی مزایای حیرت‌انگیزی است!

فراموش نکنید که نظرتان را در مورد این مطلب در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: stylecraze

خواص کرفس: ۳۰ فایده شگفت انگیز کرفس برای سلامتی، پوست و مو

خواص کرفس

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی