کمپین‌های حمایتی از کاستر سمنیا دونده مبتلا به هیپرآندروژنیسم


کاستر سمنیا ورزشکار دو نیمه‌استقامت اهل آفریقای جنوبی است؛ سه خواهر و یک برادر دارد. او از یک خانواده فقیر در شمال غربی آفریقای جنوبی ورزش را آغاز کرد و در حال حاضر چندین مدال جهانی و مدال طلای دوی 800 متر زنان در بازی‌های المپیک 2012 لندن و 2016 ریو را در کارنامه...

کاستر سمنیا ورزشکار دو نیمه‌استقامت اهل آفریقای جنوبی است؛ سه خواهر و یک برادر دارد. او از یک خانواده فقیر در شمال غربی آفریقای جنوبی ورزش را آغاز کرد و در حال حاضر چندین مدال جهانی و مدال طلای دوی ۸۰۰ متر زنان در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد.

او در بازی‎های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن پرچمدار کاروان کشورش در مراسم افتتاحیه بود. جایی که موفق شد مدال نقره دوی ۸۰۰ متر را از آن خود کند. البته بعدها به علت مثبت بودن آزمایش دوپینگ ماریا ساوینووا نفر اول این ماده از رقابت‌ها از روسیه، صاحب مدال طلای بازی‌های المپیک لندن شد.

کمپین‌های حمایتی از کاستر سمنیا دونده مبتلا به هیپرآندروژنیسم

کاستر سمنیا

اما او شرایطی دارد که باعث مخالفت با حضورش در مسابقات مختلف شده است. سطح تستوسترون او بسیار بالاتر از حد طبیعی است – به این معنی که او رحم یا تخمدان ندارد. اعضای داخلی بدن کاستر سمنیا مردانه هستند و رحم و تخمدان ندارد. با این حال جنسیت وی زن تشخیص داده شده است.

کمپین‌های حمایتی از کاستر سمنیا دونده مبتلا به هیپرآندروژنیسم

حضور او در مسابقات همواره بحث برانگیز بوده است، چرا که، گرچه زن متولد شده، اما سطح تستوسترون بدن او سه برابر بیشتر از زنان است. بسیاری این عوامل را علت اصلی قهرمانی او در مسابقات مختلف می‌دانند. چرا که معتقدند این امر باعث بهبود عملکرد یک ورزشکار خواهد شد.

سمنیا دارای یک بیماری نادر به نام “هیپرآندروژنیسم” است که با سطوح تستوسترون سه برابر بیشتر از زنان نمود پیدا می‌کند.

او سال ۲۰۰۹ با اختلاف چشمگیر از خط پایان مسابقات قهرمانی جهان گذشت اما شائبه مرد بودن او حاشیه ساز شد. با اعتراض رسمی حریفان، فدراسیون جهانی هر گونه اعلام نظر را به انجام آزمایشات پزشکی موکول کرد. آزمایش‌های پزشکی نشان می‌داد که سطح هورمون مردانه تسوسترون در خون کاستر سمنیا، سه برابر بیشتر از میزان متوسط در زنان است. آزمایشات متعددی برای تشخیص جنسیت از او گرفته شده بود تا ثابت شود این زن ورزشکار رحم یا تخمدان دارد یا نه؟! ششم جولای ۲۰۱۰، فدراسیون جهانی جنسیت سمنیا را زن تشخیص داد اما از انتشار جزئیات آزمایشات به دلیل حفظ حریم خصوصی این ورزشکار خودداری کرد.

به تازگی مخالفت‌ها با این دونده ۲۵ ساله شدت گرفته و اما هواداران سمنیا با هشتگ‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی به طرفداری از او به پا خواسته‌اند و کمپین‌های حمایتی راه اندازی کرده‌اند. خود سمنیا به مخالفانش در فضای مجازی هشدار می‌دهد که شما هیچ‌گاه در آینده خبر خوبی نخواهید شنید.

در حال حاضر دانشجوی علوم ورزشی است و با ویولت رزبویا همتای خود در دوومیدانی ازدواج کرده است.

کمپین‌های حمایتی از کاستر سمنیا دونده مبتلا به هیپرآندروژنیسم

کمپین‌های حمایتی از کاستر سمنیا دونده مبتلا به هیپرآندروژنیسم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو