14 نوع دگرباش جنسی: تفاوت لزبین، گی، دوجنسه، ترانس، هم جنسگرا و …


14 نوع دگرباش جنسی: تفاوت لزبین، گی، دوجنسه، ترانس، هم جنسگرا و …

قبل از پرداختن به تعاریف رایج در حوزه انواع جنس و جنسیت های انسانی و معرفی انواع افراد دگرباش جنسی یا افراد غیر دگرجنسگرا و بیان تفاوت لزبین، گی، دوجنسه، ترانس، هم جنسگرا و … خوب است با سه مفهوم کلی جنس، جنسیت و رفتار جنسیتی آشنا شویم. مفهوم جنس به ویژگی‌های زیستی و تفاوت‌های بدنی انسان اشاره داشته و آنها را به دو دسته‌ی زن و...

قبل از پرداختن به تعاریف رایج در حوزه انواع جنس و جنسیت های انسانی و معرفی انواع افراد دگرباش جنسی یا افراد غیر دگرجنسگرا و بیان تفاوت لزبین، گی، دوجنسه، ترانس، هم جنسگرا و … خوب است با سه مفهوم کلی جنس، جنسیت و رفتار جنسیتی آشنا شویم.

14 نوع دگرباش جنسی: تفاوت لزبین، گی، دوجنسه، ترانس، هم جنسگرا و …

مفهوم جنس به ویژگی‌های زیستی و تفاوت‌های بدنی انسان اشاره داشته و آنها را به دو دسته‌ی زن و مرد تقسیم می‌کند. جنس یا هویت جنسی به تشخیص افراد بر اساس اندام جنسی‌شان گفته می‌شود. یعنی تقسیم بندی افراد به گروه های مختلف بر اساس اندام جنسی.

اما جنسیت معرف باورهایی است که مرد بودن و زن بودن را نشان می‌دهد به عبارت بهتر جنسیت یا هویت جنسیتی (Gender Identity) تشخیص افراد بر اساس باور ذهنی شان است.

رفتار جنسیتی یا ابراز جنسیتی (Gender Expression) به رفتارهایی گفته می شود که باعث می شود در جامعه افراد را زنانه یا مردانه بدانیم. پوشش، آرایش، اصلاح مو، صحبت کردن، راه رفتن و… مواردی هستند که به عنوان رفتار جنسیتی شناخته می شوند.

حال که با این سه مفهوم اصلی و عمده آشنا شدیم خوب است به تفاوت انواع دگرباش ها شامل لزبین، گی، دوجنسه، ترانس، هم جنسگرا و … بپردازیم.

مطلب مرتبط: ۱۰ زوج‌ همجنسگرا بسیار مشهور را بشناسید

انواع دگرباش ها

۱. لزبین یا هم جنسگرا زن (LESBIAN):

زنانی که کششی جنسی، احساسی، جسمی، و/یا روحی را نسبت به سایر زنان تجربه می‌کنند.

۲. گی یا هم جنسگرا مرد (GAY):

در برخی فرهنگ‌ها به مردانی اطلاق می‌شود که به صورت احساسی، شهوانی و/یا عاطفی به مردان دیگر گرایش دارند. تمام مردانی که با همجنسان خود رفتارهای جنسی انجام می‌دهند گِی نستند و این برچسب باید با احتیاط استفاده شود.

۳. دوجنسگرا (BISEXUAL یا BI):

فردی که کششی جنسی، احساسی، جسمی، و/یا روحی را هم نسبت به همجنسان خود و هم نسبت به جنس مخالف تجربه می‌کند. این امر لزوما همزمان، به صورت مشابه و به یک میزان رخ نمی‌دهد.

۴. ترانس یا تراجنسی (TRANSGENDER):

فردی که با جنسیتی غیر از جنسیت هنگام تولدش زندگی می‌کند. گرایش جنسی افراد متنوع است و به هویت جنسی آنها بستگی ندارد.

۵. ترازن (TRANS WOMAN):

برچسب هویتی که گاهی از سوی تراجنسی‌های مذکر یا مونث استفاده می‌شود تا نشان دهد زن هستند در حالی‌که هنوز بر گذشته‌ی تراجنسیتی خود تاکید می‌کنند.

۶. ترامرد (TRANS MAN):

برچسب هویتی که گاهی از سوی تراجنسی‌های مذکر یا مونث استفاده می‌شود تا نشان دهد مرد هستند در حالی‌که هنوز بر گذشته‌ی تراجنسیتی خود تاکید می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۷ تصویر از رژه و راهپیمایی همجنسگرایان در آلمان

۷. کوئیر یا همه جنسگرا (QUEER):

یک بیانیه‌ی سیاسی و همچنین گرایشی جنسی است که طرفدار زیر پا گذاشتن تفکر دوتایی و سیال در نظر گرفتن گرایش جنسی و هویت جنسی است. این اصطلاح یک برچسب ساده برای توضیح دادن مجموعه‌ی پیچیده‌ای از رفتارها و امیال جنسی است. برای مثال، فردی که به چندین جنسیت گرایش دارد را می‌توان کوئیر نامید. بسیاری از افراد دگرباش (LGBT) مسن‌تر احساس می‌کنند این کلمه مدت‌ها به طرز نفرت‌انگیزی بر علیه آنها استفاده شده است و تمایلی به پذیرش آن ندارند. کوئیر را می‌توان به عنوان کلمه‌ای جامع برای اشاره به تمام افراد دگرباش استفاده کرد.

۸. بلاتکلیف (QUESTIONING):

فردی که از هویت جنسی و/یا گرایش جنسی خود نامطمئن است و/یا در جست‌وجوی آن است.

۹. بیناجنس (INTERSEX):

مجموعه‌ای از مشکلات درمانی که شامل ناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه تولیدمثل و جنسی می‌شود. یعنی افراد بیناجنس با کرموزوم‌های جنسی، اندام‌های تناسلی خارجی، یا دستگاه‌های تولیدمثلی داخلی به دنیا می‌آیند که نه برای جنس مونث و نه برای جنس مذکر، استاندارد نیست. وجود بیناجنس‌ها نشان می‌دهد که تنها دو جنس وجود ندارد و شیوه‌ی تفکر ما درباره‌ی جنسیت ( تلاش برای گنجاندن اجباری هرکسی در قالب مرد یا زن) به صورت اجتماعی شکل گرفته است.

۱۰. بی جنس گرا (ASEXUAL):

فردی که کشش جنسی را تجربه نمی‌کند. آنها ممکن است کشش عاطفی، جسمی، یا احساسی را تجربه کنند یا تجربه نکنند. بی‌جنس‌گرایی با تجرد متفاوت است زیرا یک گرایش جنسی است نه یک انتخاب. افراد بی‌جنس‌گرا ممکن است خودشان را آس (ace) بنامند.

۱۱. آرومانتیک (AROMANTIC):

فردی که کشش احساسی کمی نسبت به دیگران تجربه می‌کند یا اصلا آن را تجربه نمی‌کند.

۱۲. دگرجنس گرا سالاری (HETEROSEXISM):

پیش‌داوری علیه افراد و گروه‌هایی که رفتارها یا هویت‌های غیر دگرجنس‌گرایانه نشان می‌دهند، در ترکیب با قدرت اکثریت برای تحمیل این پیش‌داوری. معمولا به سود گروه‌های قدرتمند استفاده می‌شود. هر گونه نگرش، اقدام، یا عمل با حمایت قدرت سازمانی که به خاطر گرایش جنسی افراد بر آنها تسلط دارد.

۱۳. هم سوجنس (CISGENDER):

کسی که با هویت جنسی منسوب به او بر اساس جنسیت زمان تولدش احساس راحتی می‌کند.

۱۴. متحد دگرباش (LGBTQI ALLY):

کسی که با دگرجنس‌گراسالاری، تعصبات ضد دگرباشی، امتیازات دگرجنس‌گرایی و هم‌سوجنسی در خود و دیگران مواجه است؛ کسی که معتقد است دگرجنس‌گراسالاری، همجنس‌گراهراسی، دوجنس‌گراهراسی و تراجنس‌هراسی از جمله مسائل عدالت اجتماعی هستند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – اسما حسنی

منبع: vanderbilt

۱۴ نوع دگرباش جنسی: تفاوت لزبین، گی، دوجنسه، ترانس، هم جنسگرا و …

انواع دگرباش ها

(مشاهده ۲ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقادات تند آیت الله علوی بروجردی از مسئولان: مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند