چگونه حلیم نذری محرم را آماده کنیم؟


چگونه  حلیم نذری محرم را آماده کنیم؟

حلیم نذری محرم اغلب در روز عاشورا پخته می شود. حلیم از غذاهایی است که اغلب برای صبحانه مصرف می شود و در فصول سرد سال بیشتر طرفدار پیدا می کند. حلیم از غذاهای سالم و پر انرژی در طب سنتی است که خواص بسیاری دارد. حلیم نذری محرم در عاشورا پخته شده و برای پذیرایی از عزاداران حسینی استفاده می شود. در این روزها بسیاری از افراد با پخت حلیم در منزل،...

حلیم نذری محرم اغلب در روز عاشورا پخته می شود. حلیم از غذاهایی است که اغلب برای صبحانه مصرف می شود و در فصول سرد سال بیشتر طرفدار پیدا می کند. حلیم از غذاهای سالم و پر انرژی در طب سنتی است که خواص بسیاری دارد. حلیم نذری محرم در عاشورا پخته شده و برای پذیرایی از عزاداران حسینی استفاده می شود. در این روزها بسیاری از افراد با پخت حلیم در منزل، نذر خود را ادا می کنند. شاید تصور کنید که پخت حلیم در منزل امکان پذیر نیست. اگر قصد پختن حلیم نذری محرم را دارید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نیت پخت حلیم نذری محرم را که داشته باشید همه چیز خود به خود حل می شود. همیشه عده ای از دوستان برای کمک در تهیه غذای نذری آماده هستند و می خواهند در ثواب این کار شریک شوند. صحنه هم زدن دیگ های نذری خاطرات بچگی هایی است که بسیاری تجربه کرده ایم. برای هم زدن دیگ بزرگ حلیم نذری محرم صف مشتاقان بسیار طولانی است.

چگونه  حلیم نذری محرم را آماده کنیم؟

مواد لازم برای تهیه حلیم نذری محرم

گندم ۳ کیلوگرم
گوشت گوسفند ۱ کیلوگرم
پیاز متوسط ۱ عدد
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق غذاخوری
روغن یا کره ۲۵۰ گرم
شکر و دارچین به مقدار لازم
آب به میزان ۳ برابر گندم

طرز تهیه حلیم نذری محرم و عاشورا

به طور سنتی برای پخت حلیم نذری محرم از گندم کامل و با پوست استفاده می شود. گندم را با مقداری آب بجوشانید تا کاملا نرم شود. سپس شعله را خاموش کنید تا گندم کمی خنک شود. این گندم را در آبکش ریخته و با فشار دست، پوست را جدا کنید. البته این روزها شرکت های معتبری اقدام به تولید گندم بدون پوست کرده اند که در بسته بندی های مناسبی به فروش می رسد. اگر امکان و زمان پوست گیری گندم را ندارید می توانید از گندم پوست کنده استفاده کنید. استفاده از گندم پوست کنده هم برای پخت حلیم کاملا مناسب می باشد.

طرز پخت حلیم نذری با گندم پوست کنده

چگونه  حلیم نذری محرم را آماده کنیم؟

گندم را از شب قبل در آب خیس کنید. خیس کردن گندم موجب پخت سریع تر حلیم نذری می شود. گندم خیس خورده را با یک لیتر آب در یک قابلمه بزرگ ریخته و روی حرارت کم اجاق گاز قرار دهید. مراقب باشید گندم در هنگام پخت خیلی زود ته می گیرد. تا زمانی که گندم کاملا نرم شود پختن را ادامه دهید. چنانچه آب قابلمه تمام شد تا پخت کامل و نرم شدن گندم می توانید به آن آب اضافه کنید. گندم باید به صورت پوره نرمی در آید. سپس گندم را با هاون بکوبید و یا اینکه گندم را چرخ کنید تا یکنواخت شود.

در یک قابلمه دیگر گوشت را با ۲ لیوان آب روی شعله قرار دهید. حلیم سنتی با گوشت سینه بوقلمون تهیه میشود. چنانچه گوشت سینه بوقلمون در دسترس نبود می توانید از گوشت های دیگر استفاده کنید البته طعم و مزه حلیم بوقلمون چیز دیگری است. اغلب حلیم های نذری با گوشت بوقلمون تهیه نمی شوند و از گوشت های جایگزین برای طبخ حلیم استفاده می شود.

هنگام پخت گوشت به آن زردچوبه زده و یک پیاز را به آب اضافه کنید. نیازی نیست پیاز کاملا ریز شود. همین قدر که پیاز را به ۴ قسمت تقسیم کنید کافی است. برای پخت گوشت بهتر است زیر شعله را کم کنید تا زمان کافی برای مغز پخت شدن گوشت داشته باشید. گوشت را پس از پخته شدن باید به صورت رشته رشته ریز کنید.

چگونه  حلیم نذری محرم را آماده کنیم؟

گوشت پخته و گندم را روی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا زمانی که کاملا کشدار شده و جا بیفتد. پخت حلیم نذری محرم بیش از ۵ ساعت زمان می برد. پس از آماده شدن، حلیم آماده کشیدن در ظرف های کوچک و تزیین شدن است.

تزیین حلیم نذری محرم

برای تزیین حلیم از مقداری دارچین ، شکر، کره یا روغن داغ استفاده کنید. تزیین حلیم مثل شله زرد نذری ماه محرم و حلوای نذری محرم، سلیقه ای است.
نکته: پخت حلیم نذری، باید با شعله بسیار کم و در زمان طولانی تری باشد تا بهتر جا بیفتد. هم زدن حلیم از اواسط پخت تا جا افتادن مهم ترین کاری است که نباید فراموش کنید.

حلیم نذری ماه محرم, حلیم نذری محرم, طرز تهیه حلیم نذری محرم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج