درمان خشکی بینی: 15 سریع ترین درمان خانگی خشکی بینی


درمان خشکی بینی: 15 سریع ترین درمان خانگی خشکی بینی

نخستین بخش از مجاری تنفسی بدن که هوا از طریق آن وارد، و گرم می‌شود، بینی است. بینی جایی است که آلودگی‌ها، باکتری‌ها، و ویروس‌ها را گیر می‌اندازد و از انتقال آن‌ها به سایر نقاط دستگاه تنفسی‌مان پیشگیری می‌کند. اگر از خشکی بینی رنج می‌برید، این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلاتی دیگر باشد. این علائم، علی‌رغم این‌که دلالتی بر وجود مشکلات حاد...

نخستین بخش از مجاری تنفسی بدن که هوا از طریق آن وارد، و گرم می‌شود، بینی است. بینی جایی است که آلودگی‌ها، باکتری‌ها، و ویروس‌ها را گیر می‌اندازد و از انتقال آن‌ها به سایر نقاط دستگاه تنفسی‌مان پیشگیری می‌کند. اگر از خشکی بینی رنج می‌برید، این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلاتی دیگر باشد. این علائم، علی‌رغم این‌که دلالتی بر وجود مشکلات حاد و حیاتی نیستند، ولی می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند و روز به روز وخیم‌تر شوند، زیرا وقتی بینی‌تان خشک باشد، به خوبی قادر نیست از عهده‌ی کارکرد تصفیه‌ی هوا بر بیاید. از این رو، آگاهی از علت‌ها و درمان‌های خانگی خشکی بینی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. با سایت بازده همراه باشید.

درمان خشکی بینی: 15 سریع ترین درمان خانگی خشکی بینی

خشکی بینی چیست؟

خشکی بینی می‌تواند نشانه‌ی رایجی از برخی شرایط محیطی نامناسب و همچنین عارضه‌ی جانبی مصرف برخی ‌داروها نظیر آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها باشد. شمار زیادی از آدم‌ها به دلیل مصرف بیش از اندازه‌ی برخی داروها نظیر اسپری‌های بینی و آنتی هیستامین‌ها دچار خشکی بینی می‌شوند. بینی انسان برای انجام عملکرد مناسب، نیازمند سطح خاصی از رطوبت است، و شرایط به شدت خشک یا داغ می‌تواند باعث ایجاد خشکی بینی شود. آب و هوای خشک و گرم، رطوبت پایین به همراه استفاده از دستگاه‌های تهویه‌ی هوا می‌توانند به خشکی بینی منجر شوند.

مطلب مرتبط: درمان گرفتگی بینی: ۱۰ موثرترین درمان خانگی گرفتگی بینی

علت‌های خشکی بینی کدام‌اند؟

هر وقت به بینی‌تان فکر می‌کنید، ممکن است آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی به خاطرتان بیاید. با وجود این، خشکی بینی نیز مشکل رایجی است که ممکن است در نتیجه‌ی عوامل بسیاری ایجاد شود.

برخی از رایج‌ترین عوامل ایجاد خشکی بینی عبارت هستند از: الف. محیط:

اگر در نواحی گرم و خشک زندگی می‌کنید، شرایط محیطی ممکن است یکی از دلایل خشکی بینی‌تان باشد. ممکن است به این دلیل دچار خشکی بینی شوید که رطوبت داخل بینی‌تان به شدت تبخیر شده باشد.

ب. رینیت یا التهاب مخاط بینی:

این نوع عفونت بینی می‌تواند در اثر تولید بیش از اندازه‌ی مخاط بینی، هم باعث ایجاد آبریزش بینی شود، و هم این‌که باعث خشکی آن شود (با احتمال کم‌تر).

پ. اسپری‌های بینی:

تعدادی از اسپری‌های بینی نیز می‌توانند باعث خشکی بینی شوند؛ به ویژه اگر روزهای زیادی از آن‌ها استفاده شود. این اسپری‌ها ممکن است دارای عوارض مخربی باشند که همین عوارض مجبورتان کنند به مدت طولانی‌تری از این اسپری‌ها استفاده کنید. چنان‌چه لازم است از این اسپری‌ها برای بیش از ۳ الی ۴ روز استفاده کنید، بهتر از برای انجام گزینه‌های درمانی دیگر با پزشک‌تان مشورت نمایید.

ت. عوارض جانبی برخی داروها:

قرص‌های آنتی هیستامین‌ و ضد احتقان‌ و هم‌چنین شربت‌های خوراکی حاوی این مواد با هدف خشک کردن دستگاه تنفسی‌تان تولید می‌شوند؛ به این ترتیب، مصرف آن‌ها باعث خشک شدن بینی‌تان می‌شود.

مطلب مرتبط: انحراف بینی: ۲۳ دلیل، علائم و درمان انحراف تیغه بینی

ث. سندرم شوگرن:

این سندرم بیماری خود ایمنی نادری است که باعث خشک شدن غشاء مخاطی بدن انسان می‌شود. در نتیجه، در اثر این سندرم ممکن است در نواحی چشم، بینی، و دیگر بخش‌هایی که باید مرطوب باشند، احساس ناراحتی کنید.

ج. تغییرات هورمونی:

این عامل یکی از رایج‌ترین علت‌های خشکی بینی در میان زنان ۴۰ ساله به بالا است. وقتی زنان پا به سن می‌گذارند،‌ هورمون‌های‌شان تغییر می‌کند و باعث خشک شدن غشاء مخاطی در برخی نواحی بدن از جمله بینی، دهان، چشم، و واژن می‌شود.

چ. فشار خون بالا:

اگر خشکی بینی‌تان به همراه خونریزی باشد، حتما باید به پزشک مراجعه، و فشار خون‌تان را بررسی کنید. البته با این‌که خشکی بینی هر از گاهی باعث خونریزی می‌شود، خونریزی بینی در اثر فشار خون بالا ممکن است مکررا اتفاق بیفتد.

علائم خشکی بینی کدام‌اند؟

خشکی بینی دارای برخی علائم و نشانه‌های آزاردهنده است. برخی آن‌ها از قرار زیر هستند:

الف. ترک خوردن یا خونریزی بخش داخلی بینی
ب. تحریک شدن بینی
پ. خشکی دهان، گلو، و چشم‌ها
ت. احساس خارش شدید در سوراخ‌های بینی
ث. خونریزی و تورم
ج. مشکلات بینایی ناشی از خشکی چشم
چ. تنگی مجاری بینی (گاهی اوقات)

در برخی موارد، بیماران مبتلا به خشکی بینی دچار علائم شدیدی می‌شوند از قبیل دشواری در بلع و تنفس ناشی از خشکی شدید در گلو و بینی. در این موارد، بهترین کار این است که فورا به یک متخصص مراجعه نمایید.

مطلب مرتبط: ۲۴ درمان خانگی آبریزش بینی کودکان و بزرگسالان

۱۵ بهترین درمان‌های خانگی موثر برای خشکی بینی

۱. روغن بادام

روغن بادام مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی، و هم‌چنین اسیدهای چرب است. استفاده از این روغن برای کنترل خشکی بینی بسیار موثر است. روغن بادام مانند یک ماده‌ی نرم‌ کننده عمل می‌کند و می‌تواند از فقدان رطوبت پیشگیری کند. استفاده از روغن بادام به عنوان یک مرطوب کننده می‌تواند به پوست حساس داخل بینی‌تان کمک کند و آن را نرم‌تر و انعطاف پذیرتر نماید؛ و از این طریق، خطر ترک خوردن پوست آن ناحیه را کاهش دهد. برای استفاده از روغن بادام برای رفع خشکی بینی، می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

روش اول درمان خشکی بینی

الف. مقداری روغن بادام را داخل غشاء مخاط بینی‌تان بمالید تا خشکی آن را تسکین دهد
ب. یا، می‌توانید تکه‌ی کوچکی پنبه را سر یک چوب کبریت بپیچید، آن را به روغن بادام آغشته کنید، و برای مالیدن روغن به داخل بینی‌تان از آن استفاده نمایید.

روش دوم درمان خشکی بینی

روغن بادام را با آلوئه‌ورا ترکیب کنید. آلوئه‌ورا به تنهایی می‌تواند فورا به نرم کردن خشکی بینی‌تان کمک کند. با وجود این، به اندازه‌ی روغن بادام نمی‌تواند رطوبت طولانی‌تری به داخل بینی‌تان ببخشد.

الف. نصف قاشق چای خوری روغن بادام را با یک چهارم قاشق چای خوری ژل آلوئه‌ورا ترکیب کنید.
ب. نوک یک گوش پاک‌کن (یا چوب کبریت و پنبه) را به این ترکیب آغشته کنید و با ملایمت داخل بینی‌تان بمالید.

۲. بخور دادن

وقتی داخل بینی‌تان را پر از بخار کنید، این بخار می‌تواند غشاء مخاطیِ خشک و دردناک داخل بینی را مرطوب کند. این کار ظرف مدت کوتاهی ناراحتی ناشی از خشکی بینی را آرام می‌کند، و بینی‌تان را نیز تمیز می‌نماید و دیگر لازم نیست برای تمیز کردن بینی‌تان، بیش از اندازه فین کنید (که همین کار هم باعث خشک‌تر شدن بینی‌تان می‌شود). این روش در میان درمان‌های خانگی برای خشکی بینی یکی از موثرترین گزینه‌ها است که آدم‌ها قرن‌ها است که برای خلاصی از شر خشکی بینی از آن استفاده می‌کنند.

برای انجام این کار کافی است از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. مقداری آب را بجوشانید و آن را به کاسه‌ی بزرگی منتقل کنید.
ب. صورت‌تان را روی کاسه بگیرید و حوله‌ای را نیز روی سرتان بیندازید تا آن را کاملا پوشش دهد.
پ. ۵ تا ۱۰ دقیقه به این صورت نفس بکشید و ۱۵ دقیقه‌ی دیگر نیز با استفاده از روغن نارگیل به این کار ادامه دهید.

حتی استنشاق بخار چای یا رفتن به حمام داغ نیز به آسانی می‌توانند به رفع خشکی بینی‌تان کمک کنند.

درمان خشکی بینی ۳: روغن نارگیل

روغن نارگیل برای رفع خشکی پوست مفید است، بنابراین طبیعتا می‌تواند برای رفع خشکی بینی نیز کارایی داشته باشد. روغن نارگیل با خواص فراوان و مختلف‌اش به عنوان یک آنتی‌ بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود و درمان موثر و ویژه‌ای برای خشکی بینی به شمار می‌رود. باید از میان تمام انواع روغن نارگیل، نوع ارگانیک و بکر آن را انتخاب کنید که به آسانی در بیش‌تر فروشگاه‌های مواد بهداشتی و عطاری‌ها یافت می‌شود.

روغن نارگیل دارای ترکیب متمایزی از اسیدهای چرب است که خواص دارویی منحصر به فردی به آن بخشیده‌اند. روغن نارگیل، در صورت استفاده‌ی خوراکی از آن، باعث تشکیل اسید لوریک و هم‌چنین گلیسریل لورات می‌شود که هر دوی این ترکیبات برای از بین بردن عوامل بیماری‌زای خطرناکی هم‌چون باکتری‌ها، قارچ‌ها، و ویروس‌ها موثر هستند. از این رو، روغن نارگیل می‌تواند بدون آسیب زدن به تعادل طبیعی بدن‌تان، عامل اصلی خشکی بینی‌تان را ریشه‌کن کند.

راه‌های زیادی برای استفاده از روغن نارگیل در رفع خشکی بینی وجود دارد. در این بخش، به برخی از این راه‌ها اشاره می‌کنیم.

الف. ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به فنجان چای یا قهوه‌تان اضافه کنید و آن را نوش جان نمایید.
ب. یا این‌که، برای شستشوی سوراخ‌های بینی‌تان با روغن نارگیل رقیق شده از قوری بینی‌شوی یا یک قطره چکان استفاده کنید. روغن نارگیل را با آب خالص و کمی جوش شیرین و / یا نمک مخلوط کنید و مجاری بینی‌تان را بشویید.
پ. نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل را در ظرفی بریزید که مناسب استفاده در مایکروویو باشد. آن را به قدری گرما دهید که سفت شود (حدود ۱۰ ثانیه). فقط لازم است آن را به حالت نیمه جامد در بیاورید. سپس، نوک یک گوش پاک‌کن را به مقدار زیادی از روغن نارگیل آغشته کنید. آن را داخل سوراخ‌های بینی‌تان بمالید؛ به طوری که دیواره‌ی داخلی بینی‌تان را بپوشاند.

این دستورالعمل را روزی سه بار انجام دهید.

۴. روغن کنجد

درد و خارش شاید یکی از آزاردهنده‌ترین علائم مربوط به خشکی بینی باشد. طبق نتایج آخرین مطالعات، روغن کنجد تحریک و درد ناشی از خشکی بینی را آرام می‌کند. چنان‌چه روغن کنجد را با روغن‌های معطری نظیر روغن بابونه ترکیب کنید، می‌تواند خارش حاد و تحریک بینی را کاهش دهد. روغن کنجد مانند یک داروی قدرتمند می‌تواند تحریک و درد ناشی از خشکی بینی را کاهش دهد. روزانه ۲ الی ۳ مرتبه روغن کنجد را داخل بینی‌تان بمالید تا به طور طبیعی از شر خشکی بینی خلاص شوید.

درمان خشکی بینی ۵:گلیسیری

گلیسیرین مانند نرم‌ کننده‌ای عمل می‌کند که می‌تواند به پیشگیری از خشکی بینی کمک نماید. استفاده از گلیسیرین باعث می‌شود درد و خشکی داخل بینی‌تان تسکین یابد.

به پشت بخوابید و چند قطره گلیسیرین داخل بینی‌تان بچکانید.

نگران بلعیدن مقدار اندکی گلیسیرین نیز نباشد، زیرا خطری برای‌تان ندارد. این مورد نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر برای رفع خشکی بینی به شمار می‌رود.

۶. ژل پترولیوم یا وازلین

برای تسکین ناراحتی خشکی بینی می‌توانید از ژل پترولیوم یا وازلین استفاده کنید. وازلین به خاطر قابلیت‌اش در التیام خشکی پوست شهرت دارد. استفاده از وازلین می‌تواند فورا خشکی بینی‌تان را بر طرف کند.

تنها کافی است با استفاده از یک گوش پاک‌کن وازلین را داخل سوراخ‌های خشک بینی‌تان بمالید. وازلین با تاثیرات گوناگون‌اش می‌تواند به طور جادویی پوست‌تان را درمان کند. هم‌چنین، می‌تواند خشکی بینی‌تان را به سرعت و به مدت طولانی بر طرف نماید.

احتیاط

استفاده از وازلین به طور کلی بی‌خطر است. ولی گاهی اوقات استنشاق مواد چرب نظیر وازلین و هم‌چنین روغن‌های معدنی به مدت طولانی می‌تواند به ایجاد مشکلات ریوی منجر شود. معمولا، وازلین موجود در بینی‌تان به همراه ترشحات طبیعی بینی وارد حلق می‌شود و سپس بلعیده می‌شود. به مرور زمان، ممکن است وازلین در ریه‌تان انباشته شود، و به طور بالقوه می‌تواند باعث بروز التهاب خطرناکی شود که به ذات‌الریه‌ی چربی مشهور است.

در برخی موارد، این مشکل باعث ایجاد هیچ گونه نشانه یا علامت نمی‌شود، ولی در برخی مواد دیگر، ممکن است به ایجاد درد قفسه‌ی سینه، سرفه، یا تنگی نفس منجر شود.

چنان‌چه در طول استفاده از وازلین برای رفع خشکی بینی با چنین مشکلاتی مواجه شدید، استفاده از آن را متوقف کنید. به جای استفاده از وازلین می‌توانید از بخار ساز استفاده نمایید. هم‌چنین می‌توانید از انواع روان‌ کننده‌های بهداشتی نیز استفاده کنید؛ نوعی از روان کننده‌ها را انتخاب کنید که بر پایه‌ی آب ساخته شده باشد.

درمان خشکی بینی ۷: بخار آب

استفاده از بخار یکی از آسان‌ترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی، و هم‌چنین درمان خانگی رایجی است که بسیاری از آدم‌ها از آن بهره‌ می‌برند. بخار می‌تواند غشاء مخاطی دردناک و خشک بینی را مرطوب کند. این کار می‌تواند به تسکین ناراحتی ناشی از خشکی بینی و پاکسازی آن از کثیفی‌ها و آلودگی‌ها کمک کند. با قرار دادن سرتان بالای ظرفی حاوی آب داغ و مقداری روغن نارگیل، بخارات آن را استنشاق نمایید. این کار را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، و به طور مرتب انجام دهید. با وجود این‌ها، به خاطر داشته باشید اثرات استفاده از بخار مدت زیادی دوام نمی‌آورند.

۸. محلول نمک

آب و نمک محلول خوبی برای رفع خشکی بینی به شمار می‌رود. این محلول را می توانید به آسانی در خانه درست کنید. اسپری آب و نمک کمک بسیار زیادی به رفع گرفتگی و خشکی بینی خواهد کرد. اگر نمی‌خواهید محلول آب و نمک را در خانه‌تان درست کنید، برخی انواع ژل‌های نمکی در داروخانه‌ها موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها برای درمان وضعیت‌تان استفاده کنید. این محلول را در ظرف اسپری بینی بریزید، و آن را داخل بینی خشک یا گرفته‌ی‌تان اسپری کنید. این محلول کمک‌ خواهد کرد درد و تورم ناشی از خشکی بینی‌تان کاهش یابند. این کار را روزی دو تا سه بار تکرار کنید تا مشکلات به شکل موثری درمان شود.

برای درست کردن محلول نمکی در خانه، می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

الف. ۲ تا ۳ قاشق چای خوریِ پر نمک بدون ید را در حدود یک لیتر آب استریل و مقطر حل کنید.
ب. ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین نیز به این محلول اضافه کنید.
پ. محلول نمکی‌تان را در دمای اتاق نگهداری کنید، و پیش از مصرف آن را هم بزنید. اگر این محلول باعث سوزش بینی‌تان شد، دفعه‌ی بعد باید نمک کم‌تری در آن بریزید.
ت. می‌توانید این محلول را در قوری بینی‌ شوی یا یک سرنگ بزرگ بریزید و آن را داخل سوراخ‌های بینی‌تان اسپری کنید.

۹. رطوبت ساز

رطوبت سازها به حفظ رطوبت داخل اتاق کمک می‌کنند. اگر دچار خشکی بینی هستید، با استفاده از یک رطوبت ساز می‌توانید بخار را به هوای اتاق‌تان اضافه کنید و آن را مرطوب و نمدار نگه دارید. اگر در یک محیط خشک زمان‌تان را سپری می‌کنید یا حتی در آن محیط می‌خوابید، خشکی بینی‌تان وخیم‌تر خواهد شد و گرفتگی بینی نیز به مشکلات‌تان اضافه می‌شود. رطوبت‌ سازها تحریک و درد بینی‌تان را کاهش می‌دهند.

اگر دستگاه رطوبت ساز در اختیار ندارید، به آسانی می‌توانید یک ظرف آب را روی رادیاتور یا اجاق گاز خانه‌تان قرار دهید تا آب آن به تدریج بخار شود. وقتی حرارت وارد ظرف آب می‌شود، بخشی از آن تبخیر می‌شود و به تمام نقاط خانه‌تان سرایت می‌کند.

درمان خشکی بینی ۱۰: حمام سونا

رفتن به سونا یکی از خوشایندترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی است که می‌توانید انجام دهید. قرار گرفتن در میان بخار آب متراکم برای حفظ رطوبت بینی خشک‌تان بسیار مفید است، و سونا دقیقا همان جایی است که می‌توانید به بخار آب متراکم دست یابید. سونا نه تنها باعث تسکین درد و تحریک بینی‌تان می‌شود، بلکه هم‌چنین به تنظیم گردش خون‌تان نیز کمک می‌کند. با وجود این، مدت بسیار زیادی در سونا نمانید، زیرا گرما باعث تعریق‌تان می‌شود، و در نتیجه آب بدن‌تان کاهش می‌یابد و دچار کم آبی می‌شوید. بعد از خروج از سونا مقدار زیادی آب بنوشید.

۱۱. روغن ویتامین E

ویتامین E برای پوست انسان بسیار مفید است. این ویتامین می‌تواند به غشاء مخاطی بینی‌تان آب رسانی کند و خشکی بینی‌تان را به طور موثر بر طرف نماید. ویتامین E به خاطر خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی‌اش می‌تواند فرایند درمان مجاری بینی‌ را تسریع کند. برای بهره بردن از خواص ویتامین E فقط کافی است کارهای زیر را انجام دهید:

الف. یک عدد کپسول ویتامین E را بشکافید تا روغن آن خارج شود
ب. سرتان را بالا بگیرید و ۲ تا ۳ قطره روغن ویتامین E را در سوراخ‌های بینی‌تان بچکانید
پ. این کار را روزی دو بار تکرار کنید

۱۲. اجتناب از داروهای خاص

برخی داروهای خاص دارای عوارض جانبی هستند که باعث خشکی بینی می‌شوند. بنابراین، می‌توانید از مصرف این داروها اجتناب کنید و با مشورت پزشک‌تان داروهای جایگزین آن‌ها را مصرف نمایید. یا این‌که، هنگام مصرف این قبیل داروها مقدار بسیار زیادی آب بنوشید. پیش از مصرف هر دارویی، عوارض جانبی آن را از پزشک‌ها سوال کنید.

درمان خشکی بینی ۱۳: روغن خردل

آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از علت‌های خشک شدن مجاری بینی هستند. برای اجتناب از خشکی بینی، می‌توانید از روغن خردل به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای خشکی بینی استفاده کنید. درجه‌ی غلظت روغن خردل، آن را به ماده‌ی مرطوب کننده و چربی تبدیل کرده، و به این ترتیب برای درمان خشکی بینی بسیار موثر است.

به علاوه، روغن خردل دارای خواص ضد باکتری نیز هست که می‌تواند به شکل موثر از بروز علائم سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کند. این روغن برای رفع گرفتگی بینی و سینه، به عنوان یکی از علت‌های خشکی بینی، بسیار مفید است.

برای بهره بردن از خواص روغن خردل کافی است طبق دستورالعمل زیر رفتار کنید:

الف. مقداری روغن خردل را در قطره چکان بریزید
ب. ۲ تا ۳ قطره از آن را داخل سوراخ‌های بینی‌تان بچکانید
پ. به آهستگی آن را استنشاق کنید تا این روغن به نواحی عمیق‌تری از مجاری بینی‌تان راه یابد
ت. این کار را هر شب پیش از خواب انجام دهید

این کار را به مدت بیش از ۱ هفته تکرار کنید تا گرفتگی سینه و هم‌چنین خشکی بینی‌تان بر طرف شود.

درمان خشکی بینی ۱۴: روغن حیوانی

گاهی اوقات خشکی بینی با خونریزی‌های ناشی از ترک‌های پوستی داخل بینی همراه است. برای کمک به پیشگیری از وقوع چنین مشکلی و درمان خشکی بینی می‌توانید از روغن حیوانی استفاده کنید. این درمان خانگی متعلق به طب آیورودا است و مورد تایید قرار گرفته است. کره‌ی حیوانی دارای تاثیر التیام‌بخشی برای پوست و خواص مرطوب کنندگی است که هر دوی این‌ها برای رفع خشکی بینی مفید هستند.

برای بهره‌مندی از خواص روغن حیوانی مراحل زیر را انجام دهید:

الف. یک چهارم قاشق چای خوری کره‌ی حیوانی را در یک کاسه بریزید
ب. کاسه را به مدت چندین ثانیه حرارت دهید تا روغن حیوانی ذوب شود و به مایع تبدیل شود.
پ. سپس اجازه دهید دمای روغن کمی پایین بیاید و ولرم شود
ت. تکه پنبه‌ای را به این روغن آغشته کنید و آن را به سوراخ‌های بینی‌تان بمالید. این کار را با دقت انجام دهید تا داخل سوراخ‌های بینی‌تان پوشیده از روغن حیوانی شود.
ث. این کار را به مدت ۳ روز، و روزی ۲ بار تکرار کنید تا مشکلات بر طرف شود.

۱۵. روغن اوکالیپتوس

سردرد، درد شدید، و خشکی بینی از جمله مشکلاتی است که به همراه آنفولانزا و سرماخوردگی ظاهر می‌شوند. برای مقابله با این علائم می‌توانید از روغن اوکالیپتوس استفاده کنید که با خواص خلط‌آوری (اکسپکتورانت)، ضد باکتری، و ضد قارچی‌اش می‌تواند رطوبت موجود در غشاء مخاطی را حفظ کنید و از آن طریق، به شکل موثری باعث درمان خشکی بینی شود.

الف. یک عدد کپسول عصاره‌ی روغن اوکالیپتوس را به همراه یک لیوان آب میل کنید.
ب. این کار را به طور مرتب روزی سه بار انجام دهید تا مشکل‌تان بر طرف شود.

نکات اضافه برای پیشگیری از خشکی بینی

همیشه به بدن‌تان آب رسانی کنید، زیرا کم‌ آبی باعث می‌شود مایعات بدن‌تان تخلیه شوند و این مسئله می‌تواند خشکی بینی‌تان را وخیم‌تر کند. حتما علاوه بر مایعاتی که در طول روز مصرف می‌کنید، ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید؛ این کار نیز جزء درمان‌های طبیعی برای خشکی بینی به شمار می‌رود.

الف. از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای شور، و الکل اجتناب کنید زیرا این‌ها ممکن است باعث کم آبی بدن و ایجاد خشکی بینی شوند.

ب. تا وقتی خشکی بینی‌تان به طور کامل درمان نشده است، مصرف غذاهای تند و پر ادویه را کاهش دهید. این کار به فرایند بهبودی سرعت می‌بخشد.

پ. گرد و غبار، آلودگی‌های محیطی، و باکتری‌های موجود در هوا می‌توانند علائم خشکی بینی را تشدید کنند. بنابراین، برای مراقبت از خود در برابر این مشکلات، روزی دو بار بینی‌تان را کاملا تمیز کنید.

ت. اگر به داخل کردن انگشت در بینی‌تان عادت دارید، این عادت را ترک کنید. این عادت وحشتناک باعث آسیب رساندن به پوست حساس داخل بینی‌تان، و هم‌چنین به مشکلاتی نظیر پارگی رگ‌های خونی، خشکی شدید بینی، و خونریزی بینی منجر می‌شود.

ث. برای بهبود علائم خشکی بینی‌تان مدتی در آب و هوای مرطوب زندگی کنید.

ج. از داروهایی که ممکن است خشکی بینی‌تان را وخیم‌تر کنند، دوری کنید.

چ. هنگام قرار گرفتن در محیط بیرون، بینی‌تان را با ماسک بهداشتی بپوشانید تا از محرک‌های محیطی در امان بماند، زیرا این محرک‌ها سبب تحریک مجاری خشک بینی‌تان می‌شوند.

ح. برای کمک به پاکسازی دیواره‌های سوراخ‌های بینی‌تان از دستمال‌های مرطوب بچه استفاده کنید تا از خشک شدن بیش‌تر و تحریک بینی‌تان پیشگیری کنید.

کلام آخر

آن‌چه در این مقاله گفته شد، محبوب‌ترین و قابل توصیه‌ترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی است. دفعه‌ی بعد که دچار خشکی بینی شدید،‌ نگرانی به خود راه ندهید و این درمان‌های خانگی ساده و ارزان قیمت را امتحان کنید تا از تاثیرات آن‌ها بدون هیچ گونه عارضه‌ی جانبی بهره‌مند شوید.

به یاد داشته باشید درمان‌های خانگی مذکور در این مقاله برای رفع خشکی بینی تنها از مواد طبیعی بهره می‌گیرند و کاملا بی‌خطر هستند. با وجود این، چنان‌چه خشکی بینی‌تان بیش از حد به طول انجامید، باید به پزشک مراجعه کنید؛ انجام این درمان‌های خانگی نیازی به نظارت پزشک ندارد و در خانه میسر می‌شوند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع: trueremedies

درمان خشکی بینی: ۱۵ سریع ترین درمان خانگی خشکی بینی

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در