آب، تغییر اقلیم و فقیرشدن خاک چالش های پیش روی کشاورزی


معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد گروه تولید-معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت که طی چهار سال اخیر در حوزه کشاورزی سالانه بهره وری آب 6 درصد افزایش یافته است. عباس کشاورز روز چهارشنبه در گردهمایی سالانه کشت محصولات پائیزه استان گلستان با محوریت کشاورزی حفاظتی در گرگان، اظهار داشت: اگر بحت بهره وری آب...

آب، تغییر اقلیم و فقیرشدن خاک چالش های پیش روی کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

گروه تولید-معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت که طی چهار سال اخیر در حوزه کشاورزی سالانه بهره وری آب ۶ درصد افزایش یافته است.

عباس کشاورز روز چهارشنبه در گردهمایی سالانه کشت محصولات پائیزه استان گلستان با محوریت کشاورزی حفاظتی در گرگان، اظهار داشت: اگر بحت بهره وری آب در حوزه کشاورزی به همین شیوه که به اجرا درآمد تا پنج سال آتی با ارتقای سالانه ۶ درصد تداوم یابد ، مشکل بحران آب کشاورزی حل خواهد شد.

به گفته وی؛ با این وجود باید بحران آب را در کشور جدی گرفت و حل آن هم جز با تلاش بخش کشاورزی و کشاورزان میسر نمی شود.

وی همچنین به وضعیت تولیدات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در چهار سال اخیر به توفیق های خوبی در بخش کشاورزی دست یافته ایم که نمونه بارز آن خودکفایی در تولید گندم است.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: امروز مشکل گندم در کشور حل شده است و امیدواریم این روند در قالب اجرای طرح و افزایش عملکرد در واحد سطح پایدار بماند.

کشاورز به واردات برخی محصولات همچون شکر در سال های قبل از دولت تدبیر و امید نیز اشاره کرد و افزود: سالهای ۹۰ تا ۹۲حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و در سال های ۹۳ تا ۹۶نیز با وجود افزایش تولید، ۶۵۰ هزار تن شکر وارد کشور شد که با برنامه ریزی جهاد کشاورزی مشکل تامین شکر حل خواهد شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت همچنین آب، تغییر اقلیم، فقیر شدن خاک و فرسایش را از چالش های جدی پیش روی بخش کشاورزی برشمرد و گفت: برای مقابله با این چالش ها و پایداری کشاورزی در تامین نیاز کشور باید مدیریت دقیق و حساب شده را در این حوزه عملیاتی کنیم.

وی همچنین استان گلستان را مدلی برای توسعه کشاورزی در کشور معرفی کرد و از مسئولان استان خواست که سرمایه گذاری را در این حوزه با استفاده از توان بخش خصوصی و تبادل اطلاعات با کشورهای صاحب نظر و با برگزاری نمایشگاههای مشترک فراهم کنند.

*مشکل تغییر نگرش به اقلیم داریم

رییس مرکز اقلیم شناسی کشور نیز به تغییر اقلیم طی ۱۰ سال اخیر اشاره کرد و گفت: اکنون مشکل تغییر نگرش به اقلیم است و باید آن را پذیرفت و برای برون رفت از این شرایط برنامه ریزی داشته باشیم زیرا این مشکل آسیب رسان است.

مجید حبیبی افزود: تغییر اقلیم برگشت ناپذیر بوده و باید با آن همراه شد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۹ تغییرات آب و هوایی در کشور شکل گرفته است، گفت: همکاری بین المللی در این زمینه با ۱۰ کشور همسایه آغاز شده است و مرکز مخاطرات (آب و هوایی وتغییرات اقلیمی) در ایران فعالیت دارد.

وی همچنین از اخذ محوز پایلوت اقلیم غرب آسیا توسط مرکز اقلیم شناسی کشور خبر داد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز به وضعیت کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: برنامه اصلی کشاورزی در این استان روی کشت گندم، جو، کلزا، پنبه و چغندرقند بسته شده است.

مختار مهاجر افزود: از محصولات پائیزه استان ، کشت دانه روغنی کلزا هم اینک آغاز شده است.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی وباغی است که سالانه حدود ۵۵۰ هزار هکتار آن به کشت محصولات پائیزه اختصاص می یابد.

گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد، بیش از ۱۴۷ هزار خانوار دراین استان به صورت مستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| کل‌کل حامد آهنگی با خانم بازیگر با چاشنی نوشابه