شیر ماده‌ای که خصوصیات شیر نر را دارد | فیلم


پنج شیر ماده در بوتسوانا یال درآورده‌اند و رفتارهای شبیه به شیر نر از خودشان نشان می‌دهند. حتی یکی از آنها غرش می‌کند و با دیگر شیرهای ماده جفت‌گیری می‌کند. شیرهای نر با یال‌شان متمایز می‌شوند. آنها از یال برای جذب کردن ماده‌ها استفاده می‌کنند و با غرش کردن از قلمروشان محافظت می‌کنند یا اعضای گله‌شان را صدا می‌زنند. ماده‌ها یال ندارند...

ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

شیر ماده‌ای که خصوصیات شیر نر را دارد | فیلم

شیر ماده‌ای که خصوصیات شیر نر را دارد | فیلم...

شیر ماده‌ای که خصوصیات شیر نر را دارد | فیلم

حمله هماهنگ 5 شیر به زرافه عظیم‌الجثه | فیلم...

شیر ماده‌ای که خصوصیات شیر نر را دارد | فیلم

ورود توله شیرها به گله و نقش شیر نر در حفاظت ...

پنج شیر ماده در بوتسوانا یال درآورده‌اند و رفتارهای شبیه به شیر نر از خودشان نشان می‌دهند. حتی یکی از آنها غرش می‌کند و با دیگر شیرهای ماده جفت‌گیری می‌کند.

شیرهای نر با یال‌شان متمایز می‌شوند. آنها از یال برای جذب کردن ماده‌ها استفاده می‌کنند و با غرش کردن از قلمروشان محافظت می‌کنند یا اعضای گله‌شان را صدا می‌زنند. ماده‌ها یال ندارند و صدایشان چندان درنمی‌آید.

اما گاهی اوقات شیرهای ماده یال درمی‌آورند و کمی مثل نرها رفتار می‌کنند. اما تاکنون گزارش‌های حاکی از شیر ماده یال‌دار به شدت کم‌یاب بوده است. ما می‌دانستیم که آنها وجود دارند، اما درباره رفتار آنها اطلاعات کمی داشتیم.

«جفری گیلفیلان» از دانشگاه ساسکس و همکارانش گزارش داد که در بوتسوانا پنج شیر ماده یال دارند. گیلفیلان در ماه مارس ۲۰۱۴ شروع به مطالعه این شیرهای ماده کرد. طی دو سال، او رفتار یکی از آنها به نام SaF05 را زیر نظر گرفت و ثبت کرد. او یال ناکامل داشت و از دیگر شیرهای ماده بزرگتر بود.

SaF05 رفتارهای نرگونه مثل تعیین قلمرو و غرش کردن از خودش نشان می‌دهد. البته شیرهای ماده هم تعیین قلمرو کرده و غرش می‌کنند، اما معمولا به دفعات خیلی کمی این کارها را انجام می‌دهند. در حالی که SaF05 رفتارش نرگونه‌تر است و مرتب تعیین قلمرو و غرش می‌کند.

یکی از دلایل احتمالی این رفتار، افزایش سطح تستسترون است. در شیرها تستسترون به طور مستقیم باعث رشد یال می‌شود. به عنوان مثال، نرهای اخته قادر به تولید تستسترون نیستند و در نتیجه یال‌شان را از دست می‌دهند.

با اینکه بعضی از شیرهای ماده یال‌دار جفت‌گیری می‌کردند، اما هیچ‌یک از آنها باردار نشدند. این نشان می‌دهد که آنها نازا بودند. این یکی از عواقب سطح بالای آندروژن‌هایی مثل تستسترون در ماده‌ها است.

این خصوصیات مردانه احتمالاً زمانی در ماده شیرها دیده می­ شود که جنین این حیوان در حین لقاح و یا در هفته­های نخست بارداری در داخل رحم مادر دچار آسیب شود. اگر این مشکل در زمان لقاح به وجود آمده باشد، احتمالاً نقش ژنتیکی اسپرم که تعیین کنندۀ جنسیت جنین خواهد بود مختل گردیده و در کنار خصوصیات زنانه، برخی خصوصیات مردانه را نیز در جنین به وجود آورده است.

(۳۲)

دسته بندی : حیوانات
برچسب ها : حیوانات دوجنسه, شیر دوجنسه, فیلم حیات وحش, فیلم حیوانات, فیلم حیوانات وحشی, فیلم شیرها

32
بازدیدها
0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت