دانسفهان قزوین؛ کارگاهی به وسعت یک شهر


قزوین-ایرنا- شهر دانسفهان از توابع شهرستان بویین زهرا در استان قروین به کارگاه بزرگ تولید و اشتغال تبدیل شده، به گونه ای که اکنون بیشتر مردم آن در کارگاه های خود به تولید کفش اشتغال دارند.

دانسفهان قزوین؛ کارگاهی به وسعت یک شهر

قزوین-ایرنا- شهر دانسفهان از توابع شهرستان بویین زهرا در استان قروین به کارگاه بزرگ تولید و اشتغال تبدیل شده، به گونه ای که اکنون بیشتر مردم آن در کارگاه های خود به تولید کفش اشتغال دارند.
دانسفهان قزوین؛ کارگاهی به وسعت یک شهر
به گزارش ایرنا، مردم شهر کوچک دانسفهان شهر خود را به یک کارگاه فعال تولیدی تبدیل کرده اند، به طوری که بسیاری از جوانان در کارگاه هایی کوچک به تولید انواع کفش زنانه، مردانه و بچگانه می پردازند.
این شهر واقع در شهرستان بوئین زهرا در 70 کیلومتری مرکز استان قزوین در سال های اخیر با همدلی و وحدت مردم جهشی بی‌سابقه در تولید کفش داشته و با تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم اشتغالزایی استان، تکیه گاه اقتصادی بسیاری از جوانان شده است.
در حال حاضر 150 کارگاه تولید کفش در این شهر مشغول به فعالیت می باشند که یک واحد مردانه، یک واحد بچگانه و سایر تولیدی های کفش زنانه هستند.
عرضه غیرمستقیم محصول به مصرف‌کننده نهایی و وجود واسطه ها، نداشتن نشان تجاری برای محصولات تولیدی و نقص در بازاریابی و فروش، سنتی بودن تولید، مشکل بیمه تامین اجتماعی کارگران و دشواری تامین مواد اولیه از عمده مشکلات این بنگاه های خرد تولیدی است که باید برای حل و ساماندهی چاره اندیشی کرد.
در هر یک از این کارگاه های تولیدی بین پنج تا 15 نفر مشغول کار هستند و در صورت تداوم حمایت ها و توجه های مسئولان این تعداد کارگاه قابلیت افزایش به 2 برابر شدن را دارند.
در حال حاضر صنعت تولید کفش این شهر با وجود اینکه یک هزار و 500 نفر در آن اشتغال دارند به دلایل مختلف رونق گذشته را ندارد و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند اما با تصمیم مسئولان استان قرار است، این صنعت از وضعیت فعلی خارج شده و به سمت رشد و ترقی حرکت کند.

**15 کارگاه تولیدی کفش شهر دانسفهان تسهیلات کم بهره دریافت کردند
رئیس صندوق کارآفرینی امید استان قزوین در خصوص اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی کفش دانسفهان به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از این بنگاه ها، موفق شدیم 35 مصوبه برای اعطای تسهیلات 300 میلیون ریالی با بهره چهار درصد به خوشه های صنعتی کفش دانسفهان دریافت کنیم که نقش مهمی در حمایت و تقویت این واحدهای تولیدی ایفا می کند.
یوسف تیموری ادامه داد: با هماهنگی های صورت گرفته از سوی بخشدار دانسفهان تاکنون 25 نفر به صندوق معرفی شده اند و 15 کارگاه تولیدی نیز با تکمیل مدارک و تضمین های لازم موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
وی اضافه کرد: پنج پرونده دیگر از این واحدهای تولیدی اکنون در مرحله پرداخت تسهیلات قرار دارد و آمادگی داریم با توجه به استقبال خوب متقاضیان به صورت هفتگی 2 پرونده را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

** واحدهای تولید کفش دانسفهان برای ادامه حیات به حمایت نیازمندند
بخشدار دانسفهان نیز در خصوص وضعیت واحدهای تولید کفش در مرکز این بخش گفت: این واحدها نقش مهمی در اشتغالزایی جوانان دانسفهانی و منطقه دارند اما به دلیل مشکلات اقتصادی برای ادامه حیات و بقا به حمایت های مسئولان بالادستی نیازمند هستند.
مهدی انصاری نیز ضمن قدردانی از حمایت صندوق کارآفرینی امید،اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیریت ارشد استان از واحدهای تولیدی کفش دانسفهان افزود: تاکنون 15 واحد تولیدی از سوی صندوق کار آفرینی امید و 22 کارگاه از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه با دریافت تسهیلات کم بهره مود حمایت قرار گرفته اند و 12 کارگاه جدید نیز به همین منظور به اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی معرفی شده اند.
این مسئول افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه در ابتدا پنج میلیارد ریال اعتبار را برای حمایت از واحدهای تولیدی شهر دانسفهان در نظر گرفته بود که با توجه به نتایج مثبت راستی آزمایی قول افزایش این اعتبار را به میزان هشت تا 10 میلیارد ریال داد.
وی ادامه داد: همه کارگاه های تولیدی وام گیرنده در دانسفهان با قوت فعال هستند و به ازای هر فرد جدیدی که در این کارگاه ها مشغول به فعالیت شود، 50 میلیون ریال وام و حق بیمه دریافت خواهند کرد.
انصاری افزود:حدود 45 کارگاه جدید تولیدی کفش در دانسفهان امکان دریافت وام را دارند و در صورت تکمیل مدارک و تضمین های لازم می توانند از تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده در استان در راستای افزایش تولید و اشتغال بهره مند شوند.

***صنعت کفش دانسفهان توان تحول در اشتغال منطقه را دارد
معاون اشتغال اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی قزوین نیز در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: صنعت کفش از رسته های پر اشتغال استان شناخته می شود و به همین دلیل توسط استانداری و این اداره کل برای ساماندهی و حمایت تولیدکنندگان و شاغلان آنها اقدام شده است.
ناصر شفیع آبادی با بیان اینکه در صورت تقویت و توسعه صنعت کفش دانسفهان، اشتغال در بخش رامند با تحول روبرو می شود،افزود: برای حمایت از صنعت کفش دانسفهان سال گذشته 22 طرح را با عنوان مشاغل خانگی و ارایه تسهیلات مورد حمایت قرار دادیم و 20 واحد تولیدی دیگر را نیز در سال جاری مورد پشتیبانی قرار خواهیم داد.
وی ادامه داد: در صورتی که اعتبارات طرح توسعه کسب و کار اشتغال پایدار (تکاپو) به استان تخصیص یابد همه کارگاه های تولیدی کفش را مورد حمایت قرار داده و با بازدید و سرکشی نمی گذاریم آنها از چرخه تولید خارج شوند.
شفیع آبادی خاطر نشان کرد: زنجیره تولید و فروش کفش دانسفهان فراهم است و خوشبختانه این کارگاه های تولیدی صادرات نیز دارند و در صورت حمایت برنامه ریزی شده و منسجم به کارگاه های فعال و موثر اقتصادی تبدیل می شوند.

**احداث شهرک صنفی کفش دانسفهان در برنامه قرار دارد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد و ساماندهی خوشه های صنعتی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران قرار دارد و برای هماهنگی، ساماندهی کسب و کار و برندسازی این خوشه ها اقدام می شود.
حمیدرضا خانپور افزود: مطالعات اولیه با همکاری جهاد دانشگاهی برای راهبری و اجرای برنامه‌های عملی و مطالعه بازار به منظور ساماندهی تجمع کسب و کار کفش دانسفهان انجام شده است.
این مسئولهمچنین گفت: در همین راستا در گام نخست 90 کارگاه تولیدی کفش دانسفهان برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند که تاکنون یک سوم این واحدها از تسهیلات حمایتی بهره مند شده اند.
وی با بیان اینکه فضای کسب و کار این واحدهای تولیدی مناسب و استاندارد نیست،افزود: در حال هماهنگی برای ایجاد شهرک صنفی این خوشه در شهر دانسفهان هستیم و همچنین درصددیم در شهرک صنعتی دانسفهان کارگاه هایی را به عنوان شهرک صنفی تولید کفش اختصاص دهیم.
خانپور در پایان برگزاری دوره‌های آموزشی، تشکیل کنسرسیوم صادراتی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه، کمک به ایجاد نشان مشترک، تشکیل تعاونی‌های خرید مواد اولیه و کمک به حضور در نمایشگاه ‌های داخلی و خارجی را از پیشنهادهای اولیه برای رونق این صنعت عنوان کرد.

**ضعف بازاریابی و نداشتن برند، مهم ترین مشکل صنعت کفش دانسفهان
یک کفاش و صاحب نظر تولید این کالا در دانسفهان نیز به مشکلات تولیدکنندگان کفش در این شهر اشاره کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: محصولات کفش دانسفهان در تنوع و مدل های مختلف زنانه،مردانه و بچگانه تولید می شود اما ناتوانی در بازاریابی و فروش و نداشتن برند معتبر، کفاشان دانسفهانی را با مشکل مواجه ساخته است.
هادی فصیحی رامندی افزود: نداشتن بیمه، ثبات شغلی و نبود سرمایه گذار از دیگر مشکلات صنعت کفش دانسفهان است که امیدواریم با اقدام مسئولان شاهد رفع آنها باشیم.
وی خاطر نشان کرد: برند سازی، افزایش کیفیت کالاهای تولیدی و کاهش هزینه تمام شده از دیگر عواملی است که می تواند به موفقیت کفش دانسفهان منجر شود.
این شهروند دانسفهانی اظهار امیدواری کرد با تصمیم مدیران استان برای کمک به صنعت کفش دانسفهان، صنعتگران و تولیدکنندگان این محصول در این شهر بتوانند نقش مهم تری را در رونق اشتغال و اقتصاد منطقه و استان داشته باشند.
سال گذشته بود که استاندار وقت قزوین پس از بازدید از کارگاه های تولیدی کفش دانسفهان برای حمایت از این بنگاه ها به مدیران اقتصادی و برخی بانک های استان دستور داد و در ادامه، ارایه تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای مورد نظر موجب تقویت و رونق آنها شد و امید می رود در دوره جدید نیز حمایت از این واحدها همچنان مورد توجه مدیریت ارشد استان قرار بگیرد.
شهر دانسفهان مرکز بخش رامند از توابع شهرستان بوئین زهرا است و در جنوب استان قزوین قرار دارد.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد