درنگ : مسافر ۲۷ ساله اسنپ که برای جراحی از شیراز به تهران سفر کرده بود، وقتی می‌خواست به شهرش بازگردد مورد تجاوز جنسی راننده ۲۲ ساله اسنپ قرار گرفت. زن به طریقی فرار کرد و خودش را به کلانتری رساند تا اقدام برای دستگیری این راننده آغاز شود.

اما نکته اینجاست که رسانه‌ای شدن این مورد به این معنی نیست که تنها یک بار این اتفاق صورت گرفته یا دائما در حال رخ دادن است. پیش از این صحبت از مزاحمت‌های رانندگان شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی به ویژه برای مسافران زن بارها به میان آمده بود و اصلا عجیب نیست مزاحمت‌ها فراتر از تصور باشد. مزاحمت‌هایی که هیچ کدام رسانه‌ای نشده است.

اما تجاوز و ایجاد مزاحمت برای مسافران در کل دنیا و در تاکسی اینترنتی‌های مطرح دنیا هم رخ داده است. جالب اینجاست که برخی از این موارد هم متعلق به «Uber» سرشناس‌ترین کمپانی تاکسی اینترنتی دنیا است. اما نکته اینجاست که چه برخوردی با رانندگان متجاوز در دنیا صورت می‌گیرد.

حوادث تجاوز رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به زنان در دنیا | حکم دادگاه و واکنش شرکت‌هاحوادث تجاوز رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به زنان در دنیا | حکم دادگاه و واکنش شرکت‌ها
اوبر پس از شکایت زنی که از رفتار زشت راننده اوبر فیلمبرداری و به پلیس ارائه کرده بود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که راننده یافت شده و کارش را از دست داده است و ادعا کرده که از این به بعد بررسی بیشتری درباره راننده‌های استخدامی خواهد داشت که البته این اتفاق نیفتاده است
مدیر اسنپ احضار شد | صدای اعترافات راننده متجاوز را بشنوید | دادستان تهران: قرار بود اسنپ خدمت کند نه اینکه راننده‌‌اش تجاوز کند

مسافران مست شکار راننده اوبر می‌شدند

روزنامه ایندیپندنت چندی پیش خبر داد یک راننده اوبر که بیرون از کلوپ‌های شبانه و بارها منتظر خانم‌های مست ‌می‌مانده تا آن‌ها را سوار کند دستگیر شده است. یکی از قربانیان او در شکایت مدعی شده وقتی در حال مستی از بار خارج می‌‎شود سوار ماشین می‌شود و دیگر چیزی به یاد ندارد تا این که از خواب بیدار می‎شود و خودش را پشت ماشین این راننده می‌بیند، آن هم در شرایطی که راننده در حال تجاوز به او بوده است.

او قربانیان مست را سوار می‎‌کرده و زمانی که آن‌ها می‌‎خوابیدند تجاوز را آغاز می‌کرده است. البته در مواردی هم وقتی مسافران خواب نبودند، اما کنترلشان را کاملا از دست داده بودند اقدام به تجاوز می‌کرده است.

دادگاه بعد از تائید شدن اتهامات این راننده ۱۲ سال زندان برایش در نظر می‌گیرد و البته در حکم او تاکید شده که در صورت تکرار بعد از آزادی از زندان، مدت حبس بعدی مادام‌العمر خواهد شد.

فیلم‌برداری از راننده

یکی از مسافران اوبر به ایستگاه پلیس مراجعه کرده و از یک راننده شکایت می‌کند. او مدعی شده بدون این که راننده متوجه شود از او فیلم گرفته است. در فیلم مشخص است که راننده ابتدا نگاه‌هایی مستمر به مسافر خانم دارد. بعد از مدتی سعی می‌کند سر صحبت درباره مسائل جنسی را باز کند و برای این منظور به زیبایی‌های خانم مسافر اشاره می‌کند. بعد هم توضیح می‌دهد که اندام این خانم او را به وجد آورده و تمایل دارد با او رابطه داشته باشد. اما بعد از شنیدن جواب رد مسافر به راحتی منصرف نمی‌شود و پافشاری‌اش را بیشتر می‌کند. البته در نهایت با عصبانی شدن مسافر او خودرو را متوقف می‌کند و مسافر پیاده می‎شود و تجاوزی صورت نمی‌گیرد.

این یکی از مدرن‌ترین شیوه‌ها است که راننده در آن گفتگو را به استفاده از زور و اجبار ترجیح داده و به قربانی پیشنهاد می‌دهد! بعد از این شکایت پلیس به طور جدی از اوبر می‌خواهد که مورد مربوط به این راننده را پیگیری کند. اوبر هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام می‌کند که راننده یافت شده و کارش را از دست داده است و همچنین ادعا کرده که از این به بعد بررسی بیشتری درباره راننده‌های استخدامی خواهد داشت که البته این اتفاق نیفتاده است.

حوادث تجاوز رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به زنان در دنیا | حکم دادگاه و واکنش شرکت‌هاحوادث تجاوز رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به زنان در دنیا | حکم دادگاه و واکنش شرکت‌ها
اوبر پس از بازداشت راننده‌اش به خاطر تجاوز به خانم جوانی که هرگز شکایت نکرد بیانیه‌ای صادر و با قربانی ناشناخته این حادثه ابراز همدردی کرد | متاسفانه در کشور ما اسنپ با وجود اتفاق تلخ تجاوز هنوز حتی عذرخواهی هم نکرده است
واکنش رئیس دادگستری تهران به تجاوز راننده اسنپ به یک زن | تاکسی‌ها دوربین‌دار می‌شوند؟

اعتراف راننده

نیویورک تایمز نوشته محمد نوید ۴۱ ساله یک راننده اوبر در انگلیس است. او اعتراف کرده که در سال ۲۰۱۵ به یکی از مسافرهای خانم در ماشینش تجاوز کرده و البته هرگز از او شکایتی نشده و به خاطر این شکایت به دادگاه نرفته است. در گزارش پلیس آمده در شب حادثه قربانی که بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشته به همراه دوستانش تا دیروقت بیرون از خانه بوده است. او در ماشین می‌خوابد تا زمانی که به مقصد برسد، اما زمانی بیدار می‎شود که راننده قصد تجاوز به او را دارد. قاضی پرونده با توجه به این که شکایتی از او وجود نداشته و مورد دیگری هم در کار نبوده است برای این راننده ۹ سال حبس در نظر می‌‎گیرد. این موضوع باعث شد اوبر بیانیه‌ای صادر کند و با قربانی ناشناخته این حادثه ابراز همدردی کند. احتمالا این قربانی به خاطر حفظ آبرو بعد از گذشت چند سال از حادثه شکایتی نکرده است.

ورژن هندی

یکی از کشورهای آسیایی که اوبر در آن فعالیت می‌‎کند، هند است. سال گذشته فردی به نام شیو کومار یاداف که راننده اوبر است به خاطر تجاوز به مسافرش مقصر شناخته می‌‎شود. در گزارش پلیس آمده که راننده ۳۲ ساله در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۱۴ مسافرش را برای رساندن به مقصد سوار می‎کند اما در بین راه ناگهان تغییر مسیر می‌دهد و به مسیری خلوت می‌رود تا به مسافرش تجاوز کند. در دادگاه این مرد ۳۲ ساله به آسیب فیزیکی، آدم‌ربایی، به خطر انداختن زندگی یک خانم و تجاوز محکوم می‌شود و برایش ۱۲ سال زندان در نظر گرفته می‌‎شود.

تجاوز مسافر زن به راننده مرد

نمونه‌ای معکوس هم وجود دارد! واشنگتن پست نوشت بریتنی کارتر ۲۳ ساله خانمی اهل اوهایو امریکا است. او در تاریخ ۲۸ ژانویه سال جاری حدود ساعت ۴:۲۴ صبح سوار تاکسی می‎شود. او بعد از طی شدن مساقتی راننده را با چاقو تهدید می‌کند و اقدامات جنسی علیه او انجام می‌دهد. بعد از آن هم ۳۲ دلار که کارکرد آن روز راننده بوده را می‌دزدد و از ماشین پیاده می‎شود. این خانم بعد از دستگیری برای مدتی کوتاه به زندان منتقل و بعد آزاد می‎شود. اما جریمه مالی ۶۰ هزار دلاری برایش در نظر گرفته می‎شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بله خیر