6 گام ضروری پیش از خرید هر کالا


6 گام ضروری پیش از خرید هر کالا

ماهنامۀ معیشت زندگی امروز به استفاده از کالاها و دستگاه‌های خاصی وابسته است که کاربرد آنها برای ادامه حیات ما ضروری است. این ابزارهای معاصر، بخش‌های مهمی از زندگی ما را در کنترل خود دارند و به همین دلیل، بدون استفاده از آنها زندگی بسیار دشوار خواهد بود. به طور مثال، ممکن است در صدد خرید یک دستگاه لباس‌شویی جدید، ابزارهای...

زندگی امروز به استفاده از کالاها و دستگاه‌های خاصی وابسته است که کاربرد آنها برای ادامه حیات ما ضروری است. این ابزارهای معاصر، بخش‌های مهمی از زندگی ما را در کنترل خود دارند و به همین دلیل، بدون استفاده از آنها زندگی بسیار دشوار خواهد بود. به طور مثال، ممکن است در صدد خرید یک دستگاه لباس‌شویی جدید، ابزارهای آشپزخانه و یا رایانه‌ای جدید باشید. حال پرسش اینجا است که خرید کدام محصول و با چه ویژگی‌هایی برای شما بهینه است، تصمیم شما به خرید باید توسط چه عواملی هدایت شود و چگونه می‌توانید متناسب‌ترین کالا را برای خانواده خود تهیه کنید؟ برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها، پیش از هر چیز باید تصویر دقیق از نیازهای منتهی به این خرید در ذهن خود داشته باشید. گام‌های شش‌گانه زیر به شما در دستیابی به این تصویر و خریدی کارآمد و به صرفه یاری خواهند کرد:

۱- هدف خود را با حداکثر دقت تعیین کنید و نیازهای مرتبط با کالای مورد نظر را مشخص نمایید. از خود بپرسید «با خرید این کالای جدید کدام نیازها برطرف خواهند شد؟» برای مثال بگویید «با خرید یخچال جدید می‌توانیم غذای بیشتری برای خانواده داشته باشیم و کیفیت تغذیه اعضای آن را افزایش دهیم.» این‎گونه جملات را در موقعیت‌ خاص، با عدد و رقم تکمیل کنید و دقت تصمیم‌گیری را بالاتر ببرید. این مهمترین گام در خرید بهینه است و به همین دلیل، توجه متمرکز شما را طلب می‌کند.

۲- معیارهای مورد نظر را مشخص سازید. به طور مثال، بررسی کنید کدام یک از ویژگی‌های کالای مورد نظر را ترجیح می‌دهید و کدام ویژگی‌ها بیش از سایرین نیازهای خانواده را تأمین می‌کنند. میان تمایلات و نیازهای واقعی تفاوت قائل شوید و با این کار مانع هدر رفتن منابع مالی گردید. به طور مثال، ممکن است خرید دستگاهی کارآمد تمامی نیازهای شما را برآورده کند، اما تمایل روانی‌تان شما را خرید محصولی با برند معروف‌تر وادار کند. امری که با صرف بیهودهِ مقادیر قابل توجهی از پول، منابع مالی خانواده را تحت فشار قرار خواهد داد.

۳- پس از تعیین هدف و معیارهای مورد نظر، فهرستی از کالاهای مطلوب و متناسب با این اهداف فراهم سازید. این فهرست نباید چندان طولانی باشد، چراکه در این صورت تصمیم‌گیری باز هم دشوار خواهد بود. با صرف زمانی اندک، از میزان دو یا چند گزینه موجود متناسب‌ترین کالا را انتخاب کنید. این کار در زمان ورود به فرآیند خرید، ادامه مسیر را بسیار آسان خواهد کرد.

۴- برای تسهیل فرآیند مقایسه میان انواع کالاها، می‌توانید از جدولی استفاده کنید و در آن ویژگی‌های هر کالا و قیمت آن را یادداشت‌ها کنید. در سطرهای این جدول ویژ‌گی‌های مورد نظرتان را بنویسید و آنگاه زیر هر ستون، میزان تناسب کالای خاص را با این ویژگی‌ها بنویسید. در پایان می‌توانید با نگاهی ساده به این جدول، انتخاب درستی داشته باشید و متناسب‌ترین کالاها را انتخاب کنید.

۵- طبیعی است که بهترین انتخاب از میان کالاهای موجود، کالایی است که بیشترین تناسب را با نیازهای شما داشته باشد. پس از انتخاب یک یا دو کالا که بیشترین تناسب را دارند، با توجه به قیمت یکی از آنها را انتخاب نمایید.

۶- اما پیش از آنکه کالا را سفارش دهید یا برای خرید آن به فروشگاه‌ها مراجعه کنید، نگاهی نهایی به انتخاب خود داشته باشید. ببینید آیا کالای انتخاب شده با بودجه شما تناسب دارد؟ از خرید آن احساس خوبی دارید یا همچنان نگران هستید؟ اگر تردیدی در درستی انتخاب خود ندارید، می‌توانید برای خرید کالا اقدام کنید. در صورتی که بودجه کافی برای خرید فوری کالای مورد نظر وجود ندارد، باید با استفاده از روش‌های پس‌انداز، پول مورد نیاز برای سفارش این کالا را فراهم سازید.

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!