کنگره تحریمها را باز می‌گرداند/ برجام در کما است


کنگره تحریمها را باز می‌گرداند/ برجام در کما است

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای آمریکا معتقد است با مواضع دولت امریکا در خصوص برجام این توافق در کما به سر می‌برد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-جواد حیران نیا: دونالد ترامپ در سخنرانی امشب خود در قبال ایران بر مسائل موشکی ایران، تحریمهای سپاه و عدم دستیابی ایران به سلاحهایی که همسایگان این کشور را تهدید می کند تاکید کرد.

در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما امریکا به بررسی این موضوعات پرداخته ایم که در ادامه می آید.

*ترامپ در سخنرانی خود اگر برجام را لغو نکرد ولی توپ تحریمها را در زمین کنگره انداخت. نظر شما در این خصوص چیست؟

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری و از زمان پیروزی، در محکوم کردن معاهده هسته ای ایران (برجام) را به عنوان چیزی که علیه منافع ملی ایالات متحده است بیان کرده است و لذا سخنان او چیز عجیبی نیست.

*اگر کنگره تحریمهای هسته ای را باز گرداند یعنی عملا نقض برجام صورت گرفته است. با این حساب ترامپ مسئولیت نقض برجام را نیز متوجه کنگره خواهد کرد. ایا کنگره تحریمهای هسته ای را باز می گرداند؟

آنچه ترامپ انجام داده است ضربه زدن به کنگره ایالات متحده و به بدنه قانونی آمریکا است که مسئول انجام برجام است توجه به این واقعیت که اکثریت قریب به اتفاق تحریم هابر علیه ایران توسط کنگره آمریکا تحمیل شده است، من اعتقاد دارم که کنگره این تحریم ها را تحمیل می کند. تحریم ها ممکن است در یک زبان نباشد که نشان دهنده خروج رسمی واشنگتن از برجام باشد، اما آنها تحریم هایی خواهند بود که در نهایت برجام را تبدیل به یک معاهده بی معنی در کاغذ خواهد کرد. به عبارت دیگر، برجام شبیه یک بیمار است که دچار سکته مغزی شدید شده است، اما در یک حالت کمای مصنوعی زنده نگه داشته شده است.

*در اروپا صدای واحدی در خصوص نقض برجام از سوی امریکا شنیده نمی شود. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه چندی پیش اعلام کرد که باید چند بند به برجام اضافه شود و مسائل موشکی و حقوق بشری ایران نیز در قالب برجام اورده شود. این سخن تقریبا همان چیزی است که ترامپ می گوید. تصور می کنید اروپا با خواست امریکا برای تجدیدنظر در خصوص برجام همراه خواهد شد؟

بله متاسفانه، موقعیت اروپا در برجام ضعیف شده است و رهبران مختلف آن از هر دو طرف سخن گفته اند. آنها می خواهند ایران در برجام باقی بماند و همچنان به مقررات آن ادامه دهد، در حالی که دیگران همچنان به نقض این توافقنامه ادامه می دهند. اروپا می خواهد کیک خود را داشته باشد و آن را بخورند. (سهم خود را از این معاهده داشته باشد) این یک بازی خطرناک است که اروپا بازی می کند.

*محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرده که برجام یا با حضور همه طرفهای متعاهد است یا بدون هیچ کس. بر این اساس واکنش ایران به خروج امریکا از برجام چیست؟

علاوه بر وزیر امور خارجه ظریف، تعدادی از مقامات دیگر ایران در هفته های اخیر چندین بار اظهار داشته اند که ایران برنامه هایی برای همه احتمالات دارد و تهران گزینه مناسبی را انتخاب کرده است بسته به آنچه ایالات متحده و سایر اعضای 5 +1 تصمیم می گیرید من گزینه هایی که ایران در نظر گرفته است را نمی دانم، اما با نظر ظریف موافقم که بقاء برجام بستگی به پیروی همه طرفها در مقررات این توافق است. اگر یک طرف قرارداد از تعهداتش پیروی نکند، برجام باید نادیده گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا