25 مهمترین علائم سرطان که همین امروز باید بدانید


25 مهمترین علائم سرطان که همین امروز باید بدانید

اگر به دقت به بدن‌تان توجه کنید می‌توانید نشانه‌های مفیدی را برای تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان بدانید،در این نوشتار با بازده همراه باشید تا از مهمترین علائم سرطان باخبر شوید. در ادامه 25 مهمترین علائم سرطان آمده است 1. خس خس سینه یا تنگی نفس بیماران مبتلا به سرطان ریه به یاد می‌آورند این یکی از نخستین علائمی...

اگر به دقت به بدن‌تان توجه کنید می‌توانید نشانه‌های مفیدی را برای تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان بدانید،در این نوشتار با بازده همراه باشید تا از مهمترین علائم سرطان باخبر شوید.

25 مهمترین علائم سرطان که همین امروز باید بدانید

در ادامه ۲۵ مهمترین علائم سرطان آمده است

۱. خس خس سینه یا تنگی نفس

بیماران مبتلا به سرطان ریه به یاد می‌آورند این یکی از نخستین علائمی بود که مشاهده کردند اما در ابتد آن را به سرطان ربط ندادند.

۲. درد شکم و افسردگی

به ندرت اتفاق می‌افتد، اما افسردگی به همراه درد شکم می‌تواند علامت سرطان پانکراس یا لوزالمعده باشد. آیا لازم است در این مورد نگران باشید؟ خیر، تازمانی که کسی در خانواده شما به این نوع سرطان مبتلا نباشد جای نگرانی نیست. در این صورت لازم است به پزشک‌تان مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: تاثیر سبک زندگی در ابتلا به سرطان

۳. توده یا غده

اگر هرگونه غده یا هر شکل از تورم را در بدن‌تان مشاهده کردید که احساس می‌کنید دائما در حال رشد است یا باعث ناراحتی‌تان می‌شود، باید حتما با پزشک‌تان در این مورد مشورت کنید. با این‌که ممکن است این توده یا غده خوش‌خیم باشد، ولی هم‌چنین می‌تواند نشانی از یک وضعیت جدی نیز باشد. این‌گونه غده یا توده‌ّها را در هر جایی در زیر پوست می‌توان پیدا کرد؛ مثلا زیربغل، سینه‌ها، گردن یا چانه.

۴. تغییرات پوست

وقتی متوجه تغییر در اندازه، شکل، یا رنگ یک خال یا لکه‌های دیگری روی پوست خود شدید، هر چه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کنید. لکه‌های جدید یا آن‌هایی که متفاوت به نظر می‌رسند، مهم‌ترین علائم سرطان پوست به حساب می‌آیند. شما به معاینه و بافت‌برداری نیاز دارید، یعنی پزشکان قطعه‌ای کوچک از آن بافت را برای آزمایش برمی‌دارند. مارلین میرز، پزشک و متخصص غدد در مرکز سرطان دانشگاه پرموتر نیویورک می‌گوید با تشخیص سرطان پوست باید بلافاصله اقدام به درمان کرد.

۵. تب یا عفونت‌های مکرر

این اغلب نشانه‌ی لوسمی یا لوکمیا است، سرطان سلول‌های خون که در مغز استخوان شروع می‌شود. این بیماری باعث می‌شود مغز استخوان به‌طور غیرعادی گلبول سفید تولید کند که مانع قابلیت‌های ضدعفونت بدن‌تان می‌شود.

۶. خال

‌ایجاد خال غیرطبیعی با اندازه، رنگ و شکل غیرمعمول و با قُطر بیش از ۷ میلی‌متر می‌تواند نشانه‌ای از سرطان پوست باشد. خال‌هایی که نشانه‌ا‌ی از سرطان دارند معمولا با خارش همراه هستند. این خال‌ها ممکن است به رنگ‌های صورتی، قرمز، قهوه‌ای، سیاه یا سفید باشند. معمولا اندازه یا ویژگی‌های دیگرِ خال‌های بدخیم مرتبا تغییر می‌کند.

۷. دشواری بلع

این نشانه از علائم سرطان اغلب با سرطان سر و گردن همراه است، اما می‌تواند نشانه هشداردهنده رشد سرطان ریه نیز باشد.

۸. خشونت صدا

خشن شدن یا گرفتگی صدا نیز می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد. چنانچه خشونت صدای‌تان بیش از حد معمول به طول انجامید، فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا علامتی خطرناک است.

۹. درد شدید کمر یا سر

اگر دچار کمردرد یا سردردی شده‌اید که حتی بعد از درمان‌های پزشکی نیز مداوا نمی‌شوند، ممکن است نشانه‌ای از مشکلی جدی باشد؛ مشکلی به خطرناکی سرطان که احتمالا مدتی است شروع به گسترش کرده است.

۱۰. احساس سیری و ناتوانی در غذا خوردن

این نشانه‌ی سرطان تخمدان است. بی‌اشتهایی حتی زمانی که مدتی است چیزی نخورده‌اید یک هشدار است.

۱۱. خستگی

اگر حتی بعد از چند ساعت استراحت، احساس خستگیِ زیاد می‌کنید، شاید نشانه‌ای از ابتلا به سرطان معده یا سرطان خون در بدن‌تان وجود داشته باشد. البته، خستگی مزمن می‌تواند عوامل فراوان دیگر نیز داشته باشد.

۱۲. بی‌اشتهایی

این می‌تواند نشانه اولیه سرطان لوزالمعده باشد. بی‌میلی ناگهانی نسبت به قهوه، نوشیدنی یا سیگار نیز می‌تواند با این بیماری در ارتباط باشد.

۱۳. خون‌ریزی غیرطبیعی

اگر دچار خون‌ریزی غیرطبیعی در هر جای بدن‌تان از جمله دهان، انتهای روده، واژن یا مجرای ادرار شده‌اید، فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر بعد از عمل سزارین یا بین دو دوره‌ی قاعدگی متوجه‌ی خون‌ریزی شدید، احتمال سرطان رحم وجود دارد. چنانچه در ادرارتان خون مشاهده کردید، احتمال تومور در کلیه، مجاری ادرار یا مثانه وجود دارد. اگر هنگام سرفه یا استفراغ متوجه‌ی خون شدید، این خون‌ریزی ممکن است به دلیل وجود تومور در دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش باشد.

۱۴. کبودی یا خون‌ریزی بیش از حد که متوقف نمی‌شود

این نشانه حاکی از وضعیت غیرعادی پلاکت‌ها و گلبول‌های قرمز خون است، که می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان خون باشد. سلول‌های سرطانی لوکمیا بر گلبول‌های قرمز غلبه می‌کنند و توانایی خون را در اکسیژن‌رسانی دچار اختلال می‌کنند که این منجر به لختگی خون می‌شود.

۱۵. نفخ یا افزایش وزن در ناحیه‌ی شکم

بیماران مبتلا به سرطان تخمدان نفخ غیرقابل توضیح را گزارش کرده‌اند که ناگهان ایجاد شده‌است و مدت قابل توجهی باقی مانده‌است.

۱۶. کاهش وزن غیرقابل توضیح

این یک نشانه‌ی اولیه‌ی سرطان روده و دیگر سرطان‌های دستگاه گوارش است. هم‌چنین نشانه‌ی آن است که سرطان به کبد گسترش پیدا کرده‌است. این بیماری روی اشتهای شما و توانایی دفع بدن‌تان تاثیر می‌گذارد.

مطلب مرتبط : ۱۰ نشانه های سرطان که حتما باید بشناسید

۱۷. قرمزی، زخم یا التهاب پستان

این علائم نشان‌دهنده‌ی سرطان التهابی پستان است. تغییرات غیرقابل توضیح باید فورا به پزشک اطلاع داده شود. هم‌چنین بیماران مبتلا به سرطان پستان مشاهده کرده‌اند ک نوک پستان تخت شده، فرو رفته یا به یک طرف متمایل شده‌است.

۱۸. تورم اجزای صورت

بیماران مبتلا به سرطان ریه گزارش کرده‌اند که پف، تورم یا قرمزی صورت را مشاهده کرده‌اند. تومورهای ریوی کوچک معمولا رگ‌های خونی را در قفسه‌ی سینه مسدود می‌کنند و مانع از آن می‌شوند که خون آزادانه به سر جریان پیدا کند.

۱۹. زخم/ توده روی پوست که خون‌ریزی می‌کند، زبر می‌شود یا خوب نمی‌شود

انواع مختلف سرطان پوست (ملانوما، سرطان سلول پایه‌ای و کارسینوم سلول-سنگفرشی) می‌تواند سبب این ضایعه شود، بنابراین مراقب هرگونه خال و لکه‌ی عجیب و رشدکننده باشید.

۲۰. تغییرات در ناخن

نقطه‌ی قهوه‌ای/ سیاه زیر ناخن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سرطان پوست باشد. ناخن‌های رنگ‌پریده یا سفید می‌تواند نشانه‌ی سرطان کبد باشد. “چماقی شدن”، که بزرگ شدن انگشتان و خم شدن انتهای ناخن‌ها به سمت پایین اطلاق می‌شود، می‌تواند نشانه‌ی سرطان ریه باشد.

۲۱. خون‌ریزی و درد شدید در عادت‌های ماهانه، خون‌ریزی بین عادت‌های ماهانه

این نشانه‌ی شایع سرطان رحم یا مخاط رحم (آندومتر) است. اگر این مشکل ادامه پیدا کند سونوگرافی ترانس‌واژینال باید مد نظر قرار بگیرد.

۲۲. سرفه یا درد مزمن قفسه‌ی سینه

لوکمیا و تومورهای ریوی (از میان سایر سرطان‌ها) علائمی را بروز می‌دهند که می‌تواند مشابه سرفه‌ی شدید یا برونشیت باشد. هم‌چنین برخی بیماران درد قفسه‌ی سینه را گزارش کرده‌اند که به شانه‌ها و پایین بازوها گسترش پیدا می‌کند.

۲۳. درد در ناحیه‌ی لگن / شکم

درد و انقباض در لگن می‌تواند با نشانه‌های نفخ سرطان تخمدان در ارتباط باشد. لوکمیا نیز این نشانه را دارد چون سبب یزرگ شدن طحال می‌شود.

۲۴. درد در کمر یا قسمت پایین طرف راست بالاتنه

این اغلب نشانه‌ی ابتدایی سرطان کبد است. سرطان پستان را نیز می‌توان به این طریق تشخیص داد چون تومور پستان می‌تواند از عقب به قفسه‌ی سینه فشار بیارود یا به ستون فقرات/ دنده‌ها گسترش پیدا کند.

۲۵. ناراحتی معده

در فهرست علائم سرطان انقباضات معده یا ناراحتی مکرر معده می‌تواند نشانه هشداردهنده رشد سرطان روده‌ی بزرگ باشد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مینا بنادکوکی

منبع: د هارتی سول – theheartysoul

۲۵ مهمترین علائم سرطان که همین امروز باید بدانید

(مشاهده ۷ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس