فشار بیاعتمادی روی بانکها
در حالی همیشه شاهد تجمعات گسترده در مقابل موسسات پولی هستیم که این موضوع تاثیر زیادی بر اعتماد مردم به بانکها گذاشته و میزان بی اعتمادی را افزایش داده است.
تحریریه پارسینه: در حالی همیشه شاهد تجمعات گسترده در مقابل موسساتپولی هستیم که این موضوع تاثیر زیادی بر اعتماد مردم به بانکها گذاشته و میزان بی اعتمادی را افزایش داده است. این موضوع از واگذاریهای اخیر بانک مرکزی آب میخورد. بانک مرکزی برای سرو سامان دادن به وضعیت موسسات مالی و اعتباری اقدام به واگذاری این موسسات به بانکها کرد. اولین واگذاری نیز مربوط به بانک پارسیان میشود که در سال ۹۴ کلید خورد به طوری که پس از مسائل و جنجالهای بوجود آمده برای موسسه اعتباری غیرمجاز ثامنالحجج طی قراردادی قرار شد تا بانک پارسیان مسئولیت این موسسه را برعهده گرفته و امور موسسه ثامنالحجج به این بانک واگذار شد.
با واگذاری اخیر بانک مرکزی نیز ۳ موسسه ملل، افضل توس و البرز به دو بانک آینده و تجارت واگذار شدند تا این دو بانک با حسابرسی و تسویه دارایی، اقدام به پرداخت بدهی سپردهگذاران کنند. اما سپردهگذاران موسسه افضل توس برای اعتراض به دیرکرد پرداخت پول خود در مقابل بانک ینده تجمع کردند. البته این تجمعات بارها و بارها در مقابل موسسات مختلفی اتفاق افتاده اما تجمع مقابل یک بانک خاص پیامدهای منفی برای این بانک در پی دارد که مهم ترین آن بی اعتمادی و ترس مردم از سپردهگذاری در بانکهاست و این موضوع بانکهای دیگر را نیز زیر سوال میبرد و باعث میشود این بی اعتمادی به سایر بانکها تسری پیدا کند.
بسیاری از سپرده گذاران انتظار دارند که هر چه سریعتر به حق و حقوق خود برسند اما اتمام شناسایی دارایی، بدهی و تعیین تکلیف منابع و نیروی انسانی این تعاونیها در مدت زمان چند ماه تاحدودی غیرممکن است. به دنبال این تجمعات، شبهاتی مطرح میشود که وجهه بانکها بهخصوص بانک آینده را به خطر میاندازد اما بانک آینده در حال حاضر وظیفه مدیریت دارایی و بدهی این تعاونی را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار برعهده دارد و در حال تعیین تکلیف سپردهها و سپردهگذاران تعاونی افضل توس است و به گفته مسئولان، تجمعات اخیر مقابل بانک آینده هیچ ارتباطی با این بانک ندارد و مربوط به تعاونی افضلتوس است که مدیریت این تعاونی به بانک آینده واگذار شده تا از منابع و داراییهای افضل توس، وجه سپردهگذاران این موسسه به آنها پرداخت شود.
بانک آینده در اولین مرحله، اقدام به اعلام جدول زمانبندی برای پرداخت مبالغ تا سه میلیون تومان کرده است. طبق آخرین آمار تا ۲۵ مهر سال جاری، ۸۵ درصد سپردهگذاران و ۸۸ درصد سپردههای تعاونی اعتبار افضل توس تعیین تکلیف خواهند شد. براساس این آمار، بیش از ۳۶۵ هزار سپرده گذار در افضل توس حساب دارند که ۳۱۲ هزار نفر تا ۲۵ مهر تعیین تکلیف خواهند شد که رقم بالا و قابل قبولی برای ساماندهی است. پس از ۲۵ مهر نیز، عملیات تعیین تکلیف مابقی سپردهگذاران آغاز خواهد شد. گفتنی است که بانک آینده توانسته در مدت زمان کمی اقدام به حسابرسی و تعیین تکلیف وجه عمده سپرده گذاران این تعاونی کند که در مقایسه با رفتار سایر بانکها برای تسویه تعاونیهای اعتباری منحل شده، عملکرد قابل قبولی دارد.
تمام تجمعاتی که صورت میگیرد، اگرچه حق تمامی مالباختگان است اما سودی برای سپردهگذاران ندارد بلکه سرعت ساماندهی این تعاونی را کندتر نیز خواهد کرد؛ چراکه مسئولان بانک آینده باید به مشتریان خود خدمات ارائه دهند و از سوی دیگر این تجمعات را مدیریت کنند که وقت و هزینه میطلبد و در انجام کارهای مشتریان بانک آینده، اخلال ایجاد میکند. تجمع سپردهگذاران، زمانی مفید و قابل دفاع است که بانک متولی در انجام امور محولشده، کوتاهی کرده و یا اقدامی در جهت تعیین تکلیف سپرده گذاران نکند. بنابراین لازم است که مردم بدانند تجمعات آنا اگرچه حق آنهاست اما برایشان سودی ندارد و به تعیین و تکلیف سریع آنها ختم نخواهد شد.