ایجاد بانک زیستی از سلول های بنیادی جنینی جهش یافته قابل بازگشت


ایجاد بانک زیستی از سلول های بنیادی جنینی جهش یافته قابل بازگشت

محققان یک بانک زیستی از سلول های بنیادی جنینی جهش یافته قابل بازگشت را ایجاد کردند که حاوی صد هزار رده سلول جنینی موشی جهش یافته با حدود 70 درصد ژنوم کد کننده پروتئین را می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، غربالگری های ژنتیکی در درک ما از فرایندهای زیستی و مکانیسم های بیماری ها انقلابی را ایجاد کرده است.

پیشرفت های تکنیکی که اخیرا صورت گرفته است و شامل استفاده از RNA مداخله گر و هم چنین تکنیک ویرایش ژنومی CRISPR/Cas۹ است، نیز موجب شده است که دانسته ها در مورد نقش ژن ها در فرایندهای تکوینی و بیماری زایی مختلف افزایش یابد. اما هر دو این روش ها کارایی کمی دارند و گاها هدف گیری دقیقی ندارند.

علاوه براین، اغلب رویکردهای موتاسیون زا به صورت قابل بازگشت هستند و این امر کنترل سفت و سخت تفاوت های اپی ژنتیکی و ژنتیکی بین سلول های مشابه را مشکل می سازد.

یکی از مشکلات مهمی که در این زمینه های مطالعاتی وجود دارد نیز عدم تکرار پذیری دقیق آن ها است، به نحوی که آزمایش های با رده های سلولی مشابه ممکن است در دو آزمایشگاه متفاوت، نتایج متفاوتی را نشانن دهند.

برای فائق آمدن براین مشکلات، محققان در IMBA یک بیوبانک از سلول های بنیادی جنینی جهش یافته قابل بازگشت را ایجاد کرده اند که همان طور که گفته شد آن را هاپلوبانک نامیده اند و حاوی صد هزار رده سلول بنیادی جنینی موشی جهش یافته است که حدود ۷۰ درصد ژنوم کد کننده پروتئین را شامل می شود (حدود ۱۷۰۰۰ ژن).

این هاپلوبانک برای همه محققین در دسترس خواهد بود و بزرگ ترین کتابخانه از رده های سلول های بنیادی جنینی جهش یافته هموزیگوت محسوب می شود که تاکنون احداث شده است. می توان از داشته های این هاپلوبانک برای بررسی برهمکنش های متنوع بین میزبان و پاتوژن ها و هم چنین کشف داروها استفاده کرد یا از این سلول های بنیادی پرتوان برای تولید ارگانوئیدها و بررسی فرایندهای تکوینی و موتاسیون هایی که طی روند تکوین اتفاق می افتند استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق