مسهل: 30 موثرترین خوراکی مسهل فوری


مسهل: 30 موثرترین خوراکی مسهل فوری

مسهل ها عموما قوی تر از ملین ها هستند. اما به طور کلی برای درمان و رفع یبوست به ما کمک می‌کنند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا 30 موثرترین خوراکی مسهل فوری را بشناسید. 1. انواع توت‌ها بیش‌تر گونه‌های مختلف توت نسبتا دارای فیبر بسیار بالایی هستند؛ و این مسئله، آن‌ها را به عنوان مسهل طبیعی و ملایم به یکی از بهترین...

مسهل ها عموما قوی تر از ملین ها هستند. اما به طور کلی برای درمان و رفع یبوست به ما کمک می‌کنند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۳۰ موثرترین خوراکی مسهل فوری را بشناسید.

مسهل: 30 موثرترین خوراکی مسهل فوری

۱. انواع توت‌ها

بیش‌تر گونه‌های مختلف توت نسبتا دارای فیبر بسیار بالایی هستند؛ و این مسئله، آن‌ها را به عنوان مسهل طبیعی و ملایم به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل کرده است.

در هر فنجان توت فرنگی (۱۵۲ گرم) ۳ گرم فیبر وجود دارد، بلوبری حاوی ۳/۶ گرم فیبر در هر فنجان (۱۴۸ گرم) است، در حالی که تمشک سیاه ۷/۶ گرم فیبر در هر فنجان (۱۴۴ گرم) با خود به همراه دارد.

انجمن رژیم غذایی آمریکا توصیه می‌کند زنان روزانه ۲۵ گرم و مردان ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند تا علاوه بر افزایش حجم مدفوع و اجابت مزاج سالم و منظم، از بروز بیماری‌های مزمن پیشگیری نمایند.

خانواده‌ی توت‌ها حاوی دو نوع فیبر هستند: فیبر محلول و فیبر نامحلول.

فیبر محلول، نظیر آن‌چه در دانه‌های چیا موجود است، با جذب آب در روده‌ها به شکل ماده‌ای ژله مانند در می‌آید و به نرمی مدفوع کمک می‌کند.

فیبر نامحلول آب را جذب نمی‌کند، ولی از آن‌جا که می‌تواند بدون هضم شدن و دست نخورده در مسیر روده‌ها حرکت کند،‌ باعث افزایش حجم مدفوع و تسهیل حرکت آن در طول روده می‌شود.

گنجاندن برخی از گونه‌های توت در رژیم غذایی، یکی از راه‌های افزایش مصرف فیبر است که باعث می‌شود از خواص طبیعی ملینی آن‌ها بهره‌مند شوید.

مطلب مرتبط : ۲۴ درمان خانگی یبوست که موثر و سریع هستند

۲. حبوبات

حبوبات گونه‌ای از خوراکی‌های گیاهی هستند که شامل لوبیاها، نخود، عدس، نخود فرنگی، و حتی بادام زمینی می‌شوند.

حبوبات سرشار از فیبر هستند و به داشتن اجابت مزاجی سالم و منظم کمک می‌کنند و مسهل طبیعی و ملایم هستند.

به عنوان مثال، یک فنجان (۱۹۸ گرم) عدس پخته شده حاوی ۱۵/۶ گرم فیبر است، در حالی‌که یک فنجان (۱۶۴ گرم) نخود می‌تواند ۱۲/۵ گرم از فیبر مورد نیاز بدن‌تان را تامین کند.

مصرف حبوبات می‌تواند به افزایش تولید اسید بوتریک در بدن کمک کند؛ اسید بوتریک نوعی اسید چرب با زنجیره‌ی کوتاه است که می‌تواند مانند یک مسهل طبیعی و ملایم در بدن عمل نماید.

مطالعات نشان داده‌اند اسید بوتریک می‌تواند با افزایش حرکات مجاری گوارشی به درمان یبوست کمک کند.

هم‌چنین این ماده می‌تواند به عنوان عامل ضد التهاب باعث کاهش التهابات روده شود؛ و از این طریق، از برخی اختلالات گوارشی نظیر بیماری کرون یا بیماری التهابی روده پیشگیری نماید.

۳. کفیر

کفیر محصولی تخمیری از شیر است.

کفیر حاوی پروبیوتیک، نوعی باکتری مفید در روده، است که دارای فواید مختلفی برای سلامتی نظیر تقویت عملکرد دستگاه ایمنی و بهبود سلامت دستگاه گوارش است.

مصرف پروبیوتیک‌ها، چه از طریق مواد غذایی و چه به صورت مکمل، می‌تواند علاوه بر بهبود وضعیت اجابت مزاج، باعث بهبود بافت شیمیایی و فیزیکی مدفوع و افزایش سرعت انتقال آن در مسیر روده شود.

طبق شواهد علمی، کفیر می‌تواند به شکل ویژه‌ای باعث افزایش رطوبت و حجم مدفوع شود.

پژوهشگران طی مطالعه‌ای در ۲۰۱۴ به پژوهش درباره‌ی تاثیرات کفیر بر ۲۰ شرکت کننده‌ی مبتلا به یبوست پرداختند.

میزان دفعات اجابت مزاج، و بافت فیزیکی و شیمیایی مدفوع در این شرکت کنندگان پس از مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌ گرم کفیر در مدت چهار هفته بهبود، و میزان نیاز آن‌ها به استفاده از ملین کاهش یافت.

مطلب مرتبط : ۲۳ درمان خانگی سریع یبوست در بزرگسالان

۴. روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک – که از دانه‌ی گیاه کرچک به وجود می‌آید – به عنوان یک مسهل طبیعی و ملایم تاریخچه‌ای طولانی دارد.

پس از مصرف روغن کرچک ماده‌ای به نام اسید ریسینلیدیک در بدن ترشح می‌شود؛ این ماده نوعی اسید چرب غیر اشباع و دارای اثر ملینی است.

اسید ریسینلیدیک با فعال کردن گیرنده‌ی خاصی در مجاری گوارشی باعث افزایش تحرکات ماهیچه‌های روده و بهبود اجابت مزاج می‌شود.

نتایج یک مطالعه نشان دادند، روغن کرچک قادر است با نرم کردن بافت مدفوع، کاهش نیاز به فشار هنگام تخلیه‌ی مدفوع، و کاهش احساس تخلیه‌ی ناقص به تسکین علائم یبوست کمک کند.

۵. سنا

سنا که از گیاهی به نام سنای اسکندری گرفته می‌شود، دارویی گیاهی است که غالبا به عنوان مسهل طبیعی و ملایم استفاده می‌شود.

سنا در ترکیب بسیاری از محصولات دارویی نظیر اکس لاکس، سنا لاکس، و سنوکوت حضور دارد.

تاثیر مسهل بودن سنا به خاطر وجود ترکیب سنا گلیکوسید در این گیاه است.

سنا گلیکوسید ترکیبی است که با شتاب دادن به تحرکات دستگاه گوارش باعث تسهیل و سلامت اجابت مزاج می‌شود. این ترکیب هم‌چنین با افزایش جذب مایعات در روده به روان شدن حرکت مدفوع در آن کمک می‌کند.

مطلب مرتبط : یبوست بارداری:۱۵ درمان خانگی بسیار موثر یبوست در بارداری

۶. سیب

سیب سرشار از فیبر است؛ به طوری که هر یک فنجان سیب (۱۲۵ گرم) حدود ۳ گرم فیبر به همراه دارد.

به علاوه، این میوه غنی از پکتین است؛ پکتین نوعی فیبر محلول است که می‌تواند به صورت مسهل در بدن عمل کند.

نتایج یک مطالعه نشان دادند، پکتین قادر است سرعت حرکت محتویات روده را افزایش دهد. این ماده هم‌چنین مانند پروبیوتیک‌ها با افزایش میزان باکتری‌‌های مفید در روده باعث بهبود وضعیت گوارش در بدن می‌شود.

طی مطالعه‌ای دیگر، دانشمندان به مدت دو هفته به موش‌های آزمایشگاهی فیبر سیب دادند و پس از آن، به آن‌ها مورفین تزریق کردند تا دچار یبوست شوند. از این طریق، دانشمندان دریافتند فیبر موجود در سیب با افزایش تحرکات مجاری گوارشی و افزایش دفعات اجابت مزاج به پیشگیری از یبوست کمک می‌کند.

۷. روغن زیتون

بر اساس یافته‌های برخی پژوهش‌ها، مصرف روغن زیتون می‌تواند در رفع یبوست مفید و موثر باشد.

این روغن مانند یک مسهل روان کننده عمل می‌کند، و با ایجاد پوشش نرم و روان در دیواره‌ی رکتوم (راست روده) باعث خروج آسان مدفوع از بدن می‌شود، و هم‌چنین سرعت انتقال مواد را در روده‌ی کوچک افزایش می‌دهد.

بر اساس شواهد علمی، روغن زیتون به خوبی می‌تواند باعث تسهیل در اجابت مزاج و رفع علائم یبوست شود.

پژوهشگران طی مطالعه‌ای روغن زیتون را با یک ترکیب پاکسازی کننده‌ی سنتی درهم آمیختند، و با آزمایش آن دریافتند،‌ استفاده‌ی هم‌زمان این ترکیب سنتی با روغن زیتون در مقایسه با استفاده‌ی هم‌زمان آن با دیگر انواع ملین‌ها نظیر هیدروکسید منیزیوم از تاثیر بیش‌تری برخوردار است.

مطلب مرتبط : ۷ درمان خانگی یبوست کودکان که بسیار موثر است

۸. ریواس

ریواس حاوی ترکیبی به نام سنوساید A است که خواص ملینی قدرتمندی در اختیار دارد.

این ترکیب می‌تواند سطح آکواپورین ۳ را کاهش دهد؛ آکواپورین ۳ نوعی پروتئین است که میزان آب موجود در مدفوع را تنظیم می‌کند.

این کار با افزایش میزان جذب آب باعث نرم شدن مدفوع و تسهیل اجابت مزاج می‌شود؛ و از این طریق، باعث ایجاد خاصیت ملینی در ریواس می‌شود.

ریواس هم‌چنین حاوی مقدار مفیدی فیبر است که از این طریق نیز می‌تواند به اجابت مزاج کمک کند؛ در یک فنجان (۱۲۲ گرم) ریواس حاوی ۲/۲ گرم فیبر است.

۹. سبوس جو دو سر

سبوس جو دو سر که از لایه‌ی خارجی دانه‌ی جو دو سر تولید می‌شود سرشار از فیبر محلول و نامحلول است، و همین دلیل به عنوان ملین طبیعی بسیار خوبی به شمار می‌رود.

در واقع، تنها یک فنجان (۹۴ گرم) سبوس خام جو دو سر حاوی مقدار قابل توجهی – به اندازه‌ی ۱۴ گرم – فیبر است.

طی مطالعه‌ای که در ۲۰۰۹ به عمل آمد، دانشمندان با تجویز سبوس جو دو سر به جای ملین در یک خانه‌ی سالمندان، به بررسی تاثیرات این ماده‌ی غذایی بر درمان یبوست پرداختند.

طبق مشاهدات این دانشمندان، شرکت کنندگان این مطالعه با مصرف سبوس جو دو سر به نتایج مطلوبی رسیدند. سبوس جو دو سر به آن‌ها در حفظ تناسب اندام کمک کرد؛ هم‌چنین ۵۹ درصد از شرکت کنندگان این مطالعه استفاده از ملین‌ها را متوقف کردند زیرا سبوس جو دو سر را جایگزین بسیار مناسبی برای داروهای شیمیایی یافتند.

۱۰. آلو

آلو شاید یکی از شناخته شده‌ترین ملین‌های طبیعی در سراسر دنیا باشد.

این میوه‌ی محبوب سرشار از فیبر است؛ در هر وعده‌ی مصرف به اندازه‌ی ۲۸ گرم آلو حدود ۲ گرم فیبر وجود دارد. هم‌چنین آلو حاوی نوعی الکل قند به نام سوربیتول است.

سوربیتول به خوبی هضم نمی‌شود و مانند یک عامل اسموتیک (موادی با خاصیت باز جذب کم .م) آب را به روده‌ها می‌کشاند و باعث تسهیل در اجابت مزاج می‌شود.

بر اساس نتایج مطالعات متعدد، آلو بسیار بهتر از دیگر ملین‌های طبیعی نظیر فیبر بارهنگ می‌تواند تعداد دفعات اجابت مزاج و هم‌چنین بافت فیزیکی و شیمیایی مدفوع را بهبود ببخشد.

۱۱. کیوی

طبق شواهد علمی، کیوی دارای خواص ملینی‌ است؛ و همین مسئله، مصرف این میوه را به راهی بسیار آسان برای رفع یبوست تبدیل کرده است.

این خاصیت کیوی عمدتا به خاطر وجود مقادیر زیادی فیبر در آن است. یک فنجان (۱۷۷ گرم) کیوی حاوی ۵/۳ گرم فیبر است و می‌تواند بیش از ۲۱ درصد از مقدار توصیه شده را برای مصرف روزانه‌ی فیبر تامین کند.

کیوی حاوی ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول است. هم‌چنین کیوی حاوی پکتین است که طبق شواهد علمی، دارای اثر طبیعی ملینی است.

کیوی با افزایش حرکات مجاری گوارشی باعث تسهیل و سلامت اجابت مزاج می‌شود.

دانشمندان طی مطالعه‌ای چهار هفته‌ای به بررسی تاثیرات مصرف کیوی بر شرکت کننده‌هایی پرداختند که برخی از آن‌ها سالم و برخی دیگر مبتلا به یبوست بودند. طبق نتایج این مطالعه، مصرف کیوی به عنوان یک مسهل طبیعی و ملایم با افزایش سرعت انتقال مواد در روده‌ها به درمان یبوست کمک می‌کند.

مطلب مرتبط : ۱۵ درمان خانگی اسهال

۱۲. سیترات منیزیوم

سیترات منیزیوم که به عنوان مکمل بدون نسخه به وفور در داروخانه‌ها یافت می‌شود، مسهل طبیعی قدرتمندی است.

طبق شواهد علمی، سیترات منیزیوم نسبت به دیگر انواع ترکیبات منیزیوم نظیر اکسید منیزیوم از زیست فراهمی بیش‌تری برخوردار است و بهتر در بدن جذب می‌شود.

سیترات منیزیوم میزان آب موجود در مجرای روده را افزایش می‌دهد؛ این کار باعث بهبود وضعیت اجابت مزاج می‌شود.

طبق برخی شواهد علمی، ترکیب سیترات منیزیوم با برخی دیگر از انواع ملین‌ها می‌تواند به اندازه‌ی سازوکارهای سنتی پاکسازی روده که پیش از انجام برخی آزمایش‌ها و عمل‌های جراحی بر روی بیمار صورت می‌گیرد، موثر باشد.

۱۳. قهوه

مصرف قهوه باعث می‌شود برخی افراد مستقیما راهی دستشویی شوند! قهوه می‌تواند ماهیچه‌های روده را تحریک کند و مانند یک مسهل طبیعی بر دستگاه گوارش تاثیرگذار باشد.

این خاصیت قهوه عمدتا به خاطر تاثیر آن بر هورمون گاسترین است؛ گاسترین هورمونی است که درست بعد از غذا خوردن در بدن ترشح می‌شود. این هورمون مسئول ترشح اسید معده است که به تجزیه‌ی مواد غذایی در معده کمک می‌کند.

هم‌چنین طبق شواهد علمی، گاسترین با افزایش حرکات ماهیچه‌های روده می‌تواند به تسریع انتقال مواد در روده‌ها و تسهیل اجابت مزاج کمک کند.

دانشمندان در یک پژوهش، به شرکت کننده‌‌ها ۱۰۰ میلی گرم قهوه دادند و سپس، میزان سطح گاسترین در بدن‌شان را اندازه‌گیری نمودند.

سطح گاسترین در بدن شرکت کننده‌هایی که قهوه‌ی بدون کافئین نوشیدند ۱/۷ برابر، و در آن‌هایی که قهوه‌ی معمولی (با کافئین) نوشیدند ۲/۳ برابر شرکت کننده‌های گروه کنترل بود.

در واقع، مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند قهوه‌ی کافئین دار می‌تواند به اندازه‌ی مصرف یک وعده غذا با بیش از شصت درصد آب اضافه باعث تحریک مجاری گوارشی شود.

۱۴. بارهنگ

بارهنگ که از پوسته‌ و دانه‌ی گیاهی به همین نام به وجود می‌آید، نوعی فیبر با خاصیت ملینی است.

با این‌که بارهنگ حاوی هر دو نوع فیبر – محلول و نامحلول – است، ولی وجود مقادیر زیادی از فیبر محلول باعث شده است این ماده تاثیر ویژه‌ای بر درمان یبوست داشته باشد.

فیبر محلول با جذب آب و تبدیل شدن به حالت ژله‌ای شکل می‌تواند باعث نرمی مدفوع و تسهیل حرکت آن تا انتهای رکتوم (راست روده) شود.

طبق شواهد علمی، بارهنگ حتی از بسیاری از ملین‌های دارویی که توسط پزشکان تجویز می‌شود نیز موثرتر است.

پژوهشگران طی مطالعه‌ای، تاثیر مصرف بارهنگ را با تاثیر مصرف دوکوزات سدیم، نوعی داروی مسهل، در درمان ۱۷۰ فرد بزرگسال مبتلا به یبوست مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران دریافتند، تاثیر بارهنگ در نرم کردن مدفوع و افزایش دفعات اجابت مزاج بسیار بیش‌تر از آن داروی شیمیایی است.

۱۵. آب

برای حفظ آب رسانی بدن و هم‌چنین داشتن اجابت مزاج سالم و منظم، و پیشگیری از یبوست وجود آب در بدن بسیار لازم و حیاتی است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند حفظ آب رسانی به بدن می‌تواند با بهبود بافت شیمیایی و فیزیکی مدفوع و تسهیل تخلیه‌ی آن، به درمان یبوست کمک کند.

هم‌چنین افزایش مصرف آب می‌تواند باعث تقویت اثر مسهل های طبیعی دیگر نظیر فیبر شود.

طی یک مطالعه، دانشمندان به ۱۱۷ شرکت کننده‌ی مبتلا به یبوست مزمن روزانه ۲۵ گرم فیبر دادند. آن‌ها علاوه بر این، از نیمی از شرکت‌ کننده‌ها نیز درخواست کردند روزانه ۲ لیتر آب بنوشند.

بعد از گذشت دو ماه، هر دو گروه موفق به افزایش میزان دفعات اجابت مزاج و کاهش وابستگی به مسهل های دارویی شدند، ولی این تاثیر در گروهی که آب نوشیده بودند بسیار بیش‌تر بود.

۱۶. کنجد

دانه‌ی کنجد سرشار از فیبر غذایی است که می‌تواند با نرم کردن محتویات روده، حجم مدفوع را افزایش دهد، و عمل دفع را آسان‌تر نماید.

۱۷. آلو‌ورا

آلوئه‌ورا دارای نوعی ترکیب به نام آنتراکوئینون است که مانند ملین، میزان آب موجود در روده‌ها را افزایش می‌دهد، باعث تحریک ترشح مخاط می‌شود، و به طور طبیعی میزان حرکات روده را بالا می‌برد (انقباض‌هایی که باعث تجزیه‌ی غذاها می‌شوند).

۱۸. دانه‌ی چیا

وقتی دانه‌های چیا را در آب بریزید، ماده‌ای ژله‌ای تولید می‌شود که می‌تواند به آسانی در سراسر روده‌ها حرکت ‌کند.

۱۹. دانه‌ی کتان

دانه‌های کتان منبعی سرشار از فیبر به شمار می‌روند که باعث افزایش حجم مدفوع می‌شوند و به حرکت آن در روده‌ها کمک می‌کنند.

۲۰. سبزیجاتی با برگ‌های پهن

منیزیوم نوعی الکترولیت است که دارای قابلیت طبیعی و بی‌خطر برای نرم کردن مدفوع است و باعث می‌شود مدفوع آب بیش‌تری از روده‌ها جذب کند؛ سبزیجاتی با برگ‌های پهن و بزرگ سرشار از منیزیوم هستند.

۲۱. روغن سبزی‌ها

یکی دیگر از درمان‌های خانگی ساده و موثر برای یبوست استفاده از روغن سبزی‌هایی نظیر گلرنگ،‌ سویا و غیره است که می‌توانند سراسر روده را روغنکاری کنند. در ادامه‌ی این بخش به دستورالعمل‌های کاملی در مورد کاربرد مناسب روغن سبزی‌ها برای درمان یبوست اشاره می‌کنیم:

الف. روزانه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن سبزی مصرف کنید؛ این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا مشکل‌تان بر طرف شود.

ب. هم‌چنین، می‌توانید با ترکیب روغن سبزی‌ها، برخی ادویه‌ها، و سرکه یا آب لیمو سس سالاد خوشمزه‌ای درست نمایید.

پ. ترکیب فیبر موجود در سالاد با روغن سبزی می‌تواند به سرعت یبوست‌تان را بر طرف کند.

۲۲. پاپایا

استفاده از پاپایا یکی از آسان‌ترین درمان‌‌های خانگی برای یبوست در بزرگسالان است. پاپایا غنی از آنزیم‌های گوارشی به نام شیموپاپئین و پاپئین است که هضم پروتئین را در دستگاه گوارش آسان می‌کنند. به علاوه، پاپایا منبع عالی برای فیبر به حساب می‌آید؛ از این رو، این میوه در درمان یبوست‌های حاد بسیار موثر است.

چنان‌چه می‌خواهید از درمان‌های خانگی برای انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های دیگر باخبر شوید، لطفا به بخش درمان‌های خانگی در سایت بازده مراجعه نمایید. بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم، ‌این مقاله صرفا جهت انتقال اطلاعات به خوانندگان تهیه شده است؛ از این رو، پیش از انجام هر یک از این روش‌های درمانی در خانه، با پزشک مشورت کنید.

۲۳. آب نارگیل

مصرف آب نارگیل به حفظ سطوح الکترولیت‌های مفید بدن، پیشگیری از کم آب شدن بدن، و پاکسازی مجاری ادراری‌تان کمک می‌کند؛ که همه‌ی این‌ها نیز به خلاصی‌تان از شر یبوست کمک می‌کنند.

۲۴. اسفناج

اسفناج برای سلامت و عملکرد مناسب دستگاه گوارش‌تان بسیار مفید است؛ به ویژه زمانی که به یبوست مبتلا می‌شوید. اسفناج خام حاوی ترکیبات فراوانی است که می‌توانند سراسر مجاری گوارشی‌تان را پاکسازی، ترمیم، و بازسازی کنند. افزودن اسفناج به رژیم غذایی روزانه یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر و طبیعی برای یبوست در بزرگسالان است که لازم بود در این فهرست به آن اشاره کنیم.

می‌توانید بسته به سلیقه یا غذای مورد نظرتان اسفناج را به صورت خام یا پخته استفاده کنید. چنان‌چه از یبوست شدید رنج می‌برید، لازم است ترکیبی از نصف لیوان آب اسفناج خام و نصف لیوان آب خنک را روزی دو مرتبه نوش جان کنید. این کار را به مدت چند روز ادامه دهید تا از شر یبوست رهایی یابید.

مطلب مرتبط: ۱۶ درمان یبوست که موثر و سریع هستند

۲۵. کشمش خیس خورده

کشمش سرشار از فیبر است. در حقیقت، بدن انسان نمی‌تواند فیبر را هضم کند، بنابراین فیبر بر حجم مدفوع می‌افزاید و باعث می‌شود در مجاری گوارش حرکت آسان‌تری داشته باشد.

از این رو، مصرف کشمش به جذب آب از مجاری گوارش کمک می‌کند و باعث نرم‌تر شدن مدفوع و موادی می‌شود که در اثر سفتی و خشکی به سختی در روده‌ها حرکت می‌کنند. توصیه می‌شود برای افزایش میزان آب در دستگاه گوارش به همراه کشمش خیس خورده، مقداری آب نیز بنوشید.

۲۶. عسل

عسل نیز برای درمان یبوست بسیار مفید است زیرا مانند یک مسهل طبیعی و ملایم عمل می‌کند. برای درمان و پیشگیری از یبوست باید هر روز عسل مصرف کنید.

در ادامه به دستورالعمل کاملی برای مصرف عسل در درمان یبوست اشاره می‌کنیم:

الف. سه وعده در روز ۲ قاشق چای خوری عسل میل کنید؛ آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه دست یابید.

ب. به علاوه، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و ۱ قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

پ. مخلوط آب لیمو و عسل و آب را هر روز صبح با شکم خالی میل نمایید.

د هضم غذاها کمک کند.

ث. در نهایت، روزی یک بار نصف قاشق چای خوری از این پودر را در آب گرم بریزید و نوش جان نمایید.

۲۷. انجیر

انجیر سرشار از فیبر است. هم‌چنین این میوه‌ی محبوب و خوشمزه درست مانند یک مسهل طبیعی و ملایم عمل می‌کند. آدم‌های مبتلا به یبوست مزمن می‌توانند انجیر را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. به علاوه، برای درمان یبوست می‌توانید هم از انجیر خشک و هم‌ از انجیر تازه استفاده کنید. اگر در خانه‌تان انجیر تازه دارید، باید آن را به همراه پوست و به صورت کامل مصرف نمایید، زیرا پوست انجیر نیز مملو از کلسیم و فیبر است.

مطلب مرتبط : ۱۴ بهترین خوراکی طبیعی برای درمان انگل روده

۲۸. روغن تخم کتان و آب پرتقال

استفاده از روغن تخم کتان به عنوان یکی دیگر از بهترین درمان‌های خانگی برای یبوست به شمار می‌رود که لازم بود آن را در فهرست‌مان جای دهیم. این روغن می‌تواند میزان تحرکات روده‌تان را افزایش دهد. پرتقال نیز منبعی عالی برای فیبر محسوب می‌شود؛ برای افزایش میزان فیبر دریافتی‌تان بهتر است آب پرتقال را به همراه گوشته‌ی آن نوش جان کنید.

مواد لازم برای درست کردن نوشیدنی ضد یبوست روغن تخم کتان و آب پرتقال:

الف. ۱ قاشق غذاخوری روغن تخم کتان

ب. حدود ۱ لیوان (تقریبا ۲۳۰ میلی‌ لیتر) آب به همراه تکه‌های پرتقال

دستورالعمل:

الف. ۱ قاشق غذاخوری روغن تخم کتان را به یک لیوان آب پرتقال اضافه کنید.

ب. این نوشیدنی را هر روز بنوشید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

۲۹. ماست ساده

راه‌های سالم و مناسب فراوانی برای افزایش میزان باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش وجود دارد؛ با وجود این، یکی از ساده‌ترین راه‌ها، مصرف روزانه ۱ تا ۳ فنجان ماست پروبیوتیک است.

آن‌چه برای این روش درمانی نیاز دارید:

الف. ۱ تا ۳ فنجان ماست ساده

دستورالعمل:

الف. هر روز یک فنجان ماست ساده در وعده‌ی صبحانه نوش جان کنید.

ب. و سپس، حدود ۲ فنجان ماست دیگر را نیز در طول روز به همراه تنقلات میل نمایید.

۳۰. انگور

انگور حاوی فیبر نامحلول است که می‌تواند به تحرکات روده و اجابت مزاج مناسب کمک کند.

فقط کافی است هر روز به اندازه‌ی یک کاسه‌ی کوچک انگور تازه یا نصف لیوان آب انگور تازه میل بفرمایید. هم‌چنین می‌توانید حدود ۱۰ تا ۱۳ عدد انگور خشک بی دانه را به شیر اضافه کنید، و برای چند دقیقه حرارت دهید. در نهایت، می‌توانید ترکیب انگور خشک و شیر را به عنوان یکی از تنقلات عصرانه میل کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع: lifehack و authoritynutrition

مسهل: ۳۰ موثرترین خوراکی مسهل فوری

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی