مضرات قلیان: 7 ضرر قلیان کشیدن برای سلامتی


مضرات قلیان: 7 ضرر قلیان کشیدن برای سلامتی

آیا فکر می‌کنید مضرات قلیان کم‌تر از سیگار است؟ ما به شما می گوییم اینطور نیست. در یان مقاله با ما همراه باشید تا مضرات قلیان و 7 ضرر قلیان کشیدن برای سلامتی را بدانید. حکم جدید دادگاه عالی مبنی بر مجاز بودن فروش و استفاده از قلیان و محصولات دارای تنباکو در مکان‌های مجاز، واضح است که کافه‌های قلیان در هندوستان در این سال‌ها...

آیا فکر می‌کنید مضرات قلیان کم‌تر از سیگار است؟ ما به شما می گوییم اینطور نیست. در یان مقاله با ما همراه باشید تا مضرات قلیان و ۷ ضرر قلیان کشیدن برای سلامتی را بدانید.

مضرات قلیان: 7 ضرر قلیان کشیدن برای سلامتی

حکم جدید دادگاه عالی مبنی بر مجاز بودن فروش و استفاده از قلیان و محصولات دارای تنباکو در مکان‌های مجاز، واضح است که کافه‌های قلیان در هندوستان در این سال‌ها بیشتر شده و بسترهای بزرگ‌تری را برای جوانان دوستدار قلیان فراهم‌می‌کند که به‌صورت قانونی، قلیان بکشند. پرواضح است که چون کافه‌های قلیان درحال افزایش هستند، باید به هشدار درمورد مضرات قلیان کشیدن، توجه بیشتری شود. مجاز بودن قلیان در مکان‌های خاص، نباید ما را از این مسئله غافل‌کند که کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار خطرناک است.

با استناد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، یک ساعت مصرف قلیان، ۲۰۰ پک دارد اما این مقدار در سیگار، ۳۰ پک است. به‌طور طبیعی، حجم دود استنشاقی در کشیدن قلیان خیلی بیشتر از حجم دود استنشاقی در کشیدن سیگار است. کشیدن قلیان با لوله آب، دودی برابر ۵۹ عدد سیگار را تولید می‌کند. بنابراین خطرات کشیدن سیگار برای سلامتی، مشخصا با کشیدن قلیان بیشتر می‌شود. در اینجا دلایلی آمده که نشان‌می‌دهد چرا قلیان، جایگزین بهتری برای سیگار نیست.

مطلب مرتبط:چگونه سیگار را ترک کنم:۲۳ بهترین روش های ترک سیگار برای همه

۱. خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد:

بر اساس این فرض که آب، دود را تصفیه‌کرده و مواجهه با مواد سمی را کاهش‌می‌دهد، بسیاری افراد، قلیان را در مقایسه با سیگار که باعث سرطان می‌شود، کم‌خطرتر می‌دانند. به‌هرحال، قلیان هم می‌تواند باعث سرطان شود.

قلیان، برای گرم‌کردن تنباکو از زغال استفاده‌می‌کند و باعث ایجاد دود حاوی میزان بالای مونوکسید کربن، هدروکربن‌های چندحلقه‌ای آروماتیک سرطان‌زا (PAH) و دیگر مواد سرطان‌زا می‌شود. مطالعات دریافتند افرادی که قلیان می‌کشند سطح بالاتری از آنتی ژن کارسینوامبریونیک (CEA) در خون خود دارند که با ایجاد تومور در ارتباط است. کشیدن قلیان می‌تواند خطر سرطان دهان، ریه، معده و مری، و در درجه اول، کارسینوما در پانکراس و ریه را افزایش‌دهد.

۲. سطح اکسیژن خون را کاهش می‌دهد:

یکی از مواد سمی اصلی در دود قلیان، مونوکسید کربن (CO) است. CO توانایی خون در حمل اکسیژن در بدن را کاهش‌داده و طیفی از مشکلات سلامتی، از بی‌خوابی گرفته تا سکته را افزایش‌می‌دهد.

۳. خطر مشکلات ریوی را افزایش می‌دهد:

آن‌هایی که به‌طوری سنگین، قلیان می‌کشند، به‌دلیل استنشاق سطح بالای مونوکسید کربن، در معرض خطر ابتلا به مشکلات تنفسی و ریوی قراردارند. از خارش معمول گلو و گرفتگی قفسه سینه گرفته تا سرفه و خس‌خس. دود قلیان، حاوی سطح بالایی از ماده ریز نرمی است که در ریه مانده و خطر مشکلات قلبی-تنفسی را افزایش‌می‌دهد. مطالعات، همچنین، کشیدن قلیان را به خطر بالای بیماری‌هایی مانند سل و برونشیت مزمن ارتباط داده‌اند.

۴. می‌تواند باعث بیماری قلبی شود:

مواد سمی دود قلیان می‌تواند در عروق، مانده و باعث انسداد آنها و درنتیجه بیماری‌های قلبی شود. کشیدن سنگین قلیان با سطح بالای تری‌گلیسیرید که یک عامل اصلی برای پیشرفت بیماری قلبی کرونری است، ارتباط دارد. همچنین می‌تواند باعث تغییر در ضربان قلب و ایجاد آریتمی قلب شود.

مطلب مرتبط:۲۰ دقیقه بعد از ترک سیگار چه اتفاقاتی در بدن‌تان می‌افتد

۵. خطر انتشار عفونت‌ها را افزایش می‌دهد:

لوله آبی قلیان که در کافه‌های قلیان به‌کارمی‌رود، توسط مشتریان، دوباره مورد استفاده قرارمی‌گیرد. به‌طور طبیعی، اگر این وسیله به‌شکلی مناسب تمیز نشود، می‌تواند راه آسان و سریع انتقال عفونت باشد.

۶. مشکلات سلامتی نوزادان را افزایش می دهد:

کشیدن قلیان، دیگر فقط توسط مردان انجام‌نمی‌شود، زنان نیز طرفدار قلیان هستند. خطرات کشیدن قلیان برای زنان بیشتر است و این خطر وجود دارد که به نسل بعدی منتقل‌شود. شواهدی وجوددارد که نشان‌می‌دهد در زنانی که روزانه قلیان می‌کشند در مقایسه با زنانی که نمی‌کشند، احتمال به دنیا آوردن نوزادان با وزن کم، بیشتر است. به‌علاوه، احتمال این‌که نوزادان این زنان دچار مشکلات تنفسی شوند نیز بیشتر است.

۷. مشکلات سلامتی افراد غیرسیگاری را افزایش می‌دهد:

سالن‌های مصرف قلیان، آنقدر پر از دود است که بعد از مدتی، دیدن افراد کناری نیز بسیار سخت می‌شود. این مسئله، به‌دلیل آلودگی داخلی، خطرات را افزایش‌داده و سلامتی افراد غیرسیگاری را نیز تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. با حجم زیاد دودی که افراد غیرسیگاری در کافه‌های قلیان با آن مواجهند، در معرض خطرات مشابه یا حتی بیشتری نسبت به استفاده‌کنندگان قرارمی‌گیرند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: thehealthsite

مضرات قلیان: ۷ ضرر قلیان کشیدن برای سلامتی

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری