حفظ تعادل در تغذیه برای پیشگیری از اسیدی شدن محیط بدن


حفظ تعادل در تغذیه برای پیشگیری از اسیدی شدن محیط بدن

همه بیماری هایی که نوع بشر به آن ها مبتلا می شود، صرفاً در اثر وجود باکتری یا ویروس به وجود نمی آیند، بلکه در پیش تر موارد به واسطه عدم تعادل و در نتیجه ورود برخی از مواد نامناسب به جریان خون، فضاهای اسیدی بدن به فضاهای قلیایی تبدیل می شوند و در چنین فضایی است که میکروب های موجود در بدن فعال می شوند و بیماری ها بروز می کنند. تعادل در مصرف...

همه بیماری هایی که نوع بشر به آن ها مبتلا می شود، صرفاً در اثر وجود باکتری یا ویروس به وجود نمی آیند، بلکه در پیش تر موارد به واسطه عدم تعادل و در نتیجه ورود برخی از مواد نامناسب به جریان خون، فضاهای اسیدی بدن به فضاهای قلیایی تبدیل می شوند و در چنین فضایی است که میکروب های موجود در بدن فعال می شوند و بیماری ها بروز می کنند. تعادل در مصرف منابع غذایی را به خاطر بسپارید.

در نتیجه سوخت و ساز درون سلول ها اسیدهایی تولید می شوند که مهم ترین آن ها اسید کربنیک است و مقدار کم تری اسیدسولفوریک و اسیدفسفریک نیز تولید می شوند. در نتیجه فعالیت عضلات بدن اسیدلاکتیک به وجود می آید که همراه با سایر اسیدهای حاصل از سوخت و ساز درون سلول ها وارد جریان خون می شوند و سطح عوامل اسیدی موجود در آن ها را بالا می برند. به عقیده کارشناسان، میزان تولید اسیدلاکتیک در اثر فعالیت های شدید عضلات بدن ظرف چند دقیقه می تواند تا حدود نود گرم نیز برسد.

با وجود این همه اسیدهای مختلف اسیدلاکتیک، اسید لاکتیک، اسید سولفوریک و اسیدفسفریک که همه روزه در بدن تولید و به جریان خون وارد می شوند، باز هم میزان واکنش قلیایی آن از حد معین فراتر نمی رود. از عوامل عمده این ثبات نسبی، می توان فشارپایدار بی کربنات سدیم و توانایی ریه ها، کلیه ها و پوست بدن را در جذب و دفع سریع اسیدهای اضافی از شبکه انتقال خون، ذکر کرد.

هنگامی که اسیدلاکتیک حاصل از فعالیت عضلات و ماهیچه ها، و هم چنین اسیدفسفریک و اسیدسولفوریک حاصل از سوخت بدن، وارد جریان خون می شوند بلافاصله یا بی کربنات سدیم موجود در خون، که یک ماده قلیایی است، برخورد می کنند و این ماده قلیایی که خاصیت ضداسید دارد سبب می شود که اسیدهای مزبور به اسیدهای ضعیف تری بدل شوند و در نیتجه بتوانند به قدر مورد انتظار، میزان ترشی خون را بالا ببرند مجموعه اسیدکربنیک و اسیدسولفوریک و اسید فسفریک که از سوخت و ساز شیره غذایی در درون سلول های بدن حاصل می شوند، همراه با اسیدلاکتیک، که در اثر حرکات سریع عضلات و ماهیچه ها به وجود می آید، در ترکیب جریان خون هنگام عبور از رگ های مغز، موجب تحریک مرکز فرمان تنفس، که در مغز قرار دارد، و افزایش تعداد نفس ها و تخلیه اسید اضافی از راه ریه ها می گردند تا تعادل ترشی خون به هم نخورد. کلیه ها نیز نقش بر قرار کننده تعادل بین عناصر اسیدی و قلیایی خون را به سهم خود، بر عهده دارند و اسیدهای اضافی را از خون جدا کرده از مجاری ادرار به خارج از بدن دفع می کنند.

حفظ تعادل در تغذیه برای پیشگیری از اسیدی شدن محیط بدن
loading...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم