7 خاصیت پروبیوتیک ها


7 خاصیت پروبیوتیک ها

به گزارش بهداشت نیوز، پروبیوتیک ها درواقع میکرو ارگانیسم هایی هستند که از طریق مصرف غذاهای تخمیر شده یا مکمل های دارویی وارد بدن می شوند . تحقیقات نشان می دهند تعادل یا عدم تعادل باکتری های سیستم گوارش با بروز بیماری ها و سلامت عمومی...

به گزارش بهداشت نیوز، پروبیوتیک ها درواقع میکرو ارگانیسم هایی هستند که از طریق مصرف غذاهای تخمیر شده یا مکمل های دارویی وارد بدن می شوند . تحقیقات نشان می دهند تعادل یا عدم تعادل باکتری های سیستم گوارش با بروز بیماری ها و سلامت عمومی بدن در ارتباط است . پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمر های زنده ای هستند که به حفظ این تعادل کمک می کنند . ما معمولا نسبت به این باکتری ها احساس خوبی نداریم و آنها را عامل بروز بیماری می دانیم ، اما بدن انسان سرشار از باکتری های خوب و بد است . از اواسط سال ۱۹۹۰ میلادی مردم با پروبیوتیک ها آشنا شدند و به دنبال کشف خواص آنها افتادند . پزشکان معمولا برای بهبود مشکلات گوارشی آنها را تجویز می کردند . زمانی که روده بر اثر مشکلی یا مصرف آنتی بیوتیک باکتری های خوب خود را از دست بدهد ، پروبیوتیک ها به جایگزینی آنها در روده کمک می کنند .

پروبیوتیک ها و اسهال

معمولا پروبیوتیکها به دلیل خاصیت پیشگیری از اسهال یا کاهنده شدت آن ، شناخته می شوند . اسهال یکی از شایع ترین عوارض جانبی مصرف داروهای آنتی بیوتیک است . آنتی بیوتیک ها ، به صورت منفی تعادل باکتری های خوب و بد روده را به هم می زنند . بسیاری از پزشکان توصیه می کنند در صورت مصرف آنتی بیوتیک ، از موارد پروبیوتیک استفاده کنید تا دچار اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک نشوید .

نتایج مطالعات نشان می دهند مصرف پروبیوتیک کنار آنتی بیوتیک ، بروز اسهال را کاهش می دهد . مصرف پروبیوتیک ، حتی خطر بروز اسهال مسافرتی را نیز کاهش می دهد .

پروبیوتیک ها و بیماری های اعصاب و روان

نتایج ۱۵ مطالعه انسانی نشان می دهد مصرف مکمل های پروبیوتیک به مدت یک تا دو ماه ، می تواند به بهبود اضطراب ، افسردگی ، اوتیسم ، اختلال وسواس اجباری و اختلال حافظه کمک کند . مصرف روزانه ۱۰۰ گرم ماست یا کپسول پروبیوتیک نیز می تواند به درمان افسردگی ، اضطراب و استرس کمک کند . مصرف پروبیوتیک به مدت ۸ هفته ، سطح پروتئین واکنشی C که نشانگر التهاب ست و هورمون هایی مانند انسولین را در خون کاهش می دهد .

پروبیوتیک ها و سلامت قلب

پروبیوتیکها با کاهش سطح LDL کلسترول بد و فشار خون به حفظ سلامت قلب کمک می کنند . نوع باکتری به خصوص که اسید لاکتیک تولید می کند با کاهش صفرای موجود در روده ، باعث کاهش کلسترول می شود . صفرا در واقع مایعی است که از کلسترول ساخته شده و به هضم غذا کمک می کند . پروبیوتیکها با کاهش صفرا ، از بازجذب آن در روده جلوگیری می کنند . مصرف ۲ تا ۸ هفته ماست پروبیوتیک ، باعث کاهش ۴ درصدی کلسترول کلی و ۵ درصدی کلسترول بد خون LDL می شود . حتی در برخی مطالعات ، مقدار کمی افزایش کلسترول خوب خون نیز گزارش شده است . پروبیوتیکها می توانند حتی در کاهش فشار خون نیز تاثیر داشته باشند .برای این منظور نیاز به مصرف روزانه ۱۰ میلیون واحد تشکیل دهنده کلونی CFUs به مدت ۸ هفته است .

پروبیوتیک ها و آسم و حساسیت

برخی از باکتری های پروبیوتیک باعث کاهش شدت آسم در کودکان و نوزادان می شوند . علائم آسم در نوزادانی که از شیر خشک های پروبیوتیکی استفاده می کنند بهتر از نوزادانی است که شیر خشک غیر پروبیوتیکی مصرف می کنند . به علاوه نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری از مواد پروبیوتیک استفاده کرده اند ۸۳ درصد کمتر از دیگر نوزادان در معرض ابتلا به آسم در دو سال اول زندگی شان قرار دارند . از طرفی برخی از مواد پروبیوتیک، باعث کاهش التهابات ناشی از حساسیت های لبنی در بزرگسالان می شوند .

پروبیوتیک ها و مشکلات گوارشی

بیش از یک میلیون نفر، از بیماری التهابی روده ، کولیتاولسراتیو و بیماری کرون رنج می برند .

انواع به خصوصی از پروبیوتیکها به نام بیفیدو باکتری Bifidobacterium و لاکتوباسیلوس Lactobacillus باعث بهبود علائم و کولیت اولسراتیو در افراد می شود . مکمل های حاوی پروبیوتیک E.coli نیز به اندازه داروهای مختص درمان کولیت اولسراتیو ، موثر هستند . با اینکه اثر پروبیوتیک ها بر علائم کرون کم است ، اما می توانند در درمان بیماری های دیگر روده مانند نشانگان روده تحریک پذیر ، موثر باشند . این مواد مغذی حتی می توانند خطر ابتلا به التهاب شدید روده را که در نوزادان نارس شایع است ، تا ۵۰ درصد کاهش دهند .

پروبیوتیک ها و سیستم ایمنی

پروبیوتیکها به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و مانع از رشد باکتری های مضر در روده می شوند . برخی از پروبیوتیکها باعث افزایش تولید آنتی بادی به صورت طبیعی در بدن می شوند و به افزایش تعداد سلول های سیستم ایمنی کمک می کنند . نتیجه مطالعات نشان می دهند مصرف پروبیوتیکها ، به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های عفونی دستگاه تنفسی و طول دوره بیماری تا ۱۷ درصد کمک می کنند . حتی کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان نیز با مصرف پروبیوتیک گزارش شده است .

پروبیوتیک ها و کاهش وزن

پروبیوتیکها از راه های مختلفی به کاهش وزن کمک می کنند . برای مثال برخی از پروبیوتیک ها از جذب چربی در روده جلوگیری می کنند . به علاوه پروبیوتیکها باعث می شوند شما برای مدت بیشتری احساس سیری کنید و کالری بیشتری بسوزانید . حتی مصرف کمترین دوز مکمل پروبیوتیک، به مدت ۱۲ هفته ، باعث کاهش هشت و نیم درصدی چربی شکمی می شود .

البته همه ی پروبیوتیکها این خاصیت را ندارند و فقط برخی از آنها مانند لاکتوباسیلوس گسری Lactobacillus gasseri به کاهش وزن کمک می کنند .

سخن پایانی

بهترین روش دریافت پروبیوتیکها از راه مواد غذایی و مکمل های دارویی است . پروبیوتیکهای زنده اغلب در محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست و شیر وجود دارد . غذاهای تخمیر شده مانند سبزیجات ترشی ، کفیر ، کیمچی ، کلم ترشی و محصولات سویا حاوی باکتری اسید لاکتیک هستند . به یاد داشته باشید برخی از پروبیوتیکها ممکن است به وسیله ی اسید معده از بین بروند و اصلا به روده نرسند که فایده ای ندارد . بهترین میزان دوز دریافت پروبیوتیک برای اطمینان از بهره مندی از فواید آن ، یک تا ۱۰۰ میلیارد کلونی در واحد زنده در روز است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد