رفتار حجت‌الاسلام قرائتی در مقابل آقای دوربینی


استاد اخلاق و معلم قرآنی که عمر خود را وقف خدمت و تفسیر قرآن به شیوه ساده نمود در معرض خطا و اشتباهی که در برخورد با آقای دوربینی در یکی از سخرانی ها خود در شهر ری داشت، عذر خواهی کرد و از او دلجویی نمود. انتشار ویدیویی از برخورد «محسن قرائتی» با «حسین […]

رفتار حجت‌الاسلام قرائتی در مقابل آقای دوربینی

استاد اخلاق و معلم قرآنی که عمر خود را وقف خدمت و تفسیر قرآن به شیوه ساده نمود در معرض خطا و اشتباهی که در برخورد با آقای دوربینی در یکی از سخرانی ها خود در شهر ری داشت، عذر خواهی کرد و از او دلجویی نمود.
انتشار ویدیویی از برخورد «محسن قرائتی» با «حسین نمازی» معروف به آقای دوربینی در روزهای گذشته واکنش‌های فراوانی را به همراه داشته و کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به‌طور گسترده به این موضوع پرداختند. اگرچه بیشتر نظرات به نقد شیوه برخورد حجت‌الاسلام قرائتی که مردم سال‌ها درس‌های اخلاق او را شنیده و دنبال کرده‌اند، برمی‌گشت اما افرادی هم از رفتار او دفاع کرده و ریشه این برخورد را در نوع رفتار آقای دوربینی دیده‌اند. آن‌طور که «عزت‌الله ضرغامی» در کانال تلگرامی خود نوشته، قرائتی از این رفتار خود اظهار پشیمانی کرده و بعد از ساعتی از منتشرشدن سخنان ضرغامی، حجت‌الاسلام قرائتی هم در توییترش از آقای دوربینی و مردم به دلیل رفتارش عذرخواهی کرده است. اما فارغ از نظرات مختلف در نقد این رفتار و همچنین ادامه این ماجرا، ریشه چنین برخوردهایی به کجا برمی‌گردد؟

تاثیر بحران‌های اجتماعی بر تحریک‌پذیری جامعه:

هرچه مقام و جایگاه فرد بالاتر باشد، رفتار و حرکا:ت آن فرد بیشتر زیر ذره‌بین می‌رود. هر شغل و جایگاهی ویژگی‌های مختص به خود را دارد و مردم هم انتظاراتی از این افراد شاخص دارند. خودبه‌خود هر چه جایگاه و نام بالاتر می‌رود، فرد هم بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.
خود فردی که به نام آقای دوربینی مطرح است در کلام و رفتار خود نشان می‌دهد که آن ثبات رفتاری را ندارد و چندین‌بار سوژه صدواسیما و رسانه‌ شده است و حتی خودش گفته که همسرش به دلیل همین رفتارها از او جدا شده است، اما انتظار می‌رود که در چنین برنامه‌هایی با آنها با ملاطفت و مهربانی برخورد شود و بر این موضوع در دین و احادیث هم بسیار شده ‌است. به نظر می‌آید بخشی از این جریحه‌دار شدن افکار عمومی، به شرایط شخصی آقای دوربینی برمی‌گردد؛ یعنی جامعه یک همدلی نسبت به این فرد دارد که در نوع خود قابل ستایش است.
در جامعه همه چیز متأثر از همدیگر است. ما کشوری هستیم که جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم و بعد از آن بازسازی و… که باعث شده اقتصاد در ایران شرایط درستی پیدا نکند و این موارد بر وضع روحی و رفتاری جامعه تاثیرگذار است. اثر این مشکلات اجتماعی، اقتصادی و تنش‌ها را در سطح جامعه می‌بینیم و نمی‌توان منکر آن شد. این همه بحران اجتماعی و اقتصادی، تحریک‌پذیری و میزان استرس‌پذیری را بالا برده است. یعنی اگر جایی تنش بالا باشد، اثر آن روی کل زنجیره‌های یک جامعه دیده خواهد شد. در جامعه‌ای که تنش وجود دارد، اثر آن در همه جا دیده خواهد شد ولی انتظار این است که بزرگان جامعه در عرصه‌های مختلف، آرامش و سازگاری را با رفتار خود ترویج کنند. یکی از دلایل حساسیت افکار عمومی در همین ماجرا، به جایگاه آقای قرائتی به‌عنوان یک معلم اخلاق و همچنین وضع خاص فردی که با عنوان «آقای دوربینی» شناخته می‌شود، برمی‌گردد که البته این عذرخواهی آقای قرائتی هم قسمت امیدبخش ماجرا است. نشانه مومن هم همین است، عذرخواهی هنگام اشتباه در اولین فرصت.

شهروند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی