انواع پنیر: 13 نوع پنیر که باید بشناسید


انواع پنیر: 13 نوع پنیر که باید بشناسید

شاید انواع پنیر در جهان یکی از خوشمزه ترین خوراکی هایی باشند که مورد علاقه بسیاری زا افراد هستند و نکته جالب این است که دزدی پنیر در سراسر جهان یکی از پربسامدترین دزدی هاست! در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع پنیر آشنا شوید و 13 نوع پنیر را بشناسید. 1. پنیر راکفورت کشور مبدأ: فرانسه نوع شیر:...

شاید انواع پنیر در جهان یکی از خوشمزه ترین خوراکی هایی باشند که مورد علاقه بسیاری زا افراد هستند و نکته جالب این است که دزدی پنیر در سراسر جهان یکی از پربسامدترین دزدی هاست! در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع پنیر آشنا شوید و ۱۳ نوع پنیر را بشناسید.

انواع پنیر: 13 نوع پنیر که باید بشناسید

۱. پنیر راکفورت

کشور مبدأ: فرانسه

نوع شیر: گوسفندی

زمان انتظار برای مصرف: حداقل ۵ ماه

طعم: تکه‌های آبی رنگ کپک که ظاهری خال خال به قطعات راکفورت می‌دهد مأمن کپک خوراکی راکفورت است که از خانواده پنیسیلین می‌باشد، که بصورت طبیعی در غارهای راکفورت، فرانسه یافت می‌شود. یک خمیر آبدار و ترد، و طعمی تیز، شیرین و معطر دارد که از تخمیر با علف‌های خاصی از شیر گوسفند ایجاد می‌گردد. بیشتر در فصل پاییز، که پنیر از شیرهایی که اول بهار به بازار روانه شده‌اند بدست آمده، استفاده می‌شود.

بهترین نوع مصرف: همانگونه که هست و یا با مغزها و عسل مصرف شود.

مطلب مرتبط: خواص پنیر: ۱۴ فایده پنیر برای سلامتی، پوست و مو

انواع پنیر ۲: پنیر کامامبرت

کشور مبدأ: فرانسه (نرماندی)

نوع شیر: گاو

زمان انتظار برای مصرف: حداقل ۳ هفته

طعم: پوسته بیرونی آن از یک لایه قارچ خوراکی پنیسیلین تشکیل شده است. نگاهی به قارچ‌های این پنیر زیر یک میکروسکوپ بیاندازید، این قارچ شبیه به طره‌های قاصدک است. به همین خاطر است که از آن تحت عنوان پنیری با “پوسته‌ای پر از شکوفه” یاد می‌شود. از آنجاییکه این پنیر از پرتولیدترین پنیرهای فرانسوی می‌باشد، لذا کیفیت آن بسیار متغیر است. برخی پنیرهای کامامبرت دست‌ساز بوده و اسامی خاص دارند (مثلا، شیر خام کامامبرت نرماندی) در حالیکه مابقی آنها تولید انبوه دارند و از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنند (مانند برند Châtelain). بدلیل زمان کوتاه انتظار برای مصرف (تنها به مدت ۳ هفته) قادر نخواهید بود در امریکا پنیر کاممبرت شیر خام بیابید. کاممبرت چرب، روغنی و لطیف، دارای رایحه‌ای ملایم شبیه به قارچ خوراکی دارد.

بهترین نوع مصرف: همانگونه که هست، بر روی ساندویچ، پخت نان، و سرخ کردن.

۳. پنیر کوتیجا

کشور مبدأ: مکزیک

نوع شیر: گاو

زمان انتظار برای مصرف: حداقل ۳ ماه

طعم: پنیرهای تازه‌تر ملایم و نمکی هستند، تا حدودی شبیه به فتای تازه. هر چه پنیر بیشتر برسد عطری معطرتر، تندتر و بافتی خشک­تر و زبرتر می‌یابد.

بهترین نوع مصرف: روی سالادها، ساندویچ، در سوپ، بر روی برنج، روی لوبیا، در غذاهای مکزیکی.

۴. پنیر CHÈVRE

کشور مبدأ: فرانسه

نوع شیر: بز

زمان انتظار برای مصرف: گوناگون

طعم: لغت فرانسوی CHÈVRE به معنی “بز” می‌باشد، و برای تمامی پنیرهای تهیه شده از شیر بز بکار می‌رود. در امریکا، CHÈVRE منحصرا به پنیر تهیه شده از شیر تازه بز اطلاق می‌شود، زمان انتظار ندارد و بلافاصله پس از تولید مصرف می‌شود. پنیر تازۀ CHÈVRE آبدار، روشن و اسیدی با طعم لیمو و حالت گچی در دهان می­‌باشد. در وکیوم‌های مهر و موم شده بفروش می‌رسد و گاها با گیاهان، چاشنی و یا سیر طعم‌دار می‌شود.

بهترین نوع مصرف: در سالاد خرد می‌شود، با نان پوشیده شده و سرخ می‌گردد، در ساندویچ‌ها، در ماکارونی و پنیر.

مطلب مرتبط: پنیر بلوچیز: ۱۰ مهمترین فواید پنیر بلوچیز را بدانید

انواع پنیر ۵: پنیر فتا

کشور مبدأ: یونان

نوع شیر: گوسفند و بز

زمان انتظار برای مصرف: حدودا ۳ ماه

طعم: یکی از انبوه پنیرهای دنیا است که نقش حفاظت شده‌ای از محصول اصلی می‌باشد، بدین معنا که پنیر تنها زمانی برچسب “فتا” را در اتحادیه اروپا دریافت می‌کند که یا از یونان و یا از لسبوس (Lesbos) آمده، و حداقل از ۷۰درصد شیر گوسفند (مابقی آن شیر بز است) تهیه شده باشد. یک پنیر شور بوده، و از غوطه‌ور شدن تکه‌های تازه بسته شده در آب نمک بدست می‌آید. فتا با تند و آبدار بودنش هم می‌تواند کاملا ترد و هم می‌تواند یک کرم نرم باشد و همراهی عالی برای میوه‌های تازه تابستانی به حساب می‌آید.

بهترین نوع مصرف: سرخ شده با روغن زیتون. تکه تکه در سالاد. ساندویچ. به جای Cotija در غذاهای مکزیکی.

۶. پنیر موزارلا

کشور مبدأ: ایتالیا (کامپانیا)

نوع شیر: گاو یا گاومیش

زمان انتظار برای مصرف: ندارد

طعم: موزارلا یک پنیر تازه و کشدار بوده که از شیر گاومیش و یا گاو بدست می‌آید. شیرهای بسته شده را در آب گرم حرارت می‌دهند و پیش از پیچیده شدن در توپ‌های نمناک، با دست پهن می‌شوند. توپ‌های پنیری را می‌توان بصورت تازه و یا بسته‌بندی شده در آب نمک برای طعم‌دار کردن آن بفروش رسانید. موزارلای تازه و سرشار از لبن بخاطر بافت و طعم ملایمش مورد علاقه همگان است.

بهترین نوع مصرف: بصورت تازه با کمی روغن زیتون، نمک درشت و فلفل. در ساندویچ با مقداری گوجه. پیتزا!

۷. پنیر EMMENTAL

کشور مبدأ: سوییس

نوع شیر: گاو

زمان انتظار برای مصرف: حداقل ۴ ماه

طعم: این همان پنیری است که بسیاری از مردم با شنیدن “پنیر سوییسی” به یاد آن می‌افتند (درست است، سوراخ و دیگر هیچ). این پنیر بعنوان یک پنیر “کوهستانی” و یا “به سبک آلپ” شناخته شده، و بدین معناست که از شیر گاوهایی تهیه شده که در فصول مختلف در کوه‌های آلپ به چرا می‌پردازند و تکه‌های بسته شدۀ آن با هم پخته و فشرده می‌شوند. این سوراخ‌هایی که در آن می‌یابید حباب‌های گاز دی اکسید کربن است که بصورت باکتری Propionibacterium freudenreichii اسید لاکتیک را مصرف می‌کنند. این نوع پنیر شیرینی خاصی همراه با تندی دارد که پس از مصرف آن ته زبان را می‌سوزاند. و دیگر آنکه، همانند دیگر پنیرهای آلپ، به خوبی آب می‌شود.

بهترین نوع مصرف: آب کردن، پنیر برشته.

انواع پنیر ۸: پنیر چدار

کشور مبدأ: انگلستان

نوع شیر: گاو

زمان انتظار برای مصرف: حداقلی ندارد اما پنیرهای خوب حداقل ۱ سال زمان می‌برند

طعم: پنیر چدار یک نوع پنیر تهیه شده از شیر گاو است که از سامرست، انگلستان آغاز شد. چدار تنها یک نام نیست، بلکه یک فعل نیز به شمار می‌رود؛ این فعل به فرآیند تولید پنیر اشاره دارد که در آن شیر گاو بسته شده، پخته شده و به قطعاتی هم اندازه برنج خرد می‌شوند. سپس این تکه‌ها فشرده شده و بلوک‌های بزرگتری تولید می‌کنند، سپس این قطعات بر روی هم تلنبار می‌شوند تا هرگونه رطوبت باقی مانده در آنها خارج شود. پنیر چداری که به روش سنتی بدست آمده باشد بافتی خشک و خرد، و طعمی تیز و معطر دارد. پنیرهایی از این دست تفاوت کیفیتی بسیاری دارند. رنگ آنها از عاجی گرفته تا زرد رنگ متفاوت است که تحت تأثیر فصل و خوراک دام می‌باشد.

بهترین نوع مصرف: همانگونه که هست در ساندویچ، پنیر برشته و غذاها.

۹. پنیر گودا

کشور مبدأ: هلند

نوع شیر: گاو

زمان انتظار برای مصرف: حداقل ۴ هفته اما بهترین نوع این پنیر حداقل یک سال زمان می­برد

طعم: پنیر گودا یک پنیر نیمه سفت تا سفت است که از شیر گاوهای هلند بدست می‌آید. همچون پنیر چدار، کیفیت و طعم آن از ملایم تا سخت متغیر است. پنیرهای گودای قدیمی‌تر به خاطر کریستال‌های تغلیظ شدۀ کلسیم شیر و یا آمینو اسید تیروزین که با از دست دادن رطوبت پنیر شکل می‌گیرد، درست مانند یک پارمزان خوب، بافتی شکننده خواهد داشت.

بهترین نوع مصرف: پنیرهای تازه را می‌توان آب کرد. پنیرهای کهنه‌تر همانگونه که هستند عالیند و یا در سالاد رنده شده و بر غذا ریخته می‌شوند.

انواع پنیر ۱۰: پنیر تالجیو

کشور مبدأ: ایتالیا (لومباردی)

نوع شیر: گاو

زمان انتظار برای مصرف: ۶ تا ۱۰ هفته

طعم: این نوع پنیر با قدمت بیش از یکصد سالۀ خود یکی از قدیمیترین پنیرهای لطیف دنیاست. این پنیر با پوسته شسته شدۀ خود از خانودۀ پنیرهای بدست آمده از راهبانی می‌باشد که از شیر گاوهای خودشان که به چرا پرداخته بودند پنیر درست می‌کردند تا اضافات را از بین ببرند. داستان اینست که راهبان مرتبا چرخ‌ها را می‌شستند تا از هرگونه قارچ و کپکی که بر سطح آن می‌رویید پاک شوند. آنها نمی‌دانستند که با این کار فضا را برای رشد گونه‌ای جدید از باکتری در داخل و بیرون پنیر فراهم می‌کنند، که به بوی زننده، بویژه در سطح آن منجر می‌شد. این نوع از پنیر تا حدودی بوی … پا می‌دهد. روغنی، گوشتی، با بوی پا. پوسته نرم آن علیرغم بافت دانه دانه آن که بخاطر شستشوهای مکرر با آب نمک می‌باشد، خوراکی است.

بهترین نوع مصرف: همانگونه که هست.

۱۱. پنیر PARMIGIANO-REGGIANO

کشور مبدأ: ایتالیا

نوع شیر: گاو

زمان انتظار برای مصرف: حداقل ۱۲ ماه

طعم: تعدادی پنیر سخت در بازار وجود دارد که با عنوان پارمزان به فروش می‌رسند. این پنیرها را نباید با Parmigiano-Reggiano اشتباه گرفت، یک پنیر حفظ شده که تنها در مناطق لومباردی و امیلی رومانا در ایتالیا تولید می‌شود. پنیرهای حداقل ۱۲ ماهه و حداکثر ۳۶ ماهه، پنیرهایی سخت، خشک، و خرده خرده هستند که طعم تند و کاراملی دارند.

بهترین نوع مصرف: رنده شده بر روی سالاد و پاستا. پوسته‌های سفت‌تر و نمکی‌تر برای اضافه کردن به بسیاری از سوپ‌های ایتالیایی عالیند.

انواع پنیر ۱۲: پنیر مانچیگو

کشور مبدأ: اسپانیا

نوع شیر: گوسفندی

زمان انتظار برای مصرف: ۶۰ روز تا ۲ سال

طعم: از شیر گوسفندان منطقه Manchega بدست می‌آید، یک پنیر سفت و متراکم است که رنگ آن از عاجی تا زرد حصیری متفاوت است. پنیرهای تازه‌تر بافتی روغنی دارند و لبه‌های آن نرم است، در حالیکه پنیرهای قدیمی‌تر طعمی نمکین و کریستال‌های تردی بخاطر مسئله آب پس دادن، دارند.

بهترین نوع مصرف: همانگونه که هست. بهترین همراه برای این پنیر Membrillo اسپانیایی یا همان خمیر یا ژله میوه به می‌باشد.

انواع پنیر ۱۳: پنیر مونتری جک

کشور مبدأ: ایالات متحده امریکا (کالیفرنیا)

نوع شیر: گاوی

زمان انتظار برای مصرف: حدودا ۱ ماه

طعم: از لحاظ طعم، بسیار ملایم و روغنی است ولی کمی تندی دارد، این پنیر یکی از معدود پنیرهای کاملا امریکایی است. به دلیل زمان کم انتظار مصرف و محتویات کره­ای بالا، به خوبی آب می‌شود. غالبا با ترشی فلفل مخلوط می‌شود تا پنیر Pepper Jack را تشکیل دهد.

بهترین نوع مصرف: در غذا آب شود، پنیر برشته، بر روی چیلی، هر زمان که در جستجوی پنیری باشید که بخوبی آب شود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه بختیاری دزفولی

منبع: seriouseats

انواع پنیر: ۱۳ نوع پنیر که باید بشناسید

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص