ادای دین کرمانی‌ها به معمار مجموعه «گنجعلیخان کرمان»


ادای دین کرمانی‌ها به معمار مجموعه «گنجعلیخان کرمان»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: آئین بزرگداشت استاد «سلطان محمد معمار یزدی» توسط فرهنگستان هنر ایران و با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان، مرکز کرمانشناسی و دیگر ادارات و نهادهای مرتبط در اسفندماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، «محمود وفایی» در نشست مشترک عوامل اجرایی آئین بزرگداشت استاد «سلطان محمد معماریزدی» با اعلام این خبر افزود: استاد محمد معمار یزدی از معماران بنام دوره صفویه است که معماری مجموعه گنجعلیخان از جمله حمام، کاروانسرا، ضرابخانه و ... را برعهده داشته بطوری‌که نام این معمار برجسته را به راحتی می‌توان بر روی قسمت‌های مختلف این بناها مشاهده کرد.

وفایی با بیان این‌که این معمار بنام دوره صفویه در یزد متولد و ساکن بوده، اما به‌علت نبود زمینه فعالیت درآن استان توسط گنجعلیخان به کرمان فراخوانده می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه نام این معمار بزرگ در کنار آثار شاخص دوره صفوی آمده است که این عمل نشان‌دهنده عجین شدن هنر معماری با زندگی مردم و ارزش بالای هنرمندان در آن دوره بوده است.

وی با اشاره به این‌که اعتبار بخش مهمی از بافت تاریخی کرمان منوط به نام و هنر ورزی این معمار بزرگ است، گفت: این بزرگداشت فرصتی برای معرفی اصالت معماری کرمان است، چون نام استاد سلطان محمد یزدی برندی برای بناهای تاریخی این استان بشمار می‌رود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با تأکید بر این‌که بندرت بر روی آثار تاریخی ایران در آن دوره تاریخی نام معمار اثر حک شده است، افزود: در چندین قسمت از بناهای مجموعه گنجعلیخان به ویژه در کاروانسرا و مسجد نام استاد سلطان محمد معمار یزدی بر روی کتیبه‌ها حکاکی شده است که نشان از توجه و ارادت گنجعلیخان حاکم وقت کرمان به این استاد برجسته داشته است که وقف مجموعه درآمدهای این مجموعه با ارزش تاریخی به آستان قدس امام هشتم نیز نکته قابل توجهی می‌باشد.

وفایی تصریح کرد: معماران بزرگی در گذشته و در دوره معاصر وجود داشته و دارند که می‌توان در دوره‌های مختلف و در قالب همایش‌های بزرگ مورد تقدیر قرار گیرند و به مردم شناسانده شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها، پس از برگزاری همایش بزرگداشت استاد «سلطان محمد معمار یزدی» مجموعه مقالات این همایش به دو زبان فارسی و لاتین چاپ و در کنار کتاب نفیسی از عکاسی این مجموعه که به تلاش یکی از بنام‌ترین عکاسان ایران تهیه خواهد شد در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند