اهداف نظام آموزشی یکپارچه در اجرای شتاب‌زده پایه ششم مغفول ماند


اهداف نظام آموزشی یکپارچه در اجرای شتاب‌زده پایه ششم مغفول ماند

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش عنوان کرد: هدف از طراحی نظام‌آموزشی 3-3-3-3 با اجرای شتاب زده و یک شبه پایه ششم مغفول ماند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمود امانی طهرانی، مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش در همایش تجلیل از مولفان کتاب‌های درسی، گفت: برنامه‌محوری، نگاه به آینده، اتصال محتوای یادگیری به زندگی، فعال بودن کتاب‌ها و فعال کردن دانش‌آموزان در موقعیت‌های یادگیری جزو برنامه‌هایی است که در تالیف کتاب‌های سال 96 در پایه یازدهم مدنظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه جریان تحول کتاب‌های درسی بحث امروز و دیروز نیست، افزود: ما از دهه 70 به طور جدی تحول کتاب‌های درسی را آغاز کردیم. در واقع نزدیک به 30 سال است که تحول کتاب‌ها آغاز شده، اما با تصویب سند تحول بنیادین این کار با جدیت بیشتری دنبال شد.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه حجم توجه به بخش تالیف کتاب‌های درسی در وزارت آموزش و پرورش بسیار زیاد است، گفت: اگر کل تحولات انجام شده در وزارت آموزش را در یک کفه ترازو قرار دهیم و در یک کفه دیگر تحولاتی که در کتاب‌های درسی رخ داده، متوجه می‌شویم که اقداماتی که در زمینه تالیف کتاب‌های درسی انجام شده بسیار زیاد است.

وی یادآور شد: شاید نارضایتی عمومی که از وزارت آموزش و پرورش و بروندادهای آن وجود دارد، متوجه فضای فیزیکی و تجهیزات مدرسه و آنچه که باید فرصت مناسبی برای اجرای کتاب‌های درسی ایجاد کند باشد که این امر در مدارس محقق نشده است.

امانی گفت: در جامعه امروز نقد فراوانی را از وزارت آموزش و پرورش از صدر تا ذیل شاهد هستیم، اما ما معتقد هستیم که اگر قرار است به جایی برسیم، باید اعلام کنیم که هرکس به جای نقد و پیش از نقد، خود برای فرزندان این کشور چه کاری انجام داده است و سپس نقد داشته باشد.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش مختص جناح سیاسی و قشر خاصی از افراد جامعه نیست و ما نباید خدماتی که در آن اجرا می‌شود را تنها از آموزش و پرورش انتظار داشته باشیم، بلکه ما معتقدیم همه افراد در هر موقعیتی هستند می‌توانند برای فرزندان و دانش آموزان این سرزمین اقدامات موثری انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به تغییر نظام آموزشی، یادآور شد: اگر در حال‌حاضر از مردم، فرهیختگان و متخصصان حوزه فرهنگ سوال شود که چه تفاوتی بین نظام 3-3-6 و 1-3-3-5 احساس می‌کنند، متوجه می‌شویم که عموم آنها هیچ تفاوتی را احساس نکرده‌اند.

امانی افزود: این مساله ناشی از آن است که فلسفه اجرای نظام جدید در عمل مورد توجه کافی قرار نگرفته است. طراحی 3-3-6 قابل دفاع است. در این طراحی قرار بود یکسال به دوره ابتدایی اضافه شود و این به معنای افزوده شدن محتوای درسی نیست، بلکه قرار بود محتوایی که دانش‌آموزان از کلاس یکم تا پنجم بخوانند در قالب 6 سال به پایان برسانند.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش افزود: قرار بر این بود که یک پایه به قبل از کلاس اول ابتدایی افزوده شود و ما به یک نظام 3-3-3-3 درست پیدا کنیم و ماموریت سه سال اول نیز این بود که آموزش جذاب،‌ همراه با احساس موفقیت، پر از بازی، فعالیت‌های عملی، قصه و داستان با حداقل استرس و دشواری ایجاد و ارتباط عمیق بین معلم و دانش‌آموز برقرار شود. علاوه بر این، فضایی فراهم می‌شد تا دانش‌آموزان دوزبانه نیز یکسال فرصت کافی برای تطبیق شرایط خود با فضای مدرسه داشته باشند.

وی افزود: هم‌چنین ما نتوانستیم پیش‌دبستانی را به صورت پوشش همگانی اجرا کنیم که افزوده شدن یک پایه به اول ابتدایی می‌توانست این را جبران کند.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش گفت: قرار بود که با افزوده شدن یک پایه به دوره اول ابتدایی، در سال اول خواندن بر نوشتن ترجیح پیدا کند زیرا خواندن بر نوشتن جذاب‌تر است و دانش آموزان می‌توانند کتاب‌های زیادی را مطالعه کنند که این امر می‌توانست فرهنگ کتابخوانی را نیز تقویت کند.

امانی گفت: اگر این تغییرات اجرا می‌شد، تمام مردم تحولات نظام و آموزشی را درک می‌کردند.

وی افزود: متاسفانه این یکپارچه‌سازی با تصمیم‌گیری‌های یک شبه اجرایی نشد و در سال 1390 به یکباره تصمیم گرفتند دانش‌آموزان پنجم وارد پایه ششم شوند که در این صورت نیاز بود محتوای آموزشی برای این پایه طراحی شود که ما در آن زمان مجبور شدیم از محتوای پایه‌های بالاتر برای این دانش آموزان محتوای آموزشی طراحی کنیم که همین امر موجب شد مشکلاتی نیز برای تامین نیروی انسانی ایجاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند