تشخیص حاملگی خارج رحمی، دشوار است؟


تشخیص حاملگی خارج رحمی، دشوار است؟

تشخیص حاملگی نابجا به علت طیف وسیع تظاهرات بالینی کاری دشوار است.

تشخیص حاملگی نابجا به علت طیف وسیع تظاهرات بالینی کاری دشوار است. تشخیص و نحوه مدیریت حاملگی لوله‌ای پاره شده کاملا مشخص است هدف اولیه دستیابی به هموستاز است اگر بتوان حاملگی نابجا را قبل از پارگی یا آسیب غیرقابل ترمیم لوله تشخیص داد در این صورت می‌توان بهینه‌سازی باروری در آینده را مدنظر قرار داد.

تریاد کلاسیک علائم EP شامل درد، آمنوره و خونریزی واژینال است با این وجود این مجموعه علائم در 50 درصد از بیماران وجود دارند و در بیمارانی که حاملگی EP در آنان پاره شده مشخص‌تر هستند.

درد شکم شایع‌ترین شکایت هنگام مراجعه می‌باشد. البته این علائم می‌تواند در خانم‌هایی که احتمال سقط برایشان مطرح است نیز اتفاق بیفتد.

در 50 درصد از موارد در معاینه بالینی توده‌ای در آدنکس‌ها لمس می‌شود در معاینه بالینی شکم و لگن حرکت سرویکس دردناک می‌باشد شرح حال و معاینه فیزیکی ممکن است اطلاعات تشخیص را فراهم کند. دقت و بررسی بالینی اولیه کمتر از 50 درصد است. اغلب قسمت‌های دیگری برای افتراق حاملگی زنده داخل رحمی از EP ضرورت می‌یابد.

از جمله این تست‌ها اندازه‌های سریال BhcG. سنجش غلظت پروژسترون سرم، سونوگرافی واژینال و کورتاژ و کولدوسنتز می‌باشد.

البته تست استاندارد اصلی برای تشخیص حاملگی نابجا لاپاراسکوپی است که لوله‌های فالوپ به آسانی مشاهده می‌شوند البته اگر بتوان تشخیص EP را بدون انجام لاپاراسکوپی تایید کرد، در این صورت فواید بالقوه‌ای به دست خواهد آمد: اول آنکه از خطرهای بی‌هوشی مرتبط با لاپاراسکوپی اجتناب می‌شود و دیگر اینکه درمان طبی به عنوان یکی از گزینه‌های درمانی مطرح می‌شود و برطرف شدن این عارضه بدون جراحی ممکن است لوله‌ها را از ترومای اضافی مصون نگه دارد و روند باروری را در آینده بهبود ببخشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!