بازار زرگران کرمانشاه در قبضه طلای قاچاق


حضورنامحسوس فروشندگان سیارطلای خارجی در بازار کرمانشاه و ترغیب مشتریان به خریدی متنوع وباکیفیت، زنگ خطری برای کارگاه‌های طلاسازی رو به تعطیلی است.

رکود طلاسازهای داخلی بازار زرگران کرمانشاه در قبضه طلای قاچاق

بازار زرگران کرمانشاه در قبضه طلای قاچاق

سرویس اقتصادی - حضورنامحسوس فروشندگان سیارطلای خارجی در بازار کرمانشاه و ترغیب مشتریان به خریدی متنوع وباکیفیت، زنگ خطری برای کارگاه‌های طلاسازی رو به تعطیلی است.

به گزارش فانوس، بازار پر زرق و برق طلا همواره جذابیت خاصی برای بانوان داشته و معمولا هر از چندگاهی برای خرید یا تعویض مصنوعات طلای خود سری به این بازار می‌زنند و شاید ساعتها به تماشای ویترین‌های مزین به طلا و جواهرات بپردازند.

اگر گذرتان به راسته طلافروشان افتاده باشد و چند دوری بازار را زیرورو کنید احتمالا با دوره‌گردانی روبه‌رو می‌شوید که با پیشنهاد فروش طلاهای خوش‌تراش خارجی سر راهتان سبز می‌شوند و با هزار استدلال از جمله کیفیت بهتر و عیار بالاتر به خرید مجابتان می‌کنند.

این حضور نامحسوس و زیرپوستی طلای قاچاق در بازار زنگ خطری برای کارگاه‌های تولیدی داخل بوده که به دلیل مالیات بر ارزش افزوده و عدم صرفه اقتصادی در حال ورشکستگی هستند و همین موضوع نیز راه را برای ورود طلاهای خارجی باز کرده است.


بازار زرگران کرمانشاه در قبضه طلای قاچاق

رغبت و تمایل دیرین ایرانیان در خرید طلا چه به عنوان یک کالای لوکس و چه به شکل یک کالای سرمایه‌ای از یک طرف ظرفیت کم‌نظیر و بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی صنعت طلاسازی ایجاد کرد و از یک طرف ارائه کارهای متنوع خارجی و تغییر سلیقه مشتریان این بازار به نمونه‌های خارجی نیز تهدید بزرگی پیش روی فعالان این عرصه قرار داده است تا جایی که شاهد سفره گسترده طلای قاچاق در بازار کشور هستیم.

کرمانشاه در زمینه طلای قاچاق جزء استانهای خط قرمز نیست

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد بحث طلای قاچاق اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع در دستور کار کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر شفاف سازی گردش کالای استان قرار گرفته و یکی از بحث های کاملا مورد تاکید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هست.

عباس سجادی‌راد افزود: در استان کرمانشاه با توجه به ارتباط مناسب و همکاری اتحادیه صنف طلافروشان که یکی از اتحادیه های موفق و با برنامه استان است بر فعالیت های این بازار نظارت خوبی برقرار است.

وی بیان داشت: بحث نظارتی بر این موضوع به شکل گشت های مشترک مرکب از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات، استاندارد، اتحادیه و نماینده کمیسیون میارزه با قاچاق کالای استان انجام می شود.


بازار زرگران کرمانشاه در قبضه طلای قاچاق

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده حداقل هر ۱۵ روز یکبار در سطح واحدهای صنفی گشت های بازرسی انجام می شود و اگر با مورد خاصی برخورد کنند وفق مقررات جاری با آنها برخورد می کنند.

سجادی راد با تصریح اینکه بر اساس اعلام ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز، استان کرمانشاه جزء استانهای خط قرمز نیست، گفت: بر اساس آمار اعلامی ستاد مذکور ۷ الی ۸ استان جزء استانهای خط قرمز در خصوص عرضه طلا و جواهرات قاچاق هستند که کرمانشاه در آن حد مشهود نیست.

وی بیان داشت: اتحادیه برنامه ریزی کرده و حتی برای افرادی که به صورت سیار کالا رد و بدل می کنند کلا مجوز صادر کرده و بر روند خرید و فروش مصنوعات طلا و جواهر در چارچوب خاصی مدیریت کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: با برنامه ریزی صورت گرفته اتحادیه طوری مدیریت می کند که افراد سودجو به ندرت می توانند ورود کنند و در صورت برخورد با موارد مشکوک از طریق سیستم اعلام و بررسی می شود.


بازار زرگران کرمانشاه در قبضه طلای قاچاق

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ادامه داد: بر اساس اعلام اتحادیه طلافروشان در سطح کرمانشاه عرضه و فروش انواع مصنوعات طلای قاچاق بسیار کمرنگ بوده است.

کشفیات طلای قاچاق در بازار کرمانشاه نداشته‌ایم

رئیس اتحادیه صنف طلافروشان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نظارت‌ها و رصد فعالیت بازار طلای کرمانشاه اظهار کرد: در خصوص عرضه طلای خارجی نیز اطلاع‌رسانی لازم به واحدهای صنفی صورت گرفته و به همه اعلام کرده‌ایم که نگهداری مصنوعات طلای خارجی ممنوع است.

مجتبی فیروزی در مورد فعالیت فروشندگان سیار و دوره‌گردان در بازار طلا و عرضه طلای قاچاق به شهروندان نیز گفت: عرضه مصنوعات طلا چه ایرانی و چه خارجی از سوی این افراد خارج از عرف و غیرقانونی است و در صورت مشاهده با آنان برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در نظارت‌های انجام شده فعالیت واحدهای صنفی زیرنظر اتحادیه به طور کامل رصد می‌شود، افزود: طلاهای ایرانی همه کد دارند و بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طلاهای بدون کد ضبط می‌شوند.


بازار زرگران کرمانشاه در قبضه طلای قاچاق

رئیس اتحادیه صنف طلافروشان کرمانشاه تصریح کرد: کشفیاتی در مورد طلای قاچاق در بازار کرمانشاه نداشته‌ایم و تنها چند مورد در مرز کشف شده بود که برای کارشناسی و تشخیص خارجی بودن طلاها آنها را به اتحادیه ارجاع داده بودند.

به گزارش مهر، سودآوری قاچاق طلا از یک سو و تقاضای مشتریان برای این کالای پر زرق و برق و تمایل آنها به کارهای خارجی به دلیلی تنوع و کیفیت بهتر از سوی دیگر موجب شده تا با وجود ممنوعیت عرضه و فروش مصنوعات طلای خارجی در بازار عده‌ای همچنان به فکر کسب درآمد از این تجارت پرسود باشند.

آنچه که در این بین حائز اهمیت است نقش نهادهای نظارتی بر رصد بازار طلا در زمینه عرضه بوده و با توجه به فعالیت این افراد به شکل فروشندگان سیار باید دید که این نظارت‌ها چگونه عمل می‌کند و تا چه حد کارساز خواهد بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

ابر کلید واژه

کرمانشاه مالیات دلار طلا قاچاق تولید صنعت کارگاه استان بانوان کالا گمرک ارز ورشکسته اقتصادی عیار فروشندگان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس